Avla på spatthäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gazira
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla på spatthäst?

Tyvärr, i mina ögon är du en egoistisk djurplågare som för ditt eget höga nöjes skull utsätter inte enbart ditt eget sto utan även hennes avkommor för allt det lidande spatt innebär. Sopa bättre framför egen dörr då du medvetet "avlar" på lidande! Jag hoppas verkligen att ev avkommor efter ditt sto om de säljs vidare att du upplyser köparna om att du avlar på defekter. Jag skulle aldrig i livet köpa en häst från en sån som dig. Oseriöst, usch! :crazy: :mad:

KL

kopierat från ne.se

Sökord "multifaktoriell nedärvning" (fetmarkering gjord av mig):
Sjukdomar orsakade av flera faktorer (med multifaktoriell orsak) uppkommer genom samverkan mellan genetiska faktorer och miljöfaktorer. Oftast är flera gener inblandade.

Sökord "spatt":
Sjukdomar
Skador på extremiteter
Hästens ben utsätts för stora påfrestningar både med och utan ryttare. En god benstomme är därför av mycket stor betydelse. Denna grundläggs under hästens uppväxt genom en väl avvägd utfodring med god balans mellan kalk och fosfater. Dåligt bete på kalkfattiga jordar leder ofta till skelettproblem. Nötnings- och överbelastningsskador ger hälta som kan göra hästen obrukbar för lång tid. Nedslitning av ledbrosk med åtföljande ledinflammation, t.ex. i kron- eller kotleden, hasen (spatt) och knäleden, är en vanlig orsak till hälta. Degeneration av senor samt sen- och senskideinflammation är också uttryck för förslitning. Hovarna är ofta utsatta för skador, t.ex. sömstick, spiktramp, hovspricka och fång. Med speciella hovbeslag korrigeras felaktiga benställningar som annars skulle ge hälta.

och
spatt (av medellågty. eller medelhögty. spat 'kramp'), deformerande artrit i hasens glidleder hos häst. Spatt ger ofta anledning till exostoser (benpålagringar) medialt på hasens nedre del. Mer eller mindre höggradig hälta kan uppkomma.

Att hästen trots spatt funkar bra som hobbyhäst betyder väl inte att den har i aveln att göra? Snarare tvärtom. Har den spatt ska den inte avlas på alls, oavsett om det är "föltillverkning" och inte "riktig avel" det är frågan om.

svarar till alla:
hon är väldigt lite utåttåad och har i övrigt mycket raka och fina ben, och att spatten skulle bero på att hon är utåttåad var bara en förklaring som veterinären hade, om det ligger någon sanning bakom det vet jag inte.

kl

Är det klarlagt vad som är orsaken till förändringarna i leden vid spatt?

Som min vet då resonerade var min hästs spatt en belastningsskada - belastning pga dålig benställning.
Jag har klippt litegrann i dina inlägg.

Du skriver själv att veterinären sagt att det är en belastningsskada pga dålig benställning.
Och dålig benställning är också ärftlig.
Alltså avkomman kanske kan få både den dåliga benställningen + generna som gör den benägen att få spatt.

Jag sällar mig till skaran som avråder dig från att avla på en spatthäst.

kl

Är det klarlagt vad som är orsaken till förändringarna i leden vid spatt?

Som min vet då resonerade var min hästs spatt en belastningsskada - belastning pga dålig benställning.

MissFideli: Jag har tyvärr svårt att tänka som du. Synd att allting inte alltid är så svart-vitt. Jag kunde ju fråga dig varför din katt fortfarande lever med sin patellaluxation, men jag utgår från att hon mår bra och du sköter om den på bästa sätt :). Så hoppas jag att du också tror på mig då jag säger att jag sköter mina hästar på bästa sätt jag kan. Skulle jag veta att risken är stor att fölen får spatt hade jag självklart inte betäckt, men som jag ser det med den kunskap jag har är den väl rätt liten med tanke på det jag skrivit ovan (spatt pga slitage pga benställningar vilka hon inte nedärvt - vem vet om hon ens har "spattgenen"?) Har nog funderat på om jag är alltför blåögd, men jag har litat på vet och hans bedömning. Man vet aldrig - allt kan ju hända.

Att vårda en spatthäst och medvetet riskera att sätta fler till världen är väl knappast samma sak? Jag tvivlar inte alls på att du vårdar din spatthäst på bästa sätt, men att med berått mod avla på en defekt som är ärftlig och på så vis utan att egentligen bry sig ta fram fler hästar som riskerar samma sak... Aldrig.
Jag håller med Mia_R här, du sätter dina intressen före djurens välbefinnande eftersom du avlar på en häst med ärftlig defekt. Otroligt själviskt. Man tar hand om sjuka djur, man sätter inte medvetet fler till världen. Då är man inte en bra uppfödare.

Och återigen: Upplyser du eventuella köpare om att det finns en stor risk att avkommorna du säljer kommer utveckla spatt? Det hoppas jag, så dom vet vad dom riskerar när dom köper häst från dig.

Jag tänker inte ge mig på att diskutera detta med att avla på defekter, som islandshäst människa finns ju även eksem. Här har jag fått så mycket skit för min åsikt som är kristallklar, och därför ger jag mig inte in på det nu.

Men jag vill nog ändå hålla med om, och mana de som avlar på hästar med defekter som spatt och eksem. Berätta det för köparen, att avkomman är efter ett sto med en specifik defekt. Det är ärligast så, och ger också köparen en valmöjlighet. Att man själv anser detta vara en petitess är en sak, men man får inte utgå ifrån att alla resonerar på samma sätt.

Mardrömmen är ju också för en köpare som kanske tagit bort en häst pga just spatt, att köpa en avkomma med en potentiell risk för denna åkomma så bör de få möjligheten att välja själva hur de vill göra.

KL

Ska börja med att säga att jag tar till mig av era åsikter. För mig fungerar detta som ett bollplank, något jag tyvärr inte riktigt har irl. Däremot är det veterinär som ser hästen jag lyssnar på i första hand, men era tankar kring saken hjälper mig att se helheten och ger nya frågor att ställa veterinären.

Undrar om min veterinär för några år sedan var medveten om aktuell forskning, alt om dessa resultat då redan fanns. Han tyckte det var ok gällande min häst, men han talade som sagt om just min häst inte spatthästar i allmänhet. Det är inte aktuellt att ta flera föl efter stoet, skulle det vara det hade jag konsulterat annan/andra veterinärer för att reda ut ärftligheten för just min häst och hennes problem. Dessutom får man ju se på hur fölen blir. Hon har varken grav eller tidig spatt, mera sen och lindrig, i det görs även skillnad i listan (i inlägg 21). Men spatt har hon ju i alla fall. Värt en funderare eller två:idea:. Nu ska hon i alla fall få fungera som min promenadhäst tills fölis vuxit upp och får ta över den uppgiften.

Fölen är inte till salu, ska bli hos mig. Annars hade de aldrig blivit till (som jag sa - inte avel för att sen sälja utan föltillverkning för eget bruk). Klart att något dramatiskt kan hända och jag blir tvungen att göra mig av med dem. Men blir jag tvungen att sälja mina "familjemedlemmar" är det viktigaste ett bra och kunnigt hem där de får ett bra liv, och detta gagnas väl inte av att jag ljuger om något? Skulle inte sälja en häst utan veterinärgranskning, har faktiskt tidigare bjudit på det när jag sålt någon.

Nu hoppas jag att vi kan lämna mina hästar och diskussionen om dem och koncentrera oss på själva nedärvningsbiten - det jag antar att ts i första hand var intresserad av(?), det jag är intresserad av och kanske kan lära mig något nytt om. På den biten är jag nybörjare. Hoppas dock på lite mera detaljerade grejer (men gärna fortfarande på klarspråk :D). Vad gäller själva anatomibiten är jag däremot mera insatt och hoppas att eventuella svar riktade till mig skulle vara mera på molekylnivå, inte sånt som går att läsa i vilken hästbok som helst.

Sökte på hippocampus men hittade inga rapporter om färdiga studier, endast info om att forskning pågår? Var publiceras de färdiga forskningsrapporterna? Har tidigare sett en engelskspråkig tidning, men kommer inte ihåg namnet? Hur är det med nedärvinigen av benställningar?

Den som vill fundera på vad som är djurplågeri och vad som inte är det får gärna starta en ny tråd och fortsätta där. Verkar vara ett aktuellt ämne på forumet just nu som väcker mycket känslor. Jag kommer gärna dit och fortsätter den diskussionen, men hoppas vi kan låta den här tråden handla om spatt/benställningar och deras ärflighet nu.

Sakligt och moget svar av dig, tycker jag. :)

Men bara för att man ska behålla fölet själv behöver man ju inte göra avkall på kvalitet. ;) Man kan mycket väl avla även för eget bruk.

Köpte ett dräktigt sto från Frankrike och hon exportröntgades UA och kom hit vid 3 månader dräktig med Love you (en av de stora travhingstarna där bara språngavgiften var nästan 50"). Hon skulle bli vårt nya toppsto i avelsboxen.

När hon gick i månad 9 så blev hon stel och rörde sig inte så mkt (det gick snabbt). Efter in tur till kliniken så visade hon spattförändringar och troligen var dräktigheten det som löste ut det. Hon hade för ont och var för lång tid kvar av dräktigheten så hon och fölet fick somna in på kliniken.

Så skulle inte råda någon till att betäcka ett spattsto. Vare sig med risken att föra det vidare + att det blossar upp under högdräktigheten som veterinären sa inte var ovanligt att det gjorde. Han rekommenderade att hade man en ras som var spattdrabbat så röntga sina avelshästar med jämna mellanrum och plocka ur dom ur aveln om det är förändringar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 539
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 515
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka