Avlivning, Bult det självklara valet.

Sv: Avlivning, Bult det självklara valet.

Då är det väl bara för dig att själv träna upp dig på att avliva med bult så slipper den när den dagen kommer behöva möta en främmande människa.

Du kan börja träna på en klementin.

:eek:

Ja, eller hur! :rofl:

Om du visar mig hur det ska gå till, trodde du hade förstått att jag hade riktiga hästar, med huvud större än clementiner. :angel:

Inte modellhästar.. ;)

Området man siktar på vid bultning är inte större än en clementin...därav coaris rekommendation.:cool:

Mitt sto avlivades i år med bult den 4 januari...skonsammare än så kan det nog inte blir!

Tänk vilken ångest hästarna får som får sömn/avslappnade medel som gör att de sakta somnar in, de är ju kontroll samt flockdjur!
Nej tacka vet jag bult :bow:

Jag har avlivat min häst med spruta,vi var tvugna eftersom att avlivningen skulle ske på stört och distriktaren redan var på plats.
Nu gick det här iof ganska bra , men det tog tid innan han dog.
Precis som du skriver är hästar flykt och kontrolldjur och trots att det gick bra den här gången skulle jag valt bult nästa gång (om det inte var ett liknande fall som min häst dog på).

Jag har bara läst igenom en del av tråden så jag vet inte vad som sagts tidigare. Det som stod i artiklarna var hemskt! Att hitta sin döda häst levande... *ryser*

Vi var tvungna att avliva vårat sto den 4 januari i år. Hon hade legat ner i flera timmar och kunde inte resa sig upp. Veterinären kom och försökte med allt han hade för att få henne att resa sig upp, men det gick inte. Efter 10h tog vi beslutet att låta henne somna in. Vet. hade med sig bultpistol och vi fick ta farväl innan jag och mina föräldrar gick ut. Hon låg skönt inne i värmen och var fullständigt trygg. Hon avblodades direkt efter bultningen.

Hon var så otroligt lugn och trygg trots att hon bara var 3 år så det var inte det minsta problem och efteråt var det bara en stor lättnad för mig.

Min andra häst vet jag inte vad jag skulle välja om jag skulle bli tvungen att avliva eftersom han är ganska huvudskygg. Jag tycker att bult verkar bäst för hästen men jag har inte direkt någon erfarenhet av avlivning.

Jag skulle välja spruta vid avlivning av häst. Säkert går det fel (skottet träffar inte helt rätt) minst lika ofta med bult tror jag. Det är hemskt om skottet inte tar helt bra utan hästen står och blöder ur huvudet och plågan är enorm innan nästa skott kommer som förhoppningsvis träffar bättre. Men avblodning borde kanske utföras mer regelmässigt även efter sprutavlivning.

Jag skulle välja spruta vid avlivning av häst. Säkert går det fel (skottet träffar inte helt rätt) minst lika ofta med bult tror jag. Det är hemskt om skottet inte tar helt bra utan hästen står och blöder ur huvudet och plågan är enorm innan nästa skott kommer som förhoppningsvis träffar bättre. Men avblodning borde kanske utföras mer regelmässigt även efter sprutavlivning.

Vad har du fått det ifrån?

Liknande trådar

Hästvård Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt -...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V