Avla på spatthäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gazira
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla på spatthäst?

Oj, ursäkta :P Du har helt rätt, jag kom bara inte på namnet, men ja, det är Patellaupphakning som hon har. Kan det vara farligt att avla på?

Till viss del är det ärftligt, så jag skulle nog avråda från avel på det stoet...
Googlade och hittade bl.a detta:

från http://www.rhr.nu/vet/fr-sv/h-h/hud_hov-8.htm

Patellaupphakning som innebär att knäskålen kommer ur läge vid vissa tillfällen uppstår oftast på grund av att det finns en förändring i knäledens ledytor samtidigt som en förslappning av senor och muskler till knäskålen äger rum. Det anses att en period med dålig fodertillgång ökar riskerna för patellaupphakning. Vad kan man göra för att slippa problemet?
Eventuella felaktigheter i knäleden är med största säkerhet ärftliga varför man bör avla på friska hästar. Om du håller din häst i regelbunden träning och med fullvärdig foderstat kan du komma långt, men om besvären fortsätter kan operation bli nödvändig. Vid operationen stramar man upp knäskålens senor och ligament så att knäskålen får svårare att hamna ur läge.
Operationen föregås ofta av en röntgenundersökning för att studera ledytorna

dessutom, om man läser denna länk så kan man se att sjv avråder från avel på djur med patellaupphakning...

Nej, om du läst mina inlägg så var det ju inte så jag sade. Och vet inte för den delen om jag skulle kalla spatt en potentiellt dödlig defekt, låter lite väl dramtiskt... Folk avlar väl på betydligt värre. Konsulterade som sagt veterinär innan betäckning och han gav grönt ljus, sa dessutom att spatt inte var ärftligt, och mig veterligen har det väl inte kommit fram några bombsäkra forskningsresultat angående detta? (Finns det får nån gärna berätta var man får tag på dem, nyfiken) Mitt sto hade minimala förändringar i ena hasen då hon var 7 år gammal och har fungerat finfint som ridhäst i relativt hårt bruk i hela sitt liv, tills spatten började bråka då hon var ~16 år, nu "fastvuxet" och symptomfri.

Många hästar måst tas bort pga spatt, en defekt som är så pass illa att man ganska ofta måste avliva hästen pga den anser jag vara potentiellt dödlig.
Att folk avlar på värre saker är ju en ganska usel ursäkt. Det finns folk som misshandlar sina hästar till döds, gör det att det är okej att misshandla hästen lite mindre eftersom nån annan är värre? Det finns folk som låter sina hästar svälta ihjäl, är det okej att ge sin häst mat lite då och då bara eftersom det ändå alltid finns folk som är värre?
Veterinärer är inte utbildade i genetik.

Men det är väl det som är skillnaden på avel och buskavel. I avel leker man inte med liv bara för att få fram nått gulligt efter sitt pluttiga sto.

Vårt sto går nu som tillfället som avelsto och har spatt ibland! En del kallar det för tuppspatt bl.a. HOn gör det endast i ena bakbenet när hon har stått stilla längre, t.ex. under natten när hon ska ut i hagen och i blrjan av en ridtur. Det är endast i skritt hon gör det. I år fick hon sitt första föl, och fölet har än så länge inte spatt. Stoet är dräktigt igen.

Detta är inte vad som menas med spatt i tråden.
Låter mer som tuppspatt än som patellaupphakning.
Tuppspatt har jag inte läst skulle vara ärftligt, däremot skulle jag vara mer tveksam till att avla på häst med patellaproblem.

Många hästar måst tas bort pga spatt, en defekt som är så pass illa att man ganska ofta måste avliva hästen pga den anser jag vara potentiellt dödlig.
Och de som lever med spatten måste oftast tas särskilda hänsyn till motion mm för att de ska vara symtomfria.

Och de som lever med spatten måste oftast tas särskilda hänsyn till motion mm för att de ska vara symtomfria.

Precis.
Första tanken med avel borde ju vara att man kan tänka sig en exakt kopia av båda föräldrarna. Dvs avlar man på en spatthäst så ska man alltså kunna tänka sig en spatthäst till. Och det gissar jag att få vill.

Förresten: Vad gör du om båda avkommorna till ditt sto utvecklar spatt senare i livet? Och upplyser du eventuella köpare om att det finns en risk att deras hästar kan utveckla spatt eftersom deras mamma har det och det med största trolighet är ärftligt?

svarar till alla:
hon är väldigt lite utåttåad och har i övrigt mycket raka och fina ben, och att spatten skulle bero på att hon är utåttåad var bara en förklaring som veterinären hade, om det ligger någon sanning bakom det vet jag inte.

Och min tanke var inte att betäcka henne med en arabhingst utan med ett halvblod eller fullblod isåfall.

Spatten är i ett så tidigt stadium att man bara precis kan se att kanterna vid glidleden har blivit lite vitare på röntgenplåtarna. hela ledspringan är fortfarande öppen. och hon är inte halt i dagsläget, gick La med 67% senast i oktober.

men jag kanske måste inse att det inte är värt risken.

Jag vet inte om spatt är ärftligt.Men jag vet att araber är ofta uttåade bak. Om du ska betäcka så hitta en hingst m bra ben och hovar.

Spatt har uppgraderats från disposition till en viss ärftlighet, spatt finns också med på defekt listan vilket talar för sig själv tycker jag nog.
Spatt är en kronisk åkomma, att hästen inte har symptom innebär inte att åkomman är borta utan är endast i vilande läge.

Klokt att du inser att det nog inte är värt risken. Du riskerar inte bara avkomman utan även ditt älskade sto. Sen är det ju så att avkomman inte alls behöver bli lik sin mamma. Mitt sto har två avkommor efter två olika hingstar. Ingen av dem ser ut som hon och den ena har ett helt annorlunda psyke medan årets föl är mycket lik sin mamma i skallen men ser inte ett dugg ut som hon.

kl

Ja, ts undrade om erfarenheter och jag gav min. Tycker det är synd med påhopp direkt. Tycker jag förklarat ganska väl hur jag funderat för eller mot innan betäckning. Och att jag dessutom fått klartecken av en veterinär som räknas till de bästa (i detta lilla land som tyvärr ligger lite efter ert i allt vad gäller hästar) efter utförlig undersökning med röntgen. Bakomliggande orsak till hennes benställningar och att hon inte nedärvt dem nämnde jag också. Men kanske ni inte läste?

Att sen anklaga mig för djurplågeri, är väl lite att överdriva... Mitt sto har förutom en kortare period då spatten var aktiv aldrig haft ont, och då blivit behandlad på bästa möjliga sätt utan pengaräknande. När dagen är kommen får hon bli en ny stjärna på himmelen, som ni kanske läst i min... "klappjakt"... i den andra tråden är jag inte för förlängt lidande speciellt mycket. Jämför ni detta med sinners agerande kan ni kanske ta en reality-check. Är ni oroliga kan jag väl nämna att jag inte är nybörjare, tänker dock inte rada ut någon meritförteckning här.

Och nej, tanten hade inte spatt då hon var 7 år. Hon hade en minimal förändring som kom fram i samband med rutinröntgen vid köpgranskning. De första symptomen kom när hon var 16.

Min erfarenhet av spatt är att diagnosen ofta är god och många fungerar fint som hobbyhästar. Försäkringspengar och dåligt tålamod är väl oftare orsaken till avlivning än det att hästen skulle lida så mycket att den behöver avlivas. Säger nu inte att det alltid är så här!

Och MissFideli, du slog huvudet på spiken. Det är ju exakt så jag tänker.

Jag kanske är egoist. Men jag vet riskerna och är medveten om vilka konsekvenserna möjligtvis kan bli. Mina djur kommer aldrig att behöva lida för mina val.

Frågade även tidigare efter forskningsresultat!? Så vitt jag vet har det inte ens bevisats att spatt är ärftligt... Nån forskning på isisar har jag hört om?

Allt detta sagt, jag har gjort mina val (med stöd av vet) och ni får gärna ifrågasätta dem, men en vänlig ton skadar ingen.

Om du kollar länken jag la i mitt inlägg (nr21) så ser du att sjv avråder från avel på hästar med spatt. Tycker du gör klokt i att avstå från avel på ditt sto.

Tack för länken, den var bra!:)

Där står spatt, grav/tidig och nedärvningsmönster M = multifaktoriell nedärvning. Antar att detta betyder att spatten kan bero också på annat än hästens gener? tex belastningsskada? och i dessa fall inte nedärvs.
Stämmer det?

Ingen som vet mera om forskning? Har läst massor med rapporter om tex förekomsten av oc, skulle tycka att det borde finnas även spattforskning?:mad:

Det finns en hel del forskning på spatt, främst hos SLU men även på Island där man gjort stora framsteg. Ambitionen där är att kunna röntga och avråda en häst från export pga spattrisk, man kan via röntgen se i tidigt skede om hästen har benägenhet för spatt eller inte.

Multifaktoriell nedärvning betyder väl snarare att det kan nedärvas på flera olika sätt. Eftersom det står nedärvning så har det knappast med miljö att göra, miljön är inte nedärvd.
Men jo, jag anser att du utsätter dina hästar för eventuellt lidande. Du avlar medvetet på en ärftlig defekt, dvs ökar riskerna markant för att avkommorna till ditt sto ska ärva hennes defekt. Det anser inte jag vara speciellt omtänksamt mot hästen? Och den kommer ju lida om den får spatt? Eller kommer du röntga den varje år och ta bort direkt om den börjat utveckla det?
Jag har en katt hemma med dubbelsidig patellaluxation, självklart är hon kastrerad. Visst kan hon få fria avkommor, men hon kan likagärna få avkommor med mycket större problem än hon själv har och det viktiga för mig är inte att få massa barn efter en söt katt (trots att hon utseendemässigt och tempramenstmässigt skulle tillföra sin ras massor) utan att man som uppfödare av alla djur borde sträva efter att få fram så friska djur som möjligt. Och det gör man genom att bara avla på friska djur.

Vad jag tror (har fått förklarat) så betyder multifaktoriell nedärvning att defekten beror på bl.a arv och miljö, och att alla med sjukdomen/skadan inte uppvisar symptom/får problem (försökte logga in på NE.se för att slå upp det, men lyckades inte med inloggningen tyvärr)

Kanske någon annan vet mer exakt betydelse?

En multifaktoriell nedärvning innebär att flera gener är involverade och tillsammans med vissa miljöfaktorer bidrar till ärftligheten, med flera gener kan innebära tidigare föräldrar och deras föräldrar.

Så vad man i sämta fall avlar fram genom att betäcka ett sto med spatt, kan alltså bli en avkomma med multifaktoriell nedärvning. Denna avkomma i sin tur kanske aldrig visar symptomen, vilket kan bero på miljö osv, men kan få en avkomma som senare utvecklar spatt.

Senast ändrad:

kl

Är det klarlagt vad som är orsaken till förändringarna i leden vid spatt?

Som min vet då resonerade var min hästs spatt en belastningsskada - belastning pga dålig benställning.

MissFideli: Jag har tyvärr svårt att tänka som du. Synd att allting inte alltid är så svart-vitt. Jag kunde ju fråga dig varför din katt fortfarande lever med sin patellaluxation, men jag utgår från att hon mår bra och du sköter om den på bästa sätt :). Så hoppas jag att du också tror på mig då jag säger att jag sköter mina hästar på bästa sätt jag kan. Skulle jag veta att risken är stor att fölen får spatt hade jag självklart inte betäckt, men som jag ser det med den kunskap jag har är den väl rätt liten med tanke på det jag skrivit ovan (spatt pga slitage pga benställningar vilka hon inte nedärvt - vem vet om hon ens har "spattgenen"?) Har nog funderat på om jag är alltför blåögd, men jag har litat på vet och hans bedömning. Man vet aldrig - allt kan ju hända.

Gör ju allting litet klarare :)

Följdfråga- är genen alltså alltid inblandad?

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Skulle nog INTE avla på en spattmärr. Och framförallt inte på en ras där jag tycker att utbudet är relativt stort och ur halvblodssynpunkt har relativt billiga unghästar... Dvs leta bland föl- uppåt i en prisklass som du ändå tänkt lägga ner på din egen märr så hittar du säkerligen en som passar dina ideal ....

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, antingen en eller flera nivåer. En inflammation är ett tecken på överansträngning, varför kan nog vara olika. Men helt klart är att vissa hästar har lättare att drabbas av det än andra, alltså vissa hästar har en större benägenhet för spatt än andra hästar trots liknande benställningar, exteriör mm.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 539
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 515
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka