Fast nu var det ju inte enbart "grannen" eller "kompisen" inblandad, utan även veterinär.
Jag ställer mig frågande till hur många veterinärer man ska gå igenom för att det ska anses "giltigt"? Om det nu inte räcker med att ringa en veterinär för råd, hur många ska man ringa? Tre? Fem? Om två säger en sak och tre en annan, men de duktiga två fårbönderna håller med de två första veterinärerna, vilket råd ska man gå efter?
Det är ju knappt att man vågar sig på någon form av lantbruksdjur när man läser denna tråd. Hade jag fått samma direktiv av veterinär och två erfarna fårägare, hade jag garanterat försökt med samma sak. Men visst, det hade ju inte visats i tv. Men hur många ska jag behöva ringa? Det kan dröja åtskilliga timmar innan veterinär kan komma hit. Ska djuret lida under tiden medan jag passivt ser på?
Att diagnosticera trumsjuka, är inte solklart enkelt
Att slanga ett vuxet får, är inte gängse behandling. Man brukar peta i fåret matolja och mjölk, kanske en dl sammanlagt.
Görs t.ex. med 60 ml spruta i mungipan.
I början av tråden var det EN bekant/granne/fårägare som var inblandad, när blev det två?
Vem pratade egentligen med veterinären?
Det är en mycket god idé, att först gå en kurs eller två, om det aktuella djurslaget, innan man skaffar sig djuren. Gärna lite praktik hos en välrenommerad mentor också.
Ungefär 50 % av genbankerna avseende Allmogefår, slutar med får mellan 3-5 år efter att man skaffade fåren/blev genbank.
Ofta så handlar det om ackumulerade hälsoproblem, som gör att man "ger upp fåren".
Tyvärr så stöttar inte Allmogeföreningens styrelse fullt ut, de medlemmar som vill jobba med "god fårhållning" inom föreningen. Vissa sprider dessutom myter om att man inte behöver ge tackor en tillräcklig foderstat vid dräktighet och digivning, och att man lika gärna kan ge sälgbark till fåren att gnaga på, istället för träckprov och avmaskning.
Tackor som får lamm, som ligger i underhull, innebär förr eller senare, hälsoproblem.
Det är alldeles för lätt att skaffa lantbruksdjur i Sverige, utan att först ha skaffat sig en basplatta med kunskap.