Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

Sv: Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

Jag skulle nog använda värderingen rakt av om den är gjord på ett bra sätt. Det är krångligare på alla vis att motivera ett avsteg från en bra "oberoende" värdering, eftersom det kan vara svårt att överblicka alla effekter.

Jag tycker också detta känns bra, priserna som "värderaren" satte är ungefär vad jag skulle begära om jag sålde dom till någon annan och då kan ingen komma i efterhand och säga att jag gynnat mig själv privat heller, dessutom har jag ju inte gynnat företaget heller eftersom de betalat marknadspris.

Värderingsintyget är bara skivit "hästen XXXX värderas till XX000kr det står inget om inklusive/exklusive moms tex, men det är väl rimligast att det är inkl moms? annars är priset inte "marknadsmässigt" anser jag utan lite av ett överpris. Tänkte inte på detta när h*n skrev intyget...

Fast du säljer väl som privatperson till ditt företag och då är det ju ingen moms.

Jo det gör jag ju så klart men jag måste väl ändå skriva på kvittot att priset är inkl moms??

För företagets bokförings skull? Eller kan företaget köpa något som är o-momsat? :confused:

Ja, köper företaget från en privatperson så är det utan moms. Eftersom säljaren inte betalar in nån moms till staten så kan inte företaget/köparen dra av nån moms.

ok så då ska jag inte fylla i ruta "moms ingår med xx kr" då med andra ord.

Tack för svaret :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 257
Senast: NNH
·
Hästmänniskan Jag har en enskild firma (stuteri och konsulterande läkarverksamhet, det senare dock aldrig utnyttjat då jag bara jobbat för skattad...
2
Svar
26
· Visningar
3 343
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar