Avla eller inte???

ghost

Trådstartare
Det är ju något speciellt med att ta fram en häst enda från början, bara premie - kval gör ju att man blir så stolt att man kan spricka.

Just nu är det stilltje på avelsfronten på grund av att stallet är fullt och att gammelstoet nedärvde sina defekter till sin avkomma, men...

...Jag har ju starthästen (ja just nu kallas hon för det igen), rekord 16,6 am, 37 400 kr insprunget. Hon är 163 cm, långryggad linjegångare vars största nackdel är att hon är rätt krokhasig. Annars är det en trevlig typ av häst, och jag måste säga som "alla andra" :o, hon hade uträttat betydligt mer på banorna om inte om hade varit. :D Stammen är GAMMAL e. Callit - u. First Price, (momor född 73) men det finns många startande hästar i varje led.

Blodbanken: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=469228&lang=swe&breed=warm

070428005.jpg

Så ja... Nu finns tanken här, ska vi eller ska vi inte? Och i så fall med VAD??? :p

Sv: Avla eller inte???

Om du inte avser att sälja avkomman tycker jag att du ska betäcka!
Jag skulle inte kalla henne för krokhasig, utan vinklad has, om det är hon på bilden, jag kan inte se någon konturstörning på baksidan av hasen. Många av de bästa hästarna ser ut så, titta på Viking Kronos.

Angående hingstval skulle jag välja en som har Nancy Hanks flera gånger på x-factorn, ditt sto har det fyra gånger.

Nä, det är bara för eget bruk och intresse.

Det vore ju inte så smart att lägga ut en bild på en annan häst? :crazy:

Så krokhasiga hästar har konturstörning på baksidan av hasen? Det trodde jag uppkom vid harhas?

X-faktorn, vad innebär det egentligen? Jag är inte tillräckligt insatt för att begripa allt på Blodbanken om jag ska vara ärlig.

Senast ändrad:

Krokhas är det väl igentligen, men det är oftast ingen nackdel om du har en brett ansatt krokhas utan tendens till harhas. Jag tycker inte den såg så väldigt krokig ut. Men man kanske inte ska välja en hingst som har krokig has!

från blodbanken:
Linjer och x-faktorpositioner

Hingstlinje Hingstlinje, klassificerad efter äldste fader i rakt i nedstigande led.

Stolinje Stolinje, klassificerad efter äldsta moder i rakt i nedstigande led.

X-faktorpositioner Klicka på för att rödmarkera x-faktorpositioner.

Ur genetisk synvinkel är begreppet hingstlinje relaterat till y-kromosomen och stolinje till mitokondrie-DNA, vilka båda ärvs i rakt nedstigande led. Blodbanken använder även begreppen y-position (anfader i rakt nedstigande led) och m-position (anmoder i rakt nedstigande led).

X-faktorpositioner är platser i stamtavlan varifrån hästen har kunnat få sin x-kromosom (mor till son, mor till dotter, far till dotter men inte far till son).

Nancy Hanks (Nancy Lee står det i blodbanken, mor till Nancy Hanks) räknas som ett av grundstona, stammor till många av de svenska elitstona, jag skulle i alla fall försöka att få in mer sådant blod i en eventuell avkomma. Enligt avelslära på husdjur kan x-kromosomen bära på fler olika anlag än y-kromosomen, men det gäller ju att få fatt i bra sådana anlag förstås.
Ett par franska hingstar som har en del Nancy Hanks blod är Korean och Orlando Vici.

Mormor Komplett Bunter har jag sett tävla många gånger, hon var en "stjärna" på Sundbyholm på sin tid!

Mormor Komplett Bunter har jag sett tävla många gånger, hon var en "stjärna" på Sundbyholm på sin tid!

Nä men vad kul. :idea:

Jag vet ju att gamla husse/uppfödaren pratade om hennes sto-stam men man lyssnar ju gärna med ett halvt öra för minst hälften travgubbsen säger brukar ju vara just snack. :D

Är det verkligen bra att lägga mer franskt på henne? Hon är ju en rejäl modell kan man ju säga även om hon inte är tung i modellen. Mer stark är speedig.

Rite on Line har Nancy Hanks fyra gånger i stamtavlan, varav en gång på x-factorn, så varför inte? Han är en fullblodslik travare tycker jag och har lämnat bra med lite franskt på mödernet.
Om stoet är mer starkt än speedigt ska vi nog glömma mer franskt blod. En hingst som kommer från Nancy Hanks möderne är Mr Lavec, har dock lite franskt inslag i stammen.
Boka Rite on Line i tid bara om du väljer honom, han kanske blir full igen, även om det inte hörts så mycket om/av honom i år.

Ett annat alternativ är Scarlet Knight!

Och Det kommer från DIG som är "liiite" förtjust i franskt? :D

Noterar på listan... :idea:

:D :D :D Jaa! Men jag betäcker ju själv med helamerikanskt i år. :o :o
Tror Rite On Line skulle passa väldigt bra på din märr i alla fall. Tror hans typ passar din långryggade dam.

:D :D :D Jaa! Men jag betäcker ju själv med helamerikanskt i år. :o :o
Tror Rite On Line skulle passa väldigt bra på din märr i alla fall. Tror hans typ passar din långryggade dam.

Ja det är ju det, man ska ju försöka hitta det som passar BÅDE exteriört och blodsmässigt! :idea:

Jag har hört från andra att Callit-märrar kan vara rätt vrånga, min är bestämd av sig men genomtrevlig.

Får du sen en sån modell som vi har springer i hagen,Rite On Line:are alltså,så går du upp i brygga o pissar längd.....:o:D

Jaaa,uttav glädje alltså.Iaf så gör jag det när jag tittar på våran;)

Ja det är ju det, man ska ju försöka hitta det som passar BÅDE exteriört och blodsmässigt! :idea:

Jag har hört från andra att Callit-märrar kan vara rätt vrånga, min är bestämd av sig men genomtrevlig.

Det är nog inte specifikt Callit utan hans far Tibur, hans barnbarn är kända för att kunna vara vrånga, slå, vända 180 grader för en skugga, utbrytare mm, dock inte alla förstås.

När jag kollade Callit som morfar såg jag en de linjavlat på Tibur, Callit-märr betäckt med Shibur :eek:. Shibur har jag sett en hel del "mindre kul" avkommor efter.

Vi har ju inte så många Callit-avkommor här i trakten.

Hur tänker du med linjeavel på Tibur???

Intressant, den tanken har faktiskt aldrig slagit mig...

Liknande trådar

Trav Blodbanken är ju ett kul och bra hjälpmedel. Jag har nog haft lite lite att göra en stund då jag kombinerat mina ston med lite olika...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 969
Senast: Snazzy_Millie
·
H
Trav länk till blodbanken : http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=umarije+volo Hon har en "gammal" stam...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: Half moon
·
Trav I år är det dax igen att betäcka Lisa Crown och nu vill vi ha en stor diskussion med massa tankar och ideér :rofl: Lite länkar som...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: ghost
·
Avel Dax och börja fundera på betäckningen i år och tanken var ju egentligen att hon inte skulle betäckas i år, men efter att ha förlorat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 640
Senast: lsz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar