Avlivning i hemmet

Sv: Avlivning i hemmet

I speciella fall kan det vara accepabelt men metoden är inte tillåten enligt gällande författning o därför inget att rekomendera.
PL

Vi avlivade vår labbe för några år sedan i hemmet. Jag tyckte det kändes bra även om jag inte klarade av att vara med under hela avlivningen. Jag såg när hon fick den andra sprutan, men sedan gick jag ut. När det blir dags för de andra (hemska tanke...) vill jag också att vet. kommer hem. Känns inte schysst att dra med en sjuk/gammal hund in på en veterinärklinik med alla dess dofter för avlivning. Tänk om hundstackaren skulle somna in stressad bara för att man befinner sig på en klinik?

Ofta bra ut djurägarens synpunkt men inte frrån veterinärens o inte nödvändigtvis från djurets synpunkt. Jag var varit med om all slags vansinnigheter vid avlivning av hund o katt i hemmet så jag vägrar numera.
På kliniken är det jag som har kontroll över situationen o kan se till att det går lugnt till.
PL

Avlivade en katt på klinik och då gjorde vet. också så. Den var också sjuk iofs. Men detta var i Norge, kanske är andra regler också för den delen.

Varför är det inte tillåtet? Är den mer riskfylld?

Varför är inte hjärtstick tillåtet?

Min schäfertik fick lugnande igår, sen stick i ven på benet. Jag vet inte vad vet. sysslade med, men det tog tydligen inte, så han gav henne in i hjärtat.

Jag vet inte om det var därför hon började "krampa" och dra efter andan, eller om de kan göra så ändå. Otäckt var det iaf, jag trodde hon bara skulle somna in...:cry:

*kl*

Jag var med när en väldigt sjuk hund avlivades och då tog det ganska lång tid innan hjärtat stannade, veterinären sa att det berodde på att hjärtat slog så svagt och tog därför längre tid för "medlet" att verka.
Men han fick ingen "stick" i hjärtat.

Katter avlivar jag med bukstick sedan ger jag hjärtstick när katten är medvetslös för att hjärtat skall stanna fortare men då har den redan fått en dödlig dos i buken.
De fall där djur vaknat upp efter "avlivning" har nästan alltid varit vid misslyckade hjärtstick. Misslyckas man vid en intravenös injektion syns det tydligt.
PL

*kl*

Tack gode gud för att det gick till så bra som det gjorde när vi tog bort min ängel för tre veckor sedan :crazy:

Vi gjorde det i hemmet, hon hade fått kraftig hjärtsvikt och en lugnande spruta i nacken och sedan avlivningsvätska in i en ven i benet.

Hon somnade omedelbart och allt gick mkt lugnt och fint till, jag satt hela tiden och klappade henne på huvudet och hon fick ett fint slut även om det var det allra värsta jag varit med om i mitt liv.

Vad tur!

Själv tyckte jag det var jätte obehagligt, när Isa börja "krampa" och väsa...:cry: :(

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 330
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 727
Senast: Ava22
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 717
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar