Hur avvecklar man ett hästföretag?

Sv: Hur avvecklar man ett hästföretag?

Silverkedjan skrev:
Och jag vill inte ha något företag .

Det må vara hur lönsamt som helst, men jag har varit bunden av att hålla reda på kvitton och papper i 15 år och vill SLIPPA det och skaffa mig ett liv istället. Jag betalar gärna 55% i skatt bara jag får slippa lägga tid och energi på någon form av byråkrati!

Det kommer att finnas kvar hästar, men inte i större omfattning än vad andra har som privatpersoner.
Det fungerar tyvärr inte så.
Om du har 2 ston och det ena stoet får ett föl, så blir det företag av det oavsett vad du vill.

Om du har 1, EN, hingst i avel, så blir det företag av det också.

Om du har en momspliktig omsättning på mer än 45 000:- om året så BLIR det företag av det också.

Det är oerhört svårt att komma undan.
Det räcker med att du säljer en, EN, 1, häst per år, så är du där.
Då måste du redovisa.

Men jag förstår inte varför det är så svårt, jag har alltid gjort så, och inte tycker då jag att det är så besvärligt.
Numera är verksamheten så enkel att jag inte behöver någon revisor.
Men då jag anlitade revisor så kostade det 7 500 :- + moms /år.
Det är ingen hiskelig summa direkt.
Bokföringen kan man anlita någon liten bokföringsbyrå till.
Man kastar in kvittona så kör de bokföringen i något dataprogram, t.ex. Hogia.
Det tar dem inte många timmar, så det kan inte bli så dyrt.
Säg att de lägger 1 timme per månad på detta, så kan det väl bli en 6 000:- per år.

Det är ju bara småpengar.

Inte_Ung skrev:
Det fungerar tyvärr inte så.
Om du har 2 ston och det ena stoet får ett föl, så blir det företag av det oavsett vad du vill.

Om du har 1, EN, hingst i avel, så blir det företag av det också.

Varför då? Det finns ju massor av människor som driver det som hobby likväl? Att man får skatta för överskottet (haha) är ju en sak, men inte behöver man ju driva det som företag! Då måste det framförallt uppfylla de tre kraven; självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.

I Tims fall handlar det ju bara om den första punkten, kanske viss varaktighet men definitivt inget vinstsyfte.

athena skrev:
Varför då? Det finns ju massor av människor som driver det som hobby likväl?
Inte vet jag varför, jag vet bara att.
Men man måste redovisa inkomster även från en hobbyverksamhet.
Och då så är det ju lämpligt att dra av utgifterna från dessa.

Om man verkligen lyckas att få vinst eller inte, det är av underordnad betydelse.

Det är INTE roligt att bli skönstaxerad.
Och det är vad alla dessa massor av människor skulle kunna bli om det vill sig illa.

Man kan ha en eller flera valackar och ETT sto som får föl utan att det räknas som verksamhet.
Djungel?
Javisst!

Inte_Ung skrev:
Man kan ha en eller flera valackar och ETT sto som får föl utan att det räknas som verksamhet.
Djungel?
Javisst!

Jo och djungeln blir ännu tätare än så för bedömningen om det är en verksamhet eller inte kan variera mellan olika skattekontor. Så du kan faktiskt inte säga absolut när det är verksamhet och när det inte är verksamhet. Det är är en bedömningssak.

Jasså det också.
Ja det är helt hopplöst att veta faktiskt.
Men om man har sina papper i ordning så har man i alla fall ryggen fri.

Där är jag helt säker på att du har fel. För att driva företag MÅSTE man göra det med vinstsyfte. Det är just DÄRFÖR som hästföretag har så svårt att godkännas av skattmasen.

Och, jag skrev också att man måste redovisa och skatta för inkomster även om det inte är ett företag. Men det är ju inte SÅÅ ofta det uppkommer ett överskott i en sån hobbyverksamhet.

athena skrev:
Och, jag skrev också att man måste redovisa och skatta för inkomster även om det inte är ett företag. Men det är ju inte SÅÅ ofta det uppkommer ett överskott i en sån hobbyverksamhet.
Problemet är att man kan anses tjäna pengar på sin hästförsäljning, och då måste man kunna redovisa kostnaderna för att kunna hävda att man inte gick med vinst.

Om man då inte har några kostnader att redovisa, så kan man åka på att skatta för hela köpesumman på hästen.
Och det är ju inte så kul.

Och jag tror att jag har blandat ihop "företag" med "verksamhet" här faktiskt.
Jag menar Verksamhet, inte företag.
Så du har ju rätt med det där med vinstintresse.
Tyvärr så får man inte avgöra själv alla gånger, om man har vinstintresse eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka