Avlivad häst utan ägarens vetskap...

milly

Trådstartare
Har ni läst artikeln om detta i Ridsport? Det är vår hovslagare det handlar om, hans hästar. Och det verkar med största sannolikhet vara MYNDIGHETERNA som gjort fel i ärendet.

Vår hovis har inget att dölja och hans egna veterinär har t o m bett Kalla Fakta utreda ärendet.
Om ni läst artikeln så vet ni att han har låtit hästen obduceras för att bevisa att det inte var något fel på den. Den var inte ens halt! Polisen har filmat hästen innan avlivandet och den hade SNÖSTYLTOR som gjorde att den såg ut att halta :crazy: ... Herregud, fattar inte att en veterinär bedömde att den var HALT. :confused:

Nu anklagar myndigheterna honom att han låtit obducera någon ANNAN HÄST! :eek: Alltså att det inte var den avlivade hästen som obducerats.

Det verkar ganska uppenbart iaf att det ÄR myndigheterna som felat iaf vad gäller avlivandet av denna häst. Annars finns anmärkningar som säkert stämmer vad gäller hans gård... för få ligghallar o dåligt skick o sådär.
MEN ATT AVLIVA EN HÄST UTAN ÄGARENS VETSKAP PÅ DET DÄR VISET SOM SKETT... helt ofattbart!

Sv: Avlivad häst utan ägarens vetskap...

Det finns massor med trådar om detta..och filmerna finns på nätet.
Har sett dem och jag vet helt ärligt inte vad jag ska tycka..

Har stått mycket om det här på bukefalos, det är inte den enda artikeln i fallet.

Här kan du läsa en tråd, går du in på myndigheter så kan du få upp flera maratontrådar i ämnet. Diverse filmer finns också.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=742272

Notera inlägg 7 i denna tråd, finns en film innan hästen avlivades. Ser det ut som snöstyltor under hovarna???

Det var det jag fick berättat för mig av en annan i stallet... Men konstigt då! Jag ska ta o titta på filmerna o läsa vidare.

Av allt jag får höra IRL känns det iaf som myndigheterna gjort fel när de avliva hästen på det där viset... De måste ju vara ordentligt sjuka, AKUT, om de ska avlivas så där akut utan ägarens vetskap!

Men men... man kan så klart inte säga SÄKERT vem som HAR felat när man inte vet allt om situationen och har sett hästen...

I mina oerfarna ögon såg den nog rätt så ordentligt halt ut....:angel: Sedan det där med snöstyltor????? :confused: Jag ser inte ens en liten snöklump..... Hovis har säkert inget att dölja men han kanske skulle skämmas lite??!!

Har du sett hästen IRL?

På filmen att dömma så skulle inte jag kalla det påhitt från veterinärens sida...

Sedan att dom beslutade att avliva den utan ägarens vetskap tycker jag är dåligt.
Men då förutsätter jag att han skulle ha kommit på direkten när dom ringt efter honom.

OOPs! Det hann visst komma inlägg medans jag skrev.... sorry

Jag har också följt detta. Det som irriterar mig är att en djurskyddsinspektör bara kan knalla in så där och göra en egen inspektion utan ens ha lov att göra det. Nu är det dock på gott och ont då det kan vara bra om brister i djurhållning upptäcks men även om jag har ordning här hemma så vill jag inte ha okänt folk som knallar omkring på min gård hur som helst:mad: .
Det som skrämmer mig också är att ta ett beslut att avliva en häst, enligt mig, helt obefogat. Nu har jag kanske inte hela sanningen och vill inte avgöra om hästen var i gott skick eller inte men det jag såg på film tyckte jag inte var tillräckligt för att avlivning skulle ske.

Jag har haft en häst med hovböld och trodde att den hade brutit benet eller liknanade i hagen då den vägrade att gå. Vi hittade inget fel och kallade på veterinär som var rätt övertygad att det var allvarlig senskada. Denne undersökte benet grundligt och undersökte även om det kunde röra sig om hovböld men hittade inget som tydde på det. Dagen efter kom det var från kronranden och då fattade vi givetvist att det rörde sig om hovböld som tryckte högt upp i hoven. Detta kom jättesnabbt och vi hade inte märkt något innan(hästen reds inte vid den tidpunkten) och uppenbarligen kunde inte heller veterinären klura ut det. Tänk om en djurskyddsinspektör hade knallat in och sett hästen då när den vägrade att röra en fena, skulle denne ha låtit skjuta min häst då????:eek:

Ärligt talat vet jag inte heller vad man ska TRO - hästen ser för jävlig ut (dock beror väl mycket på pälssjukdomen?) och något fel är det ju med benen också. :confused:

MEN fortfarande dåligt att avliva den där och då, sådär akut utan att ens fått tag i ägaren...

Jag fick reda på detta av en i stallet, som själv INTE har denna hovis, hon gav mig Ridsport o visade artikeln. Efter att ha läst artikeln har jag pratat med dom andra i stallet och fått berättat en massa för mig... Men det blir ju som det blir när saker o ting går från mun till mun osv. :crazy:

Jag är inte på någons sida, vill VETA mera bara. Och alla är iaf förfasade över att den avlivats påd et där viset!

Kan för övrigt säga att han iaf är en mycket duktig hovslagare och är den noggrannaste hovisen jag träffat. Och en mkt trevlig person!
Därför har vi svårt att tro att det skulle vara sådär illa som det myndigheterna påstår...

Jag har också följt detta. Det som irriterar mig är att en djurskyddsinspektör bara kan knalla in så där och göra en egen inspektion utan ens ha lov att göra det. Nu är det dock på gott och ont då det kan vara bra om brister i djurhållning upptäcks men även om jag har ordning här hemma så vill jag inte ha okänt folk som knallar omkring på min gård hur som helst:mad: .
Det som skrämmer mig också är att ta ett beslut att avliva en häst, enligt mig, helt obefogat. Nu har jag kanske inte hela sanningen och vill inte avgöra om hästen var i gott skick eller inte men det jag såg på film tyckte jag inte var tillräckligt för att avlivning skulle ske.

Jag har haft en häst med hovböld och trodde att den hade brutit benet eller liknanade i hagen då den vägrade att gå. Vi hittade inget fel och kallade på veterinär som var rätt övertygad att det var allvarlig senskada. Denne undersökte benet grundligt och undersökte även om det kunde röra sig om hovböld men hittade inget som tydde på det. Dagen efter kom det var från kronranden och då fattade vi givetvist att det rörde sig om hovböld som tryckte högt upp i hoven. Detta kom jättesnabbt och vi hade inte märkt något innan(hästen reds inte vid den tidpunkten) och uppenbarligen kunde inte heller veterinären klura ut det. Tänk om en djurskyddsinspektör hade knallat in och sett hästen då när den vägrade att röra en fena, skulle denne ha låtit skjuta min häst då????:eek:

Ja eller hur?!
Dock kanske inte din häst i ÖVRIGT såg sådär eländig ut?

Min häst hade också en BÖLD på HF och kunde knappt röra sig alls!! Att det var en böld fick vi reda på flera dagar senare TROTS att hon undersökts av veterinär (kände med tång) OCH hovis som grävt i hoven (långt in på sulan). Ingen fattade vad det var för fel?! Sen kom varet från kronranden.... ett par dagar senare...

mul skriver så här i en annan tråd:
"Jaha, det var det jag misstänkte.. Det var där jag var och hjälpte till för att köra bort hästar för några år sedan.. Trodde han fått förbud att ha hästar.. Magra och dana.. Unghästarna hade ett balsnöre fastknutet runt halsen, dom vi skulle köra iväg.. Det värsta jag någonsin sett!!"

Hmmmmm.........

Tja, svårt att veta.

Men det som talar mot ägaren är ju att hästen varit i lika dålig kondition dagen innan. Om jag hittat min häst så förtvivlat halt hade jag genast ringt ut veterinär. Det hade stått på smärtlindring, behandling och boxvila. Det verkar inte ha hänt i detta fallet, och det är illa. Ett dygn ska inte en så halt häst måsta vänta!

Sen verkar ju förhållandena på gården ruggiga. Bara för att det är en duktig hovis behöver det verkligen inte behöva att h*n tar hand om sina djur!

Norrland

Gyttjeklumpar kanske??? Fy fan vad dåligt underlag i hagen/lösdriften. Jag har själv problem med leriga paddockar men mina hästar är ute där max en timma och bara ett par meter från grinden är det bättre. Hästen ser helt klart halt ut även om den rörde sig bättre när den kom ut på gräsvägen.

Men jag trodde man behövde ha husransakanstillstånd eller lov för att beträda någons stall/mark. Har jag helt fel?

Nejdå, hon såg faktiskt bättre ut än den hästen, hon var på bete och var jättefin i hull och hårrem.
Jag tyckte inte heller hästen var så super som jag såg på filmen men kan iallafall inte låta bli att tycka att det var obefogat att avliva den. Det jag inte vet är om djurskyddsinspektören hade sett just denna häst förut, om den var halt då också och hur den såg ut då osv eller upptäckte hon den vid samma tillfälle som den avlivades?

Jag försöker inte försvara hovslagaren, det överlåter jag till honom, utan det jag tänker på är om en sådan sak hade hänt hos mig. Det kan ju uppenbarligen hända.

Men det som talar mot ägaren är ju att hästen varit i lika dålig kondition dagen innan. Om jag hittat min häst så förtvivlat halt hade jag genast ringt ut veterinär. Det hade stått på smärtlindring, behandling och boxvila. Det verkar inte ha hänt i detta fallet, och det är illa. Ett dygn ska inte en så halt häst måsta vänta!

Nej det har du ju rätt i... Något borde ju ha hänt under det dygnet. Har han brustit i sin TILLSYN av hästen kanske? :confused: Verkar så ofattbart att han inte gjort NÅT när han fått veta att djurskyddet varit där...

Sen verkar ju förhållandena på gården ruggiga. Bara för att det är en duktig hovis behöver det verkligen inte behöva att h*n tar hand om sina djur!

Ja det tycker jag också och DET har jag fått berättat för mig också (att gården är i mkt dåligt skick och att det finns mycket brister där). Och visst förstår jag också att han inte behöver sköta sina djur väl bara för att han är en mkt duktig och noggrann hovslagare... Men det gör att det är så himla svårt att tro att han tagit så himla dålig hand om sina egna djur. :(

Jag tror inte att de andra i stallet, som tror på HONOM, har sett filmen och hört allt... Själv har jag inte riktigt vetat VAD jag ska tro men när de andra berättade så ÖVERTYGANDE till hans fördel (om just avlivandet) så kände jag medlidande för hovisen...

Men OAVSETT om han ÄR skyldig eller inte så gör han ett mycket bra jobb på våra hästars fötter och det finns ingen anledning att byta hovis för det - eller har jag fel?
Sedan han skodde fullblodet i stallet har den inte längre tappat sina skor så ofta (bara nån gång) och den hästen jag har hand om (är typ halvfodervärd på henne) har varit ohalt sen han började sko henne (hon har h.b.förbening). Hovarna är mkt fina och bl a fullblodet har aldrig haft så fina fötter förut!

Har för mig att det var först i år det blev föreläggande. Tidigare inspektioner har det inte blivit det om jag har fattat det rätt.

mul skriver så här i en annan tråd:
"Jaha, det var det jag misstänkte.. Det var där jag var och hjälpte till för att köra bort hästar för några år sedan.. Trodde han fått förbud att ha hästar.. Magra och dana.. Unghästarna hade ett balsnöre fastknutet runt halsen, dom vi skulle köra iväg.. Det värsta jag någonsin sett!!"

Hmmmmm.........

Det där lät jäkligt illa!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 961
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Det gäller min halvfoderpålla. :( Hovbroskförbeningen gör sig nu påmind i form av tydlig hälta i trav trots att hovis gjort allt vad...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka