Avlivning av hund.

astronaut

Trådstartare
Nu så måste min älskade, älskade skrutt avlivas så tiden är bokad och klar men jag kom och tänka på några saker så tänkte kolla här..

Visst får de lov att äta något innan och så? Hur lång tid brukar det på ett ungefär ta för de att ta sista andetaget f.r.o.m. att sprutan gavs? Brukar det förekomma dödsryckningar (bara sett avlivning av katt och häst)?

Blä, så sjukt jobbigt .. nästan som om jag vill be de avliva mig med när de väl håller på :(

Sv: Avlivning av hund.

Ja, det får äta ända fram till sista ögonblicket. Jag hade till och med godis med in till den ena hunden.

Vår ena hund bara somnade.
Den andra spände till kroppen i ett par sekunder, knorrade till och var sen helt stilla.

Det går väldigt fort från det att de börjar spruta tills de är borta. Med bägge våra hundar har de inte ens behövs tömma första sprutan innan de har varit borta. Men de har gett dem en till bara för att vara på den säkra sidan. Våra har haft kanyl i benet så inget otäckt att de ska sticka i buken som de kan få göra på katter.

Beklagar och skickar styrkekramar till dej.

Mvh Domino_s

De får lov att äta innan.

Det är lite olika hur lång tid det tar, men efter att sista sprutan är injicerad går det snabbt, några sekunder. Det som kan göra att det tar längre tid är om man inte hittar någon bra ven till exempel. Dödsryckningar har jag inte varit med om, däremot vad som liknar djupa andetag.

Hoppas allt går fint till, tröstkramar

Svårt för dig :( Det är tungt och svårt, men för mig har det känts som en lättnad när det väl är över. När den värsta dagen i ens liv som djurägare väl är avklarad. Det känns som hjärtat ska brista innan, men när man väl sitter där gör det inte det. Mitt i allt det ledsna känns det fint på något sätt, att man får följa sin vän hela vägen, den bara somnar in och har inte ont mer.

Min förra hund låg och åt hemmatorkad kycklingfile ända till sista andetaget - som somnade lycklig.

Har fått avliva flera hundar under loppet av 10-12 år och alla har somnat lugnt och stilla. Vissa har jag fått specialbehandling pga veterinärrädsla, men allting har gått lugnt och blivit en fin sista stund.

Klart de får äta!

Hur lång tid det tar beror både på hunden och vilken metod som används. Min första hund fick en överdos med sövningsmedel och det gick extremt fort. Hon bara rasade ihop och var i princip borta innan hon låg ner. Inga dödsryckningar där, hon var helt stilla. Min andra hund fick en spruta så han somnade först, och sedan avlivningsvätskan. Trots att han var väldigt illa däran så krävdes alla sprutorna + att det tog några minuter till innan hjärtat slutade slå. Så kanske 10 min sammanlagt? Han hade också ryckningar efteråt. Det var inte mycket, lite småryck i ögonlocken och runt munnen. Men det var ganska obehagligt tyckte jag.

Och jag beklagar verkligen. Det är lika hemskt varje gång man får ta bort sin älskade vän!

*kl*

Ja, riktigt hemskt, känns extremt jobbigt att bara se datumet närma sig. Hans organ håller ju på att rasa helt och enligt de skulle säkert en form av behandling fungera men valde avlivning då han ändå skulle fylla 15 i år, alldeles för jobbigt att behandla en så pass gammal hund så han får hellre somna in innan han blir så pass dålig. Frågade om det gjorde något om man väntade ett tag då mamma är utomlands och också ville säga hejdå innan allt och det gick.

Vad skönt att man får ge dom något att äta, dessvärre lär han få somna in med munkorg för att inte riskera han biter någon men kommer ta bort den så fort de tagit ut sprutan, skulle önska man slapp munkorgen - skulle jag veta att bettet bara skulle komma på mig så fine, då skulle jag ta det men tror nog inte veterinären vill vilket jag isf kan förstå.

Vi kommer passa på att åka upp så han får springa lite fritt i morbrors skog, långa promenader och nu skämmer jag bort med lagom mycket godis - en lite balansgång för en bit för mycket = kraschad mage.

Även om jag är anti att köpa så kommer jag nog kolla om jag hittar ett liiiitet grisöra han kan få tugga på precis innan man går in till veterinären.

Han kommer kremeras och spridas ut i en minneslund som ligger vid skogen, det känns väldigt bra :)

Tack för alla svar :love:

Såhär har det gått till med mina och min kompis hundar:
Vi har kommit till kliniken och genast fått komma in på ett rum alternativt så har personalen kommit ut till bilen.
Man fixar papper och betalar (i alla fall på "min" klinik) innan och så kommer en djursjukskötare och ger en lugnande spruta, oftast i nacken.
När hunden är dåsig kommer de in igen och sätter en kanyl i benet. Hunden är då lullig och brukar inte protestera.
Sedan kommer veterinären in och ger den sista sprutan/sprutorna, de brukar ta i rejält så att säga och hunden brukar somna lugnt och fint tack vare den första sprutan som den fått.
Det KAN förekomma några ryckningar eller som någon skrev djupa andetag eller suckar men hunden märker inget av det.

Veterinären lyssnar sedan så att hunden verkligen har somnat in och sedan brukar man få sitta så länge man vill tillsammans med kroppen.
Djurkliniken brukar ombesörja kremering och du får antingen hämta askan på kliniken eller på kremeringsstationen.
Min första hund Raskva åt in i det sista och var dessutom så senil så hon fattade inte var hon var.

Som lejonelle (var det väl?) skrev, den värsta tiden var faktiskt före avlivningen, efteråt var det på sätt och vis en lättnad även om jag naturligtvis var ledsen. Men min hund led inte mer och allt var över, jag kunde ta tag i sorgen på ett annat sätt.

En stor, stor kram till dig!

Nu kan jag kanske inte svara på "rätt" sätt riktigt eftersom avlivning av min hund i somras blev tämligen akut. Och jag förstår att metoderna man använder vid planerad avlivning förmodligen är annorlunda. Min hund fick sin spruta direkt i hjärtat, men hon var illa däran när vi kom. Men jag kan ju i alla fall svara på hur lång tid det tog ungefär till sista andetaget, och svaret är inte lång tid alls. Och dödsryckningar fick inte min hund i alla fall, dock så spändes kroppen till och sen var hon borta med en suck bara.:(

Avlivning av sin vän är nog alltid lika jobbigt oavsett om det är planerat eller akut. En stor kram till dig i alla fall!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: Krålus
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar