Mera av linjeavel, blodslinjer, hingstval

Sv: Mera av linjeavel, blodslinjer, hingstval

Jag försökte betäcka med honom men han var fullbokad redan då :cry:

Skulle vara kul o betäcka med henne :D

Har lämnat en del skapliga i finland och snygg är hon också

tenacious_0603_tu2.jpg

Nej, det var 2006 jag skulle betäcka fransyskan med honom.
Nu har jag ju inga fölmärrar....( som tur är :D )

Listhingstar får/fick bara betäcka 25 ston om året, nu vet jag inte om det ändras i om nya bullentiner..

Den korsad med fransk outcross skulle smaka mumma....:rofl:

Om jag fattat rätt så är alltså Ua Uka linjeavel i balans medan Florestan blir obalans i ditt exempel?
Vad gör det egentligen för skillnad?

Ua Uka är ett sto och hon lämnar sin x-cromosom oavsett om det blir en hingst eller sto, man brukar inte prata om balanserad linjeavel på ston, brukar kallas RF-korsad.

Balanserad linjeavel på hingstar däremot eftersom de lämnar sin y-cromosom till en hingstavkomma och x-cromosom till ett sto. I exemplet är Florestan i balans, men däremot Carioca II i obalans!

Om man har amerikanskt på mödernet och "rätt" märr av rätt stolinje (Wired Pine = Ethelwyn = En av de 7 framgångsrikaste amerikanska mödernelinjerna sedan begynnelsen) så kan det mesta gå ;)

jätteintressant tråd ju! :D

såg att ni nämt linjeavel på Arnie Almahurst, det har vi fött upp två..

sto
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Hyltans+Adora&existing=S%F6k

hingst
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...er+Photo+Kosmos&dam=Aces+Happiness&test=S%F6k

stoet har ett sjuhelvetes humör. har tydligen inte alls skött sig under inkörningen, dock - så fort allt är på och de kör ut går hon som en klocka! ska ju bli spännande att se hur explosiv hon blir.. med tanke på hur mamma var.. :devil:

hingsten är världens snällaste häst MEN en riktigt riktigt tuff häst.

de har båda även mkt Speedy Scot i stammen.. hur är han att linjeavla på?

Liknande trådar

L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Trav ja, det är ju inte så långt borta nu. Vilken hingst ska ni betäcka med? Vad kan ni tipsa om för hingst till detta sto...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 294
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar