Avla huskatt med renrasigt?

Mustang

Trådstartare
Har aldrig varit inne på katt, men antar att man har samma syn på "korsningsavel" bland katter som hästar...

Jag vill ha en Main coon, men jag vill inte betala 8000 för en main coon.

Om jag då vill para min hona med en main coon, för att få lite av den,
varför ska det vara så ömöjligt och tabu? Kullen kostar inget för ägaren
av hankatten, inga ungar att regga, så varför?!?

Jag har en blåskölpadda (och 2 vanliga sköldisar) som jag vill ha efter,
det blev hon just för färgen, då ala honorna är lika trevliga..

/Mustang som är lite småsur....

Sv: Avla huskatt med renrasigt?

Är man medlem i nått av förbunden så får man inte para sin raskatt med nått annat än katt av samma ras. Gör man det ändå blir man avstängd och får inte längre ställa ut.
Och dom flesta som har raskatt vill inte bidra till huskatt-tillverkning. Det är inte säkert att dina avkommor får nått av MaineCoonen alls, avel är inte så enkelt.

Så var sur om du vill, men det spelar ingen roll. Vi som är medlemmar nånstans har regler att följa, det gör vi oavsett om nån blir sur.

Sen är det en sak till. Att ha hona hemma på parning är inte gratis. Man bör vara hemma från jobbet för att se att allt gå som det ska. Hanen kan strila runt parningen vilket kräver ett rum som håller för sånt. Eller betyda sönderstrilade möbler, tapeter osv. Din hona kan förstöra saker hemma hos hanen som inte heller är gratis att fixa. Din hona kan skada hanen osv.

Senast ändrad:

Jag är inte sur på uppfödarna, jag är sur för att jag inte får som jag vill.

Men avstängd? Måste man nte få reda på det för att bli avstängd?

Svarar samma som MissFideli och tillägger att om du nu får tag på en MaineCoone ägare (vilket jag inte tror om det är en seriös rasägare) så har ju hon/han betalt för sin katt. Varför skulle du få "låna" katten gratis?

Låna katten? Jag utgår ifrån att man precis som i alla annan avel
betalar för parning? Jag ska inte åka någon snålskjuts, jag vill bara
inte betala 8 pix för en katt.

Om jag hade en fin Maine coonhane, så skulle jag INTE låna ut den till

* nån som skulle tillverka bondkattungar, såna finns redan i överflöd på närmsta katthem.

* nån som inte är beredd att slanta upp det katten faktiskt kostar. Vill du ha Maine Coonens egenskaper får du betala för dem.

* nån som inte begriper poängen med avel alldeles av sig själv. Om jag satsar på avel är det för att jag vill tillföra rasen något.

Du går alltså bort på minst tre punkter;)

(Och nej, jag är ingen rassnobb, jag har bondkatter själv:D)

Edit: ser ditt sista svar nu. Nej, du skulle inte få para med min hane mot betalning heller.

Vet du vad!! Vi som parar renrasigt betalar runt ett kattungepris för en parning. Dvs runt 6-8000:- bara för parningen. Varför skulle du komma undan billigare?
Och vadå få reda på det? Är det okej att bryta mot regler och lagar för att ingen får reda på det? I så fall hoppas jag innerligt att ingen låter in renrasiga katt para din, ruskig inställning.

Om du vill ha en maine coon är enda sättet att få det att köpa en. Att para din huskatt med en maine coon behöver inte alls ge dig kattungar som ens påminner om maine coon. Uppfödarna arbetar ju rätt hårt med att få maine coon att vara just maine coon så det är knappast troligt att du med en blandraskull kommer få särskilt mycket maine coon-katt. ;)

Drag som tex. de stora öronen med tofsar och den rasspecifika boxen är nog inget du ska förvänta dig att få hos blandraskattungar.

Om du vill para med en maine coon-hane får du räkna med att betala samma pris som de som parar renrasigt (om du ens får tag i en att para med). Hankattsägarna tar ju inte betalt för vad som komma skall utan de tar betalt för hanens tjänster. De anser att hans tjänster är värda X antal kronor och vill man använda honom är det bara att punga upp. Maine coon-hanar är ju dessutom (förhoppningsvis) DNA-testade för MyBPC 3-genen, ultraljudade och HD-röntgade. Sedan ska de ju helst vara FIV- och FeLV-testade också. Det är bla. för sådant man får betala och jag antar att du inte tänker slarva med hälsan bara för att du tänker ta en blandraskull?

Nu är detta visserligen lite OT, men jag måste få fråga:
Visst var det du som visade bilder på selkirk? Och den rasen var inte godkänd än?
Hur funkar det då om man använder sin renrasiga t.ex. perser till sådan avel, kan man bli avstängd då med?

och till TS:
Vill du ha en maine coon-liknande katt utan att betala 8000 för en kattunge, leta efter en omplaceringskatt. Visserligen är katten äldre, men då är den renrasig och bör därför kunna matcha det du vill ha hos din katt.

Nej, för Selkirk räknas som ras även om den inte är godkänd. Dvs det räknas inte som huskattavel.

Hakar på här jag med! Är inte Selkirk egentligen huskatter? Bara att någon fått en idé och döpt "rasen". Den är ju inte godkänd och ingen vet ju om den blir det heller?

Sen nästa fråga. Jag hade en birma-skogkatt. Mamman var birma-skogis (50-50) och pappan en renrasig birma. Den pappan ställdes ut och vann en massa priser. Samtidigt ställde jag ut min husis och uppgav så klart pappan i alla anmälningspapper och det stod också i katalogen.

Jag ägde varken mamman eller pappan, utan köpte kattungen. Det var ingen tjuvparning utan en planerad parning. En ägare till honkatten och en annan ägare till hankatten (ifall det nu spelar roll).

Men inte sjutton blev de avstängda?!:confused:

Maine coon-hanar är ju dessutom (förhoppningsvis) DNA-testade för MyBPC 3-genen, ultraljudade och HD-röntgade. Sedan ska de ju helst vara FIV- och FeLV-testade också. Det är bla. för sådant man får betala och jag antar att du inte tänker slarva med hälsan bara för att du tänker ta en blandraskull?

Ska hon hälsotesta honan, föda upp, vaccinera och eventuellt betala veterinärkostnader för en kull så är hon ju snabbt uppe i kostnaden för en renrasig MCO, vilket hon ju INTE skulle betala för en katt, så man kan ju kanske gissa att det skulle kunna tummas på en del grejer..

Jag hade faktiskt en huskatts-förfrågan på en av mina hanar. När jag radade upp de tester jag ville ha gjorda innan jag tog emot honan backade ägaren ganska snabbt undan. Jag behövde inte ens nämna att jag INTE bryter mot mitt förbunds regler för någon annans idé om att få fram billiga "raskatter". :D

Nej, Selkirken är en ras i andra förbund och därför klassad som ras även inom Sverak. Man kan registrera den som Selkirk Rex men den kan inte få cert och titlar på utställningar just för att den inte är godkänd. Den är alltså godkänd i andra förbund, men inte inom Sverak.

Att ägaren inte blev avstängd kan väl bero på att inget noterade det. Det är fortfarande ett regelbrott och hade det kommit till Sveraks vetskap så hade ägaren blivit avstängd.

Hakar på här jag med! Är inte Selkirk egentligen huskatter? Bara att någon fått en idé och döpt "rasen". Den är ju inte godkänd och ingen vet ju om den blir det heller?

Sen nästa fråga. Jag hade en birma-skogkatt. Mamman var birma-skogis (50-50) och pappan en renrasig birma. Den pappan ställdes ut och vann en massa priser. Samtidigt ställde jag ut min husis och uppgav så klart pappan i alla anmälningspapper och det stod också i katalogen.

Jag ägde varken mamman eller pappan, utan köpte kattungen. Det var ingen tjuvparning utan en planerad parning. En ägare till honkatten och en annan ägare till hankatten (ifall det nu spelar roll).

Men inte sjutton blev de avstängda?!:confused:

Hade någon anmält det så hade personen troligtvis blivit avstäng ja.

Hur kan det göra det? Ansöker man eller? Annars kan ju vem som helst hitta på en ny ras? *nyfiken*

Jag är osäker på hur man gör. Det krävs i alla fall att den har en homogen typ och en påkommen standard. Sen måste man kunna visa upp ett antal som ser ungefär likadana ut, sen ska FIFé som är Sveraks "topp" bestämma sig för om dom blir godkända som ras och den riktiga standarden sätts. Jag tror att inom FIFé är det nog i princip omöjligt att få en ras godkänd som inte redan är godkänd i andra förbund. Dvs det går inte att korsa t.ex MaineCoon och Skogkatt och tro att man får en ras av det.

Angående OT;
Jag har en ras där man fortfarande får och gör utparningar.
Jag kan ansöka om att para någon av mina katter med en annan ras, få godkänt och göra en blandrasparning om detta har en mening och ett mål för min avel. Detta ansöker man om, katterna får stamtavla och registreras som rakhåriga hybrider fram tills man får lockiga individer.

Jag drömmer om Devon+Burma. :love:

Okej då har jag lärt mig något nytt om det i alla fall (nya raser).

Ang det andra, jag tror inte någon missade det. Jag menar birman var framgångsrik och både han (flera gånger) och min huskatt tog sig ända till Sveraks vinnarutställning, alltid med "öppna kort" dvs rätt härstämning på alla officiella papper.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 978
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30