Sv: Hur avvecklar man ett hästföretag?
Om du har 2 ston och det ena stoet får ett föl, så blir det företag av det oavsett vad du vill.
Om du har 1, EN, hingst i avel, så blir det företag av det också.
Om du har en momspliktig omsättning på mer än 45 000:- om året så BLIR det företag av det också.
Det är oerhört svårt att komma undan.
Det räcker med att du säljer en, EN, 1, häst per år, så är du där.
Då måste du redovisa.
Men jag förstår inte varför det är så svårt, jag har alltid gjort så, och inte tycker då jag att det är så besvärligt.
Numera är verksamheten så enkel att jag inte behöver någon revisor.
Men då jag anlitade revisor så kostade det 7 500 :- + moms /år.
Det är ingen hiskelig summa direkt.
Bokföringen kan man anlita någon liten bokföringsbyrå till.
Man kastar in kvittona så kör de bokföringen i något dataprogram, t.ex. Hogia.
Det tar dem inte många timmar, så det kan inte bli så dyrt.
Säg att de lägger 1 timme per månad på detta, så kan det väl bli en 6 000:- per år.
Det är ju bara småpengar.
Det fungerar tyvärr inte så.Silverkedjan skrev:Och jag vill inte ha något företag .
Det må vara hur lönsamt som helst, men jag har varit bunden av att hålla reda på kvitton och papper i 15 år och vill SLIPPA det och skaffa mig ett liv istället. Jag betalar gärna 55% i skatt bara jag får slippa lägga tid och energi på någon form av byråkrati!
Det kommer att finnas kvar hästar, men inte i större omfattning än vad andra har som privatpersoner.
Om du har 2 ston och det ena stoet får ett föl, så blir det företag av det oavsett vad du vill.
Om du har 1, EN, hingst i avel, så blir det företag av det också.
Om du har en momspliktig omsättning på mer än 45 000:- om året så BLIR det företag av det också.
Det är oerhört svårt att komma undan.
Det räcker med att du säljer en, EN, 1, häst per år, så är du där.
Då måste du redovisa.
Men jag förstår inte varför det är så svårt, jag har alltid gjort så, och inte tycker då jag att det är så besvärligt.
Numera är verksamheten så enkel att jag inte behöver någon revisor.
Men då jag anlitade revisor så kostade det 7 500 :- + moms /år.
Det är ingen hiskelig summa direkt.
Bokföringen kan man anlita någon liten bokföringsbyrå till.
Man kastar in kvittona så kör de bokföringen i något dataprogram, t.ex. Hogia.
Det tar dem inte många timmar, så det kan inte bli så dyrt.
Säg att de lägger 1 timme per månad på detta, så kan det väl bli en 6 000:- per år.
Det är ju bara småpengar.