Avla på 2 årig hingst?

Sv: Avla på 2 årig hingst?

Jag vet det. Jag menar just det - det är inte säkert att de förärver sig bra bara för att de presterar väl!
KL.
Men om individen är ung och man inte vet hur han kommer att förärva sig, så vill jag åtminstonde att han skall ha visat att han besitter hög ridbarhet själv och det har inte en tvååring bevisat.

När det gäller den Brittiska welsh aveln eller för övrigt ponnyaveln så finns det en anledning till varför man licensierar sina hingstar som 2 åringar.
När Sverige skulle följa moder föreningarna inom t.ex welsh förening antog dom dom Brittiska reglerna. Där säger stamboken att vid 2 års ålder ska hingstar antingen kastreras eller licensieras. Detta innebär inte att det är helt ok att använda sina hingstar till allmän avel.
När jag reste runt i Wales sa en mycket känd uppfödare när han erbjöd mig köpa en 2 årshingst, att han använder aldrig själv 2 årshingstar - det är som att be en pojk göra en mans jobb -!
Vi i Sverige har tolkat det som att nu är det fritt fram att använda 2 årshingstar i avel!
Vissa hingstar är naturligvis färdiga att betäcka men jag betvivlar att man i England använder 2 årshingstar i någon större utsträckning.
När jag avlar ponnyer använder jag mig av kända prestations linjer men stirrar mig inte blind på vad hingsten själv har gjort. Det viktigaste med avel är hur blodslinjerna passar varandra!
I TYskland och Holland betäcker inte hingstar före treårs ålder.

delvis knapplån..
En undran som dyker upp hos mig är om treåringarna egentligen är mogna nog de heller.. För en häst klassas ju inte som vúxen vid tre års ålder...

Jag tror att man som hingstägare ser om ens hingst är färdig i huvudet för att betäcka el ej. Kroppsmässigt så är de inte klara förrän de är runt 8 årsåldern. Har träffat hignstar som i 6 års ålder inte varit mogna för betäckning av ston.

Jag ser en stor fördel med att låta en 2 års hingst fribetäcka med gamla erfarna ston. Han lär sig väldigt fort vem det är som bestämmer av dem och är mer väluppfostrad än en hingst som träffar sitt första sto vid 4 års ålder vid handbetäckning. Många hingstar skulle mått väldigt bra av att uppfostras tidigt av ett tryggt stabilt och erfaret sto.

I DK så använder de 2 års hingstar likaså även i UK. Jag har sett flera avkommor till hingstar som endast var 2 när de blev till.

Jag vet att man använder hingstar i England vid 2 års ålder. alla som ska sparas licensieras vid 2 års ålder i England, annars säger stamboken att dom ska kastreras.
När man införde detta i Sverige tror jag knappast att svenskarna visste varför man licensierar vid 2 års ålder, den informationen gick inte ut. I Engelsk Ridponnyavel är också reglerna kastrera eller licensiera det är vid 2 års ålder. Likaså får inte ponnyer i x registret eller Baseline registret vara hingstar efter 2 årsålder.
Alltså inga buskavlade hingstar tillåts. Jag har aldrig hört om någon hingst i England som står till allmän avel vid två års ålder.
I Holland licensierar man vid 3 års ålder. Man premierar inte heller sina hingstar före 3 års ålder. Jag tror att de flesta som använder 2 årshingstar använder dem på egna ston. Men som hingstägare får man vara försiktig när man gör sin egna bedömning om vad hingsten klarar av.
Ston betäcks också här i Sverige vid 2 års ålder, vilket jag inte skulle göra med mina 2 årsston. Därimot skulle jag nog kunna tänka mig använda en 2 årshingst på eget sto.

Jag ser ingen skillnad för hingsten att använda egna ston eller andras ston. Det hanldar nog mer om att stona ska vara erfarna.

Däremot ska man nog inte låta en 2 års hingst ta emot för många ston under säsongen och framför allt inte alla på en gång.

Nu är det ju sällan som ponnyhingstar får många ston, de flesta ligger runt 0-4 st oavsett ålder och meriter. Semin hingstarna verkar få fler ston generellt.

Min åsikt är att man kan ta emot andras ston till sin hingst om man först haft honom på sitt eget sto så man vet att han gör det han ska och får ston dräktiga. Sen får man vara tydlig med att hingsten är nybörjare så sto ägaren vet. Förhoppningsvis vet stoägaren vad det är hon vill ha till sitt sto och inte bara tar första billigast som står närmast med vackert huvud.:eek:

KL
Vet inte vilken ras TS vänder sig mot i sin tråd, jag har fått den uppfattningen genom åren att ponnyhingstar är tidigare i sitt hingstbeteende än vad tex halvblod är. Här är ponny 1 åringarna mer framåt än vad halvblodsåringarna varit.

*knapplån*

Min hingst är bara 2 år och skulle stått på station i år i MKT begränsad omfattning...max ett 10 tal utspritt över HELA säsongen.

Varför som 2 åring.Jo förfrågan/tryck från stoägare och en mkt förärvningssäker stam.Sen om stammen håller vad den lovar får tiden utvisa när han blir äldre.

Nu var det ju dock som så att stationen var mindre seriös och därmed blir han hemma trots allt och då blir det inget betäckande alls, för jag har varken tid ork el energi att hålla på med sådant själv.

KL*

det finns ju de som håller på med bara utställning, och om då hästen är utställd som åring så vet man ju redan om den är bra eller inte, iaf i det sammanhanget! Så varför skulle man inte avla?

Själv så vill jag ha mer än bara utställningshästar, men jag kan förstå en ägare som använder sin 2 åring på egna ston för att veta att han funkar, att det verkligen blir föl för att sen det året han är 3 använda hingsten på främmande ston...

Utställning är inte samma sak som avelsvärdering.
Utställning bedömmer det man ser för dagen medans en premiering bedömmer avelsvärdet.

Jag anser att en hingst inte ska verka i avel innan den blivit avelsvärderad. Av utbildade domare o inte den partiska hingstägaren o dennes vänner.
Jag instämmer med Borsalino.

men så avlar du inte för utställning heller, ellerhur?

och vart har jag skrivit avelsvärdering? ingenstans, varför, jo för att det har inte med saken att göra om man nu bara avlar för utställning! Har hästen vunnit allt osv så vet man ju redan det, vad mer behöver man veta? ingenting om man nu bara avlar för utställning.

Jag vet många fina hingstar som inte är avelsvärderade!

Sen föresten, nämn en hingst som har gått bra på utställning, som inte har fått bra poäng på avelsvärdering? Jag vet iaf inte en enda ;)

men så avlar du inte för utställning heller, ellerhur?

och vart har jag skrivit avelsvärdering? ingenstans, varför, jo för att det har inte med saken att göra om man nu bara avlar för utställning! Har hästen vunnit allt osv så vet man ju redan det, vad mer behöver man veta? ingenting om man nu bara avlar för utställning.

Jag vet många fina hingstar som inte är avelsvärderade!

Sen föresten, nämn en hingst som har gått bra på utställning, som inte har fått bra poäng på avelsvärdering? Jag vet iaf inte en enda ;)

Jag vet iaf en champion som inte uppnådde klass I på avelsvärderingen;)

jaså? vilken?
och vart blev han champion?
blev han rikschampion? eller var det nån liten utställning?

Jag har aldrig hört talas om nån iaf, men du får gärna upplysa mig :laugh:

jaså? vilken?
och vart blev han champion?
blev han rikschampion? eller var det nån liten utställning?

Jag har aldrig hört talas om nån iaf, men du får gärna upplysa mig :laugh:

Om el Tanam fick 99765=36 p championhingst. dock med reservation kring resultat då det är hämtat på annan sida än shs.

bara på 2002 resultat hittade jag på shs sida

A DIABOLIQUE =klassvinster erhöll 35 poäng 8-8-6
Chack Matt = visad med 83,50 poäng erhöll 28 poäng varav 5-5-6 på första tre
Winsir = klassvinnare och reservchampion exteriört erhöll han 33 poäng ( 6-7-7) dock mkt högt på ridprovet

Utställning är inte samma sak som avelsvärdering.
Utställning bedömmer det man ser för dagen medans en premiering bedömmer avelsvärdet.

Jag anser att en hingst inte ska verka i avel innan den blivit avelsvärderad. Av utbildade domare o inte den partiska hingstägaren o dennes vänner.
Jag instämmer med Borsalino.
"Vänner" kan betyda domare också. Arabsverige är litet. Jag känner flera utbildade domare personligen som jag skulle kunna be om råd om jag ville. Och jag skulle få ett krasst utlåtande, inget tillrättalagt kompisutlåtande...

Carina på Silver Arabians

klassvinster...hm... räknas det som bra?

83 poäng kan knappast räknas som bra, så att den hingsten inte fick nåt bra är väl inte förvånande...

ang om el tanam så fick han ju bra på exteriören, rörelser är sånt som mkt väl kan vara dåligt för dagen. Han fick ju bra resultat när han avelsvärderades för anglos. året efter fick han 40 poäng, så jag tycker inte han kan tas upp som ex på den här listan!

men nu menar jag riktigt bra utställningshingstar, inte som har blivit visade 1 gång och vann sin klass, det bevisar bara att den hästen var bättre bland de hästar som var där, och igentligen betyder det ju ingenting!

så fram med bra utställningshingstar som inte gått bra på avelsvärderingen, och då menar jag den exteriöra biten!

Senast ändrad:

klassvinster...hm... räknas det som bra?

83 poäng kan knappast räknas som bra, så att den hingsten inte fick nåt bra är väl inte förvånande...

ang om el tanam så fick han ju bra på exteriören, rörelser är sånt som mkt väl kan vara dåligt för dagen. Han fick ju bra resultat när han avelsvärderades för anglos. året efter fick han 40 poäng, så jag tycker inte han kan tas upp som ex på den här listan!

men nu menar jag riktigt bra utställningshingstar, inte som har blivit visade 1 gång och vann sin klass, det bevisar bara att den hästen var bättre bland de hästar som var där, och igentligen betyder det ju ingenting!

så fram med bra utställningshingstar som inte gått bra på avelsvärderingen, och då menar jag den exteriöra biten!

Det är sant men en 5 på traven är inte bra alls:O)
Flera av de stora hingstarna går riktigt bra på avelsvärderingen..
Men erhåller man en reservchampiontitel så bör man komma upp i klass 1 tycker jag..
Frågan var om utställning fungerar lika bra som avelsvärdering och isf gör det ju inte det. Då får man speca att det ska vara minst championtitel på RIKSEN ex..

Silverponäg som väl 83 poäng är motsvarar då inte 28 poäng i min värld..
Så man får nog vara mkt kritisk om man ska gå på utställningsresultat..

Immarnaz har enligt arabhingstsidan erhållit följande på utställning:
4:faldig guldmedaljerad på utställningar
2a riks 91.5 p guld 2001
1: a och Resevchampion C Show 2001
2:Riks 2002 Halmsta 85.75
2a guld reg 2002

han erhöll på avelsvärderingen 30 poäng (7-7-7-4-5)

så ts nu ber jag om ursäkt för att jag flummade iväg i din tråd:D

alltså... 83 poäng är jätte dåligt om man använder 20 poängsskalan...

att man sen har blivit resv champion innebär ju bara att man var näst bäst på utställningen (inom det könet tex), ellerhur?

men inte fick han 5 på traven gången efter? visst är det dåligt, men faktum är att han kan ju ha haft en dålig dag!

Jag tror att om man har en häst som vinner allt han ställer upp i (ja ni fattar) så tycker jag det är tillräckligt, man vet att hästen är bra på utställning redan! och eftersom det nu är denna människas enda syfte med aveln, så varför skulle denna då avelsvärdera? avelsvärderingen ger ju i princip ingenting i dagens läge.

Jag är helt för avelsvärdering, men jag kan ändå förstå de som väljer att inte visa hästen där.

Hur bra eller dåliga de poängen är kan jag för lite om för att uttala mig om. Det kan säkert ngn annan göra:O)
Men jag inbillade mig att det är silverpoäng och för mig borde man då ligga på dryga klass II nivå?
Sen är det faktiskt så att vissa av de som har hingstar som vinner allt ändå väljer att avelsvärdera sina killar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: sandrafors
·
Western När jag hör eller läser om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat; AVEL!! Såg en intressant diskussion på ett stort forum i förrgår...
2
Svar
24
· Visningar
4 355
Senast: wrangler
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 064
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka