Avlivning med spruta

Sv: Avlivning med spruta

Jag har hållit 5 hästar och ett stort antal kor som avlivats med bult. Alla har varit mycket lugna och "harmoniska". De som arbetar med att avliva djur är mycket kunniga och väldigt lyhörda för hur både djuren och vi människor fungerar. Tycker du att det känns jobbigt att vara med själv så tycker jag att du i lugn och ro tar farväl av din kamrat och sedan låter någon annan ta hästen för att hålla den vid själva bultningen. Har också varit med om två sprutningar varav den ena gick alldeles galet, skulle inte vilja vara med om det igen så för min del gäller bultning.

Jag har hållit 5 hästar och ett stort antal kor som avlivats med bult. Alla har varit mycket lugna och "harmoniska". .
Oj, ska man räkna med kossor också:angel:-då har jag verkligen varit med många gånger, och med bra resultat alla gånger.

Ngt som en del "oerfarna" kan uppleva som otroligt skrämmande är när djuren får sk dödsryckningar(de flesta får det mer eller mindre). Det betyder INTe att avlivningen misslyckats, utan är fullt naturligt(hönan som springer runt utan huvud ...)

Hålet efter en bult blir inte alls stort, och det kommer oftast mkt lite blod därigenom, jag kan inte se ngt otäckt i det alls.

"Knapplån"

Hur faller hästen när den avlivas? Bryter den alla ben under fallet eller faller den åt sidan?

nej, dom bryter inte benen utan bara "faller". hur dom faller kan variera dels på hur hästen reagerar, dels på hur hästen hålls. oftast så ramlar dom ihop något åt sidan, ibland kan dom resa sig lite (eller mkt. har varit med om häst som slog helt över med den nya avlivningsvätskan förra sommaren, dock va pållen död då den landade)

en del rasar ner på knä först, det är helt enkelt olika och det oavsett om man använder spruta eller bult.

Jag tog bort min med bult och det gick väldigt lugnt till. Mycket bra människa, Tommy, som gjorde det. Hästen dog med gräs i munnen. Jag ville vara med (bestämt mig) men visste inte om jag skulle klara det. Höll i hästen men stod med ryggen till, Tommy tittade på mig som: "redo?", jag nickade, han bultade, jag hörde en mjuk duns i gräset bakom mig, jag släppte grimskaftet och flög upp i famnen på min pappa som var med.
Kunde inte låta bli att vända mig om och titta och han låg ner i gräset som om han vilade. Jag såg bara rumpan, inte huvudet.
En god vän var sedan med vid avblodningen och lastningen för jag ville vara säker på att det gick till på ett "anständigt" sätt och det försäkrade hon mig efteråt att det gjort.
Sen mockade jag ur boxen...

KL* En sak har jag iaf bestämt mej för- jag kommer inte vara med. Hur blir det om man lämnar dom på kliniken? Får man välja på vilket sätt det ska göras då också?

Jag har fått avliva två hästar, den första bultade vi och avblodade. Kom ut en jättetrevlig kille från slakttjänst och gjorde det och tog med sig kroppen efter avblodningen.

Häst 2 avlivade vi med sömnmedel på klinik. För mig var det det mest odramatiska och hon sövdes ju först och fick sen ytterligare en dos medel. Satt hos henne tills hjärtat stannat. Var med hela tiden och lade henne ner själv när hon fick första dosen. Var oerhört skönt att få vara med och sitta hos henne.
Bultningen är säkert det bästa alternativet för hästen, men för mig var det mycket jobbigare.

det är nog olika från klinik till klinik. vet att vissa kliniker bultar medans "vår" klinik använder den nya avlivningsvätskan bara.

ett tips bara, om du inte vill vara med själv så be någon du litar på att närvara. det kan vara väldigt skönt att kunna få ärliga svar på ev. frågor som dyker upp senare från någon man litar på.

jag har vid flera tillfällen hjälpt vänner att närvara när deras hästar tagits bort (det är bättre att överlämna till någon annan om man inte kan hålla sig lugn) och flera av dom har - trots att dom inte trodde det innan - har haft många frågor efteråt, att dom då kunnat få svar/veta har "lindrat" sorgen för dom.

det kan ju vara skönt för pållen med, om någon pållen känner (som klarar att hålla sig lugn) är närvarande och det inte bara är främande människor runt.

*kl*

låter det något om bulten?

Inte som ett gevärskott men ändå?

Jag har avlivat två hästar med bult. Klarade inte av att vara med vid den första avlivningen men pga att det var väldigt brådskande och jag var den enda hemma så fick jag hålla hästen vid den andra avlivningen. Bult är nog det bästa för hästen för det är snabbt och min dog lycklig med munnen full av havre.

Själv tyckte jag att det var hemskt. Så fort lastbilen från Lantbrukstjänst körde in på gården storgrät jag men killen som skulle avliva var jättesnäll och det gick lugnt till. Jag var bara inte beredd på att bulten skulle höras som ett skott, förväntade mig en dov duns. Blev ganska rädd och sen storgrät jag ännu mer. Min andra häst fick komma ut och lukta på henne så att hon förstod att hon var borta, för de hade varit bästisar i många år.

Är det någon annan som har storgråtit när han/hon som skulle avliva er häst har kommit hem på gården. Ibland har jag undrat om jag har varit värre än andra kunder eller de har sett alla sorter.

det låter lite olika mkt. beroende på vad det är för bult, eller ja, hur den drivs (kan ju skjuta av med hjälp av ett skott eller med tryckluft tex.). men jag tycker inte det låter som ett gevärsskott. mer som ett "poff"

dom har nog varit med om/upplevt det mesta i både vanliga och märkliga samanhang ;)

så förtående och goda som dom är mot oss stackars hästägare. när min vänninas ponny togs bort i början av året så betalade hon först, men hon ulkade så hon kunde inte prata, sedan hyperventilerade hon så hon svimmade :( hon va inte med "det sista" pga. att hon inte ville utsätta ponnyn för sin förtvivlan vilket i hennes fall troligen va det ända rätta.

Alltid tråkigt när den dagen kommer,men för mig finns bara alternativet med bult.Det går fort,hästen känner ingenting och killarna på trotjänaravlivningen är helt suveräna med hästarna.
Har hjälpt kompisar och ridskolan att hålla ett antal hästar och det har gått super.Vissa hästar har vi valt att ge lugnande innan,men egentligen tror jag inte det hade behövts.

Avlivade min ena pålle för ca en månad sen:cry:
En tjej i stallet fick hålla i min lilla ponny och dom gick runt på baksidan av stallet där han fick stå och äta gräs.. Sen blev han bultad..
Tyckte allt kändes ganska bra ändå. Jag fick stå å mysa me pållen tills jag kände mig redo. Då fick en kompis gå iväg med honom till baksidan av stallet och jag behövde egentligen inte vara med på nånting.Jag gick in å mockade för att försöka tänka på nått annat och när jag kom ut från stallet igen var kroppen och lastbilen redan borta.

Själv tyckte jag att det var hemskt. Så fort lastbilen från Lantbrukstjänst körde in på gården storgrät jag men killen som skulle avliva var jättesnäll och det gick lugnt till. Jag var bara inte beredd på att bulten skulle höras som ett skott, förväntade mig en dov duns. Blev ganska rädd och sen storgrät jag ännu mer.

Såklart man gråtit nogån gång, dock aldrig förään jag gått därifrån. Har alltid lyckats klara mig medans djuret varit i livet fortfarande.
När jag fick avliva vår 5 åriga påläggskalv härom året, trodde jag att hjärtat skulle brista på mig! jag grät så att hela kroppen värkte...

Sorg måste få komma ut! gråt är den bästa vägen för det...

*kl*
Jag tog bort min älskade gammeltant för 2 veckor sedan snart precis... om en timma. :cry:

Tog i alla fall bort henne med bult och det gick kanonbra.
Killen kom och klappade lite på henne i boxen, vi gick ut och betalade, gick sedan och hämtade henne och ledde henne till "avsedd plats".
Hon stod och njöt då han killade henne i pannan, hade "bulthanden" bakom ryggen, när jag sa att jag var klar, täckte han hennes öga med handen han kliade henne med och jag såg att han höjde handen med bulten men mer hann jag inte, plötsligt så bara låg hon där!!
Det gick fort som attan!

Lite blod på gräsmattan blev det, vi hällde lite spån över bara.
Avblodade gjorde han i containern.
Han tog med henne direkt. Jag höll bara i tills det small och hon låg ner, då bara gick jag och åkte därifrån.

KOmmer absolut att använda mig av bult nästa gång jag ställs inför det här hemska med att ta bort en vän igen.
Hon märkte verkligen ingenting!!!

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: willy
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka