Sv: Avelsvisningar 2012
Själv har jag inte hört nåt om snåla domare, utan att hästarna fick rättvisa poäng, bara det att de inte fick chansen att ge några rättvisa visningar pga banan. T.ex hästar som var jätteflotta utanför, sen kom de in på banan och allt blev katastrof. Så jag tycker det är lite hårt att skylla på domarna gällande poängen, dock skulle de ju inte ha godkänt banan.
Nu såg jag allt med egna ögon och ja tycker verkligen inte att det var katastrof, visst var det några som inte presterade så bra, men som jag sa tidigare det var många fina hästar, kända ryttare som inte ens visar hästarna om de inte tror på dem och fina visningar men total kassa poäng.
Hur förklarar du att det var lika kassa poäng i wången? den banan är känd för att hålla bra kvalitet.
Min häst fick 6.5 och 7.0 på tävling på samma bana 2 dagar tidigare i tölten och vi placerade oss 2.a i B final bland 25 st elitryttare så så dålig tölt kan han inte ha och det kan inte ha varit banans fel för min häst eftersom det gick så bra 2 dagar tidigare.
Det var flera av de stora avlarna och ryttarna som berömde mig för att det såg fint ut när jag visade honom, kunniga personer som jag litar på at de vet vad de snackade om.
Så jo jag skyller på att domarna var snåla i mitt fall. En häst som får så pass högt i sporten kan omöjligt ha så dålig töltkvalite så den förtjänar 6.5 på en avelsvisning, det är ju bara pinsamt.
Nu hade jag inte tänkt yttra mig om det hela utan bara tysta ner det för jag vill inte vara den som sitter och gnäller i forum, men när ändå diskussionen är uppe och en redan nämnt vem ja var så kan jag bara inte hålla tyst om vad som egentligen hände där nere.
Okej om jag adrig hade tävlat, hästen inte var visad tidigare och jag inte visste s mkt då hade jag bara svalt allting och kastrerat eller skickat till ett proffs.
Men nu har hästen både tävlats på hög nivå samt visats tidigare med 8.0 för tölt, kort tölt och form, 7.5 för trav samt 8.5 för skritt, galopp, kort galopp, pass och spirit. Om inte hästen plötsligt går jätte illa kan den inte sjunka såå mkt som den gjorde. 6.5 fick som sagt mitt sto jag visade när jag var 12 och hon gick mer eller mindre i grisepass. Hon fick 6.5 för både tölt och pass och jag visade inte ens pass.
De som dömde de tidigare gångerna är duktiga domare som hållt på länge med det här och så kommer dessa nya domare som aldrig dömt här och talar om att nästan allt är skit då börjar man undra vad som händer och det var det flera och kända avlare/ryttare som undrade också och jag vet de som skulle protestera för så här kan de inte göra.
Och en som sett min visning, sett tävlingen i helgen och är mkt känd och duktig sa att det hela var helt sjukt.
De gnäller i islandshästen i artiklar om att för få hästar visas till bedömning, men hur fasen ska folk våga lägga ner dessa summor och visa sina hästar när det inte finns någon rättvisa i det hela. Då blir det att folk struntar i bedömningar och löser betäckningsbevis istället.