Avkommor till Carte ´dor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare savage
  • Startdatum Startdatum
S

savage

Har en märr (Epson - Herkules) som är dräktig med Carte ´dor, är det någon som har några åsikter om hans avkommor? Han har väl bara en årskull i Sverige?
Vad tror ni om den stammen?
Det blir mitt första föl och jag är vansinnigt nervös :smirk:

Sv: Avkommor till Carte ´dor?

Jag har kanske sett en handfull avkommor efter honom och alla dem har varit undan väldigt förnämliga avelsston - ston som tidigare gett väldigt bra avkommor.

Fölungarna efter honom är lätta, eleganta och långbenta. Dom ger ett ädelt och vaket intryck när man tittar på dem. Nu är det ju som du vet väldigt mkt fullblod bakom Cartan så det är ju inte så konstigt ! Däremot så har jag sett endast en av dem utanför fölboxen - i hagen - han hade en stor galopp rörde sig väldigt smidigt och välbalanserat.

Jag tror att det finns bilder och tom. video på avkommor e honom på Mälardalens varmblodsklubbs hemsida.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Han kanske inte vore så fel till FT-avel då? Jag funderar på honom till mitt 88 keys-sto, mest pga av hans goda stam (och jag kan inte lägga honom på den andra märren för hon är ju e Cortez).

Hej Athena ! Han kan nog vara ett väldigt gott alternativ till fälttävlans avel - det tror jag absolut.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Oj, då låter det spännande, hoppas att h*n inte blir allt för stor bara...
Var in och kollade på din hemsida Helen, vilken fin sida och vilka fina hästar :d

Tack ! :o Är mamman stor eller ?

Hälsningar Helen

Nej, det är hon ju egentligen inte, 165. Men jag är en liten skrutt :crazy:
Vill gärna att fölungen blir runt 1.65, det är de långa benen som alla nämner efter Carte ´dor föl som gör mig lite orolig...

Jag kan inte fatta var de långa benen kommer ifrån?! Av det jag minns från bruksprovet var hingsten själv av mkt rejäl, omodern halvblodsmodell och absolut inte långbent och lätt. Skulle aldrig ens fundera på att använda den på något annat än fullblod eller sto som jag vet lämnar väldigt ädelt... Men lämnar han så bra som ni säger så är han ju en optimal avelshingst - de ska lämna bättre än de själva är.

Jag tror att det stora fullblodsinslaget bakom honom slår igenom - även fast det inte slagit igenom på honom självt. Men det är som du säger bra avelsdjur ska lämna bättre avkommor än sig själva. ;)

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

clownen skrev:
Jag tror att det stora fullblodsinslaget bakom honom slår igenom - även fast det inte slagit igenom på honom självt. Men det är som du säger bra avelsdjur ska lämna bättre avkommor än sig själva. ;)

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Men har han så mkt xx? Corde var ju 50% (drygt antagligen) men sen? På Askös hemsida finns stammen i 3 led el nåt, ska kolla Allbreed också.

Mitt sto är f.ö. av den mkt ädla o högställda modellen (50% xx) och har lämnat väldigt lätta avkommor, så jag oroar mig iofs inte för egen del.

Jag är ju en riktig nybörjare på det här..
Stoet har jag fått låna och jag satt och sträckt läste och olika hingstar den här tiden förra året och försökte prata med alla som jag kom åt.
Ena dagen funderade jag på Qalle men ångrade mig när jag såg hingstkatalogen, tyckte att han var så fin på Strömsholm. :d
Sedan funderade jag på Cardento men så såg jag Carte´dor på Strömsholm och blev kär :love:
Typisk nybörjare :o
Men jag hoppas att det här blir bra.
Stoet har fått 4 jättefina avkommor innan så...

Carte dór är e. Cor de la Bryere ( e. Rantzau xx ue. Lurioso e. Furioso xx ) – Landgraf ( e. Ladykiller xx ) – Wahnfried ( e. Waldenser xx ) – Colonel ( e. Cottage son xx )

Jag tror att uppfödaren till Carte Dór medvetet avlade fram en avkomma ( Cartedór ) med alla linjerna tillbaka på fullbod - men det här är min egen teori. ;)

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Visst, men om du drar ut en femledsstam på honom så undrar jag om procenten blir så hög?

Hur många procent det är har jag inte reflekterat över. :confused:

Jag vet bara att de flesta utav hingstlinjerna går tillbaka på fullblod och att han förärver det ädla utssendet med långa ben i hög grad.

För mig så är inte % det viktigaste utan förärvningen... ;)

Hälsningar Helen

Vad det gäller clownen så har hon väl alltid varit aggitator för Asköhingstarna

Till dig Burra ! Om du ska börja med personliga påhopp så kan du börja med att presentera dig med ditt riktiga namn. Först då kommer du att få ett svar ! Att hoppa på folk och säga att jag bedriver agitation får stå för dig.

Stora i truten skulle vi alla kunna sitta och vara mot varandra här på Bukefalos, men det hör inte hemma på ett forum - och definitivt inte under pseudonym.

Tänk på att det är sådana här saker som ger sajter dåligt rykte och sabba inte för dem som har byggt upp den här sajten och lägger ner säker massor av tid på att underhålla den.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Senast ändrad av en moderator:

Den ligger på 56,25 % fullblod på 6 led! :)

Mvh Cissi som inte hinner skriva så mkt idag... :)

Har inte förväntat mig något svar, jag bara säger vad jag iaktagit under ett antal år. Så du får ta det som en iaktagelse och ditt svar saknar betydelse

Burra skrev:
Vad det gäller clownen så har hon väl alltid varit aggitator för Asköhingstarna

Agitation är väl ett lite starkt ord i sammanhanget? So what om nu clownen gillar Asköhingstarna, alla människor har rätt till ett personligt tycke och smak!

Håller f.ö. med om att anonyma personangrepp på forum som detta är väldigt tråkiga och känns mycket onödiga...

//Kristin

Strunta i Burra - som är duktiga på personliga påhopp men som inte vågar stå för dom. :smirk:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 901
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023