Avliva, eller finns det alternativ?

T

tretjak

Skulle vilja få lite synpunkter på följande problem;

En sexårig valack, halvblod, medelstor, inga särskilda exteriöra avvikelser. Dressyrriden samt normal/lätt ridning ute dvs vanlig motionsridning. Hästen är endast hoppad under en termin på kurs när han var fyra år. Utbildad LB dressyr. Tävlad men sparsamt.

Han fick sin första kotledsinflammation på hö fram som 3,5 åring och sen har han fått det igenomsnitt en gång per år, ibland två och behandlats med sprutor i lederna samt vila enl instruktioner från veterinär. Han har inga pålagringar eller andra röntgenförändringar någonstans, i något ben/knä.

Hade ett friskt år mellan 5-6 ( nästan ett år ) men insjuknade i februari i år igen och då konstaterades följande; dubbelsidig kotledsinflammation fram + dubbelsidig hovledsinflammation fram och en "möjlig" knäledsinflammation vä bak. Hästen behandlades två gånger med påföljande vila och igångsättning. Friskförklarades och har sedan ridits 4 dagar i veckan varav dressyrpass a 30 minuter för instruktör var 14:e dag. Hästen har under dessa år inte haft en och samma ryttare. (utifall det börjas igen att ledinflammationerna beror på dålig ridning)Han har genom åren gått hos massör, har back on track, skos med sulor. Nu är han alltså halt på hö fram igen. Tid är bokad till Stenestad men i väntan på detta;

Jag går och "förbereder" mig på att våga ta upp diskussionen igen om ev avlivning eller andra alternativ. Min ork och min ekonomi är körd i botten, trots A1 försäkring. Han står kvar fölpriset på livbeloppet eftersom han har varit sjuk så länge att jag aldrig hann höja detta belopp. Ekonomiskt vad det gäller ersättning av livbelopp så är det alltså ganska oviktigt utan det gäller alla kostnader som blir av otaliga behandlingar. Har ingen annan ridhäst i stallet heller.

Kort; vad hade ni gjort i mina skor? FINNS det änglar, dvs SERIÖSA personer som ger såna här hästar en chans med långtidskonvalescens utan ekonomisk vinning?
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Om ridningen, sadel och underlag är ok så finns det ju ingen sådan anledning till de återkommande ledinflammationerna. Ibland sitter problemen i en till synes frisk rygg, sammanväxningar mellan kotor etc kan yttra sig såhär. Om det verkligen inte finns någon predisponerande orsak så är naturligtvis ett alternativ att låta hästen få en lång (uppåt året) semester med mkt rörelse i frihet. Lösdrift borde vara perfekt. Detta förutsätter naturligtvis att han inte har så ont att han förhindras att röra sig normalt under perioden. Du kan kanske hitta en billig lösdrift någonstans i ödemarken, något annat tips kan jag inte ge dig. Gratis tror jag inte att du hittar något seriöst ställe.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Har hästen haft någon riktigt lång viloperiod? Kanske bara ska få ta det lugnt och gå i hage några månader så att det får en chans att läka ut.
Min kompis häst var hos fodervärd och fick kotledsinflammation, behandlades flera ggr i kombination med kortare viloperioder fick återfall, dömdes ut. Hon tog då hem hästen och han gick bara i hage i ca ett halvår och reds därefter försiktigt igång. Han tävlade sedan dressyr i ganska höga klasser i flera år efter detta. Nu behöver ju inte det alls fungera på din häst men jag tror att många hästar inte får tillräckligt lång vila och att mycket kan läka ut bara man ger det en chans. Sedan kanske man får ändra träning och ridning efter detta och tänka på en klok och försiktig igångsättning.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det kanske finns någon som är i akut behov av sällskaps
häst som kan låna din häst under vilotiden. se bara till att hålla koll själv så det är pålitliga människor, hälsa på ibland etc.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag har två funderingar jag. Dels det som Ester är inne på - vilan? Personligen tycker jag att vissa igångsättningsscheman efter ledinflammationer är väl brutala. Det är dock bara en spontan känsla. Men att ha hagvila i en månad, och sedan vara igång i galopp igen två veckor senare, känns snabbt för mig. De flesta klarar det säkert fint, men om man har en häst som envisas med ledinflammationer skulle jag ta det väldigt piano vid igångsättningen.

Sen tjatar jag såklart vidare på mitt favoritspår - equiatriker/kiropraktor/etc. DU skriver han gått hos massör, men har någon med mer kiropraktisk inriktning kikat på honom? Vet inte om du följt såpan med min unghäst, som fick ledinflammation på ledinflammation när hon var två, oavsett vad vi gjorde. Svarade på behandling men en månad senare var det klippt igen, på slutet svarade hon inte alls. Utdömd två ggr, veterinärerna rev sig i huvudet och var extremt frustrerade över VARFÖR i hela helvetet hon fick dem, fanns inget som kunde förklara. Equiatriker hade kollat henne hela tiden och sagt 'inte sned'.

Jag var i din situation på slutet, inför besök en miljard så började jag ge upp. Ekonomin i botten, de löpande kostnaderna tickade på och jag började tappa hoppet (vet hade ju gjort det redan innan). vet föreslog dock som ett sista halmstrå att se om second opinion av equiatriker/liknande kunde hjälpa. Så jag letade upp en ny equi.. Som konstaterade snedhet korset, bogen och nacken.

Jag var iofs glad att han hittat snedhet, den rättades, men jag trodde inte det skulle hjälpa. ÅB efter det hade jag redan innan bestämt att 'är hon inte mycket bättre nu ber jag dems kriva papprena och ger upp, det här går inte längre'. Jag är i samma sits som dig ang försäkring, hon står i de 10 000 kr jag försäkrade henne för som nyfödd, och har inte kunnat höja pga trassel sen innan, så skulle bara få reservationer vid höjning. Så inga pengar att hämta på försäkringen.

Så var vi då in på det ödesdigra ÅB; jag var helt inställd på att åka hem med tårarna rinnande. Det var bara det att hästkraken inte hade en böjprovsreaktion.. Däremot en rätt käck rörelsestörning som vet tyckte equiatrikern skulle säga sitt om då det inte var en hälta, equi sa muskelminne, sätt igång och bygg upp. Någon månad senare började det lossna.

Detta var i oktober förra året, hon har varit igång som en tvååring brukar, reds in ordentligt nu i år och var på ÅB riden i skritt, trav och galopp ute i skogen. Nervositeten var stor, men hon kändes tvärfräsch så jag var inte orolig eg.

Ren initalt, ren vid long på hårt och mjukt underlag i alla gångarter, ren vid böjprov utom liten reaktion kotleden VF. Dock visades vid ridprov att hon hade svårt att ställa/böjda i vä varv i trav, fick inte med sig HB. Visade sig bero på att den benbit vi vetat om hela tiden börjat störa. Hade alltså inget med de tidigare hältorna att göra. Benbiten togs bort men vi har konvalescens kvar efter den så vet inget om det nu.

Men grundproblemet, de återkommande satans ledinflammationerna 'utan orsak' är fortfarande BORTA, och hon är HELT friskförklarad från det. Och det berodde utan tvekan på snedheten.

Sen, att ge upp är ett personligt val man måste göra, och jag respekterar oavsett vad du väljer, jag vet hur man mår, hur ekonomin mår etc i slutet av en sådan där period. Jag skulle dock ge det en chans med en alternativare jag. Men fattar samtidigt om du ger upp.

Visst finns änglar, men de är svåra att skilja från de som bara vill ha en billig häst, så den vägen är ganska vansklig tycker jag. Hellre då ta bort, om du inte VÄL känner den hästen hamnar hos.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Quinn skrev:
jag tror att många hästar inte får tillräckligt lång vila och att mycket kan läka ut bara man ger det en chans. Sedan kanske man får ändra träning och ridning efter detta och tänka på en klok och försiktig igångsättning.


jag håller med dig ang detta. man blir förvånad ibland när man hör hästar som haft skador gång efter gång och sätts igång efter några veckors eller någon månads vila. Ibland skulle det nog behövas ett halvårs - ett års vila och därefter kanske en väldigt långsam igångsättning.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Är hästen verkligen helt rätt i sin benställning fram?

Om det är så kan du som övriga föreslår ställa av den ngn månad. Om den får gå på bete , håll koll på vikten. Övervikt är inte så bra för dom dåliga kotorna heller...

Sen innan igågsättning tar du kontakt med en massör el annan terapeut och får råd om hur du ska sätta igång den utefter individens förutsättningar/begränsningar
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag lägger mitt svar här hos dig, det riktar sig till flera av de som svarat så här långt. Intressanta synpunkter de flesta, det tackar jag för. Det är just det här med riktigt lång vila som jag inte har råd med eftersom jag inte vill lägga ridningen på hyllan under så lång tid plus att jag känner hur orken rinner ut. Kan jag se den här aktive pojken under t ex ett helt år då han bara ska gå och skrota? Det är en häst som lätt blir tjurig och avundsjuk på de andra om han inte får mesta uppmärksamheten...

Han har fått 8 veckors vila efter behandlingarna plus MYCKET långsamma igångsättningar. Sen tycker jag personligen att hittills har han nog aldrig gått fullt ut. Varannandags ridning alt 4-5 dagars ridning per vecka. Uteritter i ganska makligt tempo 45-60 minuter plus dressyrpass endast en gång i veckan a 45 minuter, det är nog inte riktigt fullt arbete för en häst i hans ålder.
Sen har jag väldigt dåliga erfarenheter av kiropraktik på häst så jag har valt bort det helt på honom. Jag kan ha fel naturligtvis men det är det val jag har gort så här långt.

Normalt sett är han inte överviktig utan precis lagom enl tränaren men just nu så har han lagt på sig en hel del vilket inte är bra. Det är bara det att han går inte ner i vikt, det krävs motion för att bara dra ner på maten funkar inte. Han går visserligen ute i gräshagar men det är inte beteshagar och han går inte ute dygnet runt. Han har bara svällt upp på den senaste månaden, som en ballong.

Usch, jag blir inte klokare eller säkrare på vad som ska göras:(
Hur vet man vad som är rätt?
Jag har precis varit tvungen att ta bort min gamla hund som varit sjuk en tid men han var tolv år så det kändes som att hans tid runnit ut, det var dags och vi gav honom hjälp för att han inte skulle lida mer. Svårt är det ändå, jag har åtminstone såna funderingar ibland som; vad ger mig rätten att ta liv? Man blir knas om man börjar tänka i de banorna. Med hunden så kom tankar som, här har han varit en sån kämpe hela livet och klarat många kriser och så tar jag detta beslutet åt honom. Svårt är det:(

Nu med hästen så dyker detta upp igen förstås, och han är bara sex år. Man går liksom och hoppas att det bara ska "lösa sig".
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

du har inte råd att låta honom vila eftersom du vill rida???
Men hallå hästen då??? Är du inte lite väl egoistiskt nu?
Är det inte värt att låta honom få ett halvårs vila för at läka ut, du kan ju pyssla en massa med honom gå lite promenader göra små trickbanor i skritt. Det finns massa att göra med dem under vila. Om du ger honom en ärlöig chanbs att läka ut kanske du få en häst som håller i flera år.
Vad gör det att låta bli att rida på ett halvår??? Det går så fort.
Om man inte kan göra den uppofringen fö sin häst ska man banne mig inte ha häst :mad: ge bort honom till ngn som vill ge honom en chans isf.
Det är en levande varelse allt här i världen handlar inte om pengar.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Egentligen vet jag inte om jag orkar svara på ditt inlägg men efter ett sånt påhopp så känns det nödvändigt.
Var någonstans tycker du att jag inte bryr mig om hästen? Efter år av behandlingar och viloperioder, besvikelser och hopp. Man tappar ork, det är mänskligt. Man tappar ekonomin, det är fakta.

Jag personligen har inte häst för att hålla den som en hund utan vill rida och träna, så ego är jag. Det kommer inte att handla om ett halvårs vila, vet inte om jag har skrivit det någonstans heller, utan det måste säkerligen gå ett år åtminstone om det ska vara någon mening. Han har vilat periodvis förr men aldrig så länge som ett år.

Jag är ganska less på promenader med häst, det känns som om jag har promenerat i flera år nu...Det är en stor lyx att hålla en stor häst som enbart sällskapshäst och jag önskar att jag kunde unna mig den lyxen men det går inte. Jag vill heller inte sälja de unghästar jag har i stallet (friska) för att kunna hålla den häst som är sjuk, det känns inte motiverat.

Jag tycker att din ton var tråkig och man blir bara ännu mer ledsen - men det kanske var syftet?
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag måste hålla med Alexandra om kiropraktiker, vet inte varför du valt bort det.

Har själv ett sto som vi hållit på ungefär som din har varit igång max ett år sedan har hon varit halt, vi har varit hos vet massvis med gåmger tror hon snart allt som allt närmar sig ett år i boxvila, men ändå hittade dom inte orsaken.
Hon blev behandlad så att hon var ohalt, men det kom tillbaka hela tiden och för varje gång tog det lite fler behandlingar att få bort det.

Sedan föra sommaren så blev hon halt igen men vet kunde se var hon var halt men hon kunde inte hitta något sätt att påverka hältan utan det så precis likadant ut oavsett om hon böjde benet, eller bedövade, provade även att behandla vilket inte heller gav resultat.
Så vet tyckte att jag skulle låta en kiropraktiker titta på henne, och det gjorde jag, då hittade han att den synliga hältan vi såg var ett "sena" i bakknäet som hoppat fel pågrund av en överansträngning, som kommit pågrund av låsningar längre upp i höften och ländryggen.
Och mitt sto precis som dinhäst är genomrötgad och kollad i alla vinklar och vrår, och dom har ingert att anmärka på hennes benställningar så vi förstod inte varför hon hela tiden blev halt.
Och nu har jag en häst som ger mig en helt annan känsla när jag jobbar med henne och hon utvecklas mycket mer än tidigare.

Så ville bara säga att du skulle kanske testa att ge kriopraktiker en chans, men försök få någon rekommenderad av någon som du litar på.

Mvh
Camilla
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

du skrev att han har fått 8 veckors vila o det är inte mkt.
Min uppfattning är att om man har köpt en häst har man tagit på sig ett stort ansvar, man måste räkna med att de kan bli sjuka o skadade o att det kan behövas långa vilo prioder. Jag älskar själv att rida o träna men om min häst skulle skada sig så pass att han behöver ett års vila så skulle han självklart få det, han kostar ju knappast mer när han vilar. Precis som du säger hästen är ung ett år är inte mkt. Jag älskar verkligen min häst o gör allt för honom, kosta vad det kosta vill.
Jag tycker fortfarande att det är fruktansvärt egoistiskt att tänka som du gör.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Han har vilat i 8 veckors perioder under 3 års tid flertalet gånger nu. Måste tydligen vara ÖVERtydlig med dig.

Men, om jag bortser från din tråkiga ton och dina oförskämdheter så är din åsikt att hästen inte borde tas bort utan att en lång vila skulle kunna hjälpa. Din åsikt är registrerad och tack för den.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

ja i 8 veckors peridoer ja o ingen samanhängande vila, det är stor skillnad :smirk:
O har du råda att hålla honom ifall han är frisk borde du har råda att hålla honom under vilan.
Känns bara som du vill höra att man ska säga att det är helt okej att ta bot honom för att du ska kunna dämpa ditt dåliga samvete.....
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Alla hästar är ju olika och det ger förstås olika bra resultat. Anledningen till att jag är negativ till kiropraktik på häst det är att jag hade ut en för ett antal år sedan, i några omgångar, till en annan häst. Kiropraktorn tog 850 kr per gång, första gången tittade han och kände igenom hästen och talade om att han var sned i bäckenet ( någon förvånad över denna diagnos?) sen gick han lös med något som liknade en gummiklubba plus något annat instrument. Han arbetade också en del med händer och armbågar.

Denna procedur upprepades ett antal gånger och resulterade bara i en rädd häst, ingenting annat. Jag har trots detta tagit upp frågan med veterinär om han tror att en kiropraktor skulle kunna hitta något eller behandla men han har svarat nekande på denna fråga så här långt. Massage däremot, var han positiv till, för hästens välbefinnande och eftersom det är en ganska spänd häst som lätt får muskelspänningar. Massagen har gjort underverk i hans friska perioder då han har varit i arbete. Fst det är klart att det kommer ju inte åt grundproblemet.

Jag ska ta upp frågan på kliniken igen så får vi se vad han säger nu när hästen åter har blivit halt.

Jag vill inte dra alla kiropraktiker över en kam heller, det har ju hjälpt många annars hade det inte funnits den "marknaden" för branschen.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det där med att ha råd att hålla honom eller ej handlar om att jag även vill ha en häst att rida och träna därav blir det dubbla kostnader. Han måste trots vila skos eftersom han har ömma fötter, försäkringspremien skall bibehållas, foder är ju det samma om än i något mindre mängd så det blir dubbla kostnader.

Det där med att döva samvetet, det är säkert möjligt men i mina ögon handlar det mer om att om jag får ett antal svar så kan man kanske se en tydlig linje i vad de flesta hade gjort om de vore i mina kläder. Man kan kalla det osäkerhet, vilja få bekräftat att man gör rätt m m. Rent samvete eller ej, det är alltid mycket svårt. Jag har tagit bort en unghäst för många år sedan och har fortfarande inte riktigt kommit över det. Det är inte lättvindigt gjort, man tänker hit o dit vad som är rätt och riktigt.

Men återigen du har en åsikt och har gett den, vill du fortsätta att vara oförskämd så gärna för mig, det kan jag bjuda på om du känner dig större, starkare och viktigare av det. Jag kommer inte att kommentera dina inlägg här i ämnet mera än så här eftersom det inte känns konstruktivt på något sätt alls.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

jag försöker inte vara ofärskämd alls, jag är bara ärlig o uppriktig men du verkar ha svårt att ta det :smirk: men jaja du gör som du vill.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag skulle om jag var du greppa halmstråt med kiropraktik. Nu har jag dock bara bra erfarenheter då Novan har fått mycket hjälp av tillrättaläggande av snedheter. Tyvärr resulterade sista omgången i att hon "blev" halt. Givetvis blev hon inte halt utan har gått och spänt sig och blivit sned för att dölja hältan. När snedheten och spänningarna försvann fanns det ju inget försvar längre och hältan visade sig.
Jag vet ju inte var i landet du bor men jag kan rekomendera dig att kontakta en Equiterapeut. De jobbar med massage, kiropraktik, laser och akupunktur. Om du är intresserad av namn får du gärna kontakta mig jag känner till 2 bra en här i Värmland och en i Västmanland (tror jag). Dessa två et har inte jobbat med klubbor (vilket jag inte tror någon et gör) och skrämt min häst utan framförallt den i Värmland jobbar extremt mjuk. Det ser ut som en dans och hästen har inte visat något obehag av kiropraktikdelen. De obehag hon visat har berott på massage av väldigt spända onda muskler och tyvärr måste nog det göra ont. Hon har dock sett väldigt nöjd ut då det onda börjat släppa.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Vi bor i Skåne så det är ju en bit ifrån förstås. Jag kan visst tänka mig att greppa halmstrået men är inte säker på att jag orkar dra i gång ännu en lång behandling för att se om den funkar.

Om jag ska dra det lite kort för att bilden ska klarna lite mer så har jag de senaste 2 åren haft funderingar både på att sälja ( då han varit fräsch förstås ) men sen kommit fram till att nej, det är bättre att hitta en bra fodervärd åt honom med tanke på hans återkommande problem så råkar ingen illa ut ekonomiskt heller. Sen har det varit berg o dalbana, frisk, inte frisk osv. Träning o tävling - bakslag osv.
Jag har länge tyckt att han är lite för tuff för mig och har haft funderingar att någon annan kanske passar bättre för hästen men så har problemen med inflammationer dykt upp igen och vi har behandlat och börjat om på noll.

Så egentligen handlar problemet om han måste tas bort p g a att han inte håller för ridning ELLER om jag kan placera ut hästen någonstans där han får det bra, kan långtidsvila och KANSKE någon gång i framtiden bli ridbar. Men VEM skulle överhuvudtaget ens överväga att ta på sig detta? Jo, oftast ljusskygga personer som vill tjäna sig en hacka. Därför vet jag inte om avlivning egentligen är den "lätta" utvägen eller om det är att ta sitt ansvar för att hästen inte far ill någonstans eller säljs vidare?

Det finns så OTROLIGT mycket konstigt och ohederligt folk på nätannonser så man vågar bara placera ut på mkt goda rekommendationer. Jag vill inte se honom hos någon med dålig hästkunskap, valsa runt hos olika ägare etc, han är van att bli mycket väl omhändertagen, stå i fräscht stall, gå i stora hagar, tränas seriöst för utbildade tränare, klippas, duschas, masseras och bara bli allmänt "duttad" med. Tänk om han hamnar hos någon som ställer hästen i en liten lerhage, som rider trots hältan, som har ett mörkt o sunkigt stall. Eller är det bara ego att tänka så också?

Har fått ett tips om att försäkringsbolagen samarbetar med något konvalescenthem som ska vara seriöst och som ger hästarna "en andra chans", är det någon som hört talas om detta eller har erfarenhet av det?
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag håller med Bison, om du inte kan låta din häst få vila i ett år, hur ego är man då?

Dessutom- Vill du rida och träna, ta då och leta upp en bra foderhäst som du kan ha under året. Sen kanske din häst är bra- eller inte. Men det är värt det! Hästen får leva ett HÄSTLIV på bete, inte in/ut i stall, utan söka skydd, gå i princip alltid, kunna äta fritt, gå med kompisar osv. Klagar inte på din hästhållning, men om du vore häst, visst verkar det underbart? Skicka honom till ett stort bete, så rör han sig dessutom. ;) Och du kan ha det bra med din foderhäst... Bara ett förslag, men jag tycker inte du ska avliva honom...
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp