Sv: Avla huskatt med renrasigt?
Många av de mutationer som avlats på är faktiskt skadliga. I de fall den inte är det innebär det alltid att man tar fram en ras med sjukligt snäv avelsbas.
Hur många gånger har inte folk fått skit av raskattsfolket här på forumet för att de vill ha/har tagit ungar på sin huskatt?
PL
På kattsidan kan jag inte räkna upp särskilt många "rasmutationer" som faktiskt är skadliga. Fold-genen, manx-genen och möjligtvis munchkin-genen är de jag kommer på såhär på rak arm. De flesta rasförbund har inte för avsikt att godkänna varken fold eller munchkin.
Snäv avelsbas är ett problem, men det har inte med "rasmutationen" som sådan att göra utan om uppfödares iver och okunskap. Det är även en sådan sak som går att åtgärda efteråt även fast det såklart vore önskvärt om man istället hade tänkt efter före.
Här på forumet blir väl folk som tar huskattkullar främst ifrågasatta för att de inte har tillräcklig kunskap innan de sätter igång, för att de kanske har tvivelaktiga syften ("min katt är så söt så hon måste få ungar", "jag vill att barnen ska få uppleva ett av livets mirakel" osv.) eller så frågas det om det inte är så att de med sin avel spär på det redan väldigt stora överskottet av huskatter.
Katterna som sådan anses inte vara mindre värde men ja, aveln på dem ifrågasätts ofta av olika skäl. Dock inte pga. att katterna skulle vara mindre värda än andra.
Om vi ändå ska tala om muatationer så kan vi väl ta de alldagliga som orsakar lång päls, olika färger, olika svanslängd, olika former på svansar... sådant som vi kanske inte alltid tänker på som mutationer men allt som avviker från vildtypen är ju mutationer. De kan ha skett för tusentals år sedan eller nyligen men de är bevarade främst för att människan har tillvaratagit dem... av ett eller annat skäl.
Aldrig har jag sett någon ifrågasätta att det avlas på blåa katter trots att det faktiskt handlar om en mutation. Det finns inte mindre än två kattraser som baseras på den mutationen.