blev visst lite stavfel...*gör och *enhästarsbil
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sorgligt. Vår häst var igen så glad och sprallig före och trodde säkert det skulle hända nåt kul.Den syn med min sista häst som påverkat mig mest var att han, när han fått sin kanyl fastsydd ine i sin box, gick vid min sida ut ur stallet så modfälld, med hängande huvud, han förstod att vi skulle skiljas åt, det är jag säker på!
Oj fruktansvärt. Därför sa de åt mig att jag skulle gå åt sidan före fallet.En bekant höll sin häst som skulle bultas, den föll över henne så hon bröt benet.
Mina har jag lämnat över till en jägare och fd slaktare, han har använt älgstudsare och skött allt själv. Tycker det är lättare än bultpistol. Det har känts tryggt och bra, och jag kommer ringa honom i fortsättningen också.
Min älskade häst som jag fick ta bort för inte så länge sedan, bara 7 år gammal.
Här ger man lugnande först, sedan narkosmedel (som man ger vid sövning) och därefter ger man avlivningsvätskan.
När min häst hade fått narkosmedlet och lagt sig, det gick väldigt lugnt när han lade sig, så satt jag vid hans huvud och kliade honom i örat som han alltid blev lugn av. Så jag satt med honom medans han fick avlivningsvätskan.
När han dog, fick han den där glimten i ögat, som de får när man sticker fram ett äpple, eller när de förstår att de ska få springa ut på sommarbete. Det glimmrade till i hans ögon på samma sätt. Jag tror att det var där och då han fick se de evigt gröna ängarna och satte av i galopp.
Så det var en ganska fin uppevelse för mig och jag är numera helt övertygad om att de känner sig lyckliga och att det inte alls är hemskt för dom.
Det var tråkigt hur fick ni ut honom?Min gammelman (blev 31 år) fick somna in i boxen eftersom han inte kom upp en morgon. Så han låg ner när morgonfodraren och senare jag kom till stallet. Syntes att han hade kämpat mkt för komma upp. Men när jag kom till boxen, slappnande han av och slutade kämpa mer. Han låg med huvudet i mitt knä tills vetten kom. Fick lite lugnade först, och sedan avlivningsprutan. Fick ligga kvar med huvudet i mitt knä ett bra tag tills jag såg att han var borta och tills vetten hade åkt. Hen beställde hämtning åt mig morgonen efter. Min hovis var snabbt förbi och tog av skorna åt mig, samma morgon han somnade in.
Troligen fick han någon Stroke eller liknade, pga sin PPID.
Vet ej. Var ej där när han hämtadesDet var tråkigt hur fick ni ut honom?
Sorgligt. Vår häst var igen så glad och sprallig före och trodde säkert det skulle hända nåt kul.