Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

Sv: Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

Hänger inte alls med på dina resonemang ....

Min pappa HADE enskild firma (preskiberad tid så du behöver inte "oja" dej över nåt) och den gick VÄLDIGT bra...
Vi skaffade jordbruksfastighet och iom det fick "vi" (pappa) kvitta inkomster mot utgifter såsom hästfoder, inköp av hästar mm och SJÄLVKLART var även hästarna för "vinstdrivande" men som alla vet går det inte med vinst utan FÖRLUST... Visst såldes det en och annan häst som togs med i redovisningarna men som det såg ut var den vinsten redan uppäten av alla de andra hästarna...

Denna redovisning sköttes av en icke hästredovisare som skötte alla papper enligt alla konstens regler och allt skulle vid en revision ha gått igenom... Så varför ska du hoppa på nån annan som försöker göra samma sak ??? Vad förlorar DU (vi andra) på det ??? INTE ETT SKIT !!! Sverige går nog runt ändå...

Och visst jag kör fortfarande för fort när ingen ser mej, har fortfarande inget pass till min 24åring eller andra "olagligheter"... Men här pratar vi faktiskt fullt LAGLIGA metoder som ÄR godkända att använda (inom en bred gråzon)... Och du FÅR vara paragrafryttare men hoppa inte på alla som INTE är det...

Förstår inte riktigt vad du pratar om.

Att dra privata utgifter i en firma är inte lagligt och är ingen gråzon. Att medvetet finansiera en verksamhet och dra moms för investeringar och inköp som inte är tänkt att gå med vinst är inte lagligt och ingen gråzon. Gråzonen ingår i bevisen av medvetet, och där kan man ha mycket nytta av att ha upprättat en trovärdig affärsplan när man blir kontaktad av SKV.

Och att alla VET att hästverksamheter går med förlust är ju intressant. Då borde ju ingen driva någon hästverksamhet alls. Då har jag några tips, eftersom jag driver en som går med vinst och försörjer vår familj.

Jag kallar inte att betala sina ålagda skatter att vara paragrafryttare. Det kallar jag sunt förnuft och normalt beteende för en medborgare i ett samhälle. Att smita undan skatt till varje pris, dvs lagöverträdelser eller medvetet utnyttjande av regler tvärtemot lagens intentioner, är för mig inte bättre än att bryta lagar om stöld av annans gods, försäkringsbedrägeri eller vandalism. Det är kriminellt och inget annat.

Men vissa (återigen, ingen utpekad) har ett rymligt samvete där de tycker att deras egna behov av att hålla hästar med nya transporter och utrustning momsfritt är viktigare än att våra barn får en bra skola och våra äldre en riktig vård. Så mycket viktigare att de är beredda att bryta lagen för att tillgodose dem.

Jag släpper gärna detta nu, eftersom både jag och andra har medverkat till att tråden har fokuserat på ett enda olyckligt citat i TS inlägg. Trots allt ställde TS andra frågor i ämnet.......

Senast ändrad:

jag brukar tänka så här: Jag skall kunna lämna över min bokföring till skatteverket om de så vill och jag skall själv tro på att allt är OK.

Du läser inlägg som fan läser bibeln, och ja, du ger ett allmänt grälsjukt översittarintryck.

Jag tycker för din tydlighets skull inte heller att man skall fiffla, men man skall använda den lagstiftning som finns och de avdragsmöjligheter som den ger.

Har man ett vinstsyfte och verksamheten inte går med vinst, vad skall man göra då? Skjuta sej? Det är faktiskt fortfarande tillåtet att göra dåliga affärer i det här landet, oavsett vad din inre röst säger..

Om någon annan har avvikande åsikt tar jag mej inte rätten att trampa på dessa, det är deras samvete, låt folk sköta sitt, hetsa upp dej mindre så lever du sannolikt längre.

Jag har tex nystartad enskild firma (jordbruk, hästverksamhet) där jag utan att skämmas det minsta kvittar underskottet de första 5 åren mot min inkomst av tjänst.

Senast ändrad av en moderator:

Men eftersom alla egenföretagare här är laglydiga borde ni väl vara glada över människor som Sjoberg:confused:

Vad händer när folk fifflar? Skatterna blir högre för alla andra. Reglerna blir krångligare för att täppa till kryphål. Risken för skatterevision ökar (om två av tio småbruk fifflar, får de övriga åtta också en släng av sleven).

Vad viktigare är - alla som sköter sig, blir tvugna att konkurrera med de företag som undandrar sig skatter och på så sätt sänker sina kostnader.

Angående värderingen av hästar så kan du kanske göra som jag gjorde när jag startade min firma. Jag hade också mina hästar privat och fick då rådet att sälja dom till firman för försäkringsbeloppet. Det fungerade hur bra som helst och värderingen är ju gjord av bolaget så det är väl ganska riktigt. Bara ett litet tips mitt i allt snack om skattesmitning och liknande. Magen vet jag däremot inget om då mina magar redan är firmans. Ring skattemynd. och fråga så får du ju klara besked direkt om det är en kunnig person du talar med.

Ring skattemynd. och fråga så får du ju klara besked direkt om det är en kunnig person du talar med.

Tyvärr är Skatteverket mer eller mindre förvirrat numera. Prata hellre med en rådgivare hos tex LRF konsult eller med en bra revisor. Det är ytterst sällan man får klara ja- eller nejsvar på frågor från Skatteverket.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det helt OK att låna ut magen på ett sto. Skriv bara ett avtal som visar hur kostnader, risk och intäkter fördelas.

Du läser inlägg som fan läser bibeln, och ja, du ger ett allmänt grälsjukt översittarintryck.

Jahapp. Det är din uppfattning. Om det är "grälsjukt och översitteri" att kommentera och förtydliga missupfattningar om lagstiftning och regler kring hästföretagande, så OK, då stämmer det väl. Och ja, jag håller med om att tråden spårat ur på en liten del av TS startinlägg.

Har man ett vinstsyfte och verksamheten inte går med vinst, vad skall man göra då? Skjuta sej? Det är faktiskt fortfarande tillåtet att göra dåliga affärer i det här landet, oavsett vad din inre röst säger..

Ja och nej. Det är tillåtet att göra dåliga affärer inom ramen för att man tror att det ska bli goda affärer, med vinstsyfte. Om man medvetet gör dåliga affärer för att gynna sin privata ekonomi på statens bekostnad, nej. Har man ingen dokumentation om hur man tänkte sig gå med vinst (typ affärsplan) så kan man ligga pyrt till.

Givetvis ska man inte skjuta sig, den dagen man inser att vinstsyfte inte längre är realistiskt eller inte infinner sig. Bästa rådet då är att avveckla snyggt, eller drastiskt förändra verksamheten till något bättre.

Om någon annan har avvikande åsikt tar jag mej inte rätten att trampa på dessa, det är deras samvete, låt folk sköta sitt, hetsa upp dej mindre så lever du sannolikt längre.
Jag trampar inte på någon. Men jag tänker inte heller tiga still om folk bryter mot lagen och svärtar ned hela branschen. Precis som jag inte tiger still om jag dyker på andra typer av brott i min vardag. Civilkurage och hjälp till självhjälp kallas det bland annat. Att ha en avvikande åsikt är OK, att bryta mot lagen är det inte bara för att man tycker annorlunda än lagen. Ännu bättre är väl att försöka informera varandra om vad som är lagligt och inte, för att preventivt arbeta med ekobrott.

Jag har tex nystartad enskild firma (jordbruk, hästverksamhet) där jag utan att skämmas det minsta kvittar underskottet de första 5 åren mot min inkomst av tjänst.

Jag tycker inte att du ska skämmas för att använda de regler som finns. Jag tycker den regeln borde avskaffas/förändras, men det är också en personlig åsikt. Sannolikheten för revision om man driver en verksamhet med underskott och kvittar alla fem åren ökar dock dramatiskt, men är man seriös företagare har man ju inget att frukta i en ingående revision. Regeln är ju lagstadgad.

Vad viktigare är - alla som sköter sig, blir tvugna att konkurrera med de företag som undandrar sig skatter och på så sätt sänker sina kostnader.

Och det är knäckfrågan för framtiden för hästnäringen (dock ej huvudfråga i denna tråd).

Framtidsbransch eller Fifflarbransch

Det är vi alla som väljer tillsammans. Antingen som konsumenter eller som företagare. I dagsläget ligger branschen alldeles för insyltad i fiffleri. Men det är inte alls omöjligt att ändra på!

Hmm det blir aningens svårt att använda försäkringen som värdering på mina hästar eftersom de står i högsta vet.vården och endast 5000kr i "katastrof" -livförsäkring och så då gör ju visserligen företaget en väldigt bra vinst men jag gör ju personligen en rätt stor förlust vilket ju heller inte är meningen.

Båda hästarna är värda mer idag än när jag köpte dem men jag vill sälja dom till bolaget för samma summa jag gett, ev liiite mer då kan ingen komma och säga att jag som privatperson TJÄNAT på det men jag har ju heller inte "förlorat" på det.

Annars var det en mycket bra idé :)
Tänkte fråga seminveterinären på stationen (h*n har även stuteri) om h*n kan skriva ett värderingsintyg.
Veterinär med hästverksamhet och stuteri borde ju godtas.

Så knepig du verkar, jag håller med TS om vad hon förmedlar...Själv och MASSOR med mig slipper gärna en del av skatten som skall betalas med höga summor i det här landet...minska skatten=minska bedrägeriförsöken som du uttrycker det. Skulle aldrig tveka en sekund att ha så mycket som möjligt att dra av för att minska momsen som skall inbetalas:angel: :angel: :angel:

Och jag bara fattar inte hur man kan kalla sig företagare eller för den delen god samhällsmedborgare om man vill dra på sig onödiga kostnader för att undkomma skatt. Hela iden med ett företag är väl att göra vinst så att man kan försörja sig. Det gör man genom att ha bra intäkter, låga kostnader och därmed göra en bra vinst. Ju mer vinst, desto mer skatt, men också desto mer kvar i plånboken för den seriöse företagaren.

Jag tycker inte att du ska skämmas för att använda de regler som finns. Jag tycker den regeln borde avskaffas/förändras, men det är också en personlig åsikt. Sannolikheten för revision om man driver en verksamhet med underskott och kvittar alla fem åren ökar dock dramatiskt, men är man seriös företagare har man ju inget att frukta i en ingående revision. Regeln är ju lagstadgad.

Sedär, nu kommer anledningarna krypande.
Varför i hela fridens namn skall denna regel om rätt att kvitta underskott mot tjänsteinkomst avskaffas nu helt plötsligt?
Den är faktiskt till stor hjälp för nystartare och har effekt på hela samhällsekonomin vad gäller sysselsättning och nya företag. Konstigt att du som påstår dej vara företagare inte vill ha fler företag? Rädd för konkurrens kanske?
Vad gäller ditt maniska tjattrande om affärsplaner börjar det bli tröttande. Har du snappat upp det på en kurs i arbetslöshetsförmedlingens regi?
Blir trött på dina ständiga uppmaningar att betala skatt "som skall komma barn o gamla till del" Skatten går som tur är till annat också. Men du kanske ser att det som gynnar dej skall andra betala in skatt för...
Du kanske skall bli politiker på yttersta vänsterkanten istället för att slösa bort ditt liv som företagare.

Sedär, nu kommer anledningarna krypande.
Varför i hela fridens namn skall denna regel om rätt att kvitta underskott mot tjänsteinkomst avskaffas nu helt plötsligt?
Den är faktiskt till stor hjälp för nystartare och har effekt på hela samhällsekonomin vad gäller sysselsättning och nya företag. Konstigt att du som påstår dej vara företagare inte vill ha fler företag? Rädd för konkurrens kanske?
Vad gäller ditt maniska tjattrande om affärsplaner börjar det bli tröttande. Har du snappat upp det på en kurs i arbetslöshetsförmedlingens regi?
Blir trött på dina ständiga uppmaningar att betala skatt "som skall komma barn o gamla till del" Skatten går som tur är till annat också. Men du kanske ser att det som gynnar dej skall andra betala in skatt för...
Du kanske skall bli politiker på yttersta vänsterkanten istället för att slösa bort ditt liv som företagare.

Det är inte alls helt plötsligt. Jag har framfört den åsikten vid ett flertal tillfällen.

Jag anser att effekten på antalet bra företag mha den regeln är litet och att den inbjuder till att starta företag för att bedrägligen hämta tillbaka skattepengar. Alternativet till att jämka mot inkomst av tjänst är ju att skjuta underskottet framför sig tills företaget ger bra vinster. För ett bra företag spelar det då i princip ingen roll netto, totalt om regeln finns eller inte. För företag som startas, som aldrig avsågs ge vinst, spelar det stor roll, det är därför skatterevisionerna av dessa företag blir i högre grad.

"Problemet" som regeln hjälper till med att lösa är då en del av finansieringen, vilket är den positiva effekten. Den tycker jag samhället borde kunna lösa på andra sätt, via lågräntelån till nysatsare och liknande.

Jag vill ha fler seriösa företag, även inom hästbranschen. Jag vill inte ha fler lycksökare som förstör branschen genom att bedriva delvis svart ekonomi, anställa unga tjejer på odrägliga villkor och göra momsbedrägerier. Men på den punkten är vi säkert överens, egentligen. Frågan är bara vilka som ska ta ansvar för en bättre utveckling. Jag tycker vi har det ansvaret gemensamt.

Att acceptera kriminalitet för att det är upp till var och ens samvete är ett mycket konstigt resonemang i min värld.

Och ja, en affärsplan är ett mycket bra stöd i företagande. Och en bra dokumentation över ex.vis vinstsyftet och investeringsplaner med bland annat pay-off kalkyler.

Jag anser att effekten på antalet bra företag mha den regeln är litet och att den inbjuder till att starta företag för att bedrägligen hämta tillbaka skattepengar. .

Och du stödjer dej på seriös forskning eller bara på ditt eget allmänna tyckande? Eller är det så att du kanske inte själv hade möjligheten att kvitta underskott mot tjänsteinkomstnär du startade ditt företag.
Det blir inte alls netto samma sak. Du har en trygghet i din försörjning genom din tjänsteinkomst under uppbyggnadsskedet av företaget.

Om du är det minsta uppmärksam så vill samhället ha fram fler företagare, det skall bli enklare, inte svårare och mer komplicerat som du vill.

Förstår fortfarande inte varför du anser att dom flesta andra företagare är kriminella och att det bara är du som är seriös. Din översittar- och pekpinnementalitet uppfattas inte bara av mej som anklagande och nedsättande av oss andra som försöker göra något bra.

Och du stödjer dej på seriös forskning eller bara på ditt eget allmänna tyckande? Eller är det så att du kanske inte själv hade möjligheten att kvitta underskott mot tjänsteinkomstnär du startade ditt företag.
Det blir inte alls netto samma sak. Du har en trygghet i din försörjning genom din tjänsteinkomst under uppbyggnadsskedet av företaget.

Om du är det minsta uppmärksam så vill samhället ha fram fler företagare, det skall bli enklare, inte svårare och mer komplicerat som du vill.

Förstår fortfarande inte varför du anser att dom flesta andra företagare är kriminella och att det bara är du som är seriös. Din översittar- och pekpinnementalitet uppfattas inte bara av mej som anklagande och nedsättande av oss andra som försöker göra något bra.

Nej, det kan vara netto bättre att skjuta underskottet beroende på vilken skattesats du har i marginalskatt. Jag underströk att finansieringen är det som är positivt. Men det kan lösas på andra sätt. Jag har också haft alla möjligheter i världen att dra mitt företags första årets underskott mot inkomst av tjänst. Väljer att inte göra det av företagsekonomiska skäl.

Jag tycker också att det ska vara enkelt att starta och driva nya företag, med bra ideer. Inte komplicerat som du verkar tro. Det är däremot ganska viktigt att behålla en så konkurrensneutral situation som möjligt, även när man främjar nya företagare.

Jag anser verkligen inte att de "flesta" är kriminella - men jag vet att det är alltför vanligt i den bransch jag verkar med svarta pengar. Och det är ett stort problem, branschens utveckling och för de möjligheter till bra anställningar som borde finnas. Och att det startas en hel del företag som inte har genomtänkta affärsideer. Alla ideer kan givetvis inte lyckas, nytänkande är viktigare än mycket annat. Men om man inte själv har en aning om hur pengarna ska tjänas in, kommer ingen heller att förse företaget med intäkter.

Jag anser att den undvikande mentalitet som är ganska vanlig när det gäller dessa frågor allvarligt skadar branschen och där behöver vi ta ett gemensamt ansvar, som företagare och konsumenter. Det är en framtidsbransch med plats för många fler initiativrika och seriösa företagare, om vi tar det ansvaret.

jag håller med dig. Om man räknar med att gå med vinst i framtiden är det oftast skattemässigt mest fördelaktigt att rulla underskotten framför sig i början och INTE kvitta mot inkomst av tjänst.

Det räcker med lite kunskaper om storlek på arbetsgivaravgifter och skatter och sen lite baskunskaper i matematik för att komma fram till det.

OBS nu lägger jag ingen värdering i detta utan skriver bara vad man kommer fram till när man räknar på det.

knapplån

MEN vad ni skäller på sjoberg, hon har ju helt rätt.
vi har alla tillsammans röstat fram de som bestämmer, vilket skattesystem vi ska ha.

Jag driver företag för att det ska gå med vinst såklart!

och som jag förstått sjobergs poäng, att om du bara har en bra affärsidé (i din affärsplan), så kan du ta förluster några år, för att sen gå med vinst.

Som jag har förstått det, om du inte kan driva ditt företag med vinst (efter lämplig investerings- uppbyggnads- eller konsolideringsfas), så ska du lägga ner det. Hur skulle det se ut om alla företag i sverige gick med förlust, då skulle det inte finnas någon BNP:crazy: :crazy: Och inga skattepengar att anställa kommunalare, landstings- eller statsanställda heller..... eller till sjukpenning, vägar eller annat som ni vill att "Staten" dvs vi alla tillsammans, ska betala för.

