Då skickar jag pm till dig också!Och jag skulle gärna åka på studiebesök om får, även om det inte ligger i min planering överhuvudtaget. Allt man kan lära sig om djurhållning är roligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då skickar jag pm till dig också!Och jag skulle gärna åka på studiebesök om får, även om det inte ligger i min planering överhuvudtaget. Allt man kan lära sig om djurhållning är roligt.
Fast alltså, nej. TVÅ ERFARNA fårbönder rekommenderade att de gjorde så, en VETRINÄR sa att det var så de skulle göra då det var akut. DEt är väl ändå att faktiskt ta ansvar att göra som andra mer erfarna, samt veterinär säger?Sådana kräk ska inte ha hand om djur, punkt slut. Det finns absolut inga förmildrande omständigheter, vi tar på oss ett oerhört ansvar när vi skaffar djur. Klarar man inte det ska man inte ha djur.
Fast alltså, nej. TVÅ ERFARNA fårbönder rekommenderade att de gjorde så, en VETRINÄR sa att det var så de skulle göra då det var akut. DEt är väl ändå att faktiskt ta ansvar att göra som andra mer erfarna, samt veterinär säger?
Hunden fick en njurdiagnos TRE ÅR tidigare, vet sa att den kommer dö av detta vilket den efter TRE år gjorde. De beslutade i samråd med två veterinärer ( de hade alltså kontakt med veterinär!) att hon skulle få dö hemma då hunden varit så mycket på djursjukhus och blev enormt stressad av det.Du får nog kolla mitt inlägg lite ordentligare... min reaktion var främst på att de låtit en hund självdö.
Sedan är min grundinställning att djur ska inte vara TV-underhållning när de hanteras av amatörer.
Jag gillar verkligen programmet,
men blev också illa berörd av hur de sondade fåret helt utan förkunskap istället för att be veterinären komma om de nu inte ville avliva direkt. De har blivit anmälda av flera efter det avsnittet.
Samma personer lät för övrigt sin hund självdö hemma av njursvikt istället för att kontakta veterinär för avlivning. Sedan framställdes det som något fint på sociala medier och i en podd. Jag tänker mest på den stackars hunden som lidit i onödan.
Som sagt, jag tycker annars om vad både Brita och Kalle gör men just hur de verkar se på det här med hantering av sjuka/döende djur provocerar mig.
Hunden fick en njurdiagnos TRE ÅR tidigare, vet sa att den kommer dö av detta vilket den efter TRE år gjorde. De beslutade i samråd med två veterinärer ( de hade alltså kontakt med veterinär!) att hon skulle få dö hemma då hunden varit så mycket på djursjukhus och blev enormt stressad av det.
Sen tänker jag , att se djur på TV är bra, då flera behöver lära sig mer, det är bra med debatt, och det är bra att visa tex var faktiskt kött kommer ifrån. Jag tänker att det kanske bidrar med att folk köper mer lokalproducerat, äter mindre kött, tänker efter ett varv till i affären etc!
Men hallå, en hund som självdör pga njurproblem har inte ett fridsamt lugnt slut. Det är plågsamt för dom. Inte direkt så att den mådde prima fram tills den självdog bara sådär. Min förra hund skulle förmodligen också självdö pga leversvikt och annan organsvikt om vi väntade efter att diagnosen sats. Det finns ingen ursäkt att låta dom självdö när man vet om att dom är såpass sjuka.Men djuret självdog hemma efter en diagnos hon fått TRE år tidigare, och dog hemma i SAMRÅD med veterinärer?
Fåret sondade han för att det var det de hade fått i anvisning av TVÅ fårbönder samt veterinär, om att det var akut?
Jag tycker det är ok att ha djur med kroniska sjukdomar, så länge de har fullgod livskvalitet. När de inte längre mår bra får man ta sitt ansvar och ta bort dem, INTE låta dem ligga och självdö. Blir de stressade av resa går det att ordna hemavlivning. Särskilt om man haft tre år på sig.Men djuret självdog hemma efter en diagnos hon fått TRE år tidigare, och dog hemma i SAMRÅD med veterinärer?
Och hade en veterinär jag kontaktat sagt vad jag skulle göra, eller rått mig till något hade jag följt det, sen får du tycka vad du vill.Och jag anser att det inte är god djurhållning, sedan får du tycka vad du vill.
Hur ska man veta vilka veterinärer som inte är perfekta menar du? Hade jag tagit kontakt med en veterinär som rått mig i något angånde mitt djur, tex slanga ett får, den säger att det är akut, då hade jag INTE väntat, utan tänkt, den här människan har UTBILDNING och troligen erfarenhet av hur man ska göra i detta läget, det har inte jag, dvs jag kommer försöka göra det hen säger.Men hallå, en hund som självdör pga njurproblem har inte ett fridsamt lugnt slut. Det är plågsamt för dom. Inte direkt så att den mådde prima fram tills den självdog bara sådär. Min förra hund skulle förmodligen också självdö pga leversvikt och annan organsvikt om vi väntade efter att diagnosen sats. Det finns ingen ursäkt att låta dom självdö när man vet om att dom är såpass sjuka.
Och det går mycket väl att ta ut en veterinär och avliva hunden i hemmet om det är så att dom är väldigt stressade på kliniker, är inte ovanligt alls.
Veterinärer är inte per automatik perfekta och fattar rätt beslut bara för att dom är veterinärer. Veterinärer gör också fel, allt dom råder och säger är faktiskt inte rätt.
Och hade en veterinär jag kontaktat sagt vad jag skulle göra, eller rått mig till något hade jag följt det, sen får du tycka vad du vill.
Men vet du, det kanske var därför de ändå hörde av sig till fårbönder med stor erfarenhet OCKSÅ?Alla veterinärer är inte bra... som tonåring (13 år) blev jag rådd av en veterinär att ta föl på mitt sto som inte gick att rida länge. Hon var korsning mellan arab/nordsvensk, 17 år, aldrig haft föl och gick inte att rida pga ringkota. Tom mitt tonårsjag som älskade den där hästen över allt annat fattade att det var idiotiskt.
Och vi som har/har haft får vet att slanga djur är svårt och inget ett tvprogram ska få folk att tro att det är bara att...många vetrinärer vet mindre än erfarna djurägare. Gudarna ska veta att jag träffat många just ute på landet. Som frågat mig som djurskötare vad jag vill....avliva, medicinera, funderingar runt diagnos...Hur ska man veta vilka veterinärer som inte är perfekta menar du? Hade jag tagit kontakt med en veterinär som rått mig i något angånde mitt djur, tex slanga ett får, den säger att det är akut, då hade jag INTE väntat, utan tänkt, den här människan har UTBILDNING och troligen erfarenhet av hur man ska göra i detta läget, det har inte jag, dvs jag kommer försöka göra det hen säger.
DEt håller jag med om, men där har ju SVT ett ansvar för klippningen. Jag tycker att det var många delar där som borde ha visats/sagts i programmet.Och vi som har/har haft får vet att slanga djur är svårt och inget ett tvprogram ska få folk att tro att det är bara att...många vetrinärer vet mindre än erfarna djurägare. Gudarna ska veta att jag träffat många just ute på landet. Som frågat mig som djurskötare vad jag vill....avliva, medicinera, funderingar runt diagnos...
Jag har inte sett det aktuella programmet, men har mycket stor erfarenhet av får.DEt håller jag med om, men där har ju SVT ett ansvar för klippningen. Jag tycker att det var många delar där som borde ha visats/sagts i programmet.
Ja, de kontaktade ju som sagt två fårbönder också med större erfarenhet av dem, som sa samma sak. Men absolut, det borde varit tydligare i programmet, det håller jag med om.
Om man helt saknar sunt förnuft och litar blint på en och samma veterinär så ska man undvika att skaffa djur. Det finns dåliga veterinärer och utför man vilka behandlingar den än säger över telefon så kan man orsaka stort lidande för djuret. Låter man ett djur självdö, när man haft god tid på sig att ta ett annat beslut, så bör man inte få ha djur.Och hade en veterinär jag kontaktat sagt vad jag skulle göra, eller rått mig till något hade jag följt det, sen får du tycka vad du vill.
Och hade en veterinär SAMT två erfarna fårbönder alla sagt samma sak, om hur jag skulle ta hand om ett sjukt djur så hade jag försökt göra som de sa. Just för att försöka undvika lidande, det är ju ingen som hör av sig till en veterinär för skoj skull? Det är ingen som litat blint på en och samma veterinär?Om man helt saknar sunt förnuft och litar blint på en och samma veterinär så ska man undvika att skaffa djur. Det finns dåliga veterinärer och utför man vilka behandlingar den än säger över telefon så kan man orsaka stort lidande för djuret. Låter man ett djur självdö, när man haft god tid på sig att ta ett annat beslut, så bör man inte få ha djur.