Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

sanna40

Trådstartare
Jag står just nu inför ett svårt beslut, ska jag avliva mitt fullblod eller inte.
Hästen i fråga är inte gammal (8år) men det finns endel problematik kring honom. För det första har han urusla hovar och att sko honom är omöjlig om han inte fått lugnade. Han klarar inte av att vara själv i varken hage eller stall utan att stressa upp sig. Ridning funkar ok på ridbana men ska man rida ut så måste man ha sällskap. Jag kan tyvärr inte längre ha kvar honom pga tidsbrist och har under en lång tid försökt att sälja honom för en låg summa men ingen som har nappat. Just nu rids han inte för att jag inte har tid och han ser verkligen inte ut att trivas med att bara gå i hage så att sälja som sällskaps häst känns inte heller rätt.
Om jag nu lyckas sälja honom så är risken stor att han kommer skickas runt, vilket jag inte tycker är rätt!
Har nu tänkt tanken några gånger att jag kanske borde ta bort honom men jag känner mig så fruktansvärt egoistisk!!
Så vad har ni att säga om detta?
Är jag en hemsk människa som väljer att avsluta hans liv utan "riktig" anledning som ålder eller sjukdom?!
Långt inlägg men jag är tacksam till den som tar sig tiden att läsa och ge en åsikt!

Jag tycker INTE att du ska avliva. Inte skulle man vilja dö så tidigt. Sen, går det inte att ha honom barfota? Min häst har varit stressad, men kanske inte på det sättet dock. Om jag hade plats skulle jag vilja ta honom. Jag säljer inte i första taget.... jag tycker inte att vi har rätten att bestämma över en hästs liv sådär. Har man barn som det är mycket problem med så dödar man inte dom. Jag mådde dåligt, föräldrarna hade det också jobbigt under den perioden, men skulle de ha avlivat mig då, nej. man måste försöka lösa problemen. Förstår att du försökt, men annars kanske man får acceptera att han inte kommer kunna vara själv i stall/ hage.

Senast ändrad:
Absolut avliva, om du tror att det finns en risk att han kommer vandra/bli bortglömd i någon hage. Då vet du att han har haft det bra hela sitt liv! Du kan inte styra vad som händer efter han blivit såld. Ett alternativ är att låna ut på foder om du hittar någon lämplig person, då har du fortfarande kontroll.

Jag tycker INTE att du ska avliva. Inte skulle man vilja dö så tidigt. Sen, går det inte att ha honom barfota? Min häst har varit stressad, men kanske inte på det sättet dock. Om jag hade plats skulle jag vilja ta honom. Jag säljer inte i första taget.... jag tycker inte att vi har rätten att bestämma över en hästs liv sådär. Har man barn som det är mycket problem med så dödar man inte dom. Jag mådde dåligt, föräldrarna hade det också jobbigt under den perioden, men skulle de ha avlivat mig då, nej. man måste försöka lösa problemen. Förstår att du försökt, men annars kanske man får acceptera att han inte kommer kunna vara själv i stall/ hage.
Då tycker jag att du skickar PM till @sanna40 och tar hästen omgående.

Väldigt märkligt resonemang tycker jag. Som ovan skrivit, död häst lider inte! Att avliva är det ENDA sättet man kan garantera att hästen aldrig blir lidande.
En häst med problem blir ofta en vandringspokal och DET är elakt i mina ögon.

Jag har precis tagit beslutet att avliva min 7 åring för att han har en skada som gör att han är farlig att ridas. Låta honom bli sällskapshäst var aldrig ett alternativ för mig, det finns så mycket hästar i världen som ingen tar hand om ordentligt! Gröna ängarna är inte ett straff :heart

Väldigt märkligt resonemang tycker jag. Som ovan skrivit, död häst lider inte! Att avliva är det ENDA sättet man kan garantera att hästen aldrig blir lidande.
En häst med problem blir ofta en vandringspokal och DET är elakt i mina ögon.

Jag har precis tagit beslutet att avliva min 7 åring för att han har en skada som gör att han är farlig att ridas. Låta honom bli sällskapshäst var aldrig ett alternativ för mig, det finns så mycket hästar i världen som ingen tar hand om ordentligt! Gröna ängarna är inte ett straff :heart

Jag blir så arg när jag ser sådana personer som du och övriga skriva att ta bort hästen. Det är hemskt i mina ögon. Det är själviskt att inte orka lösa problemen och istället ta bort dom. Jag är inte religös, jag tror inte på det det där med gröna ängar. Jag tror inte att du skulle vilja ta bort dina barn fast dom hade depression heller. Hästar ska inte behöva vara perfekta för att överleva, dom förtjänar ett liv fast dom inte är roliga ridhästar. ALLA förtjänar att leva.[/QUOTE]

Ingen annan kan ju heller. TS har försökt och inte lyckats. Så, vad tycker du hon ska göra då?? Hon har förmodligen haft väldig ångest innan hon började fundera på detta öht.
Ja, jag mår nästan dåligt över att jag kunde tagit över den hästen men inte kan pga olika orsaker Men jag tycker inte heller att det verkar vara ett så stort problem. Hästar kan vara barfota också om det funkar att verka. Sen kan man väl acceptera att hästen inte gillar att vara ensam och ha en kompis med han. Jag vet inte riktigt hur hästen är heller. Hon kan mycket mer om den såklart och det är svårt för mig att ha åsikter så, men det är mina tankar.

Jag blir så arg när jag ser sådana personer som du och övriga skriva att ta bort hästen. Det är hemskt i mina ögon. Det är själviskt att inte orka lösa problemen och istället ta bort dom. Jag är inte religös, jag tror inte på det det där med gröna ängar. Jag tror inte att du skulle vilja ta bort dina barn fast dom hade depression heller. Hästar ska inte behöva vara perfekta för att överleva, dom förtjänar ett liv fast dom inte är roliga ridhästar. ALLA förtjänar att leva.
[/QUOTE]
Hon HAR försökt lösa problemen, ju!

Jag blir så arg när jag ser sådana personer som du och övriga skriva att ta bort hästen. Det är hemskt i mina ögon. Det är själviskt att inte orka lösa problemen och istället ta bort dom. Jag är inte religös, jag tror inte på det det där med gröna ängar. Jag tror inte att du skulle vilja ta bort dina barn fast dom hade depression heller. Hästar ska inte behöva vara perfekta för att överleva, dom förtjänar ett liv fast dom inte är roliga ridhästar. ALLA förtjänar att leva.
[/QUOTE]
Ok, du jämför hästar, som faktiskt även föds upp som människoföda, med BARN?

Ja, jag mår nästan dåligt över att jag kunde tagit över den hästen men inte kan pga olika orsaker Men jag tycker inte heller att det verkar vara ett så stort problem. Hästar kan vara barfota också om det funkar att verka. Sen kan man väl acceptera att hästen inte gillar att vara ensam och ha en kompis med han. Jag vet inte riktigt hur hästen är heller. Hon kan mycket mer om den såklart och det är svårt för mig att ha åsikter så, men det är mina tankar.

Ja, antagligen, men det är fråga till henne? Går hästen att verka? Eller är det också det som är ett problem. Förstod att skoningen var problemet, men är det också verkningen?

Varför har du ändrat innehållet i ditt ursprungliga inlägg?

Ok, du jämför hästar, som faktiskt även föds upp som människoföda, med BARN?[/QUOTE]
Ja, för mig är barn och djur ungefär lika. Jag älskar mina djur så mycket som jag skulle älska mina barn. Kärleken till mina djur är den största jag påträffat. Jag skulle inte avliva en problemhäst i första taget, det skulle vara om den mådde dåligt på riktigt. Jag är vegetarian också.

Ja, antagligen, men det är fråga till henne? Går hästen att verka? Eller är det också det som är ett problem. Förstod att skoningen var problemet, men är det också verkningen?

Ja han går nog att verka men det är inte ett alternativ då han kan inte gå utan skor, han har så dåliga hovar. En dag med tappad sko och hoven går sönder och han ömmar väldigt mycket tyvärr..

Ja han går nog att verka men det är inte ett alternativ då han kan inte gå utan skor, han har så dåliga hovar. En dag med tappad sko och hoven går sönder och han ömmar väldigt mycket tyvärr..
Okej, men kanske barfota boots skulle funka då? Jag har alltid förstått att alla hästars hovar går att ha barfota, men man måste kanske börja med att ha barfotaskor.

@Merali Jag är INTE självisk, det är ju det man inte är när man sätter djuret i första hand. I min värld så är det själviskt att tänka som du.

Mina djur är det viktigaste jag har, kan garantera att dom betyder lika mycket för mig som dom gör för dig. Skillnaden är att jag anser att man är skyldig sina djur att göra valet åt dom när livskvalitén av någon anledning inte kan garanteras. Jag blir upprörd och ledsen av att veta att det finns så fruktansvärt mycket hästar/hundar/katter som lever för att ägaren inte är stark nog att ta ett osjälviskt beslut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar