Avliva eller inte?

Bismark

Trådstartare
Min häst råkade ut för en olycka för ett tag sen och har sen dess gått som konvalecent i hagen och promenerats vid hand dagligen. Igår hade det gått 7v sen vi sista var hos vet och då var det dags att longera för att se på henne.

Höger varv gick hon kanonfint i, lite stelt men det är okej. La över henne i vä varv och markerar hon rejält på inre bakbenet. Slutar longera henne direkt och tar in henne.

Dessutom har hon fått ganska stora beteendeförändringar under läkningstiden. Bla stegrat sig mot mig i hagen och springer över mig, vilket hon aldrig har gjort förr. Hon orkar inte stå under hela tiden som hon ska verkas utan vinglar och blir trött väldigt fort.

Mer info i denna tråden om olyckan: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=762105

Det som gör att jag tvekar är att hon ser frisk och glad ut, rör sig bra och rent ute i hagen och även om hon aldrig går att rida igen så är det okej att hon bara kan gå i hagen utan att ha ont. Men nu har hon ju uppenbarligen ont?

Har haft henne sen hon låg i magen och detta är så tufft att bestämma. Ringer iaf vet i morgon för att se vad han säjer.

Men ska man avliva henne då hon inte mår bra eller ska jag ge henne mer tid att läka? Beteendet kan kanske bero på uttråkning? Ger mig själv mest ursäkter nu känner jag..

Sv: Avliva eller inte?

Hade det varit min häst så hade jag nog gett henne sommaren på sig i alla fall innan jag hade bestämt mig. Det är ju inte så länge sedan hon skadade sig.

Det låter ju inget vidare men du gör helt rätt i att rådfråga vet. Dom säger ju aldrig rent ut att man ska avliva en häst förutom om dom typ har ett brutet ben , tarmvred eller nåt liknande.
Förstår att det är ett svårt beslut, bävar själv för den dagen, men samtidigt måste man ju se till djurets bästa!

Lycka till och berätta hur det går!

Gud så svårt...
Jag tror att ingen mer än du vet vad som ska göras. Du känner henne bäst, har fött upp henne själv. Sök svar i ditt hjärta så kommer du veta...

Jag har själv suttit i samma sits i Mars månad.. Då hade min häst gått konvalecent i nästan 1 års tid.. Dock hade hon inte ont på något vis så hon fick ju leva kvar men det var många gånger som det var nära.. Jag tror att innerst inne vet du själv vad som är bäst för din häst.. Kommer hon må gott av att inte få jobba, utan trivs med att bara gå i hagen och bli ompysslad?! Jag tycker verkligen synd om både dig och din häst och jag hoppas på det bästa!

*kl* och svarar alla.. Tack för alla svar, folk man inte känner som bryr sig!

Ringde vet i morse så hon får komma dit på onsdag för en koll. Men det blir nog att hon får gå vidare. Hon gick orent när hon gick in idag med och ha kvar henne bara för att jag är sentimental känns hemskt fel.

Så om han inte säjer att hon har vrickat sig eller nåt så kommer jag att ta bort henne. Vågar inte riskera att det slår slint på henne när grannbarnen är inne hos dem. Enligt sköterskan uppe på djursjukhuset så kan beteendeförändringen bero på 1) hon har så ont att hon blir aggresiv av det elller 2) skadan har gjort att det har satt sig på mer än balansnerven.

Och i båda dessa fallen känns det inte fair mot henne att ha kvar henne. Sen hoppas man ju in i det sista att det inte ska vara så farligt som man tror. Så håll tummarna för oss på onsdag...

Åhh vad hemskt. Förstår att det måste kännas fruktansvärt. En som du ahr fött upp, en bästa vän. Jättejobbigt men jag tycker du är ne otroligt stark människa som ändå överväger att ta bort henne om det inte finns mycket att göra. Det är ett svårt beslut. Men jag håller tummarna för er, allt jag kan. Hoppas verkligen att det löser sig.
Lycka till!

Vad är det för prognos på hästen? Jag tycker sju veckor låter som en ganska kort tid. Jag tycker du ska ta ett snack med veterinären så de kan råda dig vad du ska göra.

ta vett snack med vet o kolla dock tycker jag inte att 7 veckor är något alls låt det gå över sommaren om vet tror det funkar!!!!

Var lite otydlig, det är 7v sen vi var hos vet sist. Hon blev skadad i april. Är så svårt detta med hur länge hon ska gå. Hade det bara varit hältan så hade hon fått gå så länge det hade funkat.

Men det som gör mig tveksam är hur hon har ändrat sig så mycket i beteendet. Hade aldrig förlåtit mig själv om det hade hänt något med grannbarnen. Tänk om hon reser sig mot/på dem? Från en gudasnäll häst som vem som helst kan leda och pyssla med till en stirrig, smått aggresiv och osocial pålla. Kan iof stänga bort henne i en mindre hage här hemma men då får hon gå själv..

Men ska helt klart ta ett snack med vet i morgon om det finns en chans för henne. Och hålla tummarna inatt för att det kommer att gå bra. Fick samma veterinär som har behandlat henne hela tiden innan och det känns väldigt skönt faktiskt..

Men det är väl bara att informera grannens barn om att hästen är skadad och lite opålitlig för tillfället. Humöret blir förhoppningsvis bättre när hästen mår bättre igen.

Hoppas det går bra och lycka till!

Jag tycker det låter som hästen inte längre har det bra med sitt liv om den blivit så förändrad som du berättar. Att de kan bli lite uttråkade och studsiga är en sak, men det du beskriver tycker jag inte är en häst i balans. Låter som ont.

Visst kan man ordna allt runtomkring så det går att ha kvar hästen, men du som känner hästen allra bäst: hur är livskvalitén?

Du skriver i din andra tråd att hon är friskförklarad den 15 maj. Har hon blivit sämre efter det?

Att vänta så pass liten tid tycker jag är fel. Du får väl säga åt dina grannars barn att inte gå in till hästen då.
Kan ju vara så att den mår dåligt och vill vara ifred ett tag. Borellia kan ju även sätta sig i huvudet. Kan dom ha missat det?

Tycker att du har väntat alldeles för kort tid för att ens tänka på avlivning. Men det är ju jag det.
Jag hade väntat i minst 6 månader till.
Hur är hon i hanteringen när hon får gå i stora hagen igen? Blev hon bättre mot dig? Isf var hon väl mera uttråkad kanske.

Svarar alla lite snabbt, sitter på jobbet

Borreliatesten är tagna utan att visa något. hon har en spricka i halskotan som om den läkte som den skulle under de 6 v från vet besöket inte skulle ge några framtida men än ett lite ryckigt steg. Hon har gått i stora hagen sen hon kom hem från djursjukhuset, det var ok enligt vet. Har varit stapplig under hela tiden men inte varit halt eller betett sig såhär nån gång under hela sitt liv. Har även försökt aktivera henne så gott jag har kunnat med tanke på skadan.

Att grannes ungar inte får lov att gå in till hästen går bara att lösa på ett ätt och det är att hon får stå i en egen hage då deras hästar går ihop med henne.

Hur man än vrider och vänder på det så är jag inge snäll mot henne. Ger jag henne en chans till vågar jag inte ha henne så att ungarna får gå in till henne, alltså själv i egen hage. Stor och mkt gräs iof men utan att kunna se de andra hästarna. Gör jag inte det inte så har jag kanske gett upp för tidigt? Kanske kan hon blir bra. Ett liv utan att kunna få ridas ut ens i skogen är iof inge kul för henne men då hade hon iaf levt..

Som Lovisaleonora_ skrev innan.. Hur är livsvalitén? Har hunnit ändra mig 4 ggr redan idag och gråtit ett par ggr med..

Usch jag vet hur det känns :cry: Samma sits i maj när jag fick ta bort min älskling efter att själv ha kännt under lång tid att något var fel och sedan fått det bekräftat utav vetrinären (iofs inte så för dig nu utan du vet ju vad som hänt i alla fall..) men det är inget lätt beslut och ta. Ibland känner man på sig att det är till det bästa för hästen i fråga :crazy: men det gör det inte lättare!

Bara du som sagt som kan känna och se hur hästen är och reagerar, lycka till! Hoppas det går bra när vet kollar på på den :)

Min huvuddevis (efter att ha tvingats ta en häst genom vårdkarusellen för häst, en tripp jag önskar ogjord) är att döda hästar inte lider, d v s jag kommer att lita på mig själv, när hästen är för långt från sitt eget jag, då kommer jag att ta bort den.

Ok! Men eftersom hästen är ung som du skriver så kan det ju läka fint och bli bättre med tiden. Jag vet att man många ggr blir förvånad för djur som blir bättre fast man inte trott det.

Hur gammal är hästen?

Är inte veterinär, men undrar om inte sprickan kan göra så att det blir förstärkt bredvid sprickan. Jag spånar lite varför min blev frisk. Ingen vet ju varför.

Jag har en häst som fick en pinne i benet för 6 år sedan. Han fick en spricka i skellettet fram. Gick på 3 ben när jag såg honom. Vi fick ställa honom i box två veckor. Fick plegga honom pga att han inte ville stå inne. Sedan i en sjukhage i hagen så att han fick se dom andra hästarna. Efter 5 veckor så släppte jag ut honom till dom andra för att han inte kunde varken ledas eller gå med. Han var heltokig.
Veterinären på Strömsholm trodde inte att han skulle bli ridbar igen. Jag ringde och sa att jag har släppt ut honom med dom andra efter ca 5 veckor alltså. Han var så förvånad och sa att kommer jag till djursjukhuset igen så vill han gärna ta en gratisröntgen på benet för att se hur det ser ut. Men tack och lov har jag inte behövt åka dit något mer. Han har inte haft några men alls av detta heller. Är nu 22 år och är som en unghäst fortfarande. :D

Ville bara tala om för dig att ibland vänder det fast man kan få vänta ett tag.
Hoppas du inte tar illa upp men jag ville berätta för dig om min häst så du förstår varför jag tyckte att du skulle vänta ett tag. Åtminstonde några månader till. Kanske 4-6 månader om inte hästen mår dåligt av det förstås. Men sånt kan ju vända snabbt också.
Glömde, kan ni inte dela av den stora hagen så att din häst går själv fast bredvid dom andra hästarna? Då kan ju inte grannbarnen nå henne?

Senast ändrad:

Bara du vet vilket som är bäst för hästen. Spontant såhär på andra sidan skärmen skulle jag säga 'ge det mer tid'. Samtidigt så har jag aldrig sett hästen.

Däremot, att hon blivit aggresiv behöver faktiskt inte bero på varken nervskada eller att hon har ont. Det kan vara för hon har tråkigt, är rastlös och missnöjd för att hon 'bara går i hagen'. Det innebär fortfarande att hästen mår mentalt dåligt, men där är ju en avvägningsfråga. Många hästar 'vänjer sig' efter ett tag, andra blir bara etter värre, de behöver få jobba helt enkelt för att må bra. Min K blev ett monster om hon fick 'bara gå i hagen' för mycket, och förklarade krig mot hela världen. Fick hon aktiveras och göra någonting, då var hon idel solsken (även om hon hade ont, dvs för henne var smärtan inte det 'värsta', utan att inte få jobba). Att hon vantrivdes så extremt med att stå var en av anledningarna till att jag gav upp och lät henne vandra vidare i april, istället för att ge det en chans till. Vi hade tragglat i år, hon var bara fyra år (och egen uppfödning, jag vet hur det känns..) och hon förtjänade banne mig inte att behöva må dåligt mentalt mer, när prognosen ändå var så dålig.

Med en bättre prognos kan man ju 'tolerera' mer mentalt obehag hos hästen, när man vet det är en begränsad tid och en god prognos t ex. Men man får avgöra från fall till fall.

Hur har hon varit annars när hon bara gått i hagen längre perioder?

Du kanske kunde prova ha henne själv, det kanske är jobbigt för henne att gå med de andra, som hon kanske måste sjasa undan/blir undansjasad av. Märktes på mitt fblsto som har skadat en senskida i knäet, att redan innan de yttre symptomen syntes (dvs hon blev halt och gallig) så blev hon grinig och lättirriterad när åringen kom och klättrade och ville leka. Normalt så är hon töntigt övertolerant mot honom och ser honom som sin bebis. Nu ville hon mest att han skulle lämna henne ifred, och slog efter honom om han inte lyssnade (inte för han inte förtjänade det, den lilla ettriga ligisten, men det syntes tydligt en förändring i beteendet, att hon inte riktigt orkade med när han ville busa. De var som ler och långhalm i övrigt dock).

Så, jag anser INTE att det är en 'ursäkt' att beteendet kan bero på uttråkning, jag har haft flera arbetsnarkomaner som mått mentalt dåligt av lång konvalescens. Vissa har blivit aggresiva/griniga, andra mer åt det apatiska/deppade hållet.

Att ta med i beräkningen är också om du tror hon skulle trivas som promenadhäst (läst andra tråden). Man kan ha fel där med (jag trodde INTE min valack skulle det och tänkte ta bort honom, men ville ge honom en sista sommar, och då vet skulle flytta och jag inte ville behöva börja från noll med ny vet som trodde att 'det ska nog gå det här' så T-märkte jag. För att ge honom den sista sommaren och sen ta bort. Blev en himla lång sommar må jag säga, han T-märktes i maj 2004 *s* Dvs han fann sig i promenadpensionärslivet bättre än någon kunde ana! Min K däremot hade ALDRIG mått bra och trivts som promenadpensionär)

Hur du än gör, vilket beslut du än tar - så det är rätt beslut, glöm inte det!

Precis! :rofl: Rätt som det är så kan det vända åt rätt håll.

Senast ändrad:

Windynglahst008.jpg

windyhuvud.jpg

Nu är Windy en änglahäst..

Veterinären tyckte inte att det var fair mot henne att gå och ha så ont som hon hade.Nnär jag longerade henne i ridhuset på djursjukhuset var hon halt på tre ben och höll på att gå omkull på plan mark. Så jag tog det svårate beslutet hittils i mitt liv och lät henne gå vidare..

Så nu är hon hos sin mamma och "moster" och har iaf inte ont längre. Fick följa henne från hennes första dag till hennes sista..

Mår pyton och har gråtit6 floder men det känns ändå som rätt beslut. Hon ska inte behöva gå och ha ont för min skull, för att jag kommer sakna henne...

Älskade lilla prinsessan...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
5 206
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård Det finns en risk att det blir ett långt inlägg, ska försöka fatta mig så kort det går. Det gäller min häst, ett halvblod på 19 år...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka