Avlivning- hur gör man?

Sv: Avlivning- hur gör man?

Stallkatten skrev:
Efter att han trillat omkull satt jag och klappade och pratade med honom hela tiden till blodet slutade rinna.
Sedan fick ambulansmannen vara själv när han tog in kroppen i bilen (stor hästtransport) och sen åkte han.
Jag behövde inte ta av skorna och fick behålla grimman.
:

På detta citat lät det som om häsyen levde efter att den bultats och fallit, men jag antar att det rör sig om en lite tvetydig formulering?

ako skrev:
På detta citat lät det som om häsyen levde efter att den bultats och fallit, men jag antar att det rör sig om en lite tvetydig formulering?

Hästen var hjärndöd (omedveten) och höll på att avblodas.
Jag valde att sitta kvar eftersom jag fått för mig att själen lämnar kroppen när hästen dör, dvs. avblodas.

hemlig skrev:
Somnulose (är inte säker på stavningen) ska verka blixtsnabbt vad jag hört av flera. Hästarna är borta innan de slår i marken, dvs. de märker inte att de blir trötta ens.

Kan hålla med dig om detta. Min gamla häst blev avlivad med spruta och det hela var över blixtfort. Från det att han fick kanylen i sig så tog det inte mer än kanske 15 sec innan han var borta. Nu hade han visserligen i sig en hel del smärtstillande samt en rejäl dos lugnande som kanske påskyndade förloppet. Fick era hästar också lugnande innan avlivningen?

Stallkatten: Måste bara säga att du är så modig och tuff som kunde sitta med under avblodningen. Jag hade aldrig pallat det!

Jag tycker synd om människor, vi får inte avlivas, tänk vad bra en häst har det som bara dör utan att känna något. Sen är det ju en helt annan sak med trånga slaktbilar. Min gammelfarfar satt flera år i rullstol. Kunde inte röra sig, inte förstå, matades genom slang. Han hade ingenting att leva för. Han hade någon speciell sjukdom som bara blev värre med åren. I början av hans vistelse på sjukhuset kunde han i alla fall prata och känna igen. Då hade han sagt till mamma att han hatade sitt liv och helst ville dö, vilket var förståligt. Han tappade talförmågan och det dröjde ytterligare 6 år innan han dog. I ett sånt här fall skulle jag vilja ge spruta. Klart att det skulle missbrukas men endå. Förlåt att jag spårar ut från trådens mening.

Åska skrev:
Stallkatten: Måste bara säga att du är så modig och tuff som kunde sitta med under avblodningen. Jag hade aldrig pallat det!

Tack! :bow:
Måste säga att jag varken kände mig speciellt tuff eller modig just då men eftersom jag hade lovat Bläsen att vara med tills allt var över så fick det bli så..
Det värsta med allt var inte själva avlivningen utan snarare att behöva ta beslutet, ringa och boka tid mm.
De sista dagarna innan var fruktansvärda, vi bara gick och väntade, kunde inte göra mer än gosa och pyssla..
Vi kunde inte ens gå på en promenad i skogen tillsammans.
Och sedan vetskapen av att det är sista gången han äter frukost, borstas, fotas osv.
Jag tänkte hela tiden "bara lite till", "Bara en timme till", "bara en mulepuss till" " bara en kram till" :cry:
Nä, usch nu gråter jag igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka