Avkomma innan tävling?

F

Fjant

Jag ville bara höra mig lite för vad ni tycker om att ta ett föl på en treåring.
Jag har ett jätte trevligt sto efter Wetano som jag köpte i våras, de jag köpte henne av rådde mig till att betäcka henne som treåring, så att hon haft ett föl när jag sen börjar tävla henne.
Jag visade henne på premiering i sommras och hon fick då 39p, vilket innebär att om hon får behålla sina poäng som hon haft sen tidigare så har hon en god chans att få diplom på 3-års testet!!!
Nu har jag funderat på detta att betäcka henne, men jag har verken kunskap för betäckning och val av hingst och allt det där eller råd att ha två hästar.
Kan man "låna" ut hästen för betäckning, är det någon här som har gjort något liknande?
Man kan tydligen få billigare betäckning om man har ett sto som gjort bra ifrån sig på 3-års testet och det kan ju vara synd att låta det gå till spillo. Dessutom så är det ju bra att stoet har fått ett föl innan tävling eller?
Jag ska snart åka till Thailand, men jag hoppas att ni har haft många åsikter tills jag kommer tillbaka.
Tack!!

Sv: Avkomma innan tävling?

Menar du att du tänkte låta betäcka stoet som treåring så att hon får föl som fyraåring? Det är i såna fall det normala bland halvblod, och inget konstigt alls.

Jag kanske utryckte mig lite flummigt, det jag ville veta var ifall någon har lånat ut sin häst för betäckning och hur det isåfall funkar. Och vad ni anser för och nackdelar med betäckning vid 3 år.

Det kanske lät lite bättre!

Hade jag kunnat hade jag betäckt min totto vid 3-4 år. Man kan ju fortfarande rida in och utbilda hästen fast den är dräktig. Fördelen är ju att om man man slipper avbryta tävlingskarriären om man har en sådan. SÅ kan man ju vänta tills dom blir lite äldre innan föl 2 så...

Om du har en fin häst med bra stam, exterör, temprament så tycker jag att du ska betäcka henne. Visa henne påtre års test och betäck henne sedan, på så sätt förlorar hon inte så mycket i sin utbildning eftersom hon får starta i championat, breeders mm när hon är 5 istället för 4.
Det kan finnas folk som vill "beställa" ett föl från just ditt sto om hon är riktigt fin.
Jag har själv köpt en beställd fölunge. MEN ska du gör anågot liknande så skriv ett ordentligt kontrakt på vem som betalar vad, vem som står som uppfödare mm. Mycket att tänka på men kan bli hur kul som helst.
Du kan säkert även låna ut henne som avelsto under ett år men då missar ju du hela grejen och det är alltid vanskligt med utlånade hästar ....tycker jag.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar