Avgörande med pris på hästen?

trofé

Trådstartare
Måste få rådfråga... Hur mycket skulle det spela in för er när ni letade häst ang priset? Givetvis kan man ju ha ekonomiska begränsningar som sätter ett rent konkret tak. Men om ni ändå hade råd, skulle ni väga in priset som en stor aspekt i skillnaden på att den ena kostar 30.000 och en annan 55.000? Om ni vet att ni skulle ha råd med vilken som, men skulle ni ändå låta det spela in?

Tänker på att om jag köper den billigare (även hittat hästar där emellan i prisklass), så finns det ju pengar "över" till ev ny sadel, stallhyror och annat. Men om man hittar en häst för 55' som man verkligen trivs med kanske det är värt mer? Hur skulle ni resonera? Eller hur har ni resonerat vid köp?

Sv: Avgörande med pris på hästen?

Måste få rådfråga... Hur mycket skulle det spela in för er när ni letade häst ang priset? Givetvis kan man ju ha ekonomiska begränsningar som sätter ett rent konkret tak. Men om ni ändå hade råd, skulle ni väga in priset som en stor aspekt i skillnaden på att den ena kostar 30.000 och en annan 55.000? Om ni vet att ni skulle ha råd med vilken som, men skulle ni ändå låta det spela in?

Tänker på att om jag köper den billigare (även hittat hästar där emellan i prisklass), så finns det ju pengar "över" till ev ny sadel, stallhyror och annat. Men om man hittar en häst för 55' som man verkligen trivs med kanske det är värt mer? Hur skulle ni resonera? Eller hur har ni resonerat vid köp?

Jag vet alltid vad för typ av häst jag är ute efter & vad den kommer att vara värd.
Skulle inte betala några fantasipriser om jag hade pengarna, då är man bara dum.
Ser dagligen annonser med icke speciellt lovande tex 2 åriga islandshästar á 60 000, stackare som köper en sån säger jag bara.
Bara för att hästen har ett högt pris är den ju inte bra.Sen finns det bra hästar som kostar därefter.Det gäller att skilja dem åt.

Instämmer.
Om man vet vad man vill ha, så betalar man därefter.
Om jag inte hade råd, skulle jag hellre vänta. Ett hästköp är
ju en stor grej och det gäller också att man verkligen trivs med hästen. Jag betalar gärna för det jag vill ha, men inte hur mkt som helst förstås... Hmm ser att jag låter lite svamlig:D
//Jezz

Jag skulle valt den hästen som "man verkligen trivs med" oavsett priset.
Köper hellre en begagnad sadel, som man kan byta längre fram. Än en billig häst som det inte riktigt klickar med.

Tackar för era svar... Ska och titta på några stycken till så får vi se vilken eller vilka det känns bäst och priset på dessa.

Jag är rättså kräsen den dagen jag ska köpa häst. Jag vet vad jag vill ha och sen får prislappen säga vad den vill. Fast jag vet att jag inte kommer få det jag vill ha för under en viss summa i alla fall.

Så nej, priset är inte avgörande. Vad det är för häst och hur vi passar ihop är avgörande.

Det kostar lika mycket att hålla en bra häst som en dålig häst.

Hade jag råd hade jag köpt den häst som jag känt i magen att jag trivts bäst med. Särskilt om det inte handlar om mer pengar än så. Mycket pengar är det ju - men det finns ju hästar som kostar miljoner att jämför med! ;)

Jag hade tagit den som klickade bäst. Om båda låg inom ramen för min budget så är det korkat att bli dumsnål, som sagt, den som passade mig bäst, billigast eller dyrast.....;)
Man ska förhoppningsvis ha den länge och det brukar inte vara inköpet som är dyrast eg utan alla omkostnader.

Lycka till!!

Mvh J.

Jag vet vad jag vill ha för häst när jag kollar annonser. Jag har självklart en budget att gå efter (det har väl de flesta av oss) men jag skulle aldrig låta pengar styra att jag valde en sämre häst. Hittar det som bäst stämmer överens med mina förväntningar inom min prisklass.

Sen kan det ju alltid tänkas att jag köper något till en mycket billigare peng som renoveringsprojekt. Något jag vet kommer vara värt mer om en tid.

Jag köpte nog min för mer än han egentligen var "värd" men eftersom det sa klick i hjärtat första gången jag såg honom så spelade inte priset någon roll. Och han hade alla de egenskaper jag sökte såklart. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag betalat det dubbla :angel:
Nu var jag ju tvungen att ta lån, så oavsett pris hade det ju inte "blivi pengar över" om han hade varit billigare, dessutom blev ju månadskostnaden på lånet ett tak på priset förståss.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 747
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 765
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar