C
Contender
Butterfly Flip fick väl ett föl genom att ett annat sto födde det? Vad kallas det sättet att avla på och vad kostar det? Hur fungerar det egentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De prisuppgifter jag hört är 50 000-100 000.
Sedan finns det frysta embryon att köpa om man vill föda upp ett toppstammat föl själv.
De 4000 är väl det det kostar att spola ut embryot, sila fram det, och lägga in det i ett mottagarsto.
Hur fungerar det egentligen?
Det handlar inte alls om de summorna är mkt billigare, i sverige är det forfarande ganska ovanligt och därför ligger priset högre har hört lite olika summor från olika som varit inne på det men den klart högsta var 25.000:-. Vet också en i sverige som gjort det mkt och h*n menade på att kostnaden för dem blir ungefär ca 5.000:- per transfer.
Utomlands har jag också flera gånger hört summor mellan 5 och 10.000:-.
Dock har faktiskt fler och fler gått ifrån det just för att man tappar en mkt viktig bit och det är präglingen från stoet, och det är enligt de som är mer insatta i det mkt få individer som blivit så bra som förväntat av de som är födda via embryotransfer.
Det är mycket runt som kostar, inte bara överföringen. Det lyckas inte alltid första gången, man måste ha flera mottagarston. De som jag känner som har gjort embryotransfer hos Kerstin Darenius fick slutsumma över 50 000, sedan tillkommer ju naturligtvis de normala avgifterna som bokningsavgift och levandefölavgift.