Avliva "frisk" katt?

T

Tjalfe

Det är med risk att bli halshuggen jag skriver den här tråden men jag måste få lite råd och höra andras åsikter.

Har en 5årig honkatt(steriliserad). Korsning med lite perser i, pappa troligtvis "vildkatt".

Problemet är att hon är så fruktansvärt rädd för allt. Och då menar jag verkligen allt. Henns liv består av att ligga bakom soffan, skyddad från allt i hennes ögon farligt.
Jag har nu "kämpat" i flera år för att få den här katten att bli lugn och trygg. Och försökt hitta en anledning till att hon är så rädd och nervös men jag kan inte komma på något. Det är aldrig någon som varit dum mot henne. Jag har alltid varit mjuk och trevlig mot henne, lockat, testat att ignoerara och låta henne komma själv osv. Men utan några resultat. Ibland kommer hon fram om jag är ENSAM någonstans i huset, t.ex vid datorn eller tv:en. Kan då även få klappa henne lite försiktigt.
Äter gör hon endast på nätterna när vi ligger och sover eller när vi inte är hemma, annars ligger hon bakom min soffa.
Hon är ständigt rädd och flyr i panik om någon annan än jag kommer i närheten(ibland även när jag kommer).

Jag tycker fruktansvärt synd om henne, och det jag nu sitter och funderar på är om det här är ett tillräckligt bra liv, värt att leva?
Men, kan man ta bort en förövrigt frisk katt? Iofs kanske hon inte är helt frisk eftersom hon beter sig såhär, men något annat fel har inte hittats.

Finns även andra anledningar till att jag funderar på det. Men det kanske inte riktigt hör hit.

Så vad tycker ni? Vad har ni för åsikter om det här? Jag tycker om min katt, och det är främst för hennes egen skull jag funderar på det här, hon verkar absolut inte lycklig. Ska dessutom flytta hemifrån inom en framtid och jag vet att hon aldrig skulle klara en flytt, och mina föräldrar vill inte ha henne kvar när hon är sån här.

är jag en idiot som funderar på det här?

Sv: Avliva "frisk" katt?

Nej, jag tycker inte du är en idiot.
När du tog du henne från mamman när hon var liten? Hon verkar ha grava beteendestörningar som kan komma från det, bara nyfiken.
Hur som helst är det där inget roligt liv för en katt, tror tyvärr inte hon kommer bli bättre om ingen förändring skett på 5 år. Om det gick skulle jag försöka få hem en veterinär som tar sig tid att prata lugnt med henne en stund och som sedan kan ge henne sprutan i närvaro av dig. Då får hon ett lugnt, värdigt slut och känner sig förmodligen någorlunda trygg det sista hon gör.

Har hon någon kattkompis som kan ge henne stöd? Har ni testat Feliway? Kanske skulle rentav en flytt göra gott för henne? Det kan ju vara något/någon som skrämt henne där du bor nu. Hade du henne som kattunge? Hur var hon då?

*frågebomb, förlåt :o*

Egentligen är jag emot avlivning av friska djur, så jag tänker heller inte råda det. Om ni är villiga att försöka finns ett väldigt lugnt hem här hos mig.

Jag hade avlivat. Jag har ju en skyggis själv men hon är lite "tvärt om" jämfört med din, min är född vild och har anpassat sig bra till livet i lägenhet. Hon leker och är pigg och glad men väldigt blyg när det kommer folk. Är bara jag hemma är hon som en normal katt förutom att hon inte går att hålla fast eller fånga. Din katt verkar inte må bra så jag tycker det är klokt att låta henne sluta sina dagar när du ändå kämpat med henne en längre tid.

Alltså, med en sådan katt som man kämpat år med är det väl inte jättemycket att göra. Det går att prova Clomicalm men frågan är om det är något som kommer hjälpa. Jag har full förståelse för att man väljer att avliva faktiskt.

Tror hon var 10 veckor när jag fick henne. Iaf inte yngre än det.

Stackars lilla kissen, låt henne få somna in och få vila från allt hon upplever farligt och otäckt - dvs allt!

Du har kämpat bra, men man måste inse att ibland föds det individer som aldrig hittar sin plats i livet.

Jag är hursomhelst övertygad om att du väljer det bästa för din katt.

KRAM!!!

Har hon någon kattkompis som kan ge henne stöd? Har ni testat Feliway? Kanske skulle rentav en flytt göra gott för henne? Det kan ju vara något/någon som skrämt henne där du bor nu. Hade du henne som kattunge? Hur var hon då?

Vi har en katt till(min mammas perser hane som är helt orädd och väldigt social).
Nej det har vi inte gjort men därimot något som hette munkpeppar men hon blev bara "apatisk".:eek::cry:
TROR hon skulle få en stor chock av att flytta.... men det vet jag ju iofs inte, dock är det ca 1år kvar innan det blir dags att flytta.
ja jag har haft henne sen hon var katt unge, och första veckorna var hon helt normal(var den som var socialast i kullen, därför jag valde henne). men sen började hon bli mer och mer sån här.:(

Är bara så rädd att jag ska ångra mig. Tycker att det är väldigt fel att ta ett djurs liv egentligen.
Tänker på alla gånger då hon faktiskt kommit fram till mig och jag fått klappa henne. Har även hänt några gånger att hon satt sig en bit ifrån mig och börjat spinna. Just nu ligger hon faktiskt framför mig på databordet.... Men så fort något låter eller att någon annan kommer i närheten far hon iväg...:(

Jag tror tvärtemot att en flytt kan vara bra för henne.
Jag ska berätta en liten solskens historia.

Min sambo, när han bodde ihop med sina barns mor skaffade de en maincoon (förlåt om jag stavat fel) han har alltid varit livrädd och levt sitt liv mest gömd under sängar och soffor:(
Helt plötsligt blev barnens mamma allergisk mot katter och katten fick flytta hem till oss.
Han var vettskrämd så klart, bajsade på sig av rädsla:crazy:

Men en dag började han titta fram, först när jag var själv hemma och sedan även när barnen och sambon var hemma.
Han gömde sig så fort någon annan kom fortfarande men efter ett tag kunde han iallafall vara i samma rum, även om han gick därifrån helst.
En dag när han stod och åt kom det folk, och han gick inte sin väg:laugh:
Nu bryr han sig inte alls om vem som kommer även om han noga väljer vem som får lov att klappa honom, han är ju en fin herre som bestämmer själv;)

Han kom alltså till oss för sju år sedan, då var han 5 eller 6 år och han har varit helt orädd nu i ca 4 år.
Det tog typ ett år emellan innan han kunde vara framme när någon kom till han var bekväm med att äta när någon annan var här.

Så jag tycker att om inget annat är fel och du tycker om katten, låt henne flytta med och ge henne en chans till, kanske blir hon då lika trygg som vår "lille" katt:love:

Ja det är nog kanske värt ett försök. Men flytten blir nog inte fören om ca ett år. Så isåfall får hon bo bakom sin soffa ett år till.:cry:
Jag undrar så varför det blivit såhär. Kan inte tänka mig ett lugnare och tryggare hem än det här.:confused:

En annan sak jag funderat på men som vi inte hittat nån anledning till är att hon tappar så mycket päls jämt. Pälsen är jätte fin förvrigt och hon har fina klor osv. Men det bara rasar hår av henne.

Tack för svaren. Vad konstigt det låter att hon blivit sådär... :crazy: Jag verkligen hoppashoppashoppas att det hinner lösa sig, på det ena än det andra sättet så att hon kan känna lugn och trygghet.

*peppkram*

Tillägg: Jag bor i Linköping

Det är en väldigt fin tjej vi pratar om. Dom gångerna jag har fått komma nära henne och fått klappa henne har det nästan kännts som hon slappnat av och gillat det. Men nästa gång sticker hon.

Lyckades ha kameran i närheten en gång.... och visst är hon fin?
SNV30920.jpg

En annan sak jag funderat på men som vi inte hittat nån anledning till är att hon tappar så mycket päls jämt. Pälsen är jätte fin förvrigt och hon har fina klor osv. Men det bara rasar hår av henne.

Att hon tappar en massa päls kan bero på stress.

Jag tycker att du tänker rätt. Det later som att katten har väldigt jobbigt med sig själv, och ständigt är rädd. I det läget sa kan jag nog tycka att det vore humant att avliva henne - för vad är det för liv, sitta livrädd bakom en soffa?:(

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 293
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar