Avla huskatt med renrasigt?

Sv: Avla huskatt med renrasigt?

Hakar på här jag med! Är inte Selkirk egentligen huskatter? Bara att någon fått en idé och döpt "rasen". Den är ju inte godkänd och ingen vet ju om den blir det heller?
När man hittar en frän mutation bland huskatterna gör man en ras av den!
PL

Varför måste man till varje pris bevara en "frän" mutation o varför blir en muterad katt plötsligt mer värd en en huskatt?
Visst många av våra hundraser är även de baserade på fräna mutationer (de flesta dock på nyttoegenskaper) men jag känner inte till någon hundras som man i modern tid baserat på en mutation.
PL

Senast ändrad:

Eftersom hundar används även i brukssyfte så är det väl ganska självklart att man avlar på olika premisser?

Ja men det är inget svar på frågan varför en mutation som inte har någon positiv betydelse (men ibland negativ) plötsligt ger en katt ett värde vilket huskatten inte har.
PL

Varför måste man till varje pris bevara en "frän" mutation o varför blir en muterad katt plötsligt mer värd en en huskatt?
Visst många av våra hundraser är även de baserade på fräna mutationer (de flesta dock på nyttoegenskaper) men jag känner inte till någon hundras som man i modern tid baserat på en mutation.
PL

Det måste man inte, men är mutationen i sig inte skadlig... varför inte? Varför avlar man på små sällskapshundsraser som ser olika ut? De har alla samma syfte så varför avlar man efter olika utseenden? Jo, människan tilltalas av olika utseenden.

Även om rasaveln kan medföra negativa saker medför den ju iaf en (enligt mig) positiv sak: mångfald. Istället för grisen i säcken kan framtida kattägare välja katt efter egenskaper (både vad gäller temperament, pälsvård och utseende). Denna mångfald har även gett vissa allergiker möjlighet att ha katt.

Sedan är ingen katt är mer värd än den andra. Det har ingen sagt.

Många av de mutationer som avlats på är faktiskt skadliga. I de fall den inte är det innebär det alltid att man tar fram en ras med sjukligt snäv avelsbas.
Hur många gånger har inte folk fått skit av raskattsfolket här på forumet för att de vill ha/har tagit ungar på sin huskatt?
PL

Många av de mutationer som avlats på är faktiskt skadliga. I de fall den inte är det innebär det alltid att man tar fram en ras med sjukligt snäv avelsbas.
Hur många gånger har inte folk fått skit av raskattsfolket här på forumet för att de vill ha/har tagit ungar på sin huskatt?
PL

På kattsidan kan jag inte räkna upp särskilt många "rasmutationer" som faktiskt är skadliga. Fold-genen, manx-genen och möjligtvis munchkin-genen är de jag kommer på såhär på rak arm. De flesta rasförbund har inte för avsikt att godkänna varken fold eller munchkin.

Snäv avelsbas är ett problem, men det har inte med "rasmutationen" som sådan att göra utan om uppfödares iver och okunskap. Det är även en sådan sak som går att åtgärda efteråt även fast det såklart vore önskvärt om man istället hade tänkt efter före.

Här på forumet blir väl folk som tar huskattkullar främst ifrågasatta för att de inte har tillräcklig kunskap innan de sätter igång, för att de kanske har tvivelaktiga syften ("min katt är så söt så hon måste få ungar", "jag vill att barnen ska få uppleva ett av livets mirakel" osv.) eller så frågas det om det inte är så att de med sin avel spär på det redan väldigt stora överskottet av huskatter.

Katterna som sådan anses inte vara mindre värde men ja, aveln på dem ifrågasätts ofta av olika skäl. Dock inte pga. att katterna skulle vara mindre värda än andra.

Om vi ändå ska tala om muatationer så kan vi väl ta de alldagliga som orsakar lång päls, olika färger, olika svanslängd, olika former på svansar... sådant som vi kanske inte alltid tänker på som mutationer men allt som avviker från vildtypen är ju mutationer. De kan ha skett för tusentals år sedan eller nyligen men de är bevarade främst för att människan har tillvaratagit dem... av ett eller annat skäl.

Aldrig har jag sett någon ifrågasätta att det avlas på blåa katter trots att det faktiskt handlar om en mutation. Det finns inte mindre än två kattraser som baseras på den mutationen.

Ja det är ju det jag säger att all raskattavel är baserad på fräna mutationer, i vissa fall direkt skadliga, i andra fall ok så länge människan tar hand om dem. I vissa fall har man avlat vidare från relativt harmlösa mutationer till dess att rasen fått allvarliga problem. Men finns det ett enda fall där man har avlat på en mutation för att få en sundare katt?
Jo att göra en ras av en mutation innebär med nödvändighet en enormt snäv avelsbas i början!
PL

Ja det är ju det jag säger att all raskattavel är baserad på fräna mutationer, i vissa fall direkt skadliga, i andra fall ok så länge människan tar hand om dem. I vissa fall har man avlat vidare från relativt harmlösa mutationer till dess att rasen fått allvarliga problem. Men finns det ett enda fall där man har avlat på en mutation för att få en sundare katt?
Jo att göra en ras av en mutation innebär med nödvändighet en enormt snäv avelsbas i början!
PL

Nej, all rasavel är inte baserad på det. Med en del raser, de sk. naturraserna, har man försökt bevara ursprungliga kattyper tex. norsk skogkatt, maine coon, europé, sibirisk katt och korat. Inom alla dessa raser (förutom norsk skogkatt) tar man fortfarande in foundationkatter. Intressant nog är det allmänna intresset för att köpa européer väldigt lågt, trots att så många gnäller över att "den ursprungliga huskatten" har försvunnit i takt med att avesbasen spätts ut med raskatter. :grin:

Att göra en ras av en mutation behöver inte alls medföra snäv avelsbas. I de fall mutationerna är recessiva har det ofta blivit så eftersom uppfödarna varit allt för ivriga att "befästa typ", men i de fall mutationen nedärvs dominant (som tex. i fallet med lockigheten hos selkirk rex) kan mutationen lätt bevaras trots att man använder andra raser för att bygga upp en specifik ras. Selkirk rex paras tex. ofta med britter.

Vad gäller att avla för att få en sundare katt... kan huskattuppfödarna skryta med att det är det de gör? Försöker föda upp sundare katter? Inom de flesta raser kan man utan problem föda upp sunda katter. Det är trots allt få kattraser (relativt hundraser) som har direkt fysiologiskt osund uppbyggnad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 978
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår