Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

QuickStar

Trådstartare
Jag har just startat ett AB, klurar nu på hur man smidigst gör för att få in stona i verksamheten, jag äger ju stona privat nu o vill ju att firman ska köpa dom av mig, behöver jag få dom värderade av nån utomståend då el är det ok att sätta pris själv? Sen hade jag en annan fundering, ena stoet ska lånas ut nästa år för tävling så jag tänkte behålla henne privat men går det att låna ut magen på henne till firman o på så sätt få fölungen direkt i firman? Gott o kunna kvitta momsen med :angel:

Sv: Avelverksamhet i företag.. Div frågor o funderingar!

Jag har just startat ett AB, klurar nu på hur man smidigst gör för att få in stona i verksamheten, jag äger ju stona privat nu o vill ju att firman ska köpa dom av mig, behöver jag få dom värderade av nån utomståend då el är det ok att sätta pris själv? Sen hade jag en annan fundering, ena stoet ska lånas ut nästa år för tävling så jag tänkte behålla henne privat men går det att låna ut magen på henne till firman o på så sätt få fölungen direkt i firman? Gott o kunna kvitta momsen med :angel:

Ja i ett aktiebolag ska man värdera överförda privata tillgångar. Det är att rekommendera i andra fall också.

Att vara momsregistrerad är väl inte något du räknar med att tjäna på? För då får du inte driva företag alls, nämligen.

Momssystemet är ett förädlingssystem där företagen betalar IN skatt till staten. Dvs du köper in varor&tjänster för X kr som du sedan förädlar och säljer för X+Y kr. Därmed betalar du in moms till staten och bidrar till utvecklingen av vårt samhälle.

En nyfiken fråga. Varför startar du ett AB? varför inte köra som enskild firma? Är ni flera delägare?

Avelsverksamheten är en mindre del av firman, vi har en annan huvudsyssla som genererar betydligt mer pengar än hästverksamheten. Nej jag är ensam i firman med kunnigt folk till stöd, dock ingen som har koll på hur det funkar med hästar i firman.
Om man vill prata med nån som är mer insatt i det, är det LRF man ska ringa då?

Jag är högst medveten om hur momssystemet fungerar, huvudverksamheten drar in en MASSA moms och betalar ut väldigt lite moms, därav att jag vill ha hästarna och betäckningarna + andra häst-kostnader i firman för att öka på den utgående momsen en aningen (blir en fis i havet ungefär ändå).

Tillbaka till fråga nr 2, kan jag låna ut magen på ena stoet till företaget så fölet hamnar i firman direkt?

Stoet jag vill ha över i firman har jag köpt nyligen, räcker det då med det kvittot som värdering iom att det var så nyligen? (ca 1mån) Om inte, vem är lämpligt att anlita som värderare? En hästhandlare?

Avelsverksamheten är en mindre del av firman, vi har en annan huvudsyssla som genererar betydligt mer pengar än hästverksamheten. Nej jag är ensam i firman med kunnigt folk till stöd, dock ingen som har koll på hur det funkar med hästar i firman.
Om man vill prata med nån som är mer insatt i det, är det LRF man ska ringa då?

Jag är högst medveten om hur momssystemet fungerar, huvudverksamheten drar in en MASSA moms och betalar ut väldigt lite moms, därav att jag vill ha hästarna och betäckningarna + andra häst-kostnader i firman för att öka på den utgående momsen en aningen (blir en fis i havet ungefär ändå).

Tillbaka till fråga nr 2, kan jag låna ut magen på ena stoet till företaget så fölet hamnar i firman direkt?

Stoet jag vill ha över i firman har jag köpt nyligen, räcker det då med det kvittot som värdering iom att det var så nyligen? (ca 1mån) Om inte, vem är lämpligt att anlita som värderare? En hästhandlare?

Det borde gå bra att anlita ett stuteri eller liknande för värdering.

Det spelar INGEN roll att det finns en huvudverksamhet som går med en massa vinst. Du får ändå inte skapa en affärsgren som medvetet går med förlust för att lura till dig momspengar. Den affärsgrenen kräver också en affärsplan med vinstsyfte. Risken är annars stor att SKV bedömer det hela som hobbyverksamhet, eller privata utgifter och lägger tillbaka skatten på dig privat och/eller åtalsanmäler beroende på omfattning.

Kontenta: Hästdelen måste också ha ett vinstsyfte, annars får den inte drivas i företagsform. SKV är stenhårda, med rätta i detta. Kan du visa en bra affärsplan där du påvisar hur du ska gå med vinst med hästarna, och med rimliga pay-off tider på ev. investeringar i verksamheten, ligger du mycket bättre till. Både för egen del och mot SKV.

Och ja, LRF Konsult hjälper nog gärna till. Det tror jag är en bra väg att gå! De har kunskaper om både regler och praxis.

Begreppsförvirring i ditt inlägg: Utgående moms är moms på försäljning dvs vad ni betalar in till staten. Ingående moms är moms på inköp dvs pengar som återbetalas.

Såg det nu när jag läste mitt inlägg igen att jag vänt på in och utgåenden :crazy: suck lite för lite sömn i natt :(

Avelsverksamheten eller hästverksamheten rättare sagt (inte bara avel, annat också) HAR ett vinstsyfte sen är det ju fråga om den kommer gå med vinst nu på en gång men tanken och förhoppningen är det :)

Fortfarande ingen som vet om man kan låna ut magen på stoet som ägs privat till firman?

Fortfarande ingen som vet om man kan låna ut magen på stoet som ägs privat till firman?[/QUOTE]

Jodå, det går att låna ut magen.. Skriv bara ett avtal som reglerar kostnader och ansvar. Det kan du göra mellan dej själv och ditt AB.
Din revisor kan hjälpa dej med det.

Allas vår Sjoberga är vårt moms- och skattesamvete här på forumet.
H*n förutsätter att så fort man ställer en fråga om avdragsrätt för moms eller om något som kanske skulle minska din skatt (lagligt & utan fuffens givetvis) så tror h*n det värsta och placerar oss alla i fifflarskrået... Lite tröttsamt men inget att bry sej om.

Vad gäller att sälja in dina hästar till bolaget, få till en skriftlig värdering. Alltid bra att ha om det blir en diskussion med Skatteverket, dom kan nämligen hävda att det skulle kunna röra sej om privat uttag och att du sålt in hästarna för dyrt till bolaget. Då blir det straffskatt för bolaget och lön för dej..

Senast ändrad av en moderator:

QuickStar skrev:
Gott o kunna kvitta momsen med :angel:

Jag reagerade precis på denna skrivning. Jag tycker den skrivningen är ganska tydlig att TS verkade/verkar tro att momsen ska ge något slags överskott, vilket inte är förenligt med lagar i vårt land.

Och ja, jag har inställningen att även hästföretagare ska följa den lagstiftning som gäller företagande i vårt land. Och ser effekten av att det i stor utsträckning inte är så, med dåligt rykte för branschen och svårigheter för unga att få bra anställningar i branschen.

Just det som TS är inne och snuddar på är något av det SKV kommer att jobba hårdare med i framtiden, eftersom det är alltför vanligt. Att privata hästutgifter betalas i företag med ANNAN huvudverksamhet under förespegling av t.ex. "liten" avelsverksamhet/tävlingsverksamhet som med 99,5% sannolikhet aldrig kommer att generera vinst hur snäll världen än är med den "sk företagaren". Nu anklagar jag inte TS för detta, eftersom jag inte har sådan detaljerad information, men tycker ändå att det är bra att alla är medvetna om regelverket och därmed kan formulera bra affärsplaner som håller för verksamhetsgrenar man önskar driva.

Så bara för att jag inte är särskilt road av att betala stora summor av tex moms och vinst skatt så är jag oseriös?
Du menar kanske inte det, men det låter så. Av denna anledning blir man helt plötsligt betydligt räddare för att ställa frågor för att ta del av andras råd och erfarenheter.

Jag vet att man ska betala in mellanskillnaden på utgående och ingående moms, men är man himla hemskt för att man vill balansera upp det och betala in en mindre summa?

Jag står för att jag inte vill sponsra staten med massa pengar när kan jag undvika det och istället betala en mindre summa men det betyder inte att jag inte betalar in nån skatt/moms ALLS.
Det finns enormt mycket svarta pengar i hästbranschen och bara för att jag har mina två företag ihop och inte tycker det är spännande att betala mängder med moms och skatt betyder väl inte det är jag istället sponsrar den "svarta hästvärlden" ????

Nej, så länge man följer lagar och regler är man inte oseriös. Men då var det olyckligt att ge den quotade kommentaren ovan, med en smiley som är skenhelig och visslar.

Exempel:
Däremot är det så att om du driver ett företag som säljer konsulttjänster ex.vis inom hantverk, och i det företaget passar på att köpa in hästar och utrustning till hästar (som inte ingår med minst samma belopp i försäljning på sikt), drar av momsen. Så är det klart momsbedrägeri. Bara för att hantverkskonsultationen betalar in 50.000 kr i moms på sin försäljning betyder inte det att man har rätt att driva en förlustgren i bolaget som återtar delar av denna summa genom att göra inköp som aldrig lönar sig (dvs en typ av privata hobbyinköp).

Man får liksom inte ha inställningen att NÅGON verksamhetsgren i ett bolag ska tjäna momspengar, så enkelt är det, alla grenar ska bidra till vinsten och därmed betala in moms.

Jag tyckte att vi var ganska överens om denna saken i ditt tidigare inlägg?

Ovanstående scenario är just ett av de scenarier som är alltför vanliga. Återigen har jag inga synpunkter på just ditt fall, eftersom jag inte har detaljer. Mitt råd till dig är bara att ta fram en ordentlig affärsplan där du tydligt och klart visar ditt vinstsyfte med din verksamhet. Om du inte redan gjort just det!

Jag vet att man ska betala in mellanskillnaden på utgående och ingående moms, men är man himla hemskt för att man vill balansera upp det och betala in en mindre summa?

Om du inte planerar att köpa in/investera för vinstsyfte så är den balanseringen fullkomligt olaglig och därmed åtalbar.

Normalt sett önskar man i ett företag minska sina produktionskostnader så mycket som möjligt, inte balansera upp sin vinst med kostnader???????? I ett aktiebolag är en sådan tankegång i direkt clinch mot aktiebolagslagen.

Att investera i företagets utveckling just för vinstsyftet är en helt annan sak.

Klart jag inte ska köpa in saker bara för att balansera upp momsen, hur puckad tror du jag är?

Jag förstår att det är väldigt svårt att förstå situationen när man inte vet hela företagsupplägget med verksamheter etc.
Men att bara hoppa ut och anklaga någon är inte rätt för det.

Jag är bara hemskt ledsen att jag ö.h.t skapade denna tråden eftersom man tydligten bara blir påhoppad.
Vad har du för intresse att skriva i den här tråden egentligen?
Du har ju knappt gett ett vettigt svar på mina frågor utan bara stått och pekat med hela armen om att jag är oseriös.

Nu har jag ju tack vara andra fått svar på mina frågor ändå :bow:

Jag har inte anklagat dig för någonting. Mer än att du fick in en ganska dum kommentar i första inlägget om att du vill tjäna pengar på momsen.

Jag har hela tiden försökt att påpeka att jag inte har en aning om ditt företag och därmed inte kan kommentera det fallet. Jag har en ganska bred erfarenhet annars av företagande.

Många försöker hitta upplägg för att slippa betala skatt (och redan där är jag lost, varför inte bara betala den skatt man är ålagd och vara stolt över sitt bidrag till samhället), vissa träder över många av lagens gränser, andra inte. Så länge man har ett bra syfte (trovärdigt vinstsyfte för alla verksamhetsgrenar) och följer lagar och regler så kan man INTE kallas oseriös, tycker jag.

I vilket fall, synd att du tagit åt dig på det sätt du gjort. Lycka till med företaget, och även om du inte vill lyssna på mig, så vore det bra för din del om du har eller upprättar en affärsplan för dina nya verksamhetsområden. Blir det någon form av ifrågasättande från t.ex. SKV är det guld värt.

Det är inte det att jag inte vill lyssna, jag har läst och tagit in det du har skrivit och JAG tar illa upp av vissa saker som jag tycker låter anklagande.

Hela min familj är egenföretagare (enskilda firmor, AB och HB) och jag startade själv en enskild firma när jag var 16 som jag drev framgångsrikt tills jag insåg att jag inte hann med den av div anledningar.
Jag betalar all skatt jag ska betala men jag, precis som resten av släkten, gör det inte med ett leende, ingen av oss ser något nöje i att betala massa pengar man själv slitit för. Vi betalar redan mycket skatt i Sverige och då blir man inte gladare av ännu mer.
Du får hemskt gärna ha ett 100% rent moms och skatte-samvete men jag betalar det jag behöver och inget extra, kan jag minska på det ena eller det andra så varför inte. Det kan man göra utan att vara nån bedragare.

Anledningen till denna tråden är att jag är ny på häst-verksamhets sidan och ville veta hur det funkar, nu vet jag det efter bra och mindre relevanta inlägg.

Gränsdragningen är svår här ibland. Allt är inte svart eller vitt.

Väldigt många företag har en gren som går dåligt, kanske med förlust år efter år. Det blir inte skattebedrägeri ändå.

Om man tar hänsyn till avskrivningar på byggnader så kommer vi nog att gå back. Vi kommer dock att samla på oss en reavinst som blir beskattning om vi säljer fastigheten. Då tas alla avdragen upp till beskattning igen. Så då blir det trots allt vinst och skatt till staten. Så allt beror på hur man räknar.

Jag för min del försöker se till att köra nollresultat, det är bäst ur skattehänseende.

Väldigt många företag har en gren som går dåligt, kanske med förlust år efter år. Det blir inte skattebedrägeri ändå.

Om man avsiktligt gör på det viset dvs inte avvecklar grenen trots att vinstsyfte inte kan styrkas är det visst skattebedrägeri.

Framförallt kommer SKV att reagera om grenen kan misstänkas innehålla sådant som många andra människor betraktar som hobby eller privata investeringar....

Man får ju gärna satsa på nya verksamhetsgrenar, men inte subventionera det med skattemedel från "sig själv", hur som helst, utan ideer om hur det ska ge vinst.

Jag har inte anklagat dig för någonting. Mer än att du fick in en ganska dum kommentar i första inlägget om att du vill tjäna pengar på momsen.

Många försöker hitta upplägg för att slippa betala skatt (och redan där är jag lost, varför inte bara betala den skatt man är ålagd och vara stolt över sitt bidrag till samhället), vissa träder över många av lagens gränser, andra inte. Så länge man har ett bra syfte (trovärdigt vinstsyfte för alla verksamhetsgrenar) och följer lagar och regler så kan man INTE kallas oseriös, tycker jag.

I.

Så knepig du verkar, jag håller med TS om vad hon förmedlar...Själv och MASSOR med mig slipper gärna en del av skatten som skall betalas med höga summor i det här landet...minska skatten=minska bedrägeriförsöken som du uttrycker det. Skulle aldrig tveka en sekund att ha så mycket som möjligt att dra av för att minska momsen som skall inbetalas:angel: :angel: :angel:

Det är inte det att jag inte vill lyssna, jag har läst och tagit in det du har skrivit och JAG tar illa upp av vissa saker som jag tycker låter anklagande.

Hela min familj är egenföretagare (enskilda firmor, AB och HB) och jag startade själv en enskild firma när jag var 16 som jag drev framgångsrikt tills jag insåg att jag inte hann med den av div anledningar.
Jag betalar all skatt jag ska betala men jag, precis som resten av släkten, gör det inte med ett leende, ingen av oss ser något nöje i att betala massa pengar man själv slitit för. Vi betalar redan mycket skatt i Sverige och då blir man inte gladare av ännu mer.
Du får hemskt gärna ha ett 100% rent moms och skatte-samvete men jag betalar det jag behöver och inget extra, kan jag minska på det ena eller det andra så varför inte. Det kan man göra utan att vara nån bedragare.

Anledningen till denna tråden är att jag är ny på häst-verksamhets sidan och ville veta hur det funkar, nu vet jag det efter bra och mindre relevanta inlägg.

Hurra för dina kommentarer, håller med till fullo!!!! Och du är ju knappast ensam om att resonera såhär....:bow: :D :bow: :D

Men poängen är att både du och jag då kommer att betala precis lika mycket i skatt. Det finns ganska tydliga lagar och regler om vad man åläggs för skatteinbetalningar vid företagande.

Vad jag opponerar mig emot är lagöverträdelser, eller där man med avancerad skatteplanering går tvärt emot lagens intentioner. Inte något annat.

Det har inte TS påstått att hon eller någon annan tänkt sig. Däremot kunde kommentaren i TS första inlägg tolkas som att det var syftet med hästverksamheten att tjäna momspengar == skattepengar.

Jag blir lika förvånad varje gång jag hör liknande raljerande tongångar om att man ska träda över lagens gränser för att minska sin skatt. Precis som att man ska vara stolt över att man genom kriminella handlingar lyckas lura skolan, vården och samhället på pengar. Det tokiga är att man inte samtidigt förstår att man därmed stjälper hela branschen, på olika sätt som diskuterats förr. Och återigen betonar jag att just detta anklagar jag ingen här för, utom att jag kanske läser in det i en del kommentarer i en del olika trådar.

Att betala sin skatt inom systemet är OK, även att utnyttja avdrag på det sätt de är tänkta att utnyttjas. Att självmant reducera sin skatt genom olagliga transaktioner är kriminellt bedrägeri och förkastligt. DET kan väl inte vara så svårt att förstå den åsikten?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 257
Senast: NNH
·
Hästmänniskan Jag har en enskild firma (stuteri och konsulterande läkarverksamhet, det senare dock aldrig utnyttjat då jag bara jobbat för skattad...
2
Svar
26
· Visningar
3 343
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar