Avlivning med spruta

T

Tjalfe

Jahopp då är det kanske snart dags för min älskade lilla fjord att lämna jordlivet, det ser iaf inte ljust ut för honom.
Jag har nu börjat fundera på vilket sätt som skulle kunna vara "bäst".
Först tänkte jag att jag nog bara lämnar in honom på kliniken och åker där ifrån(har väldigt klent psyke). Men sen pratade jag med en bekant som avlivat sin häst för några veckor sen, hon gjorde det hemma på gården och grävde ner hästen på samma ställe. Och det lät så "fint" på nått sätt. Sen är det ju vilken metod man ska använda sej av. Jag har hört skräck historier om att avliva med spruta, att hästen kryper på knäna och kämpar i mot giftet och släpar sej omkring och blir helt blodig. Men enligt min kompis så var det väldigt lugnt och fint. Hästen stog och tugga morötter tills den föll ihop, enligt henne var han död redan när han ramlade. Vilket utav detta stämmer?
Sen finns det ju bult, men det verkar så brutalt och otäckt på nått sätt, det skrämmer mej verkligen.
Hur tusan hade gjort?! Tror fortfarande att det som ligger närmast är att jag bara lämnar honom på kliniken så får dom sköta det där, det känns som ett svek mot hästen men jag tror inte jag klarar av att se honom trilla i marken:cry:

Sv: Avlivning med spruta

med spruta finns det två medel.

A. avlivning genom överdos av sömnmedel, hästen kämparr emot sömnmedlet precis som vid en vanlig sövning och när hästen ssover ger man överdosen som stannar hästens hjärta.

B. avlivning med avlivningsmedled Somnulose, detta går rakt till hjärtat och stannar det direkt, hästen faller direkt och är död direkt.

vid avlivning med bult bultas hästen först, du hinner klappa om hästen, säga hejdå och gå iväg från kroppen innan blodet tappas ur..

det som är grejen med hembegravning är att det kostar pengar.. hör med din kommun om du kan få ett tillstånd först innan du bestämmer dig..

För min kompis kostade det inget extra för "nedgrävningen". Dom grävde själva, ringde och kollade med tillstånd och det var aldrig något problem. Det enda hon betala var veterinären.

man måste väl inte tömma dom på blod om man ändå inte tänkt skicka dom till slakt? För det är uteslutet.

Med metod ett ger man hela dosen så snabbt man kan, det går att "förstärka" avlivningsvätskan.
Metod två är snabbare men inte heller den helt optimal problem förekommer tex att hästar inte ragerar på normal dos, eftersom det är två olika medel får man inte ge det för snabbt, då stannar hjärtat innan hästen blir medvetslös.
Bultning är enligt min mening snabbast o säkrast.
Det är länsstyrelsen som ger tillstånd för nergrävning men kommunen skall godkänna platsen.
PL

om du har avlivat med bult MÅSTE du tappa hästen på blod, eftersom den bara är "hjärndöd", "medvetslös" eller vilket ord man nu ska använda, tills dess att blodet tappas ut. Då dör hästen. med spruta vet jag inte hur man gör.

vid bult måste man alltid avbloda då bulten inte stoppar hjärtat utan bara hjärnan, kroppen kommer alltså fortfarande att leva efter det att bulten gått in och hästen fallit, hästen är bara hjärndöd.

om du har avlivat med bult MÅSTE du tappa hästen på blod, eftersom den bara är "hjärndöd", "medvetslös" eller vilket ord man nu ska använda, tills dess att blodet tappas ut. Då dör hästen. med spruta vet jag inte hur man gör.

Och DÄR bestämde jag mej för att hästen absolut inte ska bultas.:eek:

Tog bort min ponny för 4 år sedan och jag,min sambo coh vetrinären gick med han till skogen där han skulle begravas, valde en liten rar glänta.

Han fick lugnande i spruta, lät kanylen sitta kvar och sydde fast den i halsen på hästen, jag stod på motsatt sida.
Gav mera medel så hästen lade omkull sig på sidan, stöttad av oss.
Sen fick han den dödliga dosen, så han blev alldels stilla och blicken blev alldels klar och borta.
Vetrinären lyssnade på hjärtslagen ibland tills de slutade, tog några minuter ifrån första dosen till slutet.
Detta tyckte jag var ett bra sätt och det gick så lugnt till väga och för min egna egoistiksa del, för jag klarar ej av blodet.

Sen kom de och grävde gropen och vi drog ner han i den.

Tillstånd hade vi av kommunen.

Kommer göra likadant när vi ska avliva våra shettisar nu nästa månad.

Jag tillhör dom som (tyvärr) varit med om avlivning med spruta, där det gått galet, och de fått spruta om, svårt på en "hysteriskt chockad" häst:eek: Jag vill aldrig mer se ngt sådant.
Har däremot varit med vid ett femtontal avlivningar med bult, och där har det alltid fungerat till 100%. Så för mig finns det abslout inget annat alternativ än bultning!

att säga att hästen "bara" är hjärndöd eller medvetslös känns inte helt riktigt.

hästen blir hjärndöd av bultning, dvs. det slår ut hjärnan först-hästen känner inget. när man blir hjärndöd så slutar hjärtat slå av sig själv efter en stund då hjärtat inte längre får "signaler" att det ska slå. därimot så finns det en lag att man måste avbloda inom en viss tid.

en människa som är konstaterat hjärndöd är i lagens mening död. dvs. då slutar man med livsuppehållande beh. och personen avlider då tämligen fort.

jag har varit med om avlivning med den "gamla" vätskan, det är inget jag hoppas behöva uppleva igen. har även varit med då somnulose (eller hur det nu stavas) använts och det har inte för oss inneburit några problem utan hästen har dött fort. har även varit med vid ett antal avlivningar med bult, det har alltid gått fort och smärtfritt. det är inte så himmla dramatiskt som många tror.

Jag tycker bult är det bästa. Då vet man att hästen verkligen blir medvetslös direkt. Den får stå o käka lite havre o så plötsligt är allt borta. Vi gjorde så att vi ställde oss i en träddunge utanför volten och han fick stå o käka havre, o så var han borta medan han hade det som bäst. De tog med sig kroppen för destruktion. Ingen fara med avblodningen i skogsdungen, det behöver man ju inte se. Jag skulle inte vilja ha hästkadavret nedgrävt på min tomt, när hästen är borta är den borta tycker jag, kroppen var bara något den behövde när den levde.

Jag är så rädd för att sprutan bara skulle förlama kroppen medan hästen är kvar och känner smärtan tills hjärtat slutar slå. Går förmodligen inte till så, men jag tycker det känns mycket bättre med bult. Även fast man själv kanske tycker ljudet är läskigt så kan man ju inte svika sin vän för en sån självisk sak.

Senast ändrad:

kl*

vad händer egentligen med bulten? går den in långt in i hjärnan eller gör det bara ett litet slag i pannan? Blir det blodigt och otäcka märken?

Hej, trist men nån gång är det dags.. Har varit med om bägge typerna av avlivning. En kompis häst var med om en olycka o var tyvärr tvungen att avlivas. Detta gjordes med spruta o hästen kämpade i panik emot o "chockade". Det absolut värsta jag sett i hela mitt liv!:eek:
Så när den dystra dagen kom för min egen häst ringde jag djurambulansen för en trotjänaravlivning. Dom lät mig kela o ta farväl i lugn o ro. När hästen var lugn bad dom om lov o då först tog dom honom. Det var med bult o allt gick kanon. Han dog "lycklig" med munnen full av gräs!
Har även hållt åt en bekant som inte klarade det själv utan blev för känslomässig i den svåra stunden. Det var lantbrukstjänst o dom anväder endast bult. Dom förstod att det var en vän som skulle sluta sina dar o visade respekt för det vilket jag själv var lite orolig över då dom mest avlivar kor mm....
Om du inte klarar av att se blodet så be en beklant ta över när det är över o han/hon väl fallit. Av mina erfarenheter så kan jag bara rekommender bult!

Det blöder inte nåt speciellt från bulten, du hinner gå ifrån innan dom öppnar för att "tömma" på blod.

Vi har avlivat 2 hästar med bult, och det gick också väldigt lugnt och harmoniskt(eller ja, så harmoniskt det kan bli när man ska avliva sin häst):(.
Hästarna blev överlyckliga över att få smaka på det långa gräset, och poff så var det färdigt.

Vi har avlivat våra (3st) med bult. Mitt karlrädda sto fick lite lätt lugnande och jag bad killen hälsa på henne och förklarade att hon var rädd för män. Han lät henne nosa på honom och när han tryckte av hade hon börjat leta efter godis i hans fickor...

Har bara positiva erfarenheter av bult.

det snällaste man kan göra är att avliva hästen med bultpistol eftersom jag har gjort det jag frågade han som utförde detta varför dom var tvugna att avbloda hästen om den inte var död han svarade att hästen är död men det har hänt att mäniskor som inte kan avliva hästar har misslyckat det är bättre än att se på när hästen kämpar för att dö sprutor tar längre tid

Vill tillägga att jag hjälpte en till vid en trotjänaravlivning av min medryttarhäst då ägare inte klarade av det. Hästen ifråga var 175 och både huvudskygg o karlilsken. Huvudansvarig för djurambulansen följde med om uti fall att det skulle bli problem efter att vi berätta om hästen. Normalt sett kommer det bara en person. Han blev lite nervös då han hann se bilen men dom väntade tills han lugnat ner sig o för att inte jaga upp honom igen så "sköt" dom honom med en bedövningspistol (en sån som dom anväder vid infångning av vilda djur..) Han ryckte till när pilen träffade men fortsatte glatt att äta sin mat. När han var lugn tog vi ut honom på baksidan där han fick mumsa på gräset. Karlarna stod med o pratade en stund o när han lugnat sig o sökte lite skydd bakom mig kom den mest erfarna fram o klappade honom, nickade mot mig o sen var det klarty. Han dog "lycklig" med munnen full av gräs!
Ville bara ge ett lyckat exempel till med bult... TACK till personalen på djurambulansen som drog iland det här! Hoppas allt går väl för dig o din häst när det är dags! Många styrkekramar!

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: willy
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka