Avlivning, Bult det självklara valet.

Sv: Avlivning, Bult det självklara valet.

Jag har sprutat 2 av våra hästar, ett föl och våran gamla märr.
Båda fick på ett humant sätt ett bra avslut.
Jag var med vid dunsten och såg direkt att hon var borta.
Gjorde detta på klinik och tycker det var ett toppen sätt.

Vet om 2 fall av bultning som gått snett,
ena gången blev hästen skrämd och bulten träffade hästens öra.
Andra gången hamnade hästen sjukt fel efter träffen och bröt nacken framför ögonen på ägaren,
visst var hästen död men som hästägare skulle jag slippa detta..

Bultning är säker humant, men nej. Jag tris med att spruta min hästar.
Jag skulle 100 gånger se att mina hästar vaknar upp av att sprutan misslyckas
än att de får tuppjuk under bultningen och halva hjärnan blir bortblåst.
Och jag tror fallen av dessa har hänt lika ofta. Bara den att bultning är ett gammalt sätt och sprutning nytt.
Har en veterinär som tagit bort flera hästar genom sprutning, han har kunskapen och tog bort våra två smärtfritt.
Har inte hört ett fall här omrking där sprutning misslyckats.

Anser därför att har man en duktig veterinär med dessa kunskaper ska inte sprutning gå fel.
Och det gäller också med bultning, har de kunskaperna ska det inte gå fel.

Senast ändrad:

Andra gången hamnade hästen sjukt fel efter träffen och bröt nacken framför ögonen på ägaren,
visst var hästen död men som hästägare skulle jag slippa detta..
.

Fast det där kan hända med spruta med.

(Sen ang gå fel, så det handlar inte enbart om veterinären, ibland/på vissa individer fungerar inte somulose, det ger inte effekt. Inte veterinärens fel alltså, utan vissa hästar tycks vara mindre känsliag för medlet. Det är en 'biverkning' tillverkaren själv är öppen med och informerar om. Om man nu räknar utebliven effekt som gå fel, men det får det nog anses som)

Du har PM förresten.

grejen är ju den att det finns hästar som reagerar konstigt på läkemedel, det är inget nytt! det är likadant med människor!

och man vet ju aldrig i förväg om ens häst är en av dem som reagerar konstigt, därav väljer jag alltid bult! för säkerhetsskull helt enkelt...

Så jag med en huvudskygg häst skulle ändå välja bult, på vilket sätt skulle det vara mer humant?

Och vilka har med SOMNULOSE sett (verifierbara fakta) hästar som det inte tagit rätt på?

KL

slänger in en fråga här då jag börjat kolla upp slakt av min gamla envisa kille som jag inte ser nån poäng i att omplacera, så jag ringde ett slakteri o det första han ville berätta var att de absolut inte skickar hästar till livsmedelsindustrin utan att de kremerar.

När jag sa att det inte gör mig nånting så fanns ju andra lösningar...men är det viktigt för er att er häst inte blir mat? O varför? Har släkt från norra byhålan i Finland, vet inte om det är därför jag inte ser vikten i kremering. Där var nämligen morfar o mormor med sina krigserfarenheter väldigt nogranna med att ta vara på allt som är ätbart. Ursäkta om frågan anses osmaklig, eller orelevant, men jag är nyfiken...

Om avlivning med bult, se till att personen som sköter jobbet har en extra laddad i bakfickan om utifall att skottet missar.
Missar de så ska de inte behöva springa till bilen och leta skott medan hästen står och blöder.

KL

slänger in en fråga här då jag börjat kolla upp slakt av min gamla envisa kille som jag inte ser nån poäng i att omplacera, så jag ringde ett slakteri o det första han ville berätta var att de absolut inte skickar hästar till livsmedelsindustrin utan att de kremerar.

När jag sa att det inte gör mig nånting så fanns ju andra lösningar...men är det viktigt för er att er häst inte blir mat? O varför? Har släkt från norra byhålan i Finland, vet inte om det är därför jag inte ser vikten i kremering. Där var nämligen morfar o mormor med sina krigserfarenheter väldigt nogranna med att ta vara på allt som är ätbart. Ursäkta om frågan anses osmaklig, eller orelevant, men jag är nyfiken...

Jag har inga problem med att de blir mat. Dock är det inte ett alternativ för mina nuvarande, och har inte varit på många år heller (tack EU..).

Dock så har jag tagit bort på slakteri och låtit köttet gå till humankonsumtion. Det är för mig faktiskt det alternativ jag tycker bäst om. Kalla det kretslopp eller vad som. Men hellre att hästen avlivas, och på samma plats styckas och köttet tas om hand. Än att ta bort, lastas på container ihop med andra kadaver (just den delen är nog det jag tycker sämst om, ihop med andra kadaver huller om buller), sen lastas containern om, och åker en försvarlig sträcka (över 'halva sverige' för min del) för att sedan brännas.

Kunde jag ta bort och den destruerades på plats skulle det vara ett ännu bättre alternativ än slakt dock, då jag inte har problem med att äta hästkött, men inte vill äta mina egna hästar, vilket är svårt att garantera om ens egna går till slakt.

När det är dags för mina att lämna in har dom, som regel, behandlats med såna medel som gör det olämpligt/förbjudet att gå till livsmedel. Är det enbart p.g.a. ålder som jag måste ta bort en häst blir det trotjänaravlivning hemma på gården av sentimentala skäl...

Hittills har det alltid handlat om bult med omgående avblodning och jag har inga problem med det. Håller handen på hästen tills det stillnat...

Så jag med en huvudskygg häst skulle ändå välja bult, på vilket sätt skulle det vara mer humant?

Och vilka har med SOMNULOSE sett (verifierbara fakta) hästar som det inte tagit rätt på?

:bow: (jag)

Däremot så tänker jag inte som vissa andra här gå in mer i detalj på det,heller inte yppa ett ord om vilken/vilka hästar det rörde sig om och för att tråden inte ska "spåra ur" och bli för "personlig" så vore det trevligt om vissa andra som tidigare skrivit även kunde ödmjukast undgå att repetera sådant som redan skrivits i tidigare borttagna trådar.

Som nämts så kan alla individer reagera olika på all typ av medicinering, beroende på Allmäntillstånd, situation,stress av ny miljö och främst en orolig hästägare som absolut inte bör vara närvarande vid själva avlivnings tillfället. På kliniker så är det strikt förbjudet för hästägarna att vara med vid själva avlivningen då man avlivar med avlivningsvätska. Det finns ex. när denna regel inte följts som lett till "dramatik".

Som jag tidigare i en helt annan tråd nämnt och ngn här tidigare lite oklart nämnt så ska all avlivning med just SOMNULOSE förberedas med lugnande medel i form av Plegicil i muskeln ca 45 minuter före själva avlivningen, detta enbart för att påskynda SOMNULOSE verkan. Allt annat kan ytterst lätt leda till obehagliga överraskningar.

En huvudskygg häst kan mkt lätt sederas med lugnande och därefter säkert avlivas med bult vilket torde vara mer humant då även en huvudskygg häst lätt "inombords" blir klart uppstressad när den permanenta kanylen ska placeras.

Om vi håller oss enbart till det mest humana och minst stressade för hästens bästa avseende miljöombyte,nya människor,transportering och allt annat som påverkar hästens fysiska och psykiska tillstånd så borde väl det självklara valet vara att ta bort den i sin hemmiljö i lugn och ro med erfana kompetenta utövare i yrket.

Går det snett så är det i nio fall av tio hästägaren själv som har "hispat" till det och att i just detta skede börja diskutera ekonomi och det billigaste alternativet visar bara att man sätter sitt eget ego i centrum före hästens bästa alternativ.

Jag har själv varit med att ta bort 2 mkt huvudskygga hästar och det gjordes tidigt en morgon i lugn och ro där endast jag,hästan och Sthlms Nödslakt:s yrkesutövande fanns närvarande och dom sköts på fyra meters håll med gevär helt prickfritt och helt utan lugnande medicinering för vårat lugn,val av tidpunkt,plats och förtroende till hästen gav det lugn och trygghet för oss alla tre att ingen tredje part kunde få hästen att känna sig otrygg.

Om avlivning med bult, se till att personen som sköter jobbet har en extra laddad i bakfickan om utifall att skottet missar.
Missar de så ska de inte behöva springa till bilen och leta skott medan hästen står och blöder.

Om detta är din erfarehet av avlivning med bult så kanske du borde be om att få se personens behörighet för det finns INGEN behörig yrkesutövare som är så korkad som du framställer det.

Eller vill få det att framstå genom att skrämma andra med hörsägen.

Jag utgår ifrån att vi i denna tråd talar om Yrkesutövare, inte amatörer.

KL
vid en bultavlivning, så sa vi andra- nu är han nog borta. en minut senare kom den i galopp. den hade slitit sig.

Hörde du ett skott eller hade den bara slitit sig långt före personen som skulle avliva den p.g.a. klantig ledare ???

Jag har hört Tommy på Sthlm:s Nödslakt nämna en liknade situation och han blev vansinnig och krävde att den personen som absolut skull leda hästen själv gick in i stallet och förklarade att h*n "tappat" den i brist på veta hur man leder en häst.

Deras rykte bygger på att dom även för hjälp av kompetenta hästägare.

Har du själv varit med vid en avlivning med Somnulose?

Jag har varit med vid bultningar (ett antal) och en Somnulose. I stort sett identiskt, förrutom att vid sprutan fanns inga ryckningar och pruttningar som vid bultning.

Hjärtat stannade direkt, hästen var klar ena sekunden och tvärdöd nästa. Vad är det som är inhumant i det?

Ja det har jag.
har dock varit med vid fler bultningar. aldrig upplevt det du säger ang. ryckningar och pruttningar. Om hästen faller på sidan så kan det rycka i ett ben eller i en muskel ngn sekund - so what?

se mina tidigare svar ang. vad jag har för restriktioner runt spruta. dvs de "risker" som finns att det inte "tar" samt reaktioner som kan uppstå.

Senast ändrad:

Nä det var många år sen. ett 6-årigt fullblod som inte var utdömd o inte halt heller:mad:

De ledde bort hästen från gården igen- å så var det klarttt.

Sen satt hon i boxen o grinade krokodiltårar. Där kunde hon sitta själv.

hon gillade inte hästen, så..............

Senast ändrad:

*kl*
Det blir bult på slakteriet för min häst nu, tycker det känns bäst på det viset.

*kuriosa*
Däremot har jag varit med vid bultning av ko, där kossan stöp och avblodades, men där något gick fel så när vi skulle gå ut till korna på kvällen hördes ett konstigt ljud från skitplattan där den avlivade kon låg och väntade på kadaverbilen. Vi gick dit och där ligger fröken ko och "råmar" eller snarare låter. Det var bara att bulta igen och se till att avblodningssnittet blev djupare och bättre denna gång. Då var det ändå veterinären som avlivade!! Lite halvläskigt!

har dock varit med vid fler bultningar. aldrig upplevt det du säger ang. ryckningar och pruttningar. Om hästen faller på sidan så kan det rycka i ett ben eller i en muskel ngn sekund - so what?
.

Det tycks vara ganska individuellt om de rycker eller ej etc. En del faller och ligger still, andra kan sprattla ganska ordentligt, och också 'prutta' en hel del. Och mer än ngn sekund.

Så olika erfarenheter där är nog mer ett utfall av att olika individer 'reagerar' (eller vad man ska säga) olika. Jag har sett bådadera.

Däremot har jag varit med vid bultning av ko, där kossan stöp och avblodades, men där något gick fel så när vi skulle gå ut till korna på kvällen hördes ett konstigt ljud från skitplattan där den avlivade kon låg och väntade på kadaverbilen. Vi gick dit och där ligger fröken ko och "råmar" eller snarare låter. Det var bara att bulta igen och se till att avblodningssnittet blev djupare och bättre denna gång. Då var det ändå veterinären som avlivade!! Lite halvläskigt!

Då kan man ju fråga sig vad det är de egentligen dör av, är det bulten eller är det avblodningen?
För är de inte döda när bulten gått av tar det minst lika lång tid som det gör på spruta innan de är döda.

Dessutom, är man osäker går det att avbloda efter sprutan också, det gjorde vi med min gamla.

Bulten räknas som bedövning, dvs att hästen blir hjärndöd. AVblodningen räknas som avlivningen. Så iaf teoretiskt så det de dör av är avblodningen. Däremot så iaf de flesta bultade skulle ju dö även rent kroppsligt efter ett tag även om man inte avblodade. Förr var inget krav på avblodning direkt efter bult som det är idag.

Jag tror obs! tror! att bulten inte träffade riktigt som den skulle och sen blev snittet vid avblodningen för grunt och inte riktigt på rätt ställe. Vid alla andra bultningar jag varit med om har de dött (hjärndöda) direkt, och sen har jag snittat själv för att vara säker.

Bultar inte din vet? I höst har två hästar avlivats i stallet (samma vet båda gångerna), och där har det inte varit det minsta snack om annat än bult.

/trassel

Nej, jag har faktiskt inte frågat varför dem inte bultar.
Min vet jobbar på distriktveterinärerna, kanske är det kutym där att inte bulta.

Men jag ska fråga till nästa gång om/när det blir aktuellt.

Däremot så tror jag att jag kommer att använde både min vet och spruta vid nästa tillfälle.

Det har aldrig slagit mig att de skulle överleva en sprutavlivning, nu har jag fått ett nytt perspektiv som gör mig väldigt skrämd.

Då kan man ju fråga sig vad det är de egentligen dör av, är det bulten eller är det avblodningen?
För är de inte döda när bulten gått av tar det minst lika lång tid som det gör på spruta innan de är döda.

Dessutom, är man osäker går det att avbloda efter sprutan också, det gjorde vi med min gamla.

Nej det är en vesäntlig skillnad och det är att vid bultning så är hästen totalt och ögonblickligen hjärndöd så fort bulten gått in. Det är den inte vid sprutning om medlet inte tar som det skall. en stor skillnad.

Jag tror obs! tror! att bulten inte träffade riktigt som den skulle och sen blev snittet vid avblodningen för grunt och inte riktigt på rätt ställe. Vid alla andra bultningar jag varit med om har de dött (hjärndöda) direkt, och sen har jag snittat själv för att vara säker.

Jag har varit med lite om samma som du, just med ko.
Kossan bultades korrekt men redan innan protesterade jag mot skottets styrka.
Jag sa uttryckligen "har du bara kråkskott med dig"?
Veterinären sköt, kossan damp, men innan hon hann avbloda reste sig kossan upp igen och en mycket nervös veterinär fick ladda om, tyvärr en gång till med samma skottstyrka, kossan damp och avblodades direkt.

Inget jag tänker tillbaka på med glädje precis, lite obehagligt.

Liknande trådar

Hästvård Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt -...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V