Och vad gäller märrarna, det är inte alls försäkringsbolaget som värderar hästen, mitt försäkringsbelopp sätter jag själv. Enklast blir at sälja båda märrarna till AB:t, och få en värdering av en person som är oberoende.

knapplån

MEN vad ni skäller på sjoberg, hon har ju helt rätt.
vi har alla tillsammans röstat fram de som bestämmer, vilket skattesystem vi ska ha.

Jag driver företag för att det ska gå med vinst såklart!

och som jag förstått sjobergs poäng, att om du bara har en bra affärsidé (i din affärsplan), så kan du ta förluster några år, för att sen gå med vinst.

Som jag har förstått det, om du inte kan driva ditt företag med vinst (efter lämplig investerings- uppbyggnads- eller konsolideringsfas), så ska du lägga ner det. Hur skulle det se ut om alla företag i sverige gick med förlust, då skulle det inte finnas någon BNP:crazy: :crazy: Och inga skattepengar att anställa kommunalare, landstings- eller statsanställda heller..... eller till sjukpenning, vägar eller annat som ni vill att "Staten" dvs vi alla tillsammans, ska betala för.

Och vad gäller märrarna, det är inte alls försäkringsbolaget som värderar hästen, mitt försäkringsbelopp sätter jag själv. Enklast blir at sälja båda märrarna till AB:t, och få en värdering av en person som är oberoende.

Jag håller i princip med Sjöberga. Skattefusk är inget att skryta om. Att tex ha en konsultfirma och systematiskt använda vinst därifrån till en hästverksamhet som går med förlust är skattefusk som skall beivras.

mer gränsfall har vi om delar av ett företag går sämre än andra delar. Det är inte helt lätt att skilja på olika delar av ett lantbruk tex. EU-stöd rör till det också.

Sen är det så att det som kan vara ett stort företag i framtiden är något som vi kanske skrattar åt idag. Något som är olönsamt idag. Många innovationer är ju olönsamma när någon börjar arbeta med dem. Det kanske inte ens går att visa en affärsplan som visar på lönsamhet i framtiden. Skall vi stoppa dessa innovatörer?

Så även om jag i princip håller med Sjöberga så tycker jag inte det går att vara riktigt så kategorisk.

Jag menar inte att vara så kategorisk som det kanske låter ibland. Dock är jag starkt irriterad på den undvikande mentalitet som är för vanlig i vår bransch, både bland företagare och konsumenter. Och som därmed håller tillbaka möjligheterna för en bra utveckling.

Det kan också vara svårt att inse vid en första anblick hur delarna i ett företag hänger samman, de kan vara förutsättningar för varandra och det kan vara i huvudsak den ena som ger intäkterna. Men det bör kunna redovisas öppet och ordentligt i till exempel en affärsplan, med stödjande verksamheter och kärnverksamheter. Jag är för affärsplaner framförallt för att det är ett stöd till företagaren själv, få koll på utvecklingen av företaget och vilka kostnader som finns samt var intäkterna ska komma ifrån.

Och visst kan nya ideer vara olönsamma, i en startfas, men om man inte själv har en aning om hur det ska bli lönsamt, borde man ta hjälp för att utveckla ideerna. Det är sällan pengar ramlar in från ovan om man inte själv vet hur det ska ske..... Och många nya ideer kommer att visa sig (i praktiken) vara olönsamma, det betyder inte att man inte ska få prova!

Okay nu har jag löst värderingsfrågan men nu fick jag lite velig :eek:

Häst nummer 1 är värderad till ca det dubbla mot vad jag köpte henne för för 1½ år sedan och häst nr 2 är värd ca 50% mer nu än när jag köpte henne.

Privat så vill jag ha igen mina pengar jag köpte dem för, känner inte att jag behöver mera. Så hur ska jag göra? Ska jag låna företaget köpa dom för summan på värderingsintyget eller det jag köpte dom för? eller nåt mitt emellan?

Det måste ju se bra ut i papprena och jag vill inte bli anklagad för att ha gynnat mig själv privat i efterhand. Men o andra sidan är ju hästarna värderad av en oberoende person så det värderade priset är ju "korrekt".

Hur skulle ni gjort?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 257
Senast: NNH
·
Hästmänniskan Jag har en enskild firma (stuteri och konsulterande läkarverksamhet, det senare dock aldrig utnyttjat då jag bara jobbat för skattad...
2
Svar
26
· Visningar
3 343
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar