Avlivad häst utan ägarens vetskap...

Sv: Avlivad häst utan ägarens vetskap...

Nä, om det är en duktig hovis tycker jag inte att du behöver byta.

Men det verkar, åtminstonde på filmen, vara en person som inte klarar att ansvara för egna djur och sköta en gård. Det är en annan sak.

Men trovärdigheten kanske sjunker?

Norrland

Har för mig att det var först i år det blev föreläggande. Tidigare inspektioner har det inte blivit det om jag har fattat det rätt.

Jo tidigare fanns fler hästar, ett föreläggande kom ang att sänka antalet hästar hur många minns jag inte.

Jag ska inte lägga mig i det för mycket..

Enl djurskyddsinsp så hade dom varit där dagen innan och hästen var halt och det var därför dom åkte dit igen. När han inte hade gjort något åt den så tog dom dit vet själva och utgången vet ni. Han hävdar att hästen inte var halt på morgonen, vilket låter konstigt eftersom den var halt redan dagen innan. Alltså tror JAG att han inte dett till den alls..

Om det var rätt eller fel att avliva den ska jag inte uttala mig om helt. Inte innan rättegången är över iaf..

Nej det förstår jag.

Och vad jag förstår så ÄR hans djurhållning mycket DÅLIG, dock är jag fortfarande tveksam, som många andra, till att avliva hästen ifråga på det där viset.

Sättet kanske var fel, men vad jag har förstått så har dom försökt att få tag på honom och det inte gått.

Kanske tyckte veterinären att han inte tog sitt ansvar för djuret? Att veterinären sett mera saker som gjorde det stora hela att djuret inte skulle kunna ha en chans? Att veterinären bedömde att ägaren inte skulle bekosta djuret någon vård även om viljan fanns? Att veterinären bedömde att djuret led så pass att det var det enda rätta.

JAG tror att ingen behöver oroa sig att hitta sin häst död bara utan anledning.

JAG tror(vet) att man har inte djurskyddet på besök om man har en ok djurhållning.

Jag var inte där vid just den tidpunkten detta utspelade sig och ingen annan här heller. Dom bevis som finns är bilder och rapporter sedan är det ord mot ord..

:eek: Om jag var som du så hade jag bytt hovslagare:eek:
Vilket svammel, hästen ser förfärlig ut och har uppenbarligen ont. Hur kan man behandla djur så?

Det finns massor med trådar om detta..och filmerna finns på nätet.
Har sett dem och jag vet helt ärligt inte vad jag ska tycka..

Och den här tråden speglar rätt bra när det gäller "vad ska jag tycka?", tycker jag... När jag läste trådskaparens inlägg fick jag uppfattningen att hon verkligen visste hur det var, med tanke på att hon anlitar personen i fråga som hovslagare. Förstahandsuppgifter mao. Hade jag bara läst det inlägget hade jag kanske köpt de uppgifterna.

Men ju längre tråden löper, desto tveksammare blir ts själv, det var nån i stallet som hade sagt...osv. Det medges att djurhållningen inte är den bästa.

Jag tycker det är ett intressant exempel på hur rykten uppkommer, förstoras, förändras, sprids och blir till allmänt vetande. (Även om det är ett trist ämne.)

Inte menat som kritik mot ts, bara en reflektion!

Jag hade inte befatta mig med en person som har så vedervärdigt dåligt djurhållning, oavsett om h*n var bra på att sko eller inte. Då ska det till att det är verklig kris och inte finns någon annan att tillgå, annars skulle ingen med den här inställningen få en spänn av mig! :devil:

En annan fråga: var det detta fall som det stod om i senaste Hästfo*us?

I såfall tycker jag att det är skrämmande hur vinklad den tidningen är.

Du kan väl ändå inte mena att hästen hade snöklampar??? Det är väl mycket tydligt att detta var en vanvårdad häst! Ser man dessutom till hur omgivningarna kring hästen ser ut, så förstår man ganska snabbt vilken sorts människor det handlar om.
Jag tycker att djurskyddsinspektören har använt sina befogenheter på ett mycket bra sätt! Jag har själv sett hästar i bedrövligt skick, men inspektören hänvisar till att "de får ingenting göra" åt situationen. Alltså måste hästarna vara halvdöda innan det händer något.
Hästens hull var väl egentligen inte så bra, den såg mest uppsvullen ut.

:eek: Om jag var som du så hade jag bytt hovslagare:eek:

Det är inte JAG som anlitar hovslagaren, det är ägaren till hästen som jag är halvfodervärd på (och några andra i stallet). Jag ska inte lägga mig i hur ägaren vill göra. Men det är svårt att hitta så bra hovisar häromkring och när det funkar så bra så tror jag knappast att ägaren vill byta...

Och den här tråden speglar rätt bra när det gäller "vad ska jag tycka?", tycker jag... När jag läste trådskaparens inlägg fick jag uppfattningen att hon verkligen visste hur det var, med tanke på att hon anlitar personen i fråga som hovslagare. Förstahandsuppgifter mao. Hade jag bara läst det inlägget hade jag kanske köpt de uppgifterna.

Men ju längre tråden löper, desto tveksammare blir ts själv, det var nån i stallet som hade sagt...osv. Det medges att djurhållningen inte är den bästa.

Jag tycker det är ett intressant exempel på hur rykten uppkommer, förstoras, förändras, sprids och blir till allmänt vetande. (Även om det är ett trist ämne.)

Inte menat som kritik mot ts, bara en reflektion!

Du har alldeles rätt i allt du skrev... Ledsen för att jag klantade mig och skrev ut "vad jag fått höra i stallet" utan att egentligen veta mycket alls... Bara det jag läst i Ridsport och vad två andra, som känner hovisen ganska väl, sagt. Jag blev bara så chockad när jag hörde om detta.

Vad gäller snöstyltorna så tror jag att dom måste menat styltor av GEGGAN/det dåliga underlaget - men DET är ju bara förfärligt DET! Att häststackaren fick stå i sånt. :(

Efter att ha sett FILMEN tycker jag att jag med egna ögon kan se en häst som INTE MÅR BRA. Och oavsett om det var rätt eller inte att avliva den där och då så vet jag inte hur jag ska bemöta denna hovis nästa gång han kommer... :crazy: Man tappar ju respekten för honom.

Du kan väl ändå inte mena att hästen hade snöklampar???

Det var innan jag hade sett filmen :o och satt mig mer in i vad som hänt... Men som jag skrev ovan tror jag att de som sade att det var pga "styltor" menade inte SNÖstyltor utan av geggan som häststackaren gick i... Inte för att det heller verkar stämma!
Även om den gick bättre när den gick på gräset senare i filmen så gick den ju fortfarande inte VÄL och såg för övrigt mycket dåligt skött ut.

Det är vår hovslagare det handlar om, hans hästar.

Vår hovis har inget att dölja och hans egna veterinär har t o m bett Kalla Fakta utreda ärendet.
Polisen har filmat hästen innan avlivandet och den hade SNÖSTYLTOR som gjorde att den såg ut att halta :crazy: ... Herregud, fattar inte att en veterinär bedömde att den var HALT. :confused:

Om du jämför ditt första inlägg med ditt sista så tar jag inte dig för särskilt seriös. Först är det "din" hovslagare, sen är det inte din hovis. Först är det snöklampar och sen inte. Det är sådana här trådar som förvanska sanning till rykten till "sanning" till gud-vet-vad...

Om du jämför ditt första inlägg med ditt sista så tar jag inte dig för särskilt seriös. Först är det "din" hovslagare, sen är det inte din hovis. Först är det snöklampar och sen inte. Det är sådana här trådar som förvanska sanning till rykten till "sanning" till gud-vet-vad...

Men det ÄR ju våran hovis! :confused:
Dock har JAG ingen egen häst och därför är det ju inte JAG som anlitar honom utan hästens ägare och därför är det ju inte JAG som kan bestämma om vi ska fortsätta ha honom som hovis eller inte.

Och det där snöstyltor fick jag ju berättat för mig i stallet - har ju förklarat det hundra ggr nu... Om du läser alla inlägg (särskilt de senaste här ovan). :cool:

På vilket sätt är inte jag seriös?

Det var innan jag hade sett filmen :o och satt mig mer in i vad som hänt... Men som jag skrev ovan tror jag att de som sade att det var pga "styltor" menade inte SNÖstyltor utan av geggan som häststackaren gick i... Inte för att det heller verkar stämma!
Även om den gick bättre när den gick på gräset senare i filmen så gick den ju fortfarande inte VÄL och såg för övrigt mycket dåligt skött ut.

Hej, det här är en kollega till mig som du pratar om. Jag försöker alltid vara kollegial men i detta fall så skäms jag över denna kollega då det finns flertalet anmälningar under lång tid ang. djurhållningen på denna gård med otaliga förelägganden.

Han må vara nog så skicklig utifrån sitt yrkesutövande och det är det viktigaste utifrån sitt yrkesutövand. Hästhållning däremot borde denna kollega själv ha insett för länge sedan att det är inte ngt han ska bedriva. Djurförbud är det enda rätta enligt min mening utifrån den missär man där kan ta del av IRL även om det på hans hemsida ger en helt annan bild.

Länk: http://www.americancurly.se/

Om den aktuella avlivade hästen verkligen är den samma som skickades till obduktion är jag personligen mkt tveksam till utifrån dom skador som lätt kan ses på filmklipp och är mkt lätta att genom obduktion påvisa. Dom skadorna den avlivade hästen besitter sedan lång tid tillbaka har ett lite högre ursprung än i hovarna.

En fråga, Varför starta en tråd med påståenden där du inte delger fakta grundad inhämtad basinformation innan du startar tråden??

Slutligen kan jag meddela dig att innan avlivning så söktes denna person flertalet gånger på mer än ett sedan tidigare känt abonemang.

Och det där snöstyltor fick jag ju berättat för mig i stallet - har ju förklarat det hundra ggr nu... Om du läser alla inlägg (särskilt de senaste här ovan). :cool:

På vilket sätt är inte jag seriös?

Hej, man bör aldrig skriva ngt enbart utifrån hörsägen, det kan då lätt bli oseriöst.

Men snälla, det finns ingen snö!! Hästen kan knapt STÖDJA på benet! :crazy:

Hej, man bör aldrig skriva ngt enbart utifrån hörsägen, det kan då lätt bli oseriöst.

Nej jag vet... men jag visste inte ens att detta fall var så otroligt KÄNNT och när de andra i stallet förklarade till förvirrade mig att det inte riktigt är så illa som det verkar... och vände på saken så att jag tyckte det var synd om den anklagade så ville jag bara dela med mig av dessa förklarningar.

Jag tycker inte längre synd om den anklagade... om man säger så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 961
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Det gäller min halvfoderpålla. :( Hovbroskförbeningen gör sig nu påmind i form av tydlig hälta i trav trots att hovis gjort allt vad...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka