Avla på eksemston!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Startar en tråd här istället så slipper man kladda ner Loddies tråd.

Jag förstår precis vad du menar Boj, jag säger inte att man skall avla på vartenda ett sto och jag ser väldigt gärna att ston måste genomgå ett liknande test som hingsten innan man får ta föl på stoet, dock finns det risker med det, ex ston blir inte lika lätt sålda. Men det bästa är att man kanske kan få bukt på eksemfrågan. Och uppfödningen av Islandshäst skulle kanske bli mer seriös (säger inte att den är det, men som sagt min f.d chef avlade på ett gravt eksemsto).

Sen åter om detta med att avla på stoet och man inte kan veta huruvdida avkomman drabbas. Man kan inte heller veta hur ett importsto drabbas efter si och så många år. Det går aldrig att vara helt säker när det kommer till eksemfrågan, för det kan drabba alla vilken sommar som helst. (yrpa förövrigt var eksemfri till augusti och sedan kom hennes eksem (inte första året), är det vanligt?)

Så följande tanke finns:

1, Ett förbjud att avla på eksemston.
2, Krav på premiering.
3, Ett sto som drabbas av eksem måste meddelas till SIF.
4, Ett sto som inte är godkänt för avel får inte heller få registerade avkommor. Kanske kan gör att det sållas och eksemen till en viss del försvinner.

Det är bara tankar, jag har nog inga för eller mot argument egentligen, tycker bara det finns saker som är värda att tänka på innan man avlar på någon häst. Att man inte skall dömma ut ett sto när det kommer 10 importston som det avlas på som alla tio sedan drabbas av eksem. Det har säkerligen redan funnits en tråd som handlar om just detta, men lite nya fräscha tankar är aldrig fel och kanske kan något vettigt komma fram ur en sånhära tråd. :D

Sv: Avla på eksemston!

Om alla hingstägare höll hårt på att inte låta hingsten betäcka ett eksemsto, då skulle man reducera riskerna och antalet avsevärt bara här. Det tycker jag är lite märkligt att så inte sker idag, eksem finns ju trots allt på defektlistan. Trots allt så får ju hingsten sin beskärda del av skulden om många avkommor får eksem, bara därför borde ju varje hingsthållare se upp tycker man.

Det går ju aldrig att få en fullständig garanti för eksemfrihet, men nog sjutton skulle det vara möjligt att minska riskerna avsevärt.

Jag tycker inte alls att endast premierade ston skall få verka i aveln, det finns många fina hästar som inte är bedömda och lämnar likafull bra avkommor. Man kommer inte åt problemet bättre bara för att stoet är avelsbedömt, snarare tvärtom vilket man kan se på en och annan hingst ibland.

Jag tror att man egentligen borde upplysa och belysa, hur stor omfattning vi faktiskt kan få om man inte gör något åt detta. Precis på det sätt du uttryckte dig i tidigare tråd, det hör man ofta från dem som använder eksemston i aveln. Orsakerna är väl antagligen att man inte har satt sig in i problematiken med eksem, samt att det aldrig går att avgöra hur den kommer att slå.

Tur för mig att jag aldrig avlat ;) Jag vill förstå mer om problemet eksem, och verkligen förstå varför nackdelarna är så stora att avla på ett eksemsto, därför ifrågasätter jag mer varför man inte kan avla på ett lindrigt eksemsto, jag är varken för eller emot förrän jag verkligen förstått allting, och anledningen till att jag verkligen vill förstå allt är för att man lär sig något då och på så sätt kan göra saker på rätt sätt istället för att göra det fel.

de ston som lämnar bra avkommor men inte är premierade kan ju premieras då, på hingsten är det ju ett krav att den skall vara godkänd, en vän till mig har en knabstruper (kan inte stava) hingst, det året han föddes vart hans pappa godkänd hingst, men denna kan inte bli det trots att han tillhör en gammal linje som knappt finns kvar, detta pga att hingsten inte var godkänd när mamman betäcktes. Men varför är det just hingsten som måste ha alla godkännande, om även stona kan ha krav på sig (förutom de uppenbara kraven) så kan det få bort en heldel saker man kanske inte vill ha bland Islandshästarna.

Kan ge ett exempel, kommer ni ihåg A, B o C?
A är allas älskling, B blev en markatta och även C. C fick alltså B's tråkiga beteende och var lätt i baken och smakade gärna på armar och ben.

Jag vet inte riktigt, jag skulle gärna vilja ta ett föl på Yrpa, hennes ägare sa att jag fick (då sa hon det). Hon har ett underbart lynne och är fin (i mina ögon :love: ). Men så är det eksemen, det är det som ligger och gror och gör att jag ens ger mig in i en sånhär diskussion, jag är inte påläst på ämnet men vill verkligen lära mig mer om det, därför vill jag även bli lite trampad på och verkligen förstå att det inte är det bästa att avla på eksemhästar. Ni måste också förstå att jag själv aldrig avlat, detta var min första tanke att ens skaffa mig ett litet föl efter det stoet som jag verkligen ser upp till, jag har tur som kan trösta mig i att hon redan fått ett underbart föl innan, alltså finns alltid han att snuffsa på när inte Snyrpan är ett alternativ. De flesta vill väl gärna se ett litet föl efter deras älskling om det är möjligt. Dock vill jag inte utsätta en häst för ett sådant lidande som eksemhästarna lider, att jag ifrågasätter faktumet att det finns bra eksemston och möjligheterna att avla på dem är för att det sista en människa tappar är hoppet..

Annars kan jag få hoppas att hennes bebis får högt blup nästa visning så han kanske kan få betäcka 10 ston.. :love:

From 1 december tas kravet i Sverige bort helt att hingstar måste vara godkända för att få användas till avel, enligt ett regeringsbeslut. Tidigare har det funnits krav på att de måste vara avelsvärderade, vilket inte är lika med godkända, för att få användas till andras ston än sina egna. Det är alltså from 1 december fritt fram att avla på vilken hingst man vill, vilket man alltid gjort på Island! Hur sedan SIF kommer att hantera detta återstår att se men dagens hantering att man kan registrera en häst som är importerad från Island i grundstambok för det vanliga priset, även om den inte har kända föräldrar, dvs okänd härstamning (!) samtidigt som man måste betala dyra pengar 6500, DNA-tester på båda föräldradjuren samt avkomman som skall registreras, och trots denna rigorösa kontroll får den endast registreras i bilaga till grundstambok, vilket innebär att hästen inte kan avelsvärderas i Sverige (men i andra länder som följer Islands regler), det håller inte i en EU-domstol eftersom det är klart diskriminerande!

Premiering innebär dessutom att hästarna skall följa en mall vilken idag är lättbyggda, högbenta hästar med toppgångarter som tex Diva. Det är inget fel på Diva men jag vill inte att de andra varianterna av islandshäst skall försvinna på den lättbyggda sortens bekostnad. Då blir rasen sterotyp!

Hög blup är förväntat avelsvärde och det höjs inte efter en visning utan beror av hur föräldradjur och övriga släkt har visat inom avel samt vad stoet/hingsten själv visat i aveln.

Jag har avlat på eksemston. Dessa ston hade varit i avel i många år innan de på ålderns höst fått eksem samt de är importston från Island som varit i Sverige i 10-talet år innan de fick eksem och alla deras tidigare avkommor var eksemfria. Däremot har jag sållat bort ston som fått eksem tidigt efter import och som fått eksem vid första dräktigheten. Jag skulle aldrig använda ett sto som fått eksem utan att ha fått några avkommor innan och inte om någon av avkommorna fått eksem. Inte heller skulle jag använda ett sto fött utanför Island som har eksem.

Sedan kvittar det om det är lindriga eksem för de har ändå eksem. Eftersom eksem tenderar att bli värre med åren så har jag slutat avla på de här gamla stona nu. Det blir helt enkelt för svårt att hålla dem eksemfria och bökigt med ett föl vid sidan som gör att man inte kan smörja ljuvret tillräckligt för att hålla det sårfritt. Det resulterade i att båda två jag hade fick ljuverinflammation några veckor efter att fölen avvants och fölen inte längre höll rent från bakterierna genom att suga mjölk.

Bodde jag annorlunda där det inte var så mycket insekter, tex på Öland där jag vet att tom grava eksemhästar kan bli helt symptomfria, då hade jag kanske tyckt annorlunda. Jag har och känner till många avkommor efter grava islandsimporterade eksemston och inte en enda av dem har eksem! Så jag tror att det är till 95% miljöbetonat och endast 5% ärftligt, helt enligt statistiken hur många svenskfödda som får eksem, trots att de flesta har minst en och ofta fler islandsimporterade eksemhästar i sin stamtavla.

Jag vill ha en fri avel men en veterinärbesikting av djuren så de inte har några veterinärmedicinska defekter. Men om man då bor så att hästarna är symptomfria, ja då syns ju inte att hästarna har eksem! Sedan kan eksemen dessutom bero på så olika orsaker. Mestadels är det svidknotten och andra insekter som importerna helt enkelt inte växt upp med och inte har byggt upp något immmunförsvar mot. Men det finns ju andra typer av eksem också. Jag skulle vilja se en studie av vilka eksem som finns och vilka som har stor nedarvbarhet. Jag misstänker att just den eksemtyp som beror på insektsbett inte nedärvs i så stor utsträckning som foderallergier tex. Å andrasidan var det just insektseksem som Fáni hade och som han nedärvde till ca ½ av avkommorna, varav jag har ägt 3, alla med eksem. Och Fáni var ändå svenskfödd och hade eksem.

Det finns också de som tror att ett eksemsto ger antikroppar mot det stoet är allergiskt mot genom mjölken medan det gör ju inte en eksemhingst och en gammal tysk studie pekade på att eksemnedärvning var större från hingstar. Med tanke på Fáni så lutar jag åt det hållet också, men som sagt, han vara svenskfödd men efter en hingst som avlivades pga kvickdrag, dvs en annan allergisk/överkänslighetsreaktion. Vet dessutom ett par avkommor till med eksem eller kvickdrag efter den hingsten. Samma hingst är för övrigt far till Hrafn 802...:crazy:

Jag är nöjd med mina avkommor efter mina eksemston. De är friska, men obs att de varit använda länge i aveln innan de fick eksem. Jag skulle inte ge mig på att använda ett eksemsto som aldrig gått i avel tidigare. Finns ingen anledning att ta den risken tycker jag. Tyvärr vet vi ju också att övervägande andelen av importerna får eksem förr eller senare i livet, medan ca 95% av de svenskfödda inte får eksem. Så eftersom det på bara 1 generation försvinner så många % som får eksem, så är jag som sagt övertygad om att miljön är den största eksemfaktorn.

Sedan skulle jag heller aldrig använda ett sto eller hingst i avel som är eksemfri men vars far eller mor är född utanför Island och har eksem. Inte heller ett sto eller en hingst som själv inte har eksem men som gett eksemavkommor födda utanför Island med eksemfri partner. Jag har fött upp en eksemavkomma efter Fáni själv och det räcker. Jag hoppas jag aldrig mer får en egen uppfödning som får eksem!

Senast ändrad av en moderator:

Är det så att eksem är ärftligt?

-Jag förstår ju att man kanske inte bör ta föl på ston som lider av eksem i och med att det är jobbigt för dom i sig..

Men som sagt är det ärftligt med eksem? Kan man säga att om "mamma eller pappa" har eksem kommer då avkomman att få det..?

Vågar jag säga att vi (eller mamma då) använder
ett exemsto som avelshäst ("hobbyavel" dock) :o :crazy:
Hon är en jättebra mamma & är som lyckligast
när hon har ett föl vid sidan ;)
hitintills har avkommorna inte visat nåt tecken på
exem så det är ju bra i allafall...
Ang. betäckningarna så har hon ju självklart betäckts
utan exemtäcke på "naturlig väg" (hingsten inne hos stona)
men vi har själv sett till att hon har haft exemen/klådan under kontroll, åkt flera gånger per dag & smort in henne, satt på henne
exemtäcket direkt efter att hingsten lämnat hagen osv. så hon
verkar inte ha lidit av det i allafall...

Jag ger ett enda entydigt svar:

Varför chansa att använda exemhästar i aveln överhuvudtaget?

Det finns ju en hel del islandshästar i sverige med bra stam, lynne och gångarter så man borde kunna få tag i ett bra föl ändå (som passar ens önskemål). Varför ta risken att få ett föl som av genestiska orsaker löper en större risk redan från början? Bara för att man vill avnaända sitt eget favoritsto.

Att man sedan använder ett sto som får exem längre fram kan man ju inte hjälpa, förstås. Men när man redan vet riskerna från början?Det är i så fall enbart av egoistiska skäl, hingsthållare som ansvänder exemston måste ju enbart bero på ekonomin, väldigt kortsiktigt blir det ju då hingsten kanske får ett dåligt rykte.

Tyvärr är ju folk lite korkade i bollen :angel: som först beklagar sej över sitt exemsto för allt extrajobb och lidande som stoet får, och sedan ändå bestämmer sej för att avla på samma sto.

Att det är hårdare kontroll på hingstarna kan jag förstå eftersom det kan ställa till större problem eftersom de kan betäcka så många ston, ett sto kan under en livstid inte göra samma skada som en hingt (förutsatt att hingsten betäcker en hel del ston).

Saybia skrev:
Vågar jag säga att vi (eller mamma då) använder
ett exemsto som avelshäst ("hobbyavel" dock) :o :crazy:
hitintills har avkommorna inte visat nåt tecken på
exem så det är ju bra i allafall...
QUOTE]
Visst vågar du säga det, det värsta är väl att ni gör det:D
Och om du sedan står där med ett antal avkommor med exem (som visar sej sedan)kommer du att fortfaradne resonera på samma sätt?

Jo, tror inte att hennes avkommor ärver hennes exem i så stor skala. Hitintills har ingen visat minsta tecken på exem (kan dock inte uttala mig om hennes avkommor på Island), men man vet ju iofs aldrig...men det vet man ju inte heller om man importerar en exemfri häst från Island, blir det exem när den kommer till sverige?
Det är lite av en chansning men man vet i båda fallen att risken är något större.
Vi avlar på henne eftersom hon gjorde sig illa för ett X antal år sedan & nu bara kan ridas av lätta ryttare & inte så hårt.
Annars går hon bara & "skrotar" i hagen eller så tar någon med sig henne på promenad.
När hon dock har föl vid sidan är hon så himla lycklig, det bara "lyser" om hela hästen :)

morgonzo skrev:
Tyvärr är ju folk lite korkade i bollen :angel: som först beklagar sej över sitt exemsto för allt extrajobb och lidande som stoet får, och sedan ändå bestämmer sej för att avla på samma sto.

Kan hålla med om att folk som beklagar sig över att det blir extra jobb med sin häst när den får eksem är korkade i bollen..

Jag vill fortfarande väldigt gärna ha ett föl efter Yrpa, men sen om jag skulle välja att ta det är en helt annan fråga eftersom hon har just eksem, det är kanske något man kan ta ställning till sedan när Odinn är äldre och om han får eksem eller inte. Yrpas eksem = lite skrov i närheten av manken och svansen, det finns ingen annanstans, men det som gör att det är jobbigt är att hon kliar sig mer än vad hon har eksem om hon har tillgång till kliställen.

Men ett föl återstår att se om det blir eller inte, jag är inte en korkad hästmänniska ;) Ett föl är för det första mer än en person kan mäkta med, det krävs ekonomi och tid när den blir äldre. Och dessutom är det eksemen som ställer en avgörande roll, hur hon ser ut i manen nästa sommar och sommaren därpå är verkligen värt att ha i beakande innan ett beslut tas.

Kan hålla med om att folk som beklagar sig över att det blir extra jobb med sin häst när den får eksem är korkade i bollen..

Ja och detta är bara den mänskliga faktorn, så kan man ju tänka sig hur det skulle vara att gå runt med klåda en hel sommar i större eller mindre utsträckning.

Det är den ena sidan av problemet, den andra är som många gärna resonerar. Stoets avkommor har ingen eksem, trots att hon själv har det. Nä, måhända. Men riskerna är ofantligt stora att dessa avkommor i sin tur lämnar föl som utvecklar eksem, fast å andra sidan är ju detta inget bekymmer eftersom detta led av avkomman antagligen inte stannar hos ursprungskällan sas.:cool:

Daniela skrev:
Är det så att eksem är ärftligt?

-Jag förstår ju att man kanske inte bör ta föl på ston som lider av eksem i och med att det är jobbigt för dom i sig..

Men som sagt är det ärftligt med eksem? Kan man säga att om "mamma eller pappa" har eksem kommer då avkomman att få det..?

Helt klart har i alla fall vissa individer ett ärftligt eksem. När en eksemhäst ger 50% avkommor med eksem tex då måste man utgå från att det är ärftligt i allra högsta grad!

Saybia skrev:
Jo, tror inte att hennes avkommor ärver hennes exem i så stor skala. Hitintills har ingen visat minsta tecken på exem (kan dock inte uttala mig om hennes avkommor på Island), men man vet ju iofs aldrig...men det vet man ju inte heller om man importerar en exemfri häst från Island, blir det exem när den kommer till sverige?
Det är lite av en chansning men man vet i båda fallen att risken är något större.
Vi avlar på henne eftersom hon gjorde sig illa för ett X antal år sedan & nu bara kan ridas av lätta ryttare & inte så hårt.
Annars går hon bara & "skrotar" i hagen eller så tar någon med sig henne på promenad.
När hon dock har föl vid sidan är hon så himla lycklig, det bara "lyser" om hela hästen :)

Jag kan ju säga som så att det är flera ggr större risk att en importhäst får ekssem än att ett importerat eksemsto får ett eksemföl, så är man korkad som avlar på eksemston, vad är man då inte som importerar hästar från Island???

Om hon inte fått en enda eksemavkomma och om det går att sköta hennes eksem så ser jag inte att ni bör sluta avla på henne. Dessutom brukar svenskfödda med eksem få det tidigt i livet. mina Fániavkommor fick vid 1, 3 resp 5 års ålder. De svenskfödda med eksem jag stött på i övrigt har alla fått eksem före 4 års ålder, oftast vid 1-3 års ålder, en redan som föl. Så jag tror att ärftligt eksem visar sig ganska tidigt på avkommorna. Det lustiga med mina avkommor till eksemhästar är att just de irriterar sig minst på insekterna! De har fått avkommor själva i sin tur och inte heller dessa visar några tendenser till att klia sig alls.

Risken är dessutom att hormonförändringarna vid dräktighet gör eksemen mycket värre än vad de är nu. Av de 4 importer som fått eksem hos mig, samtliga ston, har alla 4 fått det när de varit dräktiga 1-3 månader! Det finns också misstankar om att dräktighet främjar eksem.

När en häst är dräktig så är den ju mer lättåtkomlig om man säger så. Som för Yrpa, hon fick ALLT förra sommaren, en skada satte ner hennes imunförsvar så eksemen vart ett faktum, från att ha varit helt fri så var hon efter två dagar helt full av eksem.

Så ju klenare häst desstu lättare för att få eksem antar jag.
Mina funderingar och förhoppningar om föl ligger rätt mycket på is, vill inte utsätta en häst för det lidandet som så många andra eksemhästar redan utsätts för.

Hoppas på att åka till Danmark och leta reda på ett fint sto att tävla med samt ta ett föl på om hon förblir eksemfri efter ett par år ;)

IrpaSnirpa skrev:
När en häst är dräktig så är den ju mer lättåtkomlig om man säger så. Som för Yrpa, hon fick ALLT förra sommaren, en skada satte ner hennes imunförsvar så eksemen vart ett faktum, från att ha varit helt fri så var hon efter två dagar helt full av eksem.

Så ju klenare häst desstu lättare för att få eksem antar jag.
Mina funderingar och förhoppningar om föl ligger rätt mycket på is, vill inte utsätta en häst för det lidandet som så många andra eksemhästar redan utsätts för.

Hoppas på att åka till Danmark och leta reda på ett fint sto att tävla med samt ta ett föl på om hon förblir eksemfri efter ett par år ;)

Importerar du från danmark så behöver du inte vara rädd för att de skall utveckla eksem. De är mest om de är importerade från Island som de inte växt upp med den insektsmängd vi har. Danskarna har det tom värre än vi inom vissa områden.

Möjligen skall du se upp så inte föräldradjuren är danskfödda eksemhästar eftersom det inte har varit förbjudet av avla på eksemhingstar i Danmark och det är inte ovanligt heller att man avlar på danskfödda eksemston.

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
De svenskfödda med eksem jag stött på i övrigt har alla fått eksem före 4 års ålder, oftast vid 1-3 års ålder, en redan som föl. Så jag tror att ärftligt eksem visar sig ganska tidigt på avkommorna.

Några kompisar till mig har en svenskfödd valack som fick eksem i år :( Han är 10 år... Tycker väldigt synd om ägarna, de trodde väl att de var "säkra" med en svenskfödd.. :crazy:

Filippan skrev:
Några kompisar till mig har en svenskfödd valack som fick eksem i år :( Han är 10 år... Tycker väldigt synd om ägarna, de trodde väl att de var "säkra" med en svenskfödd.. :crazy:

Nej, vad tråkigt!! Men ändå, ganska ovanligt tycker jag? Som sambaengi säger brukar det visa sig tidigt.

Kanske någon stor förändring i hästens liv? Intressant veta tycker jag.

Har också en kompis vars nyinköpta svenskfödda islandshäst fick eksem en månad efter hon köpt den... Hästen blir 9 i år.

Senast ändrad:

sambaengi skrev:
Importerar du från danmark så behöver du inte vara rädd för att de skall utveckla eksem. De är mest om de är importerade från Island som de inte växt upp med den insektsmängd vi har. Danskarna har det tom värre än vi inom vissa områden.

Möjligen skall du se upp så inte föräldradjuren är danskfödda eksemhästar eftersom det inte har varit förbjudet av avla på eksemhingstar i Danmark och det är inte ovanligt heller att man avlar på danskfödda eksemston.

Jo det är ju just därför en danskfödd känns rätt, sen har de hästar jag träffat från danmark vart helt underbara med.. Så jag ka ju hålla tummarna på att jag osså träffar en underbar dansk liten pålla..

Eftersom jag helst inte vill riskera att få en eksemhäst (dåligt samvete är rätt jobbigt) så kommer jag noggrant kolla upp stamtavlan minst tre generationer bakåt utifallatt det finns något gömt därbak, men längre bak bör man väl inte behöva oroa sig över?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Avel Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston. Jag har läst många...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: GoldenSam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka