Avla huskatt med renrasigt?

Sv: Avla huskatt med renrasigt?

Eftersom ägaren inte blev avstängd så missade dom det ju? Ganska självklart. Sverak sitter inte och letar i stammarna, anmäler nån att nått är fel så tas det upp.

Okej då har jag lärt mig något nytt om det i alla fall (nya raser).

Ang det andra, jag tror inte någon missade det. Jag menar birman var framgångsrik och både han (flera gånger) och min huskatt tog sig ända till Sveraks vinnarutställning, alltid med "öppna kort" dvs rätt härstämning på alla officiella papper.

Då kanske människor var godtrogna och gissade att det var en tjuvparning? "lägg inte näsan i blöt" tankar?

Hade någon anmält detta hade personen med all säkerhet fått diciplinära åtgärder.

Får ni para ut med vilka raser som helst? Har mest hört om britt, am. korthår och exot.

Man får ansöka om vilken ras man vill, men om man får godkänt är en annan fråga.
Jag har hört att SVERAK tidigare inte godkänt DRX+BUR pga hårlaget (Burma har ingen underull) men det finns flera lyckade burmahybrider och Devons efter burmahybrider ute i europa. Min nästa planerade parning blir med en hane som har burma i stamtavlan.

Nä att de inte leker detektiv det förstår jag ju. Men båda katterna på samma vinnarutställning i samma katalog. Någon borde ju ha reagerat? Just den utställningen drivs ju i Sveraks regi så de hanterar ju alla papper ihop där.

Men okej, varför kan ju inte ni veta. Blev bara lite nyfiken.

Och jag är väldigt förvånad ingen konkurrent anmälde det. Tycker man det är intriger i hästvärlden är det ju inget alls om man jämför kattvärlden :angel:.

Ingen aning. Det kanske var andra regler på den tiden också vem vet. Min katt ställdes ut mellan 1989-1992 och det var 1992 hon var på vinnarutställningen.

Jag är rätt säker på att det aldrig varit tillåtet att tillverka huskatter inom Sverak då Sverak är ett förbund för enbart rasren avel.

Jaha, okej. Det hela kanske anmäldes som en tjuvparning till Sverak? Kattägarna var ju bekanta och det kunde ju ha hänt när de passade varandras kissar :p. Även om det inte var så ;)

Du kan enkelt få en coon för 6000 om så är, av en seriös uppfödare.
MEN, som folk säger låter det märkligt att ta kattungar på din hona. Kattungar som ska ha vaccinering och övrig vet vård fram till 12 veckor+ att du ska betala parningsavgift till hanen..Ja se där..då är du uppe i minst 6000 iallafall.

Nä att de inte leker detektiv det förstår jag ju. Men båda katterna på samma vinnarutställning i samma katalog. Någon borde ju ha reagerat? Just den utställningen drivs ju i Sveraks regi så de hanterar ju alla papper ihop där.

Men okej, varför kan ju inte ni veta. Blev bara lite nyfiken.

Och jag är väldigt förvånad ingen konkurrent anmälde det. Tycker man det är intriger i hästvärlden är det ju inget alls om man jämför kattvärlden :angel:.

Det sker väldigt mycket regelvidrigt som aldrig anmäls. Antingen för att de som känner till det håller uppfödaren om ryggen, inte vågar bry sig eller för att den som bryter mot regelverket helt enkelt lyckas hålla det hela hemligt.

Sedan är det väl så med huskattparningar att man brukar komma undan med en, om man lyckas övertala SVERAK om att det var en olyckshändelse men andra gången det sker åker man på tidsbegränsad avstängning.

Jag håller med de flesta andra faktiskt.

Kan rekommendera dig istället att kika på blocket!
Där finns det MASSOR av superfina långhåriga kattungar som är korsning med skogis, eller maine coon osv, för ett par tusen.

Man får ansöka om vilken ras man vill, men om man får godkänt är en annan fråga.
Jag har hört att SVERAK tidigare inte godkänt DRX+BUR pga hårlaget (Burma har ingen underull) men det finns flera lyckade burmahybrider och Devons efter burmahybrider ute i europa. Min nästa planerade parning blir med en hane som har burma i stamtavlan.

DRX+BUR lär ju ge mycket snyggare typ än DRX+BRI som verkar vara de vanligaste utparningen...

DRX+BUR lär ju ge mycket snyggare typ än DRX+BRI som verkar vara de vanligaste utparningen...

Inte nödvändigtvis. Britt har gett bra typ, likaså exotic. Skälet till varför SVERAK inte tillåter DRX+BUR är burmans avsaknad av underull. Nordiska Rexringen ger inga utparningsanslag för den korsningen heller, av samma skäl.

DRX är en ras som ska ha mycket underull, annars blir den naken. Därför bör man välja en ras med underull.

Jag är sugen på att para ut med aby, men tvekar av just samma skäl. De saknar underull och devons utan underull är det sista jag vill ha. Även om det är ett problem som på kort sikt kan åtgärdas kan det ställa till problem hos enskilda individer (de är mer mottagliga för jästsvampsöverväxt).

Det finns säkert ett antal renraskatter som har färgfel eller ngt annat ovesentligt som gärna ställer upp. Jag tycker att det verkar finnas en hel del blandraskatter. Min syster har tagit ett antal kullar på sina birmahonor.

Det som är viktigt är att man tar ansvar för sin kull. Att man ser till att ha plats för de katter som man sätter till världen med risk att alla blir kvar om man inte hittar lämpliga köpare till alla tex. I övrigt tycker inte jag personligen att det spelar någon som helst roll om man använder sig av två olika raser eller ej.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 978
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår