Avliva eller ej?

R8n

Trådstartare
Min ena råtthona har blivit lite vinglig på benen. När hon äter mat så kan hon inte ha maten i framtassarna, så hon äter den direkt ur skålen.

Hon ligger även mycket mer än förut och har helt plötsligt blivit väldigt kelsjuk.

Jag funderar på om det kan vara Mycoplasman som satt sig på hennes balansorgan, eller om det beror på ålderdom? Hon är 1 ½ år.

Tid för avlivning är bokad imorgon.

Men, mitt härta säger att hon inte alls mår så dåligt som det verkar, men hjärnan säger att det är tid för henne att vandra vidare...

Snälla, kan någon hjälpa en vilsen råttägare?

:cry:

Sv: Avliva eller ej?

Kan ingenting om råttor, men fråga en bra vetrinär?

Åk med henne till vet. i morgon och fråga hur de ser på saken. Men jag tycker tyvärr att det låter som att det kan vara dags nu... Tyvärr blir ju råttor inte så gamla heller, så 1½-2 år är nog en ganska normal livslängd. Tyvärr.

Jag avlivade ju själv min ena råtta för en vecka sedan. Hon var också ganska pigg, var uppe och sprang, åt mat o.s.v. Men hon kunde inte alls röra det ena bakbenet normalt längre (p.g.a. en böld) och då tyckte jag att det hade gått för långt. Visst hade hon kanske kunnat leva ett tag till utan att må alltför dåligt, men jag tycker det är skönt att det inte behövde gå så långt så att hon blev såpass dålig att hon inte orkade röra sig och vara med de andra. Det gäller ju att ge dem ett bra slut, också. Det är ofta en svår balansgång men att du ö.h.t. beställt tid för avlivning i morgon tror jag är ett tecken på att du innerst inne faktiskt tycker att det är dags för din vän att somna in.

Men jag hoppas att du orkar ta rätt beslut i morgon, och att allt ordnar sig för både dig och din råttvän, oavsett hur det slutar. *tröstkramar*

Jag har pratt med andra på ett råttforum och min lilla sötnos har troligen fått en hjärnblödning. Så det finns inte så mycket att göra.
Hon kan bli bättre, men också mycket sämre.

Så jag känner att det nog är bäst för henne att somna in. Jag mår dåligt av att se henne dålig, och skulle hon må ännu sämre skulle jag inte kunna förlåta mig själv. :cry:

stackars dig, det låter exakt som min lilla minervas symptom och jag lät henne somna in i ungefr samma stadie som din är i nu :(, jag hade jättedåligt samvete för hon var pigg i huvudet det var kroppen som inte hängde med längre. Men det var ingen livskvalitet längre. hon hade hjärntumör. *tröstkramar*

Hejsan!
Trakigt att din lille van e sjuk. Jag har haft rattor i 13 ar och haft saker over 150 st och min erfarenhet ar att 95% dor pga av cystor dvs cancer. Trakigt men sant. Hjarnblodning ar ofta den andra orsaken. Ar din rattablodig runt ogonen,tappat palsglansen och har problem med och tvatta sig? Da ar det ett tydligt tecken.
Det ar jatte trakigt att dom inte lever langre an ca 2 ar....

Det basta ar att lata din kompis somna in,klokt beslut!

Kom ihag i framtiden att ALDRIG ge din ratta ost-det om nagot framkallar cancer(trott eller ej)

Ta hand om dej!
MVH Jenny

Tack, jag hon var blodig runt ögonen och pälsen var inte alls lika glansig som den brukade.

Veterinären tyckte lika som mig, så Bea avlivades idag kl. 10.30 :cry:

R.I.P Bea

Vila i frid gumman! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 714
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 137
Senast: Qelina
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar