Avliva hemma

T

thekid

Ska snart avliva min ponny(:cry:) och vill gärna göra det hemma i lugn och ro.
Trots att det känns tungt så måste man ju ta tag i det och ordna med det praktiska.
Vi har tänkt bulta, då jag vill att det ska gå så fort och smärtfritt som möjligt, men sen hade jag gärna velat gräva ner honom här hemma, hur funkar det?
Antar att man måste ha tillstånd från ngn myndighet eller liknande, hur får man det? Kommer det ut ngn och inspekterar platsen eller behövs inte det?
Vi har egen gård med en hel del mark och vi har god kontakt med flera grävmaskinister, så på det sättet borde det inte vara några problem.
Är det något mer man ska tänka på?
Ponnyn är född bara några kilometer härifrån, och vi har haft honom nu i snart 16 år, så jag vill gärna att han ska få stanna här på ön:cry:

Sv: Avliva hemma

Jag avlivade min älskling 5 september 2008 med bult och begravde hemma.
Jag valde att avliva hemma dels för att hästen slipper bli stressad.
För att hon trivdes jätte bra och för att jag ville att hon skulle få avsluta sina dagar hemma hos mig med de närmaste, de vill säga min mamma, mig och hennes tidigare ägare.

Vi kontaktade komunens miljöinspektör som kom ut och kollade och hittade en lämplig plats, hon godkände plats och hon skickade in pappren till Länsstyrelsen. Vi fick godkänande muntligt samma dag som hon avlivades då det var bråttom att avliva henne då hon inte mådde bra.

Tillståndet kostade 300kr.
Vi valde också att bulta då det var det bästa.
Hade en bra kille som kom ut och han hanterade hästen extremtbra det gick fort hon han aldrig märka något.
Han jag hade Inackorderat hos begravde henne åt mig då även han tyckte om min häst.

Lider med dig då jag vet hur det känns.. :cry:
Lycka till.

Du kontaktar miljökontoret på komunen så kommer de ut och inspekterar var ni vill gräva ner honom, som Rebecca säger. De gånger jag varit tvungen att ta bort ngn häst har jag ordnat med alla papper innan för att slippa den biten efteråt, det är jobbigt nog som det är. :(

Tack så mycket till båda för era svar!
Jag har nu skickat iväg ett mail till miljökontoret, hittade också en blankett på länsstyrelsens hemsida, men vi får se vad de svarar först.
Jag vill också ha det mesta klart innan dagen kommer, som tur är så är det ingen panik, utan om det tar en vecka eller två spelar inte jätte stor roll...

Jag antar att man måste ha en veterinär också som skriver ett intyg på att han är död, eller kan gubben som ska bulta och avbloda honom göra det?

Är det något annat man måste tänka på såhär?:crazy:

om det är för försäkringen och hästen är utdömd av vet. så ordnar slaktaren det, det krävs ingen vet. för det.

inspektören från kommunen fyller i och skickar in ansökan när denne inspekterat och kodkänt platsen till länsstyrelsen och besked kommer inom en vecka, ibland efter bara någon dag.

Senast ändrad av en moderator:

om det är för försäkringen och hästen är utdömd av vet. så ordnar slaktaren det, det krävs ingen vet. för det.

Aha okej, det visste inte jag, vad bra..

Någon som vet ungefär hur mkt de tar ut för att komma och avliva en häst?
Och vad kostar det att ha en inspektör som kommer och kollar upp platsen, utöver de 300:- som man betalar till Länsstyrelsen? Eller täcker den kostnaden det också?
Pappa sa att grävaren tar 800 +moms/h också, men det borde vara billigare att göra såhär än att åka in till klinik, eller?
Jag vill inte vara sniken och bara tänka på pengarna, men jag vill ändå veta ungefär vad räkningen kommer hamna på.
Pappa funderar också på om vi bara ska åka och lämna honom på kliniken och låta dem ta bort honom, men min erfarenhet av kliniker säger mig att det kommer kosta oss bra mycket mer, även om det är enklare:confused:
Vad brukar det kosta att ta bort på klinik? Nån som vet, annars får jag ringa på måndag och höra med dom...
Jag sätter mig emot klinikförslaget, av anledningar som jag skrev i första inlägget, men det skadar ju inte att veta vad det kostar..

Jag är rätt säker på att det blir billigare att ta bort hästen hemma så länge du har möjlighet att begrava den hemma. Det är att bli av med kroppen som kostar.

om det kostar att ta ut inspektören beror på kommun, här är det gratis än men kommer att kosta inom en snar framtid.

att ta bort på klinik kan kosta lite olika beroende på klinik så då är det bäst att ringa och fråga.

vi använder oss oftast av lantbrukstjänst www.lantbrukstjanst.se där kan du kolla prislistorna.

jag tog bort min gamla trotjänare strax innan jul efter 28 år ihop. ville begrava och inte destruktera (eller vad det heter). ordnade tillstånd och hade en bekant till familjen att bulta (han har det som jobb, men detta gjorde han för att hjälpa mig) begravde hemma. betalade 500 för grävningen, 52 kr för kalket och 300 för intyget, han som bultade ville inget ha så till honom köpte jag en stor fin chockladask. jag är väldigt nöjd över vilket värdigt slut hon fick även om det gör jäkligt ont.

Vad brukar det kosta att ta bort på klinik? Nån som vet, annars får jag ringa på måndag och höra med dom...
Jag sätter mig emot klinikförslaget, av anledningar som jag skrev i första inlägget, men det skadar ju inte att veta vad det kostar..

Nu var vårat sto försäkrad vid avlivningen men vi betalade ca 2500:- vad jag minns på klinik. Var 5 år sen vi gjorde det så jag minns inte i detalj vad vi betalade och vad som gick på försäkringen. Men det är dyrt om jag minns rätt, framförallt utan försäkring (gissar på 3-5000:-).

Jag tyckte klinikavlining var fruktansvärt smidigt sätt för oss. Jag var med hela tiden och hade jätte bra folk med mig när det hände. Stallet vi stod i då fanns det inga vettiga utvägar att ta bort henne på och jag ville inte minnas att hon somnade in där (vi trivdes inte med stallet eller ägaren). Hon fick lugnande, gick sedan iväg till ett speciellt bås och fick sedan sprutan, 5 sekunder senare var hon död. Gick fruktansvärt fort och själva miljön var toppen den morgonen. Satt hos henne i över 1 timme innan vi åkte hem, resten överlämnade vi till kliniken.

Senast ändrad:

Jag tog ut veterinären och hon gav honom en lugnande spruta innan och sedan tog jag ut honom på ängen bredvid de andra hästarna.där fick han somna in och jag var med honom hela tiden.Det svåraste beslut jag någonsin tagit men jag vet att det var det enda rätta:cry:

Hoppas att det blir ett bra slut för din ponny, och en ok upplevelse för dig. En, lite obehaglig sak, som inte alla tänker på är att om den har skor ska de av innan 'begravningen'. Bäst att göra innan, tycker jag. Har man aldrig varit med förut, så kan det ju vara bra att veta att de kan röra sig lite efter man bultat, även om allt går 'rätt'.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 663
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2