Avlivning, hur?

gul_zebra

Trådstartare
Mina GP-honor ska avlivas om jag inte hittar hem åt de snart. Men hur?
Spruta hos veterinären skulle jag föredra i vanliga fall, men det vore inte lämpligt på dessa.
Att sitta i en låda med gas som fräter i lungorna vill jag inte heller utsätta de för.

Det enda jag kan komma på är att antingen låta pappa (som är jägare) skjuta de, eller att fixa med bilavgaser så de helt enkelt somnar, hur man nu lyckas med det utan att ta några onödiga risker.

OM man skjuter de, hur sjutton ska man göra det på ett säkert sätt så de inte bara skadeskjuts i benet eller nåt?
OM man gasar de med bil, hur gör man det för att de verkligen ska somna och dö utan att något går fel?
Vore det kanske bäst om man kör avgasmetoden och sedan skjuter när de är döda för säkerhets skull?

Finns det andra metoder att använda på ett par GP-råttor (aka "STORA råttor") som är livrädda för människor och bits förbannat hårt?

För övrigt, var snälla och skippa diskussionerna om att man är så grym och folk kan ta illa upp och bla bla bla. Jag vill att mina damer ska slippa onödigt lidande när/om de dör, låt mig då få veta hur man gör det utan onödigt tjafs.
(Missuppfatta mig inte nu, diskussioner om nackdelar med olika avlivningsmetoder är självklart välkomna dock)

Sv: Avlivning, hur?

De som tar upp en diskussion om det kan ju köpa honorna så att de inte behöver bli avlivade så är alla människor nöjda och glada :crazy: :rofl:

Som sagt, gasning brukar normalt sett vad jag vet inte innebära att det fräter på lungorna. Utan att de drunknar i gas för att gas är tyngre än syre och tränger bort syret. Och utan syre = inget liv.. Avgasmetoden är ju också en form av gas, och det lär ju inte fräta så mycket mer än annan gas tycker man (om det nu inte är sådan som användes för att avrätta folk under andra världskriget :crazy: ).

För övrigt så brukar min kompis pappa avliva djur, han har avlivat några marsvin samt råttor åt oss. Djuret sitter i sin transportbur och så sätts ett skott i skallen på dem. Sen är de döda :smirk: Ingen större risk för skade skutelse.. Men sen beror det väl på vad man har för vapen och kulor och så.. Ett stort jaktgevär kan väl göra köttstrimlor av en råtta :crazy:

Mina GP-honor ska avlivas om jag inte hittar hem åt de snart. Men hur?
Spruta hos veterinären skulle jag föredra i vanliga fall, men det vore inte lämpligt på dessa.

Varför skulle inte ett vetbesök inte vara lämlpigt för GP-råttor?

När jag hade råttor (i mitten på 80-talet) så avlivade jag gamla råttor med kloroform. De somnade först och dog sedan.

Gasen jag menar är ether som en veterinär här använder, som jag fått lära mig fräter i lungorna. Men det kan säkert vara fel också.
Hur som helst så verkar det ju inte direkt trevligt att drunkna heller... Hur trevligt det nu kan vara att dödas öht...

Jag har för mig att pappa sagt något om att råttan (förut då, han har erbjudit sig att avliva tamråttor när det varit aktuellt, men jag har inte gillat metoden utan åkt till veterinär istället) skulle få ligga i en påse och sen skjutas där. Just det lär ju iaf innebära rätt stor risk för skadeskjutning iom att man inte ens ser råttan. Genom transport lär ju kunna funka bra däremot.
Om de blir köttslamsor bryr jag mig inte om, sålänge det sker snabbt och smärtfritt så är jag nöjd..

Älgen: Det är precis det där jag menar. Man ser inte djuret och ser således inte var man ska sikta heller. Absolut inte en metod jag någonsin kommer använda.

Gris-Eva: Rent generellt så går det finfint att avliva hos veterinär. Dessa damer är dock väldigt otama... Jag har haft en rymling inatt vilket resulterade i en jäkla massa störtblödande bett, stor svullnad osv, kan inte ens lyfta en tom smörbytta utan att det gör ont. Ska till läkare i em och av det de sa när jag ringde så blir det antagligen penicillin och stelkrampsspruta. Det och en väldigt stressad GP som knappt går att hålla i. Damerna det gäller har inte haft ett speciellt bra liv innan och är livrädda för människor, avlivning hos vet vore bara ett onödigt stort stressmoment för de och stor risk för väldigt illa bett. Kan säga som så att smärtan vid ett ordentligt GP-bett inte är speciellt trevlig, för att säga det milt... :crazy:

Ja kloroform har jag hört mycket gott om. Fast man ska väl ha tillstånd och sånt för det?

Tja, råttan kan krypa ihop, råttan kan sträcka ut sig.
Samtidigt kan jag inte trycka ner de i minikartonger heller.

Men iom att jag inte kan ha en speciellt liten låda, det är en STOR råtta och man ser den inte, så vet man ändå inte var det träffar. Detta "överallt" kan ju lika gärna vara en jäkla massa skadeskjutningsskott liksom.

Gris-Eva: Rent generellt så går det finfint att avliva hos veterinär. Dessa damer är dock väldigt otama...

Även om råttorna är "ilskna" så tror jag säkert att veterinären klarar av att hantera dom. Dom har en otroligt bra teknik för att hålla fast djur så att de själva inte riskerar att bli bitna.
Det är ju deras jobb....:angel:
Jag tror att det är mer stressande för dom att bli ihjälgasad av bilen.

Ja kloroform har jag hört mycket gott om. Fast man ska väl ha tillstånd och sånt för det?

På min tid hade min mamma en väninna som jobbade på apoteket. Hon fick tillstånd av sin chef att ta hem kloroform till mig. Men hon förvarade det inlåst hemma hos sig. Om det var lagligt eller inte vet jag inte.
Fråga din vet om han kanske kan skriva ut det till dig.

Annars så ÄR faktiskt Älgens förslag en bra idé.
Jag har varit med när en bonde skulle skjuta ihjäl kaninungar som låg i en låda, och jag lovar, det blev bara ett stort hål kvar i marken efter dom.
Det är ingen risk att det misslyckas.
Geväret skjuter ut flera hundra små kulor, och har en bred räckvidd.
Kan ett rådjur på långt avstånd dö av det, så gör defenitivt en GP-råtta på nära avstånd det.;)

Hoppas att du snart blir bra efter betten. Jag vet hur ont det kan göra.

Tro mig, när det gäller att hålla fast en livrädd GP-råtta så vete sjutton om ens en vet klarar av det :crazy:

Flera hundra? :eek: Jikes, jag då kanske det inte är så illa...

Nu känner inte jag nån i Borlänge. Men vad jag vet ska det bli lagligt att gasa (koldioxid) ihjäl kaniner nu, det har det inte varit annars. Så då borde det funka på gp råttor också. Så nån större musuppfödare borde ju ha koldioxid avlivningsgrejer.. Då somnar dom först och dör sen när man häller på mer gas

Koldioxid har jag hört användas, eter tror jag inte ens de använder längre...? Inte som standard iaf.

Och som Hazel säger, detta somnar de ju bara av.

Jag har sett råttor avlivas med koldioxid, och även om det aldrig är trevligt att se en avlivning så gick det väldigt lugnt till. Ingen panik, ingen oro, de bara la sig ner och somnade.

En veterinär här i stan använder ether iaf... Eller gjorde iaf när jag kollade för en sisådär 2-3 år sen.

Har pratat med pappa iaf. Om det blir avlivning så skjuter han de.

Liknande trådar

Övr. Djur Rex har fått en stor knöl inne i magen som inte går att göra något åt (går inte att operera pga att han aldrig skulle klara narkosen och...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 540
Senast: gul_zebra
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm