Avla på 2 årig hingst?

Sv: Avla på 2 årig hingst?

vilka hingstar skulle det vara?

Jag vill bara poängtera att jag nu bara pratar om de hingstägarna som bara avlar mot utställning! som helt enkelt inte bryr sig nämnvärt om något annat.

det hör inte det saken, jag pratar inte om nån speciell utan säger bara att jag förstår hingstägare som gör på det sättet.

Sen har jag inte koll på alla stuterier för att kunna uttala mig om det.

kan du svara på min fråga?

Jag pratar bara hypotetiskt.

det hör inte det saken, jag pratar inte om nån speciell utan säger bara att jag förstår hingstägare som gör på det sättet.

Sen har jag inte koll på alla stuterier för att kunna uttala mig om det.

kan du svara på min fråga?

Jag pratar bara hypotetiskt.

Hur det kommer bli fortsättningsvis kan jag ju inte svara på men bla Oppreva har varit duktiga på att avelsvärdera sina hingstar och de flesta av dem har vad jag vet plockat hem riktigt höga poäng..
men som sagt hur det kommer bli nu det vet jag inte.

Jag håller med om att det är skillnad på resultat och resultat, jag har bla gjort en låååång lista/sammanställning i arabtråden över hingstarnas avelsvärderingsresultat mm
Vill säga att jag är för avelsvärdering framförallt då många marknadsför sina hingstar med "reservchampion" klassvinnare mm..Som du säger, en hingst kan bli reservchampion i ett litet startfält på en liten utställning..
De absolut bästa hingstarna "creme de la creme" plockar nog med största sannolikhet hem klass I även på avelsvärderingen. Exempelvis skulle jag gärna velat se Medalj visad för nämnden hos ASVH, jag undrar så hur de hade bedömt bla hans trav.. Me ndet är en heeelt annan fråga:O)

Men detta går ifrån vad ursprungsfrågan handlade om men jag fortsätter gärna "samtalet" i arabtråden!:idea:

Senast ändrad:

Utställning är inte samma sak som avelsvärdering.
Utställning bedömmer det man ser för dagen medans en premiering bedömmer avelsvärdet.

Jag anser att en hingst inte ska verka i avel innan den blivit avelsvärderad. Av utbildade domare o inte den partiska hingstägaren o dennes vänner.
Jag instämmer med Borsalino.

Jag ser ingen anledning till att avelsvärdera min 2 åring förrän han är färdig vuxen. Han är inte klar med sin massa förrän tidigast som 4 åring. Idag får han klass I men inte mer. Bedömd däremot 2 ggr av domare som säjer samma sak, vi ser fram emot att se honom som färdig individ.
Jag kommer inte att visa någon hingst för welsh kvalitetsbok förrän MOrgan Johnson är tillbaka i avelsrådet igen!!!!! Jag avvundas de raser som fortfarande har en riktig avelsvärdering av sina hingstar. MEN det är bara att gilla läget då jag som medlem i SWF inte har gjort mer för att påverka hingstvärderingen. Istälelt utnyttjar jag systemet och löser licens som 2 åring, betäcker nogrannt utvalda ston, mina o andras, för att sedan utvärdera avkommorna innan jag förhoppningsvis kan visa min hingst som 4 åring. Blir det inte avelsvärdering så blir det kvalitesbedömning och tävling istället samtidigt som avkommorna får visa sig för att visa vad hingsten nedärver. Men så har jag ju "bara" en ras som avlas för utställning också....:angel: (sen att jag anser att det är den bästa allroundrasen som finns hör inte hemma här)

de avelsvärderade sina hingstar bara så länge man var tvungen, precis som de flesta andra... tyvärr...

fortsätt gärna i arabtråden! det är alltid kul att diskutera!

Jag ser ingen anledning till att avelsvärdera min 2 åring förrän han är färdig vuxen. Han är inte klar med sin massa förrän tidigast som 4 åring. Idag får han klass I men inte mer. Bedömd däremot 2 ggr av domare som säjer samma sak, vi ser fram emot att se honom som färdig individ.
Jag kommer inte att visa någon hingst för welsh kvalitetsbok förrän MOrgan Johnson är tillbaka i avelsrådet igen!!!!! Jag avvundas de raser som fortfarande har en riktig avelsvärdering av sina hingstar. MEN det är bara att gilla läget då jag som medlem i SWF inte har gjort mer för att påverka hingstvärderingen. Istälelt utnyttjar jag systemet och löser licens som 2 åring, betäcker nogrannt utvalda ston, mina o andras, för att sedan utvärdera avkommorna innan jag förhoppningsvis kan visa min hingst som 4 åring. Blir det inte avelsvärdering så blir det kvalitesbedömning och tävling istället samtidigt som avkommorna får visa sig för att visa vad hingsten nedärver. Men så har jag ju "bara" en ras som avlas för utställning också....:angel: (sen att jag anser att det är den bästa allroundrasen som finns hör inte hemma här)

Gäller det både Welsh och welsh cob? Jag har för mig att du har welsh cob också men jag kan ju snurrat till det.. igen:o:D

"Vänner" kan betyda domare också. Arabsverige är litet. Jag känner flera utbildade domare personligen som jag skulle kunna be om råd om jag ville. Och jag skulle få ett krasst utlåtande, inget tillrättalagt kompisutlåtande...

Carina på Silver Arabians
Detta var absolut inte riktat till dig.
Är övertygad om att du besitter den kunskapen att bedömma vad du har i hagen. Men det finns betydligt fler som inte gör det.
Tex finns det dem som tror att om man avlar för utställning så behöver man inte avelsvärdera o kan avla på vad skit som helst som kan flyta fram i balanstrav. Om sen benen ser ut som tjotahejti som vi vet att det finns arabhingstars som gör o de trots det vinner, spelar tydligen ingen roll.;)
Jag bugar för att det finns sådana som dig inom arabaveln annars så skulle nog den mesta hundmaten bestå av trasiga araber inom snart framtid.

Welsh:
Mitt svar var riktat för alla raser. Man kan avelsvärdera ALLA raser på sommarpremieringarna oavsett om det behövs för att få avla med hästen.
Jag personligen anser att hästen ska bekänna bra mycket mer än vad den kunnat göra som 2 åring innan jag ska anse att den kan tillföra något i aveln.

Kimmis:
Vet inte varför du vände taggarna utåt direkt för att jag inte höll med TS: Men nej jag avlar inte för utställning... jag avlar för att hästen ska ha en bra o hållbar exteriör för sitt ändamål. Dessutom måste den ha ett bra temperament o ridbarhet.Men givetvis får den vara vacker också.
Tittar du på vissa av utställningaraberna så finns har de ett så rakt kors att de omöjligt kan trampa under sig korrekt. Om de skulle bli ridna skulle de bära ryttaren på frambenen pga exteriör omöjlighet att få in bakbenen under sig.Vilket inte i längden ger den chansen att hålla. När man avlar kan man omöjligt veta vem som köper avkomman i framtiden. Om den blir för ful för att ta championtitlar...vad har du då om du skiter i den exteriöra biten?
Titta på Elcatero...han fick 41p av ASVH... men vad har han fått på utställning...80p.
Säger mig det mesta om hur utbildade de domarna är.(utställningsdomarna alltså)Hade han flaschat runt som en yr höna, med svansen rakt upp o dessutom i balanstrav så hade han nog fått mer poäng.
Vill också säga att det finns mängder med otroligt fina araber som fått mycket höga poäng å utställning o som är värda dem också...det är inte så jag menar. Bara att det bedöms på helt olika sett.

Senast ändrad:

:confused::confused:

Har vi så dåligt avelsmatrial i Sverige, att vi måste gå ut och använda 2 års hingstar??
Vem vill utsätta sin unghingst för detta?
Man blir helt enkelt språklös, när man läser detta!!

Även om man har fri avel, för en del raser eller egna ras regler, så tror jag att geneman anser att den person som erbjuder sin två års hingst för avel, har förlorat sitt ansvar gentemot hingsten, säg själv och sin ras.

Låt hingsten få gå på hingstbete och leka med andra hingstar, tiden för då hingsten skall börja och betäcka kommer fort nog ändå.

Var det till mig???
Jag är inte för avel med 2 åringar.

Neeej, varför skulle det vara det? Jag utryckte mig rent allmänt, och vill inte på någotvis hoppa på någon, utan bara föra MIN åsikt i diskussionen.
:idea:

visste inte att jag hade vänt taggarna utåt?

Jag diskuterar bara att jag kan förstå om man nu bara avlar mot utställning, jag själv gör det inte! För mig är ridbarheten extremt viktigt, jag tävlar ju själv ;)

ang arabers kors så kan man inte titta när de ställs upp, en duktig visare kan få vilken häst som helst att ha rakt kors...

Har inte tittat bara när de ställs upp heller, men det syns när de rör sig också.;)

Wolken fee: Det var postat till mig ...det var därför jag undrade.:laugh:
Om du tittar längst upp i högra hörnet på ditt inlägg så står det att du svarar till mig.

Har inte tittat bara när de ställs upp heller, men det syns när de rör sig också.;)

Wolken fee: Det var postat till mig ...det var därför jag undrade.:laugh:
Om du tittar längst upp i högra hörnet på ditt inlägg så står det att du svarar till mig.

Ledsen, såg eller tänkte inte på det....

Undrar egentligen vilka som avlar enbart för utställning idag, de flesta uppfödare vill faktist ha hästar med bra bruksbarhet oxå.
Om man kollar ex. Blommeröd, kullatorp o flera större uppfödare så vill de faktist ha en användbar arabhäst, men den ska även vara vacker för o kunna matcha på utställning.

Även om man har fri avel, för en del raser eller egna ras regler, så tror jag att geneman anser att den person som erbjuder sin två års hingst för avel, har förlorat sitt ansvar gentemot hingsten, säg själv och sin ras

Jaha tack så mkt då!

Så du tror inte att någon med över 30 års erfarenhet kan bedöma vare sej sin häst el hur den fungerar el vad den klarar av?

En lugn och trevlig hingst med god psykisk mognad samt välutvecklad kropp...lider inte av att betäcka i begränsad omfattning.Hingsten skall ju givetvis gå på bete och få fortsätta utvecklas o växa ytterligare under tiden och inte bli ställd i någon gruspaddock hela sommaren.

När man betäcker med en så ung hingst är det för att man redan genom att känna linjerna dvs blodet bakom-vet på ett ungefär vad man har att vänta.

Att känna till förärvningssäkra linjer är ett säkrare kort än den som använder en prestationshingst utan känd stam tex.Att betäcka tidigt ger en chans att tidigt kunna utvärdera de första avkommorna i lugn och ro medans man utvecklar vidare planer för tävlande etc.

Har vi så dåligt avelsmatrial i Sverige, att vi måste gå ut och använda 2 års hingstar??
Vem vill utsätta sin unghingst för detta?
Man blir helt enkelt språklös, när man läser detta!!

Japp, vissa raser har så pass litet avelsmaterial så man väljer att avla redan på 2 års hingstar. Utsätta och utsätta...... vår 2 års hingst ser väldigt nöjd ut där han går med sto o föl i sin hage. Han betäcker under 4 dgrs tid och går sedan resten av sommaren med stoet vid sin sida. Inte direkt ansträngande för kroppen och han har aldrig varit så harmonisk som han är nu. Dessutom så har han fått lära sig mkt om rangordning när han går med gammalt erfaret sto. Leka med andra hingstar får våran hingst göra vintertid!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: sandrafors
·
Western När jag hör eller läser om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat; AVEL!! Såg en intressant diskussion på ett stort forum i förrgår...
2
Svar
24
· Visningar
4 355
Senast: wrangler
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 064
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18