Avliva HÄst

I

inja_2006

Min häst gick och skada sig i hagen idag och måste därför avlivas,
nu tänkte jag höra vart man kan vända sig för att dom ska få komma
ut och fixa allt samt ta med sig kroppen, då ja inte vill åka till ett slakteri med han, utan de ska kännas så bra som möjligt, vill gärna få
lite tips och råd samt va de kostar osv, ledsen matte :cry: :crazy:

Sv: Avliva HÄst

Det var tråkigt att höra att du måste ta bort din häst.
Jag ringde själv till SG Nödslakt, det beror nog lite på vart man bor. Dom kom och tog bort min häst vid stallet. Jag betalade 2719 kr. Tips kan jag tyvärr inte ge dig då det alltid är svårt att ta bort ett djur.

Detta låter högst konstigt!!! Skadar sej hästen såpass allvarligt i hagen att den måste avlivas så gör ju den vet. du ringt ut (för det hoppas jag verkligen att du har!!!) det på en gång, sk. nödslakt. Alla vet. har inte både bult och avlivningsvätska med sej, så du får kanske inte välja. Sen får du ringa efter antingen hästabulans om sådan finns på din ort, eller svensk lantbrukstjänst el. annan som kommer och tar hand om kroppen. Möjligt att dom inte kan komma på en gång och då får du helt enkelt låta kroppen ligga tills dom kan komma. Info om vilka som kan hämta på din ort finns oftast i början på telefonkatalogen, men sv. lantbrukstjänst brukar kunna hämta i hela landet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag menar, har hästen skadats såpass allvarligt att den måste avlivas skall ju detta göras PÅ EN GÅNG! Jag blir så skeptisk när jag läser detta, för den vet. som ställt den diagnosen att den skulle avlivas bör ju gjort det på en gång, och inte sagt att den kan ligga där och lida tills du bestämt dej för hur och när du vill avliva den, det skulle INGEN vet. göra! Därför blir jag ännu mer skeptisk på om trådskaparen verkligen ens ringt ut ngn vet, och ställt dignosen avlivning själv:confused: Och borde då verkligen INTE ha häst överhuvudtaget!

*börjar nästan tro att denna tråd är ett skämt för att uppröra*:mad: :confused:

Jag har fått åka hem från klinik med en häst med bruten patella (skadad i hagen). Inget att göra, avlivning enda alternativet. Men de hade inte tid/möjlighet att göra det på kliniken, så jag fick åka hem med hästen 11 mil i släp och ta ut veterinär och nödslakt som hämtade till dagen efter.

Så även om skadan är så allvarlig att hästen måste avlivas är det inte alltid så att den måste tas bort direkt.

Jag har fått åka hem från klinik med en häst med bruten patella (skadad i hagen). Inget att göra, avlivning enda alternativet. Men de hade inte tid/möjlighet att göra det på kliniken, så jag fick åka hem med hästen 11 mil i släp och ta ut veterinär och nödslakt som hämtade till dagen efter.

Så även om skadan är så allvarlig att hästen måste avlivas är det inte alltid så att den måste tas bort direkt.

Vad var det för konstig klinik??

Ang denna tråd säger jag som alla andra, om hästen verkligen måste avlivas är ju det ngt akut? Ring disktriktsveterinären med en gång!

veter tyckte att den skulle tas bort pgr av att denna skada algri kommer att bli bra, själv är ja lite si så där över va veter sa, för ja tror att han kan bli bra, han står nu på hästklinik och får se nu va dom kan göra åt de, de hade hänt något inne i benet som gjorde att han aldri kommer att bli bra, jag har jätte svårt att lita på veter så ja vet liksom inte va ja ska göra.. men nu är hästen i goda händer och hoppas att han kommer att bli bättre, men som sagt så vet vi inte de ännu!!! :cry:

veter tyckte att den skulle tas bort pgr av att denna skada algri kommer att bli bra, själv är ja lite si så där över va veter sa, för ja tror att han kan bli bra, han står nu på hästklinik och får se nu va dom kan göra åt de, de hade hänt något inne i benet som gjorde att han aldri kommer att bli bra, jag har jätte svårt att lita på veter så ja vet liksom inte va ja ska göra.. men nu är hästen i goda händer och hoppas att han kommer att bli bättre, men som sagt så vet vi inte de ännu!!! :cry:

Vad var det som gått sönder?
Om han nu måste avlivas, kan de inte göra det på kliniken?
Säger veterinären på kliniken att det inte går att åtgärda tror jag tyvärr att det är så. Lider med dig, vet hur det känns, men häst bröt nacken i hagen..

Ok, skriv det då, att hästen står på klinik redan! Av det du skrev när du startade tråden lät det som om den var hemma och intagen från hagen så som den var bara.

Håller med några ovan, säger veterinären att den inte kommer bli bra så är det så. Och kan dom inte avliva på kliniken tycker jag det verkar mkt konstigt!

Har du funderingar på hur du vill göra det, med bult eller avlivningsvätska (om du får välja) så finns det en tråd för de olika alternativen här på buke redan!

Det finns många saker som kan göra att hästen inte kan klara sig även om det inte är akut. Jag fick själv lov att ta bort min pålle pga trasig menisk. Den var dålig innan, men det var en incident i hagen som gjorde att vi fick veta att det blivit värre. Och det var inte AKUT att ta bort hästen, men han skuklle aldirg kunna få ett drägligt liv.

Så det är väl lite onödigt att komma med sånna inlägg när man inte vet omständigheterna. Påstå att det är lögn och att TS gjort helt fel. Hon ville faktiskt bara ha råd. :mad:

Ja, jag menar, har hästen skadats såpass allvarligt att den måste avlivas skall ju detta göras PÅ EN GÅNG! Jag blir så skeptisk när jag läser detta, för den vet. som ställt den diagnosen att den skulle avlivas bör ju gjort det på en gång, och inte sagt att den kan ligga där och lida tills du bestämt dej för hur och när du vill avliva den, det skulle INGEN vet. göra! Därför blir jag ännu mer skeptisk på om trådskaparen verkligen ens ringt ut ngn vet, och ställt dignosen avlivning själv:confused: Och borde då verkligen INTE ha häst överhuvudtaget!

*börjar nästan tro att denna tråd är ett skämt för att uppröra*:mad: :confused:

Nu är du väl lite väl hård kan jag tycka. Ta reda på fakta först innan du börjar haspla ur dig dina kommentarer, tack.

Nej, men läs "trådskapsinlägget" och tolka själv! Hur skulle du tolkat det??? Skulle hon skrivit att den stod på klinik (som jag skrev i mitt sista inlägg också :mad: ) så hade det ju varit en helt annan utgångssynpunkt! Och jag kan inte tolka "Min häst gick och skada sig i hagen idag och måste därför avlivas" annat än som att hästen har extrema plågor! Men står den på klinik och med all största sannorlikhet får smärtstillande där så är det ju en helt annan sak, som jag, åter igen, redan skrivit.

Men, läs! Jag skrev ju: Ok, skriv det då, att hästen står på klinik redan! Av det du skrev när du startade tråden lät det som om den var hemma och intagen från hagen så som den var bara.

Nej, men läs "trådskapsinlägget" och tolka själv! Hur skulle du tolkat det??? Skulle hon skrivit att den stod på klinik (som jag skrev i mitt sista inlägg också :mad: ) så hade det ju varit en helt annan utgångssynpunkt! Och jag kan inte tolka "Min häst gick och skada sig i hagen idag och måste därför avlivas" annat än som att hästen har extrema plågor! Men står den på klinik och med all största sannorlikhet får smärtstillande där så är det ju en helt annan sak, som jag, åter igen, redan skrivit.

Men herregud, sitta och spotta ur dig både de ena och andra otrevligheterna åt TS som redan är ledsen nog.
FRÅGA då lugnt och sansat hur det ligger till, istället för att påstå att nån är djurplågare och inte borde ha häst. För allt detta sa du INNAN du skrev "men ja då så".

Man ska inte TA FÖR GIVET att folk är djurplågare även om TS första inlägg var luddigt. Lite hyfs vore på sin plats.

Ok, men jag ska ta för givet att hon inte skrev orginalinlägget med alla fakta? Man svarar väl efter den frågeställning som står? Varför anta att den redan står på klinik när hon inte skriver det? Det är väl det första man skriver ut? Och det fanns också ett "OM hon inte ringt vet borde hon inte få ha häst alls" i mitt inlägg. Nu hade hon ju det så därför behövs det inlägget inte tas hänsyn till.
Blev så upprörd för hästens skull när jag läste det första inlägget bara för liknande saker (att okunniga inte ringer vet. förns det är waaaay försent) är ganska vanligt i hästsverige tyvärr.
Nu var ju inte denna trådskapare okunnig utan hästen stod redan på klinik, och det är bra. Fattar inte att man inte skriver ut det.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns många saker som kan göra att hästen inte kan klara sig även om det inte är akut. Jag fick själv lov att ta bort min pålle pga trasig menisk. Den var dålig innan, men det var en incident i hagen som gjorde att vi fick veta att det blivit värre. Och det var inte AKUT att ta bort hästen, men han skuklle aldirg kunna få ett drägligt liv.

Så det är väl lite onödigt att komma med sånna inlägg när man inte vet omständigheterna. Påstå att det är lögn och att TS gjort helt fel. Hon ville faktiskt bara ha råd. :mad:

Har inte läst hela tråden än men :bow: :bow: :bow:

Ok, ja jag förstår att du blir upprörd - absolut, och jag håller med dig om att det finns alltför många människor som inte kan hästar som inte borde få hålla på.
Men det var liiiite rå ton från dig ändå, och det kan nog kännas kränkande för TS med sådana påhopp. Även fast inlägget var luddigt....men är man i en knivig situation och ens häst mår dåligt, så kanske man inte tänker på att formulera sig på bästa sätt....:)

Men nu vet vi ju lite mer....

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 206
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2