Avla på annat sto..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 268
C

Contender

Butterfly Flip fick väl ett föl genom att ett annat sto födde det? Vad kallas det sättet att avla på och vad kostar det? Hur fungerar det egentligen?

Sv: Avla på annat sto..

Det kallas embryotransfer och är nog inget vi vanliga dödliga vill hålla på med.... Det kostar en hel del nämligen. Man måste ha flera lämpliga mottagarston tillgängliga för att ta emot embryon vid precis rätt tidpunkt.
Exakt hur tekniken går till vet jag inte.

Aha, hur mycket kostar det då ungefär? Talar vi om flera hundra tusen? Njae, det låter ganska så krångligt.

Jag vet inte exakt vad det kostar, men skulle gissa att 6-siffrigt inte är omöjligt.
Själva tekniken är nog ingen barnlek och kräver nog sitt bara det.
Sen ska man ordna med mottagarston och stå för deras kostnader också.

Som sagt, det är nog inget man håller på med som vanlig dödlig. Att man gör det på en av världens bästa hopphästar för att hon ska kunna få fortsätta sin tävlingskarriär i några år till, det är en helt annan sak.

Sedan finns det frysta embryon att köpa om man vill föda upp ett toppstammat föl själv.

De prisuppgifter jag hört är 50 000-100 000.

Det handlar inte alls om de summorna är mkt billigare, i sverige är det forfarande ganska ovanligt och därför ligger priset högre har hört lite olika summor från olika som varit inne på det men den klart högsta var 25.000:-. Vet också en i sverige som gjort det mkt och h*n menade på att kostnaden för dem blir ungefär ca 5.000:- per transfer.
Utomlands har jag också flera gånger hört summor mellan 5 och 10.000:-.
Dock har faktiskt fler och fler gått ifrån det just för att man tappar en mkt viktig bit och det är präglingen från stoet, och det är enligt de som är mer insatta i det mkt få individer som blivit så bra som förväntat av de som är födda via embryotransfer.

The Equine College i Enniskillen på Nordirland gjorde massor med embryotransfers och kom fram till att det inte går att göra billigare än 20.000:- och då ska man har riktig tur med mottagarstoet.
Men det kan nog dra iväg också om det inte fungerar som det ska från första början.

En klubbkamrat till mig kollade upp detta på Bollerup. Hon fick då info att det skulle kosta 4.000:- plus moms/transfer. Men det är ju kolosalt mycket annat som kommer till! Om ett vanligt halvblodsföl kostar ca 20.000:- att tillverka med alla avgifter blir det nog lätt det dubbla med ET. Men hysteriskt dyrt är det inte i min mening.

De 4000 är väl det det kostar att spola ut embryot, sila fram det, och lägga in det i ett mottagarsto.

Den listan jag såg på en hemsida gällde tyska (halvblods) embryon trakehner, oldenburgare m.fl.

Hej innom nötkreatursaveln används et regelmässigt på många av de bästa korna ,den ras som inte använder det skulle jag tro är död .det skulle vore faktiskt toppen att använda dussinvaraston som mottagare och producera toppen föl , i stället för skit som i praktiken är utan anlag för det dom avlas för

Det stuteriet som jag jobbar med har ett sto som inte kan bära fler föl och de har använt sig av embryotransfer och fick ett föl med det förra året och två föl denna säsong.
Stoet är ett mycket finnt avelsto som lämnat en VM häst så de tycker att det är värt att satsa på även om det kostar.

Det handlar inte alls om de summorna är mkt billigare, i sverige är det forfarande ganska ovanligt och därför ligger priset högre har hört lite olika summor från olika som varit inne på det men den klart högsta var 25.000:-. Vet också en i sverige som gjort det mkt och h*n menade på att kostnaden för dem blir ungefär ca 5.000:- per transfer.
Utomlands har jag också flera gånger hört summor mellan 5 och 10.000:-.
Dock har faktiskt fler och fler gått ifrån det just för att man tappar en mkt viktig bit och det är präglingen från stoet, och det är enligt de som är mer insatta i det mkt få individer som blivit så bra som förväntat av de som är födda via embryotransfer.

Det är mycket runt som kostar, inte bara överföringen. Det lyckas inte alltid första gången, man måste ha flera mottagarston. De som jag känner som har gjort embryotransfer hos Kerstin Darenius fick slutsumma över 50 000, sedan tillkommer ju naturligtvis de normala avgifterna som bokningsavgift och levandefölavgift.

Det är mycket runt som kostar, inte bara överföringen. Det lyckas inte alltid första gången, man måste ha flera mottagarston. De som jag känner som har gjort embryotransfer hos Kerstin Darenius fick slutsumma över 50 000, sedan tillkommer ju naturligtvis de normala avgifterna som bokningsavgift och levandefölavgift.

De summor jag nämner är inte bara överföringskostnaden utan totalen vad det så att säga kostat färdigt och klart (utan då hingstavgifter) utan även igångsprutningar synknar mellan stona osv.
Den som jag skrev låg på en ca kostnad på 5000:- per transfer är alltså färdigt och klart i mottagarstoet. Det är en välkänd hästägare här i Sverige som själv har ett stort stomaterial och gör ett antal transfer på hemmaplan (med veterinär naturligtvis) att de kommit ner så lågt i pris är naturligtvis för att de så att säga kan synka ihop många ston och därför har lättare för att lyckas med de bitarna. Och summorna kommer direkt från personen så jag vet att de stämmer.
Även att det utomlands går att komma billigt undan vet jag då goda vänner till oss fått det gjort och deras slutnota slutade under 10.000:- och då hade de dessutom turen att två mottagar ston tog sig alltså blev det i slutändan så att det även där handlade om 5 per fölunge.
Det behöver faktiskt inte vara så klyddigt om allt flyter som det skall (har själv varit inne på att göra det på mitt tävlingssto därav disskuterat det med många olika).
Som den som jag nämnde först sa, har man riktigt flyt så har man tom två ston som är synkade av sig själv, stoet som skall betäckas tar sig på första försöket, spolas ur och embryot planteras i surrogatstoet och det fäster som det skall, klart. Blir inte så mkt kostnader i det läget. Sedan kan det naturligtvis vara helt tvärtemot och allt klyddar och kostnaderna skenar, men det kan det å andra sidan även göra vid en vanlig betäckning också. Goda vänner till oss hade en rolig räkning förra säsongen på 25.000:- och inte tog sig stoet ens så inget föl blev det på den summan. Vill det jävlas så kan summorna skena även i vanliga fall.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka