Avlivning- hur gör man?

QuickStar

Trådstartare
Jag har fått mitt sto utdömd men jag har aldrig fått någon häst utdömd förut så jag har ingen aning om hur man går tillväga med själva avlivningen.

Vilken metod ska man välja? Min veterinär är verkligen jättebra och hästen känner henne och det känns bra för min del att hon gör det men är det effektivast eller ska man välja bult?

Vem hämtar hästen när det är klart?

Skor vet jag att man måste dra av, ska de ha grimma på sig när de hämtar henne?

Något annan jag måste tänka på?

Usch jag har vetat att denna dagen skulle komma någon gång men jag här inne på min 7:e häst och klarat mig utan allvarliga skador och sjukdommar så det känns otroligt jobbigt så jag hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig...

Sv: Avlivning- hur gör man?

Hej! Hur det ska gå till får du välja själv. gör du det hemma så brukar de ta med sig kroppen. men ring ditt försäkringsbolag först för att ta reda på hur du ska få ut din försäkring innan du gör något.
Hoppas det går bra för dig och din häst.

prata med försäkringsbolag , vet osv.. men tänk främst på vad du vill för din häst.. det finns ju olika metoder... spruta,bult.... nergrävning,slakt,kremering.. ta bort hemma elr inte..

Jag har tagit bort 2 hästar pga. kroniska sjukdommar..
Jag valde bult eftersom dom inte märker något.. med spruta så känner dom att dom blir tröttare osv... sen så valde jag att låta gräva ner dom... på dne plats dom gillade bäst.. på så vis har jag en grav att besöka också..

Men ska du gräva ner måste du prata me länsstyrelsen samt kommunen så dom godkänner nergrävningsplats.

Endast veterinär får avliva med spruta, annars är det bult eller kula som gäller. Jag har valt veterinär då jag velat att de ska somna in lugnt och fint. Dessutom slippar man ha en blodpöl kvar på gården, som påminner en hela tiden...

Veterinär tar inte med sig hästen utan det får man ringa och be någon annan göra. Jag har valt en lokal firma som hämtar djuren till destruktion, d.v.s. kremering. Kolla Eniro vad som finns där du bor. Oavsett vad föreslår jag att du inte tittar på när de hämtar hästen efter att den avlivats - det är en okänslig process och kan kännas mer obehaglig än själv avlivningen.

Man kan också köra djuret till ett slakteri, då får man en lant för köttet och de tar hand om både avlivning och hantering efteråt.

Precis som Nora säger, du måste ha klart med ditt försäkringsbolag innan du gör något. Försäkring täcker inte avlivning och/eller kremering.

Lycka till.

//C

Vi valde att använda bult. Det för att som ngn tidigare sa går snabbast, hästen märker inget. En häst på vår ridskola som skulle avlivas med spruta dog inte när den skulle. Veterinären fick panik, han hade inget mer medel och hästen lade sig ner och klev upp om vartannat. Vad som gick fel vet jag inte, bara att jag ALDRIG skulle låta den vet avliva mitt djur.

Har sedan grävt ner honom, så vi har en minnesplats i skogen.

Jag valde att inte titta på varesig avlivningen eller min döda häst, jag lämnade honom med min morfar och pappa tillsammans med en stoooor hink foder.

Hur du vill göra och vad som är bäst för din häst vet bara du men jag kan berätta hur jag gjorde för exakt en vecka sedan..

Min pålle fick avsluta sina dagar hemma vid sommarhagen.
Jag ringde djurambulansen som kom ut och hjälpte mig.
Vi använde bult och sedan avblodades pållen. Allt gick lugnt och fint.
Jag var med, höll i grimskaftet och berömde älsklingen för han var så duktig.
Efter att han trillat omkull satt jag och klappade och pratade med honom hela tiden till blodet slutade rinna.
Sedan fick ambulansmannen vara själv när han tog in kroppen i bilen (stor hästtransport) och sen åkte han.
Jag behövde inte ta av skorna och fick behålla grimman.

Efteråt lade jag gödsel över blodfläcken samt byggde en lykta av stenar och tände ett gravljus där i.
I söndags var jag och bytte gödsel på platsen men fick lägga dit lite nytt.
Eftersom det varit fruset i marken har inte blodet kunnat rinna undan ordentligt.
För mig är det inget problem att ha blodfläcken där. Jag går inte heller och tänker så mycket på när hästen avlivades.
När jag tänker på min gamla vän så minns jag mest alla roliga stunder vi haft tillsammans! :love:

Jag har gjort "alla varianter". Det jag absolut föredrar är spruta (Somnulose, inte det gamla medlet). Veterinären sätter kanyl som sys fast där medlet sen ges när man är på den plats man bestämt. Går lika snabbt som bult när det väl verkar, det tar ju några sekunder innan medlet sprutats i, men hästen är opåverkad ända fram till den är död.

Tack till alla som har svarat.

Allt är redan klart med försäkringsbolaget, jag ska skicka in intyg till dom när avlivningen är avklarad, blir troligtvis imorgon eller torsdag redan..

Det känns bäst att min veterinär gör det, så det bli spruta dels eftersom jag inte tror att jag klarar av avblodningen och att jag vill ha med veterinären som stöd och hästen är alltid lugn i hennes närhet.

Pållan ska gå till kremering, det blir nödslakten som hämtar.

Tack igen för era svar

vill bara fråga vad du menar med kremering? ska du ta tillbaka askan eller ska eller menar du att den ska brännas i stenstorp som kadaver.

Jag har hört så många hemska historier om avlivning med spruta så därför valde jag bult, och det gjordes här hemma. Jag stod inte ut med tanken på att se min häst dö så min veterinär var jättesnäll och ordnade allt med avlivaren och de träffades här hemma och hon ledde ut och höll hästen och tog hand om allt. Jättesnällt! Jag hade inte haft denna häst någon längre tid, bara 6 månader, så jag vet inte vad jag skulle gjort om det var min "gamla" häst. Jag hade kanske valt att vara med då. Vet inte, det är så svårt.

jag föredrar bult på ståendes hästar och spruta kan vara ok på en redan liggandes häst.
Har sett avslivning med bult och spruta och båda var väl ok men snabbast verkade bulten ta.

Jag hade en kille som betydde allt för mig, efter en långvarig sjukdom som ej var botlig, var jag tvungen att fatta beslutet. Hur skulle avlivningen gå till?

Många tankar rann igenom huvudet, tankar som man ej tidigare velat tänka på, och som amn nu absolut ej ville inse. Men det var för hans eget bästa, så ansvaret låg hos mig nu att hjälpa honom när han längre inte orkade.

Att bulta var ej att tänka på. Att spruta var det jag ville, han fick förts en som gjorde honom avslappnad och trött, han la sig ner och vilade rofyllt, mamma satt vid hans huvud, och klappade honom lugnt, sedan fick han en till spruta, en överdos som gör att han blir tröttare och tröttare, tillslut stannar hjärtat för att det inte orkar jobba. Det är ett väldigt lugnt och fridfullt sätt att somna in på. Han somnnade in hemma där han kände sig trygg, både med miljön och människorna, det gick väldigt lugnt och fint till, med en anna nhäst i stallet som stog och tuggade hö, med mamma som han känt i 5 år, och med en veterinär som varit med under hela sjukdomsperioden, även tidigare när det gällde tandraspningar etc, så även veterinären kände han igen.

Sedan var problemet hur man skulle få ut honom till lastbilen, vinschning var det ända sättet med en häst, så det lades tjocka lager med halm på hela stallgången, för att skydda honom mot stallgången, alla personer, 4 st, såg till att ben och huvud hölls uppe, väl ute löfts han på på lastbilen, som vi också halmat med mycket halm för att gör det gosigt och mjukt, han fick även med sin favorit filt över sig. Vi beställde en privat körning, för att inte riskera att andra djur lastades över honom i en hög. Mamma spärrade ögonen i chaffören, och talade om att nu kör han försiktigt och tar hand om honom på ett värdit sätt! han fick nummret hem och bad honom ringa när allt var över, han ringde och sade att allt gått bra och att han åkte till kremeringen på en gång.

Vi beställde även en ensam kremering, vilket han var värd.
Annars åker dom in tillsammans med andra i massgrupp.

Efter att kremeringen var klar, sammlades askan ihopp i en fin hink för att vi senare skulle hämta den. Idag är han hemma igen, under ett stort fint träd, där han har skydd från sol och regn, i hans favorit hage.

Tanken var först hemsk att tänka på, att han skulle brännas, men efter att ha tänkt på att han skulle grävas ned, som jag förts tänkt på, betsämmde jag mig för kremering, då jag tänkte på nästa punkt, att faktsigt larver och maskar etc, skulle komma och "inkräkta". det var han absolut ej värd.

Idag har han även en ljuslykta som jag tänder vid speciella dagar, för att han speciellt skall veta att vi tänker på honom.

Han är alltid hedrad av mig och min familj.

På detta sättet gjorde jag, det var det sättet som jag tyckte kändes bra för mig, och det är också viktigt för att det skall bli bra.

Andra tycker kanske att det är alldelles för pjoltigt, att dom ändå inte är vid medvetande, men jag hade inte hjärta att göra på något annat sätt, han var en vän till mig, min pojke.

hästig skrev:
Jag har hört så många hemska historier om avlivning med spruta så därför valde jag bult, och det gjordes här hemma. Jag stod inte ut med tanken på att se min häst dö så min veterinär var jättesnäll och ordnade allt med avlivaren och de träffades här hemma och hon ledde ut och höll hästen och tog hand om allt. Jättesnällt! Jag hade inte haft denna häst någon längre tid, bara 6 månader, så jag vet inte vad jag skulle gjort om det var min "gamla" häst. Jag hade kanske valt att vara med då. Vet inte, det är så svårt.

Visst finns det historier om det, men under de närmsta 10-15 åren har jag inte hört någor sådant hända. Med det nya medlet är det en lika säker metod som bult, bara att det känns lugnare, och är lugnare för hästen. Vår veterinär såg också noga till att kolla hjärtljudet, även en halvtimma tre kvart efter, då vi väntade på lastbilen. Vi informerades också om att många ställen kollar hjärtljudet innan dom kremeras. Bl a det ställe som vi hade kremeringen på, men det är ju upp till ägaren att ta det ansvaret och ta reda på det. Så länge man äger och har häst, så har man ansvar för den, även att se till att ej ngt sådant händer som man hört talas om, om man väljer en sådan metod.

Jag valde spruta, och det är inget jag ångrar.

Är de nya medlen de använder i sprutorna annorlunda? Jag vet inte hur gamla historierna som jag hört är men då hörde man ju om hästar som slet sig och sprang runt i hagen efter att de fått sprutan för att sen få en hjärt attack plus en massa andra historier. Om de nya medlen är bättre hade jag nog hellre valt spruta i så fall. Bult plus att se blodet rinna ut är ganska hemskt tycker jag.

Somnulose (är inte säker på stavningen) ska verka blixtsnabbt vad jag hört av flera. Hästarna är borta innan de slår i marken, dvs. de märker inte att de blir trötta ens.

Något som alla ska kolla innan de avlivar sin häst med spruta är att veterinären har ordentligt med medel för det.

Veterinären jag hade till min förra häst forsatte att ge spruta efter spruta tills jag sa stopp. Mest för min skull, att jag skulle vara 100% säker på att min Ängel var borta...

DET är något som alla veterinärer borde ta efter.

Försäkring täcker inte avlivning och/eller kremering.

Stallägaren där jag har min häst fick ersättning både för avlivning och destruktion då hennes häst fick avlivas pga broskförändringar i kotan. Så det kan nog skilja ifrån bolag till bolag och orsak till avlivning.

Min häst har varit halt i ett halvår och vet är tveksam till om han blir bra. Har därför också fundrat på det här med avlivning och bestämt (om det nu går så långt) att min häst ska avlivas med bultpistol. Känner en kille som kör djurambulans och han avblodar inne i bilen, då han har tankar/tank det rinner ner i. Vi bor i ett miljökänsligt område (vattentäckt) där det absolut inte får rinna ner större mängder blod i marken.

De har förnyat medlet, och som skrivet ovan värkar det mycket snabbt, min kära lade sig bara några sekunder efter första sprutan, visserligen var han redan så slut och utmattad av sjukdomen som vi alla kämpat för, men jag vet att andra friskare hästar också reagerar snabbt och blir trött fort efter första sprutan. Men som sagt det är viktigt att veterinären tar ansvaret och verkligen kollar att hjärtat har stannat. Jag tror säkert att du gjorde det som du tyckte och trodde var bäst då, men om du känner att du nästa gång, vilket man helst inte vill tänka på, vil spruta bort din häst, så var ej orolig för det är en lika säker metod idag som det är med bult.

Men det är väl skillnad på destuktion och kremering???!!!

Destruktion= kroppen bränns i Stenstorp (eller annan anläggning) ihop med andra djurkroppar

Kremering= Kroppen bränns enskilt eller möjligvis med andra hästar, och men får tillbaka askan....

Kremering är bra mycket dyrare!!!! Jag kan mycket väl tänka mig att försäkringsbolaget betalar för destruktion, men inte kremering..

Häls. Embla

PS: Riktat till alla och inte bara Clintan

alla ni som inte vill se blodet osv... man måste ju inte vara med och avbloda...
när jag höll i världens bästa häst så såg jag att killen som skulle avliva höll fast i grimman, hon stog med huvet u hinken å åt... så när han satte bulten mot pannan så blundade jag, och så fort jag hörde skottet och hinken åkte ner så släppte jag allt och höll jag för ögonen å blundade å gick... sen fråga han om jag ville hämta hinken å grimman senare, men jag ville inte gå ner igen, så han gav mig allt så jag kunde gå upp till stallet å åka hem...

visst är det hemskt att se/höra ett så stort djur bara falla å dunsa ner i marken... å alla ljuden... men HÄSTEN känner ju inget... å det är mkt viktigare för mig... än vad jag känner i det ögonblicket...
blodet rinner snabbt ner i marken...
man kan ju ställa dit massa hinkar med vatten, å stå i gräs å sen be han som avlivar att hälsa allt vatten så blodet sjunker ner...
sen MÅSTE man ju inte gå till den platsen på ett tag...
jag tänker iaf på min bästa vän varje gång jag passerar hennes ställe... och alla bra minnen av henne täcker över det det enda hemska.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka