Avla huskatt med renrasigt?

Sv: Avla huskatt med renrasigt?

Delvis knapplån...

Oj oj oj vilken grej det belv! Jag trodde att det skulle vara en öm tå, men inte
att den skulle vara sååå infekterad.
Jag ber om ursäkt, jag menade inget illa. Kan uttrycka mig lite klumpigt ibland,
speciellt om jag är lite upprörd.

Till att börja med visste jag inte att en parning kostade flera 1000, trodde det
handlade om max 2. Och jag trodde då att mycket av den kostnaden var för
registrering och så vidare. Det kanske var förmätet av mig att utgå från att
man skulle vara intresserad av att tjäna typ 1500kr rakt ned i fickan, för att
upplåta sin hane.

Det jag menade med "att inte veta om", var ju just att OM nu den "oseriöse"
uppfödaren parade, antar jag att hon/han inte ringer till förbundet och säger:
"du det hände en grej". Precis som i hästvärlden "okänd härkomst"...

Och vad gäller min egen seriositet, eller som ni tycker brist på, så kan det ju
vara så att jag inte alls tänker låta bli att göra det som krävs ur veterinär-
synpunkt. Jag må vara snål, men inte dumsnål...

Hanägaren betalar inte registreringarna, det gör honans ägare. Så det ingår inte alls i parningsavgiften. Inom Sverak kostar det 200 kr/kattunge att regga, dvs en liten kostnad. På MaineCoon kostar HD-röntgen runt 1500:- , testerna för HCM kostar väl 1-2000:- och sen tillkommer tester på sjukdomar som smittas sexuellt. Att vara hemma från jobbet kostar, försäkringen kostar osv. Därför är det inte gratis att para. Även om man inte parar renrasigt så är det tester som bör göras för att undvika att ungarna får det. Så även om du lånar en sällskapshane så vill du ju troligen ha friska ungar och då bör hanen testas. Säkerligen kan du få låna en hane "gratis" mot att du betalar alla tester åt ägaren, men då är du uppe i flera tusen i alla fall. Och ska hanens ägare betala så går ju pengarna inte rakt ne ri fickan.

I hästvärlden är inte korsningsavel regelvidrigt på samma sätt. Att låta sin hane para en huskatt och sen inte berätta kan vara värre, kommer det fram senare så är dom nog inte lika snälla som dom kan vara vid "olycksfall".

En parning kostar som sagt inte mycket pengar för att hankattsägaren vill tjäna pengar. Man betalar för en service. Hanen är testad för diverse sjukdomar, ibland meriterad och man tar betalt för risken. Det är en risk att släppa ihop två främmande katter. Även fast honkatten är superkåt kan det urarta i slagsmål.

Många hankattsägare testar för FIV och FeLV före varje parning, bara det är i runda slängar 1000 kr. De som följer Maine Coon-kattens hälsoprogram mot HCM testar sina katter för HCM varje år (de tre första åren) och det är 1000 kr/år. HD-röntgen går på 1000-1500 kr. Hanen kanske avmaskas före varje parning.

Och låt oss säga att inkomsten från parningen är större än utgifterna för parningen, då tror man att det är pengar rakt ner i fickan men vad man då glömmer är att det ofta krävs lite extra för att hålla en hane fertil. Nerpissade väggar, golv (känner ett otal uppfödare som måste byta ut hela golv efter de haft avelshane), möbler, kläder osv.

Smakar det så kostar det. Vill man smaka på "raskattvärlden" får man betala för det. Vad ur "veterinärsynpunkt" är det du tänker göra? Och enligt vilken veterinär? Det spelar väldigt stor roll vilken veterinär man frågar. ;)

Vad ur "veterinärsynpunkt" är det du tänker göra? Och enligt vilken veterinär? Det spelar väldigt stor roll vilken veterinär man frågar. ;)

Jag betalar bara självkostnadspris, men jag tänkte väl mest vaccinationer,
avmaskning och undersökning.

Avslutningsvis så trodde jag som sagt att det var ok att buskavla om det
var för husbehov.. Jag har 3 katter idag, men tid och plats för närmare 10...

Så du ska behålla hela kullen? I så fall blir det nog billigare med en renrasig Maine Coon ;). Såg annons på b.....t Maine Coonungar m stamtavla för 4500kr i ditt län :).

Ja, om det blir fler, JAG vill ha katten, inte för försäljning. Men jag hoppades
med att ha turen på min sida, jag har erfarenheten att yngre katter OFTAST
får 1 max 2 ungar som första kull....

Jag betalar bara självkostnadspris, men jag tänkte väl mest vaccinationer,
avmaskning och undersökning.

Avslutningsvis så trodde jag som sagt att det var ok att buskavla om det
var för husbehov.. Jag har 3 katter idag, men tid och plats för närmare 10...

Även om man avlar för husbehov har man ju ansvar för hälsan på de katter man involverar i sin avel dvs. hankatten, honkatten och avkommorna. Då kan vissa hälsotester vara välmotiverade och blandar man in maine coon bör man som allra minst ta hänsyn till deras hälsoprogram med avseende på HCM (och det sägs än så länge nedärvas dominant hos maine coon så kom inte med något argument om att "rassjukdomar" inte spelar någon roll när man blandrasavlar) och HD. En hakattsägare som gjort de testerna lånar antagligen inte ut sin hane till en hona som inte är testad.

Sedan tycker jag att blodgruppering är viktigt att nämna eftersom blodgruppskrockar kan medföra att hela kullen dör. Känslomässigt väldigt hårt och det medför lidande för kattungarna och mamman kan givetvis också må dåligt av det.

Ja, om det blir fler, JAG vill ha katten, inte för försäljning. Men jag hoppades
med att ha turen på min sida, jag har erfarenheten att yngre katter OFTAST
får 1 max 2 ungar som första kull....

Fast det är vetenskapligt fastställt att unga honor får större kullar. Gamla honor (då snackar vi honor över 8 års ålder) får mindre kullar så chansen att du bara får 1-2 kattungar är ganska liten om honan är ung och frisk. Normalt för en katt i sina bästa år är 3-6 kattungar.

Sedan tycker jag att blodgruppering är viktigt att nämna eftersom blodgruppskrockar kan medföra att hela kullen dör. Känslomässigt väldigt hårt och det medför lidande för kattungarna och mamman kan givetvis också må dåligt av det.

Hoppas du inte är allt för kinkig på mig, ;), men skulle du vilja berätta mer om
detta, kan ärligt säga att jag inte vet ett smack!

Inte kinkig alls.;) Jo, hos katt kan det ställa till med problem om mamman och pappan har olika bldogrupper. Det finns 3 olika blodgrupper hos katt: A, B och AB. (Det är ett helt annat system än människans.)

Kort sagt kan man säga att kattungarna riskerar att dö om man parar en B-hona med en A-hane (och endast den kombinationen, alla andra kombinationer är safe). Det som händer är att antikroppar från mamman strömmar över till kattungarna via modersmjölken under deras första levnadsdygn. Katter med blodgrupp B producerar olyckligtvis mycket antikroppar mot blodgrupp A så eventuella A-kattungar i kullen får i sig antikroppar mot sin egen blodgrupp. De röda blodkropparna förstörs då och kattungarna kan dö.

Eftersom blodgrupp A är dominant över blodgrupp B är risken ganska stor att en B-hona som paras med en A-hane kommer få några kattungar med blodgrupp A.

Man kan göra denna kombination men då bör man handmata kattungarna med mjölkersättning det första dygnet, de får absolut inte dricka av råmjölken.

Lite som Rh- hos människan då eller? Jag måste ju ta en spruta vid graviditet
eller komplikationer, för att min kropp kan anse fostret vara "bad news"...

Är det jämförbart även om det inte är samma sak? (smått inlärnings-handikappad, måste ha liknelser jag förstår)

Jepp, precis så. Skillnaden är väl att kattfoster inte tar skada så länge de ligger i mamman utan problem uppstår inte förrän de dricker råmjölken.

Jag tänkte faktiskt inte på att det var just en MC hon tänkt sig. My bad. Det finns nog ändå katter av rasen som inte används i aveln utan att för den delen ha vesentliga fel som skulle kunna skapa problem hos avkomman.

Jag tänkte faktiskt inte på att det var just en MC hon tänkt sig. My bad. Det finns nog ändå katter av rasen som inte används i aveln utan att för den delen ha vesentliga fel som skulle kunna skapa problem hos avkomman.

Så bara för att de inte ska användas i avel är det fritt fram att börja avla korsningsungar då? :crazy:

Gisses, jag förstår verkligen att fler och fler börjar sälja sällskapskatter kastrerade.

Vilken otroligt bra lag!
Är det någon som vet om det är samma för hunduppfödare?

Att man inte får blandrasavla? Vet inte faktiskt, dom inne på hund borde veta. Sen är det ingen lag utan en regel. Men det kanske du menade? Dvs är man inte medlem i nått förbund får man göra vad man vill.

Senast ändrad:

Alla används inte i aveln, nej. Som sagt, är man inte med i nått förbund (dvs inte ställer ut elle rliknande) så är det fritt fram att avla korsningar om man vill. Däremot är det ytterst sällan dessa katter är kollade gällande eventuella problem, vilket gör att avkommorna kan bli sjuka på nått vis. Framförallt eftersom huskatterna i princip aldrig är kollade dom heller.
Just för att dessa köpare ofta inte är riktigt kunniga kastreras fler och fler kattungar innan dom levereras.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 978
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar