Avkomma Bravour-Chapman-Cornet Obolensky

zoomzom

Trådstartare
Hej,

Har en vallack f.2011 med ovannämnda hingstar bakom sig(förhoppningsvis skrev jag rätt ordning) och det är många som höjer på ögonbrynen när jag nämner stammen och säger att där har jag lite att bita i.. Många uttrycker att det är "vassa" hingstar och kan lämna tuffa avkommor.. Detta kan jag delvis hålla med om, en häst med otroligt tufft psyke och utmanar människor/andra hästar rejält men samtidigt har en helt fantastisk ridbarhet med trevliga gångarter och trevlig hoppteknik. Men, min fråga är egentligen om det finns någon här inne med erfarenhet av dessa hingstar och avkommor? Stämmer det att det brukar bli vassa/tuffa?

/en som har dålig koll på hingstar
 
Du skrev inte riktigt rätt.

Han är e. Bravour - Chapman - Ceylon - Urbino

Och ja det finns tufft blod där - jag skulle säga att Chapman-Ceylon kan vara ordentligt tufft. Bravour är en trevlig hingst som jag skulle säga lämnar bussiga avkommor i regel - men Cornet Obolensky (hans far är också av tuffare sort)
 
Urbino var inte heller helt okomplicerad, så stammässigt sett låter hästen som om den skulle kunna vara besvärlig i temperamentet.

Jag har själv ett 26-årigt sto efter Ceylon. Spänstig med både bra gång och hoppförmåga, men känslig och tuff. Man kan inte vara för hård för då kan hon slå tillbaka, men inte för mesig för då tar hon över. Man måste vara konsekvent och vänligt men bestämt putta henne åt rätt håll, alltså bildligt :)
 
Du skrev inte riktigt rätt.

Han är e. Bravour - Chapman - Ceylon - Urbino

Och ja det finns tufft blod där - jag skulle säga att Chapman-Ceylon kan vara ordentligt tufft. Bravour är en trevlig hingst som jag skulle säga lämnar bussiga avkommor i regel - men Cornet Obolensky (hans far är också av tuffare sort)


Tusen tack för rättningen om hur man skriver! :)

Spännande, köpte honom då jag ansåg han ha potential och var trevlig. Det är nu efter något år jag börjat spana lite på stammen och olika hingstar och blev nyfiken. Så roligt, men svårt!
 
Urbino var inte heller helt okomplicerad, så stammässigt sett låter hästen som om den skulle kunna vara besvärlig i temperamentet.

Jag har själv ett 26-årigt sto efter Ceylon. Spänstig med både bra gång och hoppförmåga, men känslig och tuff. Man kan inte vara för hård för då kan hon slå tillbaka, men inte för mesig för då tar hon över. Man måste vara konsekvent och vänligt men bestämt putta henne åt rätt håll, alltså bildligt :)

Tack för ditt svar! Det låter som om våra hästar är lite lika i hur de vill bli hanterade. Känner alltför väl igen den fina balansgången man får gå för att inte vara för hård/mesig.. I början när jag fick hem honom så var han inte särskilt trevlig, ung och bortskämd..Utmanade rejält och när vi inte gjorde som han tyckte passade så fick man se upp. Otroligt snabb i bakbenen och träffsäker Idag är han väldigt mycket trevligare i hanteringen och lunkar på utan protester med de flesta, men kan fortfarande sura till mot nya/försiktiga.
 
Du skrev inte riktigt rätt.

Han är e. Bravour - Chapman - Ceylon - Urbino

Och ja det finns tufft blod där - jag skulle säga att Chapman-Ceylon kan vara ordentligt tufft. Bravour är en trevlig hingst som jag skulle säga lämnar bussiga avkommor i regel - men Cornet Obolensky (hans far är också av tuffare sort)

Det lät ju lite rimligare, Chapman - Cornet Obolensky vet jag inte ens om det är möjligt? Och linjeavel på Cornet Obolensky vet jag inte heller om det är så vanligt.

Chapman-Ceylon-Urbino - det tycker jag låter som väldigt mycket egna idéer, Bravour har nog kanske mildrat det hela lite, så jag skulle nog tänka att mamman i högre utsträckning var något för den rutinerade!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 726
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 597
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp