Avliva "frisk" katt?

Sv: Avliva "frisk" katt?

Det låter nästan som du pratar om min katt!
Hon var minst i kullen och var den som alltid kom och la sig i jämte mig i soffan medans dem andra lekte eller sov hos mamma eller med varandra. Men ju äldre hon har blivit desto mer har hon dragit sig undan. Varför vet jag inte. Oftast när hon kommer in springer hon upp och lägger sig under sängen. Eller på någon stol. Men hon är inte skygg av sig så. Utan hon kan även komma och lägga sig och gosa riktigt frenetiskt, helst ska hon under täcket.
Men däremot är hon jätterädd. Kommer det en bil, en människa eller en liten smäll eller nåt så springer hon och gömmer sig!
Men hon äter bra och pälsen är jättefin.

Hej
Det verkar som din katt har tillgång till mat dygnet runt ,du kan inte försöka utfodra henne vissa tider , när du är närvarande ,äter hon inte då så ta bort maten ,jag tror att det kan utmana din katts rädsla .

Din katt kanske inte äter på nån dag eller två ,men sen tar nog hungern över ,ge henne något gott som är oemotståndligt.

Jag har själv en honkatt som är väldigt försiktig ,för närvarande har jag tagit in en kattyngling runt året som jag hittade på ett ställe ,denna yngling är både lite tyken och skojfrisk nu när han har blivit hemmastadd ,fått ätit upp sig osv ,för att få henne att komma över sina rädslor för honom har jag fått lura henne lite för att hon ska inse att det inte är så farligt.

Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag tycker att ni som tipsar om sätt att få katten mindre rädd måste inse att detta är en katt som varit skygg LÄNGE och inte var vildkatt från början ens. Jag ser inte mycket hopp för den här katten tyvärr.

Precis som jag beskriver min katt, så med mig och sambon funkar hon jättebra. Och kommer inte avliva henne för det.
Men skulle den dagen komma att jag inte kan behålla henne längre så kommer jag troligtvis att välja att avliva henne.

Att ha en sån rädd katt som ts så förstår jag varför man funderar på att avliva. Men som du säger så är hon ju inte alltid skygg! Men jag tror du vet själv vilket val som är bäst!

Jag hade förmodligen inte behållt en katt med det beteendet. Det finns ingen social orsakt till att hon är skygg, och hon har alltid varit det. Det säger för mig tyvärr att det är något som är fel "på riktigt".

Vill bara göra klart det att jag gärna hade tagit henne vid 12 veckor istället. Men ägaren till mamman ville bli av med dom vid 10, hade inte jag tagit henne så hade hon gått till någon annan.

Tror egentligen inte det spelar så stor roll i det här fallet. Har träffat systern till min katt, hon har bott med sin mamma hela sitt liv, och hon är ändå lik min katt. Alltså väldigt skygg av sig.

För 8 år sedan tog jag beslutet om att avliva min då tvååriga "friska" katt Wilma. Hon var extremt överaktiv och fruktansvärt smart, vilket gjorde mitt liv till ett rent helvete för att fatta mig väldigt kort. Det kändes som en stor lättnad då det var gjort. Men många, många gånger efteråt har jag saknat henne så det har gjort ont. :cry: För samtidigt var hon även extremt social, tillgiven och gosig (för att en stund senare anfalla mig mot ansiktet...)

Varken hon eller jag mådde naturligtvis bra av att ha det på det här viset. Hon var troligtvis skadad redan från början. Hon dök nämligen upp ensam och övergiven, med olja i pälsen och ena örat avbitet, i stallet som väldigt ung kattunge.

Det är ett jättejobbigt beslut att ta, men mår inte katten bra, så tycker jag att man ska ta bort den.

Bild021.jpg

Först och främst, innan jag skriver resten av inlägget: Jag tycker INTE att man ska ta kattungar för tidigt från sin mamma, alltså inte före fulla tolv veckoer ålder. Bara så ingen missuppfattar och tror att jag tycker det är OK.

Dock tycker jag det verkar otroligt att katten i detta fall ska ha utvecklats så enormt negativr enbart p g a att den togs från mamman vi 10 veckors ålder. Runt tio veckor var ju trots allt den vedertagna tiden tills för bara kanske fem år sedan, och trots allt är ju de allra flesta katter även över 5 -6 år inte sådana till psyket som TS katt.

Jag håller med. Om något, ang. kattungar som skiljs ett par veckor tidigare än rekommenderat (10 veckor istället för 12) så blir de isåfall mer bundna till människan de kommer till, om de har ett gott och lugnt hem. så jag tycker det verkar mkt osannorligt att det är det det hänger på i det här fallet.

Tjalfe: jag skulle ta bort katten om den inte verkar lycklig, och det verkar den inte vara om den ständigt är så rädd och bara gömmer sig.

Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag tycker att ni som tipsar om sätt att få katten mindre rädd måste inse att detta är en katt som varit skygg LÄNGE och inte var vildkatt från början ens. Jag ser inte mycket hopp för den här katten tyvärr.
Nej tesen att till varje pris låta leva är nog inte det som är det bästa djurskyddet i det här fallet. Varför utsätta katten för stressen att byta hem?
PL

Nej tesen att till varje pris låta leva är nog inte det som är det bästa djurskyddet i det här fallet. Varför utsätta katten för stressen att byta hem?
PL

Instämmer också. Min bror har haft katter av den här typen och lyckligtvis gillade dom honom, men när det kom gäster gömde dom sig tills dom hade gått. Jag passade katterna under fyra veckor när han var i Japan och det var inte för än den sista veckan som jag kunde klappa den ena katten (men den sprang stax iväg). Båda fällde så sjukt mycket päls att det inte var klokt. Däremot vet jag att dessa katter togs för tidigt från mamma då dom skulle dränkts annars. När brorsan flyttade beslutade han att avliva katterna. Dom blev fem år gamla och mår förmodligen mycket bättre idag.

kl

Vi hade en bondkatt för några år sedan som var enormt skygg och de andra katterna "mobbade" ut honom. Han såg inte ordentligt och enda gången han kom fram var när jag var ensam hemma och de andra katterna låg och sov. Då kunde han komma och kela lite och äta.
När vi skulle flytta tog vi beslutet att avliva honom.

Det kändes fruktansvärt tungt och första gången på väg till vetrinären bröt både jag och mamma ihop och vi vände hem igen och avbokade tiden.. Han fick några dagar till och vi gjorde allt så fint för honom vi kunde med mat, mys och de andra katterna fick vara i ett eget rum.
Sen fick min syster åka och hämta och lämna honom till vetrinären.

Det är alltid tungt att avliva en katt men man ska inte låta sin egen egoism stå över vad som är rätt och jag tror tyvärr inte din lilla söta katt är riktigt frisk i och med hur den beteer sig.

Lycka till! :)

Är hon innekatt?

För det första tycker jag att det verkar relativt vanligt att vissa innekatter blir extremt rädda för allt. Vad det beror på kan jag dock inte svara på. Sen är det ju så att många katter behöver få röra sig fritt utomhus och att inte ens prova det på en katt som visar på vantrivsel på det här viset är väldigt oschysst mot katten tkr jag.

Vi hade en katt som var såhär redan från början. Hennes 6 mån äldre helbror var raka motsatsen. Totallugn, trygg, man kunde kasta honom genom lägenheten och han bara spann och kråmade sig. Dessutom STOR o maffig. Honan klarade inte av nånting. Första året gick hon ju knappt att ha o göra med. Höll sig undan, låg aldrig nära, blev rädd för folk, dammsugaren, oljud, rörelser, allt. Det var bara sin bror som hon kände sig trygg med. Vi försökte få henne att komma ut lite men hon blåvägrade. Vrålade. Hon var dessutom väldigt liten och tanig.

Vid 2 års ålder flyttade vi till ett hus på landet och när vi körde dit henne släppte vi henne direkt från bilen istället för att ta med henne in. Hon kom inte in en enda gång under hela sommaren men fick mat utanför huset så hon visste ju vart vi fanns. Ingen kunde röra henne till en början och hon höll sig undan.

På bara ett par månader var det en stor skillnad på henne. Mycket tryggare, modigare och hon började gå in i huset. Idag, 2 år senare, kommer hon tom fram när vi får besök - de får tom klappa på henne och ibland sitter hon med ute på parkeringen för att säga hejdå. :eek: I sommras hoppade hon tom upp i stolen bredvid en kompis till mig som hon aldrig träffat och ville smaka på hennes mar. :D Hon har gått upp i vikt, blivit rund och fått mycket bättre pälskvalite. Stor skillnad på henne även utseendemässigt. Hon sover i sängen, man kan bära på henne, hon reagerar inte på ljud/rörelser, man kan torka hennes tassar och hon är hellre ute än inne. Hon fångar tom möss.

Från att ha varit en yttepytteliten, tunn, livrädd, orolig, stressad minikatt är hon idag den äldre, erfarna damen i huset som sätter vem som helst på plats om hon måste. Och sambon, som när vi träffades för 3 år sen sa att jag kunde få den där dumkatten, tycker inte om någon så mkt som han tycker om henne (kan tillägga att han officiellt "tagit tillbaka" henne).. ;)

Jag hade valt att låta henne somna.
Eftersom det är just en katt det handlar om så är det svårt att veta orsaken till ett sådant beteende.
Katter fungerar lite så att de visar inte mycket vid smärta eller andra fysiska fel.
Det man märker kan vara att de blir slöa och/eller drar sig undan och blir i många fall väldigt osociala.
Och det måste inte ens vara så att det finns några fysiska problem utan det kan vara något annat medfött beteende.
Hon kan ha en medfödd störning t.ex och därav uppvisa detta nervösa beteende.

Jag tror heller inte att det beror på något hon upplevt.
Finns det inga trauman eller andra jobbiga upplevelser så tror jag nästan att man kan utesluta det.
Och särskilt eftersom hon har varit såhär under hela sitt 5-åriga liv.

Som exempel kan jag ge mammas f.d katt som jag fångade in som helt förvildad när hon var ca 8-10 veckor.
De skulle skjutas av en bonde, men jag lyckades tjata till mig en av dem.
Hon var fullkomligt vettskrämd och jag trodde hon skulle försöka krypa ur skinnet.
Men efter 3 veckors pysslande och pratande var hon helt orädd.
Och hon blev en helt underbar kissa som var som 'vilken katt som helst'.
Så jag tror inte att din katt känner 'normal' rädsla. Hon borde veta vid det här laget att det finns inget farligt.

Jag tycker att du ska med gott samvete ta med dig katten till en veterinär och låta kissan somna in.
Så hennes stress får ett slut.
Jag skulle gissa att hon har det verkligt jobbigt.

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

Senast ändrad:

Jag undrar så varför det blivit såhär. Kan inte tänka mig ett lugnare och tryggare hem än det här.:confused:

"Problemet" kan ju vara att hemmet är för lugnt? Katten blir inte tvungen att konfronteras med olika saker och blir därför inte heller tuffare.

Har jobbat mycket med katter via katthem för några år sedan. Det fanns två typer av skygga katter, de som behövde lugn och ro för att våga komma fram - den i botten nyfikna typen, och de som behövde en livlig omgivning som nästan tvingade dem att utsättas för saker och på så vis bygga upp ett självförtroende när den märkte att den klarade av det den mötte - den apatiska typen.

Jag minns en katthona, vildfödd, som jag hade hos mig. Henne såg man nästan aldrig. Jag bodde ensam med två andra sociala katter i liten lägenhet. Två andra (väldigt engagerade) kattmänniskor föll för henne (fråga mig inte hur eftersom man inte såg henne) och tog hem henne till sin mycket livligare villa. Efter ett halvår kom rapporten om att Pecan som hon hette var i stort sett som vilken katt som helst.

Det jag vill säga är att antingen låter du katten somna in utan dåligt samvete, för bra mår hon verkligen inte.
Men om du tror att det kan finnas en chans så skulle jag på prov placera henne i ett annat hem. Det kan ju finnas en specifik anledning eller flera till att hon inte trivs hos just dig och din familj?

Kanske. En teori.

Tycker du tänker rätt. Har själv haft en sådan katt som hette Siri, tog henne ihop med sina två syskon Mynta & Julia, fann dem i ett stall. Mamman tamkatt men ej steriliserad & pappan vildkatt.

Hon var mkt vacker min Siri, långhårig sköldpadsfärgad, men så rädd.

Orkade 1 år med lock å pock, god mat, mys. Det närmsta jag kom henne var på en hylla & då låg hon med slätstrykna öron & "uggleögon". Sen väntade en flytt för familjen & i samband med flytten valde jag att avliva henne, för hennes skull.

Syskonen är hur goa & fina som helst :)

Jag har försökt ha henne ute men hon blir jätte konstig då. Ena stunden panik och springer för livet, andra stunden helt apatisk och bara trillar ihop.

kl

om jag får kapa tråden lite.
jag har problem med en katt.

jag tog hand om henne från en kattsamlare, rättaresagt räddade henne från ett hemskt liv.
hon var skygg som liten, men lekte lite ändå. det har bara blivit
skyggare och skyggare.
och hon kan få nått knäpp ibland å bli ganska aggressiv, jag sitter ju nu med ett långt rivsår på handen som precis har läkt, då skulle hon få mat och jag skulle bära henne till kattställningen där maten fanns, då bet hon mig och rev mig och stack drifrån.
(jag bär henne för att hon ska få sin mat, för annars bl<ir hon påhoppad av min andra honkatt)

hon är rumsren, men vissa gånger får hon knäpp och börjar pissa ner hela lgenheten. på tallrikar, i soffan, på papper som ligger på ett bord, i sängen.. ja nog lättre å nämna dom ställena hon inte pissat på.

och hon dregglar väldigt mycket då man kelar med henne ett försök att få henne avslappnad, det droppar på ens byxor, så mycket dregglar hon. jag har börjat fundera på om hon har något handikapp, om ni förstår vad jag menar. och på så vis funderat på avlivning. för hon verkar ju aldrig trivas. sitter inne i nått mörkt hörn eller sover i kattställningen hela dagarna!

på kvällarna när hon försöker gå runt i lägenheten så hör man hur den andra honkatten jagar henne och hoppar på henne man hör ibland hur dom fräser och skriker till varandra.

jag har försökt hitta ett nytt hem till henne, men det är ju som sagt helt omöjligt.

vad tycker ni jag ska göra? behöver lite råd..

Dregglandet är inget konstigt, det gör vår chinchillaperser också när han njuter. Blir blöt över hela bröstet.

Däremot verkar dina katter inte komma överens alls och det där låter inte som en trevlig situation alls. Har du provat det här Feliway? Annars bör du hålla dem separerade tycker jag.
Svårt att hitta ett nytt bra hem åt en katt i det skicket, som inte är helt rumsren och visar aggressiva tendenser.

Funkar inget skulle jag inte tveka att låta henne somna in.

vad är feliway?

för jag har trott att hon typ skulle lida av någon störning, för jag tror hon är inavel också.. kattsamlare som avlade som bara den.
och jag har haft henne nu i flera år.. hon är ju ca 4-5 år tog hand om henne å hon var mindre än ett halvår.
och hon är väldigt liten!!

Kan det inte vara så att aggressionerna och kissandet beror på att hon känner sig spänd och stressad för jämnan pga den andra katten och deras bråk?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 293
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar