Avla fram en korsningsponny, vilken hingsstorlek?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare magdatjo
  • Startdatum Startdatum
M

magdatjo

Hej. Om man har ett sto med mkh närmare 155 cm, och vill avla fram en avkomma som är mellan maxad c-ponny till maxad d-ponny, vilken storlek på ponnyhingst ska man ta då? Jag kan ju tänka mig att med en D-ponnyhingst är det risk för att avkomman blir övervuxen, men det är ju bara som jag gissar. Är det någon med verkliga erfarenheter som kan tipsa mig?

Sv: Avla fram en korsningsponny, vilken hingsstorlek?

Det finns aldrig några garantier. Jag vet ett sto på 145 cm (halvblod) som betäcktes med en welsh på 128 cm och sist jag såg annons på avkomman så var den 155 cm.

Jag skulle rekommendera en B-ponny hingst. Men med ponnyavel, så finns ju alltid risken att de blir övervuxna....

Hänger lite på stoets stam oxå. Små halvblodston, kan ofta ge stora avkommor även med liten hingst, eftersom halvbloden är avlade för att bli uppåt 160cm och gärna högre.

Har hon ponnystam, så är chansen större att fölet håller ponnymått, men garantier finns inte..;)

För det mesta så blir ponny föl större än deras föräldrar, så jag hade valt en b-ponny hingst till ditt sto på 155 cm.
Det är alltid svårt att veta villken storlek det kommer att bli på avkomman i en sådan situation, men det är ju bättre att din avkomma blir lite för liten, än lite för stor.

jag skulle välja en maxad b- ponnyhingst eller en liten c-ponny. Då har du nog störst chans att få en d-ponny, men det finns som sagt inga garantier. man måste även ta hänsyn till stoets och hingstens stam, hur stora hästar som finns längre bak mm.

Lycka till!! :bump:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 679
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar