Avlivning/blodspill

Hästar är ganska logiska varelser ^_^, en stor pöl med kompisens blod =:d
En hög med spån i hagen = :eek:

Spån hör ju hemma i boxen, det vet ju alla är ngt fuffens om det helt plötsligt kryper ut i hagen :rofl:
Precis vad jag tänkte. Om någon häst reagerar så är det säkert inte på grund av blodet utan på grund av spånhögen i hagen. Har heller aldrig varit med om någon reaktion. min ponny blev hysterisk när de hade slaktat lamm på stallbacken, men det berodde troligtvis på att skinnen hade hängts upp på staketet snarare än någon form av dödsångest á la "är det min tur nu".

Hästar som tidigare haft en större sårskada som innefattat större blödningar kan bli väldigt oroliga när dom känner lukten och tro att dem själva blöder.
Det är därför oftast rekommenderat av lantbruksstjänst att hålla dem hästarna inne under avlivningen och gärna ett tag efter.
??? Det där låter ju helt och hållet galet faktiskt. Någon källa på det där tro?

Min häst togs tragiskt nog bort mitt framför en av hans hagkompisar, dom stod i uteboxar och min togs bort på gårdsplanen så det var svårt att undvika. Den hästen kan jag lova dig har haft en större sårskada som var nära att ta hans liv och han reagerade inte för fem öre. Lantbrukstjänst som var ute sa inte ett ord om det där eller att vi skulle tänka på någonting alls när det gällde dom andra hästarna. Nej det där tror jag inte på ett dugg faktiskt. Hästar är inte riktigt så dumma djur.

Från avlivning till att första hästen har gått in i hagen så har nog blodpölen med spån legat i hagen 2-4h. Allstå pölen med spån var kvar i hagen när hästen gick in. Stallägarna ides ej ta bort blodpölen efter sig och har rest iväg. :/

Jag har aldrig varit med om att kvarvarande hästar har brytt sig. Ens om de var i närheten vid skottet (nödavlivning). Det är folk som reagerar på blodet!

??? Det där låter ju helt och hållet galet faktiskt. Någon källa på det där tro?

Min häst togs tragiskt nog bort mitt framför en av hans hagkompisar, dom stod i uteboxar och min togs bort på gårdsplanen så det var svårt att undvika. Den hästen kan jag lova dig har haft en större sårskada som var nära att ta hans liv och han reagerade inte för fem öre. Lantbrukstjänst som var ute sa inte ett ord om det där eller att vi skulle tänka på någonting alls när det gällde dom andra hästarna. Nej det där tror jag inte på ett dugg faktiskt. Hästar är inte riktigt så dumma djur.
Källa får du fråga västerorts lantbruksstjänst om, vi följde rekommendationerna.

Det är en regnig sommar. Tror inte ni behöver oroa er för blodet. Den enda gången jag märkt att en häst reagerat är när kompisen låg under presenning i väntan på lantbrukstjänst. Om det var kompisen eller presenningen låter jag vara osagt. Då har jag ändå ridit förbi ett antal döda kor, det har släpats nyskjutna rådjur genom hagen osv.

Det är en regnig sommar. Tror inte ni behöver oroa er för blodet. Den enda gången jag märkt att en häst reagerat är när kompisen låg under presenning i väntan på lantbrukstjänst. Om det var kompisen eller presenningen låter jag vara osagt. Då har jag ändå ridit förbi ett antal döda kor, det har släpats nyskjutna rådjur genom hagen osv.
Det var en presenning vad tror du ;).

Tror att hästar är tillräckligt smarta för att inse att kroppen som är kvar inte är en häst längre :), osv.

När vi avlivade två hästar så höll vi de andra borta ifrån området tills vi hade städat bort blodet och spolat rent, ändå reagerade hästarna när de släpptes ut bredvid det området. Inget såg annorlunda ut, allt synligt var bortstädat ändå klev den då äldsta hästen in och jagade bort de andra hästarna och lät de inte gå ditt på ett par dagar. Så jag tror att de kan känna blodlukten. Skulle vara konstigt om flyktdjur inte reagerar på blodlukt, enligt mig iallafall.

Det var en presenning vad tror du ;).

Tror att hästar är tillräckligt smarta för att inse att kroppen som är kvar inte är en häst längre :), osv.
Hästen i sig är ju ingen räddhare då det ofta drog omkring presenningar på gården, hon går över dem utan att blinka etc, så därför funderar jag lite över kombinationen att det stack ut hovar från den, som sagt, det är oklart. Det intressanta var att hon reagerade med att titta alla gånger vi passerade vilket inte var normalt för henne. Iom att vi gått förbi döda kor, slaktat andra arter utanför stallet och i ligghallen och annat som har med blod att göra är det inte lukten i sig i alla fall. Det tror jag inte någon av våra hästar som passerat brytt sig om.

Källa får du fråga västerorts lantbruksstjänst om, vi följde rekommendationerna.
Tycker iallafall det låter helt galet. Det lät på när du förde vidare infon som om du visste vad du pratade om nämligen därför så hade det vart bra med en källa på det där. Annars kanske det är dumt att föra något sådant vidare, folk är tillräckligt nojiga när det gäller om hästar ska se eller känna lukter osv när hästar tas bort.

Det hade ju för övrigt varit väldigt opraktiskt om hästar fungerade så, ifall någon häst skadade sig i hagen osv om alla hästar i flocken tror dom är dödsdömda av skador..tror inga djur fungerar sådär faktiskt.

Tycker iallafall det låter helt galet. Det lät på när du förde vidare infon som om du visste vad du pratade om nämligen därför så hade det vart bra med en källa på det där. Annars kanske det är dumt att föra något sådant vidare, folk är tillräckligt nojiga när det gäller om hästar ska se eller känna lukter osv när hästar tas bort.

Det hade ju för övrigt varit väldigt opraktiskt om hästar fungerade så, ifall någon häst skadade sig i hagen osv om alla hästar i flocken tror dom är dödsdömda av skador..tror inga djur fungerar sådär faktiskt.
Det får du tycka, jag litar på personalen som jobbar med sådana situationer dagligen och deras erfarenhet. Tills det finns en forskning gjord på hur hästen reagerar så finns det inget rätt eller fel, utan antaganden baserat på erfarenheter och situationer.

Vi har bultat ett par hästar hemma och senast var min gamla ponny som bultades strax utanför hagen. Våra hästar har aldrig reagerat över blodet.
Inte ens när man ridit ut i skogen efter älgjakt och man har träffat på en hel älgs innehåll efter stigen.
Men jag kan inte se blod, jag tuppar av! :D
Så jag tror att hästarna är mer hardcore än vi människor :up:

Det får du tycka, jag litar på personalen som jobbar med sådana situationer dagligen och deras erfarenhet. Tills det finns en forskning gjord på hur hästen reagerar så finns det inget rätt eller fel, utan antaganden baserat på erfarenheter och situationer.
Tycker bara inte det låter sunt plus att det strider mot riktlinjerna att inte låta hästar vara inne flera dagar i sträck utan utevistelse. Konstigt att dom rekommenderar det och man bör nog vara försiktig med att vidareföra det där.

Och jo, jag tycker faktiskt det finns vissa rätt och fel i den situationen. Att låta hästar vara inne utan utevistelse ett par dagar pga en sådan grej är fel.

Tycker bara inte det låter sunt plus att det strider mot riktlinjerna att inte låta hästar vara inne flera dagar i sträck utan utevistelse. Konstigt att dom rekommenderar det och man bör nog vara försiktig med att vidareföra det där.

Och jo, jag tycker faktiskt det finns vissa rätt och fel i den situationen. Att låta hästar vara inne utan utevistelse ett par dagar pga en sådan grej är fel.
Fast vem har sagt dagar? Jag skrev ett tag, med det menas runt 30 min till en timme, tills den starkaste doften har lagt sig.

Fast vem har sagt dagar? Jag skrev ett tag, med det menas runt 30 min till en timme, tills den starkaste doften har lagt sig.
Sant, men om det handlar om ett par minuter, vad spelar det då för roll om dom är ute i hagen eller inne i stallet? Hästar har otroligt känsligt luktsinne, tror inte att det spelar så stor roll om dom är inne eller ute.

Vad händer isåfall med hästar man måste tex jobba med inne i stallet som blöder mycket när andra hästar är där? En häst med kolik i ett stall jag stod i blödde rejält när dom sondade, sprack väl ett par blodkärl antar jag. Halva stallgången såg hur äcklig ut som helst. Inte en reaktion av någon av hästarna i stallet. Skulle vi gått ut med den hästen då och behandlat? Däremot senare när folk red på kvällen hade dom ägarna ganska fullt sjå med att få bort hästarna som bara ville stanna och slicka och slicka och slicka.

Jag tror att dom säger mycket det som folk vill höra, man vill inte som hästägare, inte jag iallafall tro att alla är såpass obrydda över min hästs situation och såpass okänsliga att dom bara jaha, där ligger hans blod, spela roll. Visst hade det känts lite bra om någon sa att visst är det lite jobbigt även för andra. Visst borde ingen häst behöva se på när dens kompis tas bort. Och jag mår fortfarande lite sådär över det men faktum är att dom inte brydde sig ett dugg..som om min häst inte ens hade varit där.

Däremot efteråt, i flocken i hagen så var det en stor märkbar skillnad, min hästs vän som han stod närmast var faktiskt inte sig själv på flera månader. Min häst hade gjort en skillnad där och det visade att han var omtyckt och det gör att jag mår lite bättre faktiskt. Han var någon, han betydde något för flocken.

Senast ändrad:
Hästar som tidigare haft en större sårskada som innefattat större blödningar kan bli väldigt oroliga när dom känner lukten och tro att dem själva blöder.
Det är därför oftast rekommenderat av lantbruksstjänst att hålla dem hästarna inne under avlivningen och gärna ett tag efter.

Var i hela friden har du hört den rekommendationen? Hursom är den fel, Lantbrukstjänst rekommenderat inte oftast att övriga hästar hålls inne.

Delvis KL
Jag har bultat utanför hagen, då stod kompisarna som ljus på andra sidan stängslet och kollade på. Brydde sig noll om varken "skott", blod eller död. De pös när kranbilen började dock.

Ingen häst här har någonsin reagerat på blod, inte ens de med mer klena nerver. Däremot har mer än en suttit som ett frimärke i andra änden av grimskaftet när jag sedermera lagt spån över. Spån är livsfarligt på fel ställe, det kan bita en i fötterna...

Senast ändrad:
Ang hur hästar reagerar på död och blod osv. Jag tog bort en häst på slakteri en gång. Det blev lite missförstånd så när jag klev in med min dam låg det en nyss slaktad häst där. Bultad och avblodad. Det stank blod. Jag fick inre panik, tänkte att det här går aldrig - hon kommer bli stressad, jag åker hem. Jag tvärnitade och tänkte alla de där tankarna och en del svordomar. Då puttar mitt sto mig lugnt i ryggen och går förbi mig in i slakteriet. Där står hon lugnt och kollar, vill sen nyfiket nosa på den döda hästkroppen (det fick hon inte).

Där någonstans insåg jag att död verkar vara helt neutralt för hästar rent så.

Vi hade köttdjur när jag var liten. Slaktade hemma. Hästarna brydde sig noll. Varken slakten, att det hängde kroppar på andra sidan en vägg eller att det var skinn uppspända på stallväggens utsida, inne i deras hage. Hundarna brukade få ben och skalle, intakt med päls och allt. (Såg ut som en djurkyrkogård...). Ponnyerna nosade lite och provbet lite när de gick förbi men inte mer. (Då var det värre få dem att gå över vattenslangen som alltid låg där varje dag, men tydligen varje dag misstogs för en giftorm redo att attackera)

Var i hela friden har du hört den rekommendationen? Hursom är den fel, Lantbrukstjänst rekommenderat inte oftast att övriga hästar hålls inne.

Delvis KL
Jag har bultat utanför hagen, då stod kompisarna som ljus på andra sidan stängslet och kollade på. Brydde sig noll om varken "skott", blod eller död. De pös när kranbilen började dock.

Ingen häst här har någonsin reagerat på blod, inte ens de med mer klena nerver. Däremot har mer än en suttit som ett frimärke i andra änden av grimskaftet när jag sedermera lagt spån över. Spån är livsfarligt på fel ställe, det kan bita en i fötterna...
Märkligt att vi verkar vara dem enda som fick det rådet av personen som kom den gången (vi har gjort likadant gångerna efter då det funkade bra för oss). Måste vart några speciella omständigheter känns det som.

Vi har tagit bort hästar bredvid gödselstacken i de fall man måste göra det där andra hästar går förbi. Täcker man över blodet med gödsel så brukar de andra hästarna inte reagera speciellt mycket efteråt eftersom blodlukten verkar döljas ganska väl.

Märkligt att vi verkar vara dem enda som fick det rådet av personen som kom den gången (vi har gjort likadant gångerna efter då det funkade bra för oss). Måste vart några speciella omständigheter känns det som.
Kan ju vara så enkelt att det var den enskildas personliga åsikt vad den tyckte/ville tycka och inte pratade för hela lantbrukstjänst. Dom är ju olika även där antar jag med olika åsikter om hur saker och ting bör gå till. Tror ju inte dom har några standardsvar att dela ut utan går på deras personliga åsikt om hur dom tror hästar kan reagera. Behöver ju inte vara konstigare än så.

Tänkte på det här med att det ska vara så känsligt om hästen känner blodlukt, ni som tänker så, varför är det så känsligt just när det varit en avlivning? Det finns ju många många sammanhang som hästar känner blodlukter i annars och då behandlar man och hanterar mitt bland andra hästar utan problem. Är ju ingen som skulle komma på tanken att 'näe, vi får sonda hästen utanför stallet ifall det börjar blöda för hästarna kan bli oroliga i stallet om dom känner blodlukt'. För när jag var med om det där var det mycket blod, det var såpass att jag var tvungen att gå ut därifrån och åka hem. Hästarna dock stod där i sina boxar och åt och tittade på utan att röra en min.

Visst, hästar reagerar ofta på starka dofter, min reagerade starkt när någon av hans kompisar fått vitlök i maten och sedan gick fram och ville klia på min häst, då fnös min häst åt den som bara den, hela hans kompis stank ju vitlök så jag förstår reaktionen. Det är ju inte så att om hästen reagerar på blodlukten att den reagerar för att det är blod utan för att oj, vad det luktar udda där, isåfall. Det är ju inte så att dom blir traumatiserade av det.

Finns det någon anledning till att täcka över det så är det isåfall för att det kan finnas känsliga personer som inte ska behöva se det. Det är en anledning till att försöka täcka över och få bort blodet så mycket det går.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 202
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV