Avliva "frisk" katt?

Sv: Avliva "frisk" katt?

Stackars lilla kissen, låt henne få somna in och få vila från allt hon upplever farligt och otäckt - dvs allt!

Du har kämpat bra, men man måste inse att ibland föds det individer som aldrig hittar sin plats i livet.

Jag är hursomhelst övertygad om att du väljer det bästa för din katt.

KRAM!!!

Håller nog med. Du har verkligen försökt, synd om lilla pissen som ska vara så rädd. Då får den det nog bättre i katthimlen, även om det är tråkigt med en så fin katt..

SOm någon mer sa, att den tappar päls kan nog vara stress.

Lycka till med ditt svåra beslut, vad du än väljer.

*kl*

Jag har oxå haft en väldigt skygg katt, min underbara KisseNova (därav nicket). Jag är ingen kattmänniska men jag och sonens pappa skaffade en katt ihop eftersom han ville ha en katt. Men när vi gick isär någon månad efter att vi skaffade katten så blev hon kvar hos mig. Stundtals var hon en social katt mot mig, även om hon alltid gömde sig under badkaret när det kom gäster. Det tog alltid lång tid innan hon vågade sig fram efter att dom hade gått. Efter ett veterinärbesök blev hon ännu mer rädd och skygg, och jag insåg att hon mådde inte bra. Jag tog det jobbiga beslutet att avliva henne, veterinären höll mig om att det var det bästa. Men det är en tragisk historia om en underbar katt :cry:

Ibland kan ett miljöbyte vara bra, men det vet man ju inte förrän man prövat. Risken är ju att katten blir värre.

Nej, tycker absolut inte du ska avliva henne.

Tycker du ska se att hon faktiskt gör framsteg, i sin egen takt.

Katter och människor är inte så olika, vi kan vara rädda och neurotiska av både fysiska och psyksiska skäl, och allt är sammanlänkat: katten var den mest sociala i kullen, du skrev att du därför valde henne, men sen rycktes hon bort två veckor för tidigt från tryggheten.

Trygga dofter försvann, trygga ljud försvann, borta var mamma och alla syskon. Hos er kanske hon mötte en stor främmande katt (hur reagerade den när hon kom?).

Och hur var dina föräldrar och du, tänkte ni på att hon var ett spädbarn som lämnat sin mamma för tidigt? Sov hon själv på natten?

Hörde hon konstiga ljud (frysen som brummar eller något?).
Spelar egentligen ingen roll.

Det finns en förklaring! Hon var "normal" och social först.
Men sen ändrade hon sig. Oavsett vad som hände så var det något som hände!

Det är ju svårt för dig att veta vad, för du har väl inte tillbringat 100 % av din tid med henne?

Men det spelar inte så stor roll nu vad det eg. var som hände!

Men, när man varit så rädd och stressad som hon så kan det bli fysiskt, det vet man om människor (allt är ett - du kan inte tänka en tanke - känna en känsla - utan att det avspeglar sig i den fysiska aktiviteten i kroppen, transmittorsubstanser som utsöndras hit och dit, hela kroppen är aktiverad! Och så är det för djur också.

Ångesten och rädslan kan ha satt sig "fast" i kroppen, kroppen blir fysiskt präglad av vad den kände/var med om.

Därför är det viktigt att också balansera kroppen.

I samband med att jag inte hittade den hjälp jag behövde för mina egna katter så har jag kommit kontakt med Ruud de Veen, en väldigt snäll holländska, henne har jag mejlat, på engelska, och bett om råd. Och fått hjälp. Och genom henne har jag också kunna köpa kosttillskott som det är omöjligt på i Sverige.

Hon bryr sig inte om man inte stavar rätt, hon är verkligen engagerad! OBS! Jag tjänar inga pengar på detta, jobbar inte för dem elller så ;) men hon har hjälpt mig mycket med mina katter som var mycket sjuka.

verkoop@dierendokter.nl
http://www.dierendokter.nl/

Där kan man dels be om råd, dels köpa produkter från
Azmira och Dr Goodpet
T ex dessa preparat:

Azmira

CALM & RELAX Extract standardized
Specifically formulated as a daily tonic for highly stressed or fearful pets. Helps control brain activity, including those associated with seizures and aggression. Reduces the need to "hump" that some pets have regardless of neutering. General restorative for pets who are in or have undergone a long and stressful period, especially involving pain, hypersensitivity or hyperactivity. Relaxes muscles to help relieve pain and discomfort associated with arthritis, injury or old age.

eller

STRESS & A’DRENAL PLEX
"Balances Adrenal Function standardized
Works to restore integrity to the adrenal glands and promote a greater sense of energy and stamina while building up the body's response to stress during disease or injury. These herbs are also nutritive and tonic to the adrenal glands as well as to nerve cells and tissues. As an adaptogen, these herbs reduce the stress on a body that is constantly exposed to excessive physical and/ or emotional strain. For pets with severe loss of vitality, anemia, low blood pressure, anxiety, strain and low energy - or not responding to The Holistic Animal Care LifeStyle™ - please do seek veterinary diagnosis and clinical support."

eller Dr Goodpets

Calm Stress™
"Forget using tranquilizing drugs with all the negative side effects.

Calm Stress is a great natural alternative to pharmaceutical drugs like Clomicalm®

Calm Stress is a homeopathic remedy formulated to help relieve stress and anxiety - plus aid in the prevention and treatment of nausea and vomiting associated with motion sickness.

Calm Stress also contains Chamomille - the No. 1 calming herb in Europe. It brings relief for a variety of symptoms involving the nervous system."

Lycka till!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

2 veckor för tidigt, kan vara det alltså.
Strunt samma, situationen är trist men det bästa för henne är nog att få somna in.

Fast våran perserhane fick vi också av uppfödaren vid 10 veckor och han är jätte lugn och trygg av sig. Så det är inte säkert det beror på det. Dock anser jag själv att kattungar egentligen inte ska tas ifrån mamma fören 12-14 veckors ålder.

Vet mycket väl hur psyket och rädslor påverkar kroppen. Har själv varit sjukskriven i 2½år pågrund av panikångest och socialfobi, så jag vet vad det innebär.

Frågan är om det är värt det. Och om hon kommer fixa den kommande flytten som blir så småningom. Men jag ska kolla igenom länken du skickade.

Vet inte alls hur jag ska göra.:cry:

Jag hoppas verkligen att ni förstår att det är för kattens skull jag funderar på det här.

Dock är det kanske litelite för mig själv med....... Längtar väldigt mycket efter att ha en katt som jag får sällskap av då jag går hemma själv jämt. Skulle vilja ha en långhårskatt att borsta och prata med. Längtar så efter det.
Nu får jag bara betala mat och rensa kattlåda åt en stackars katt jag nästen aldrig ser. Köpte nya påslakan till sängen för ett tag sen, svarta, när jag hade varit borta några timmar och kom hem var dom helt kritvita med hår, så då hade hon alltså varit framme när jag inte var hemma.:( Tänk om hon kunde vara det jämt istället.:(

Men ändå känner jag mig så fruktansvärt elak. Det är ju ändå ett liv vi pratar om. Vad har jag egentligen för rätt att sitta här och bestämma över om hon ska få fortsätta leva eller inte?

Men ändå känner jag mig så fruktansvärt elak. Det är ju ändå ett liv vi pratar om. Vad har jag egentligen för rätt att sitta här och bestämma över om hon ska få fortsätta leva eller inte?

Det är inte en rätt, det är ett ansvar man har som djurägare. Den trakigaste och jobbigaste biten av att ha djur, och det är ansvaret att avsluta deras liv om de inte mar bra längre.

Min uppfattning är att hos en del katter har det helt enkelt slagit slint, katter är ju av naturen lite försiktiga (oftast i alla fall, det finns säkert nan dödsföraktande kamikazepilot nanstans:D), men en del har fatt för mycket av det, och blir rädda för allting. En san katt har det ju väldigt jobbigt - tänk dig själv att leva ett liv i ständig rädsla för allt. Jag har sett nagra katter som blivit sadana fast de har haft en trevlig uppväxt, ingen har nagonsin varit dum mot dem, och där kullsyskon med samma uppväxt blivit fullständigt normala och sociala katter.

Det är naturligtvis ditt beslut som du ska ta efter hur du känner, men jag tycker inte du ska ha daligt samvete om du bestämmer dig för att ta bort katten. Din katt har förmodligen ända haft det sa bra den kunnat, givet sina förutsättningar (jag tror ju för min del att kattens temperament är medfött, inte att den blivit traumatiserad av brummande element eller dylikt - en mentalt stabil katt klarar det).

Ska nog ringa till veterinären på måndag och fråga vad hon tycker. Sen får vi väl se vad som händer.... Är så rädd att jag ska ångra mig.:(

Visst är det de, men känslorna går över, sorgen är inte olidlig för alltid. Jag skulle nog personligen ha mer svårt att förlåta mig själv om jag lät ett djur må dåligt.

Många tröstkramar, hoppas du lyckas reda upp det till det bästa.

Strunt samma, situationen är trist men det bästa för henne är nog att få somna in.

Kan vara EN orsak men man ska inte stirra sig blind på det. Jag har haft ett antal katter genom åren som förlorat sin mor mycket tidigt och därefter fått växa upp med flaskmatning.

Det extremaste var from 3 dagars ålder. ( Fast i den kullen klarade jag bara att få en att överleva av tre).

Iofs har dessa katter haft andra vuxna katter omkring sig hela tiden. Pappa katt tog bla över en kull och låg hos dom och tvättade dom, minst lika intensivt som mamman gjorde. Men vad jag har kunnat avgöra har de varit som katter är mest i vuxen ålder.

/KT

Så länge en kattunge har andra vuxna, trygga och stabila katter omkring sig så tror jag den har en mycket bättre chans att utvecklas normalt. Sedan är det ju det med immunförsvaret som kan bli sämre men om man ser till det beteendemässiga.

KL eller nåt.

Jag tycker att du skall ta bort katten. Den mår uppenbarligen inte bra. Du har haft en alltid och ändå så mår den dåligt. den kan ha en hjärnskada, utvecklingsstörning eller vad som helst. In the end of the day - den mår inte bra. Den kommer nog knappast att göra några framsteg av större art.

Du skall int ha dåligt samvete.

Det är klart att det känns ju inte rätt att ta bort en katt som fysiskt sett är frisk. Men hon är ju verkligen inte frisk mentalt, och jag tycker att det spelar precis lika stor roll som det fysiska.

Kan förövrigt också berätta att jag har en katt med vildkatt pappa i sig, hon är utekatt på föräldrarnas gård. Iallafall, provade ta med henne hem till mig en gång när hon var runt 5 månader. (Hennes halvsyster, med annan pappa, fick också följa med) Det var rätt så kul att se att puma (hon med vildkattspappa) sprang direkt och la sig under soffan och låg där och tryckte tills jag, 3 dagar senare, insåg att det inte gick.
Medans nala (hon med annan pappa) gick direkt och lade sig i soffan och började spinna.

Förstår verkligen din situation, men snällast mot din katt, är nog att ta bort henne.

Lycka till med vilket beslut du än tar!

Det är klart att det känns ju inte rätt att ta bort en katt som fysiskt sett är frisk. Men hon är ju verkligen inte frisk mentalt, och jag tycker att det spelar precis lika stor roll som det fysiska.

Kan förövrigt också berätta att jag har en katt med vildkatt pappa i sig, hon är utekatt på föräldrarnas gård. Iallafall, provade ta med henne hem till mig en gång när hon var runt 5 månader. (Hennes halvsyster, med annan pappa, fick också följa med) Det var rätt så kul att se att puma (hon med vildkattspappa) sprang direkt och la sig under soffan och låg där och tryckte tills jag, 3 dagar senare, insåg att det inte gick.
Medans nala (hon med annan pappa) gick direkt och lade sig i soffan och började spinna.

Förstår verkligen din situation, men snällast mot din katt, är nog att ta bort henne.

Lycka till med vilket beslut du än tar!

3 dagar under soffan är inte lång tid för en kattunge som inte är tam.De brukar ofta inte äta de första dagarna efter infångandet och det kan ta kortare eller längre tid att få dom tama.Det finns många rädda kattungar/ungkatter som med månader av tålamod har blivit tama och keliga.Det enklaste är om man har en snäll tam katt själv.

3 dagar under soffan är inte lång tid för en kattunge som inte är tam.De brukar ofta inte äta de första dagarna efter infångandet och det kan ta kortare eller längre tid att få dom tama.Det finns många rädda kattungar/ungkatter som med månader av tålamod har blivit tama och keliga.Det enklaste är om man har en snäll tam katt själv.

Håller med, 3 dagar är en väldigt kort tid i den situationen.

Först och främst, innan jag skriver resten av inlägget: Jag tycker INTE att man ska ta kattungar för tidigt från sin mamma, alltså inte före fulla tolv veckoer ålder. Bara så ingen missuppfattar och tror att jag tycker det är OK.

Dock tycker jag det verkar otroligt att katten i detta fall ska ha utvecklats så enormt negativr enbart p g a att den togs från mamman vi 10 veckors ålder. Runt tio veckor var ju trots allt den vedertagna tiden tills för bara kanske fem år sedan, och trots allt är ju de allra flesta katter även över 5 -6 år inte sådana till psyket som TS katt.

Nu är det lääänge sedan jag skaffade kattunge (har tre gamlingar på 14, 15 o 18 samt en liten på 3- men som kom som "hittebarn" vid ungefär 4 månaders ålder), men då jag skaffade mina gamlingar var verkligen 10 v den tid man fick rekommenderat. Att forskningen gått framåt nu är ju jättebra, men frågan är om inte fler katter skulle vara beteendestörda om verkligen de där två veckorna spelade så stor roll som de i så fall skulle gkort för TS katt?

TillTS: Vet faktiskt inte vad jag ska råda dig till :(!

Nja, det är väl inte så troligt.

Jag skulle tro att det är något fel någonstans.
Synen, hörseln, hjärnan eller så.
Det är ju svårt att undersöka på en katt.
Tinnitus kanske.

Katten mår inte dåligt av att avlivas.
Men det finns risk för att den gör det av att leva ett sådant liv som den gör.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 293
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar