Sv: Avla eller inte???
Ghost, det är svårt att råda dig till om du ska avla eller inte. Rent stammässigt så får man gå rätt långt bak i mödernet för att hitta några ljuspunkter så enbart på stammen skulle jag säga nej.
Du känner dock din häst bäst, kan hennes historia och om du har för avsikt att träna upp fölet själv så finns ju inget hinder. Att sälja, nja... då blir det nog mer en förlustaffär om man ser rent ekonomiskt på det. Oavsett vad du väljer så skulle jag rekommendera en ung vältravande hingst med modernt amerikanskt blod då hon har så pass gammal stam.
Man har ju dock känslor för sina märrar, jag har ju själv avlat på ett sto jag vet var hyperkapabel men som inte fick till det pga skador. Trots ett 1.14-rekord som 4-åring så antar jag att det skulle vara svårt att sälja avkommor till bra pris efter henne. Nästa år har jag ytterligare ett sto jag inte vet vad jag ska göra med... Enkel stam men själv stark och löpärlig och med en hyfsad syskonskara. För mig kan hon ha ett värde som avelssto men ser andra det på samma sätt?
Linjeavel på Tibur vill jag nog avråda från. HAr iofs inte stött på någon sådan men ffa med tanke på att Tiburhästarna överlag har väldigt sköra hovar så skulle jag inte våga. Dessutom, har du otur så kan du få en riktig skuttburk. Men där finns det säkert andra som har annan åsikt.