Sv: Avla på spatthäst?
KL
Ska börja med att säga att jag tar till mig av era åsikter. För mig fungerar detta som ett bollplank, något jag tyvärr inte riktigt har irl. Däremot är det veterinär som ser hästen jag lyssnar på i första hand, men era tankar kring saken hjälper mig att se helheten och ger nya frågor att ställa veterinären.
Undrar om min veterinär för några år sedan var medveten om aktuell forskning, alt om dessa resultat då redan fanns. Han tyckte det var ok gällande min häst, men han talade som sagt om just min häst inte spatthästar i allmänhet. Det är inte aktuellt att ta flera föl efter stoet, skulle det vara det hade jag konsulterat annan/andra veterinärer för att reda ut ärftligheten för just min häst och hennes problem. Dessutom får man ju se på hur fölen blir. Hon har varken grav eller tidig spatt, mera sen och lindrig, i det görs även skillnad i listan (i inlägg 21). Men spatt har hon ju i alla fall. Värt en funderare eller två
. Nu ska hon i alla fall få fungera som min promenadhäst tills fölis vuxit upp och får ta över den uppgiften.
Fölen är inte till salu, ska bli hos mig. Annars hade de aldrig blivit till (som jag sa - inte avel för att sen sälja utan föltillverkning för eget bruk). Klart att något dramatiskt kan hända och jag blir tvungen att göra mig av med dem. Men blir jag tvungen att sälja mina "familjemedlemmar" är det viktigaste ett bra och kunnigt hem där de får ett bra liv, och detta gagnas väl inte av att jag ljuger om något? Skulle inte sälja en häst utan veterinärgranskning, har faktiskt tidigare bjudit på det när jag sålt någon.
Nu hoppas jag att vi kan lämna mina hästar och diskussionen om dem och koncentrera oss på själva nedärvningsbiten - det jag antar att ts i första hand var intresserad av(?), det jag är intresserad av och kanske kan lära mig något nytt om. På den biten är jag nybörjare. Hoppas dock på lite mera detaljerade grejer (men gärna fortfarande på klarspråk
). Vad gäller själva anatomibiten är jag däremot mera insatt och hoppas att eventuella svar riktade till mig skulle vara mera på molekylnivå, inte sånt som går att läsa i vilken hästbok som helst.
Sökte på hippocampus men hittade inga rapporter om färdiga studier, endast info om att forskning pågår? Var publiceras de färdiga forskningsrapporterna? Har tidigare sett en engelskspråkig tidning, men kommer inte ihåg namnet? Hur är det med nedärvinigen av benställningar?
Den som vill fundera på vad som är djurplågeri och vad som inte är det får gärna starta en ny tråd och fortsätta där. Verkar vara ett aktuellt ämne på forumet just nu som väcker mycket känslor. Jag kommer gärna dit och fortsätter den diskussionen, men hoppas vi kan låta den här tråden handla om spatt/benställningar och deras ärflighet nu.