avliva eller inte?

P

puff93

hej jag behöver lite tips vad ja ska göra med min älskade fjording. hon är 29 år. det började för ett par dagar sen. när jag skulle ta in henne för natten så var hon så stel/halt på alla 4 att hon knappt kunde gå:cry:.man såg hur ont det gjorde. min morfar släpper ut henne på morgonen då hon har börjat ligga väldigt länge på morgonen.
när ja skulle släppa ut henne idag låg hon fortfarande ner, vid 10.00 tiden! annars brukar hon vara uppe vid 5-6 tiden på morgonen.

hon äter o dricker inte lika bra som förut. hon bara står o hänger. hon får hö, vatten och kraft grund. jag funderar på att om jag ska blanda i lite äpplen, morötter i kraftet för att hon ska få lite mer energi (?). jag har funderat på vet. men e enda hästintreserade i familjen, så resten är inte så noga med vet. vad ska jag göra?

jag tror att hon är nära slutet iaf:cry::cry::cry:

hon har ett fleccefodrat regn täcke på sig ute. jag ska linda hennes ben ikväll, så får ja se hur hon mår imån.

// jenny

tjag är tacksam mot alla tips jag får. då jag

Sv: avliva eller inte?

Förmodligen är hon slut:(
Men jag hade tagit ut veterinären innan jag bokade avlivning, det kan ju vara något enkelt så att hon har en bra tid till framför sig.

En stor tröstkram i din svåra situation.

har inte så mkt erfarenhet av gamla hästar, men tkr det låter som att hon gett upp :( Du kan ju kanske ringa och prata med en vet iaf. Är hon halt på alla ben, är det ju inte så kul för hästen.

brukar hon vara väldigt stel vanligtvis?? en gammal häst blir inte plötsligt jättehalt över natten bara pga ålder. jag tycker det låter som om hon har fång! ring veterinären!! kanske är det något som går att behandla, kanske inte... lycka till. :)

Verkar lite skumt att hon bara blev stel sådär på några dagar, eller har hon varit det förr? Har hon haft fång någon gång?
Kan ju vara så att hon är sjuk på något sätt eller skadat sig i hagen. Kanske kan vara en idé att prata med veterinär.

Men sen har hon ju en ganska hög ålder så visst kan det vara så att hon helt enklet bara är gammal och trött nu.

TröstKram
Hoppas det löser sig till det bästa för hästen.

Ring ut veterinären och låt henne få sluta sina dagar. Det är sorgligt att behöva ta farväl av en älskad vän, men med tanke på åldern och hur hon mår tycker jag det verkar vara det enda vettiga att göra. Nu kommer kylan och det dåliga vädret, låt henne somna in och beta på evigt gröna ängar istället. :(

Ta ut veterinären! Hon börjar ju bli till åren, så det kanske är dags att hon får sluta sina dagar.. Men om du har tur så kan det ju vara något behandlingsbart :) Men ta ut veterinären så fort som möjligt eller åk in med henne (om hon är i skick för det) eftersom hon är så pass dålig.

Hon har troligen fått fång eller möjligen Anaplasma (Ehrlichia) Har hon feber? Hennes plötsligt insättande symptom har med all säkerhet inte med hennes ålder att göra. Ta ut veterinären. Har hon t ex fått akut Anaplasma är det ju lätt att "bota" trots ålder.

Håller med. Det är ju inte pga åldern hästen förändras såhär, det kan vara en infektion eller liknande. Ring vet! hoppas det går bra!!

Ring veterinär så fort som möjligt! Kanske är det något som går att behandla och då är det ju bra att hästen får hjälp så snabbt det går.
Hoppas att det inte är något allvarligt, och att hon får några år till! :)

Jag håller med om att du bör ta ut veterinär, en häst som mår så dåligt behöver hjälp, och du behöver hjälp att avgöra vad som ska göras.

Det kan vara så att det är dags att säga hejdå, det kan vara så att hon är sjuk - men det kan faktiskt också vara något så enkelt som att hon behöver ett par B-vitaminsprutor.

ja gick me henne lite innan ja tog in henne i går kväll och hon gick faktiskt mkt bättre då men hon va fortfarande lite stel i frambenen. ska kolla tempen i ikväll om ja får upp svansen på henne=0

jag tycker du ska ringa och rådfråga en vet, förklara för dina föräldrar att hästen är dålig, en sjuk häst behöver ju vård. Låter ju som om hästen är rätt stel om du knappt kan tempa för att du inte vet om du får upp svansen!

Jag håller med vad alla andra säger. Ta ut /ring veterinär.

Dom kan ju inte bara se om det är ett rent sjukdomstillstånd, dom kan också avgöra om hästen är pigg nog att fortsätta leva om du själv inte är så van.

Hoppas allt löser sig till det bästa!

Jag skulle ringt veterinären på en gång. 29 år är ju väldigt gammalt, men det är också många hästar som får fång nu. På senaste tiden har jag hört flera stycken fall av vänner/bekanta som plöstsligt fått fång på sina hästar som varit friska hela sitt liv.

Jag hade ringt till veterinären och i alla fall frågat dem om de bör komma och se hästen.
Om det är fång tex så ska hästen inte röra sig. Det blir mkt värre om den är ute och går. Nu menar jag inte att det måste vara just det.

säg till dina föräldrar att det räknas som djurplågeri att inte ge ett sjukt djur veterinärvård...

Tycker som dem andra.. kalla till en veterinär, men håller tummarna för att allt ska gå bra för er (:

Kram

hej..jag hade nog gjort som de flesta andra dvs ringt och pratat med veterinär och tagit ut de för genom gång av hästen..

som sagt så är ju pållen gammal och kan rent av "gett upp" och tappat livs gnistan...det är ett jätte tufft beslut att ta, men hästens hälsa måste komma i första hand...

jag vet hur tufft du känner det nu...satt i samma dilemma för 4 veckor sedan..men min pålla fick somna in...det är jobbigt, men ännu jobbigare att se hästen sjuk...

jag ger dej en styrke kram...//Gizzan

Det där är inga åldersförändringar. Hästen är sjuk, kanske har den fång, och bör få veterinärvård. En 29 årig gamling förtjänar sannerligen inte att få gå med sådan smärta.

Eftersom ingen som har befogenhet att ringa veterinär (antar att du inte är så gammal?) verkar ha lust att göra det är kanske ändå avlivning ett alternativ. Då slipper hästkraken lida.

Att låta henne gå som hon gör nu är iallafall inget alternativ, det är i sådana fall ett ärende för djurskyddsmyndigheten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 575
Senast: Aslan
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
4 327
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025