Avkommor med höga knälyft (halvblod)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 043
H

Helan

Jag har kollat på Lambourghini till mitt sto, och på flera ställen sett att han gett avkommor med höga knälyft fram. Är detta något att sätta värde på? Det kan ju vara snyggt iofs, men är det inte vettigare att tala om bra undertramp med bak? Ger de höga knälyften någon fördel? Är höga knälyft samma som bra trav? Eller resulterar detta i att de får upp=fram benen bättre?
Åsikter någon?

Sv: Avkommor med höga knälyft (halvblod)

puttputt, någon som kan svara?

För en bra gång så krävs både och tycker jag. Stela raka framben kan aldrig uppväga ett bra hasarbete och tvärt om. I regel brukar det väl hänga ihop, bra undersatta bakben ger större chans till "lättare" framdel.

Om jag utgår från mina Lambo barn så har de fått höga knälyft men också "sträck" i benen + mycket bra och lätta bakben. Med andra ord bra gångarter.
Höga knälyft behöver inte medföra bra gång utan man vill gärna ha både sträck och lyft vilket ger en lätt och svävande gång. Bara lyft utan sträck ger ofta kort och stabbig gång. Bara sträck ger ofta en väldigt markbunden gång. Det maximala är både ock.

Om jag utgår från mina Lambo barn så har de fått höga knälyft men också "sträck" i benen + mycket bra och lätta bakben. Med andra ord bra gångarter.
Höga knälyft behöver inte medföra bra gång utan man vill gärna ha både sträck och lyft vilket ger en lätt och svävande gång. Bara lyft utan sträck ger ofta kort och stabbig gång. Bara sträck ger ofta en väldigt markbunden gång. Det maximala är både ock.

Det låter ju bra. Bara lyft har jag sett på Andalusierna, och bara sträck finns på en hel del halvblod, de ser ut lite som gestaposoldater.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 085
Senast: Heloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka