Gå en eller flera kurser, helst sådana där en distriktsförening av Svenska Fåravelsförbundet, Gård & Djurhälsan, eller Länsstyrelsen är arrangörer/medarrangörer.
Kolla gärna Gård & Djurhälsans utbud av kurser. De anordnar distanskurser både för vana fårhållare och för nybörjare.
https://www.gardochdjurhalsan.se/kurser/?species=257
Just nu så anordnar t.ex. "Östgötalamm" (Fåravelsföreningens distrikt Östergötland) en studiecirkel på distans i samarbete med Vuxenskolan, också ett bra alternativ.
Skaffa boken "Får" av Erik Sjödin m.fl., och läs den. Visserligen riktar den sig rätt mycket till den som tänker sig "fårproduktion", men den är ändå väldigt matnyttig, och fungerar för de flesta som har får som ett bra uppslagsverk, när man behöver "hjälp med att tänka".
Fårgrupperna på Facebook brukar jag vara inne och kolla på då och då. Mycket varierande kvalitet.
Gård och Djurhälsan är initiativtagare till en grupp som heter (tror jag) "Om får och foder". Den är bra.
Den allra största är lite läskig, det är som en slumpgenerator om det dyker upp vettiga eller ovettiga råd i den. En aktiv här, skrev ett toppenbra inlägg härom dagen i den gruppen. Vore alla inlägg, och alla svar på frågor i den gruppen, av den kvaliteten, så vore den gruppen ett bra ställe, men tyvärr är det inte så.
Skaffa en eller flera mentorer, som jobbar med sina får i enlighet med högt ställda krav på hälsa, och därmed "avkastning".
Besök många som håller får, och skapa en "känsla" för genomtänkt och mindre genomtänkt.
Det är lite som med stall: finns där hela gödselgrepar, som är placerade på ett bra ställe, en rimligt sopad stallgång, och rent vatten hos hästarna, hagar med välspända stängsel, så är det nog ett bra ställe.
Ligger det rostiga prylar i högar, ligger järnskrot i hagen, och man kan undra om det någonsin mockas, så är det ett mindre bra ställe...
Det finns dom som har fem får, som är jätteambitiösa och sköter sina får mycket bra, och dom som har 100 tackor där mycket kunde vara bättre...
Du är välkommen hem till mig och titta, om du kan ta dig hit.