Avelsvisningar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag var inte på Wången, men min kompis häst visades där av en annan kompis. Det de sade var att de isländska domarna hade tydligen sagt innan att de tyckte svenska hästar fick för höga poäng och bestämt sig för att döma hästarna hårdare och sedan blev det ju som det blev.
Även där strök ju folk sig i massor.

Som sportdomare tycker jag sällan man ser riktigt förkastliga banor.
Jag har hört att Strömsholmsbanan var it lite "beachvollyplan" något år, men inte dömt där.
En enda gång har jag sagt att "om det här staketet är kvar nästa gång jag kommer hit kommer jag inte godkänna banan" (eltråd).

Malin

Det där var vi inne på också, de isländska domarna vill inte att de svenska hästarna ska få för bra av olika anledningar. Om vi har för bra hästar här minskar ju försäljningen där osv...

De domarna som dömde både i wången och Gerstorp har inte dömt här förut och när han visats tidigare tror jag att huvuddomarna har varit svenska, det pratades om att huvuddomaren bestämmer och att det är dåligt att iinte alla ska vara överns om besluten.

Visst var banan inte så bra, men min häst är iaf vältränad och van att gå på ganska mjukt underlag då och då och det kändes inte som att det påverkade. Öppna var det ju hårdare underlag och lite gropigt som sagt, men även det borde inte ha påverkat min häst så mkt för han tävlade ju på samma bana bara några dagar tidigare och då fick han ju höga poäng för tölten både i T2n och F1an.

De tyckte inte att jag visade kort tempo första gången så jag fick 5 på kort tempo och jag har för mig att de bara får sätta 1.5 poäng högre än korta tempot, men på öppna visade jag kort tempo och det höjdes 2 hack, det märkliga är bara att de inte höjde för "vanliga" tölten då jag visade både kort tempo och mellantempo, som sagt han är inte jätte snabb och han har ingen ökad tölt ala Hvinur frá Holtsmula, men han har bra takt, aktion och form och han var minst lika bra som förra året och när M visade honom hade han heller inget superspurt tempo och då fick han 8 på både korta och medeltempot.

Jag tycker iaf de kunde höjt till en 7.a, det hade jag kunnat leva med, men 6.5 så dålig tölt kan han omöjligt ha, 6,5 fick som sagt mitt väldigt passtaktiga sto när jag visade henne när jag var 12 och lilla fuxen som har långt ifrån så fin tölt som V hade en 7,a efter att jag ridit henne en månad som 6 åring.

Så ja jag tycker helt enkelt att dom var alldeles för snåla.

Visst det är skillnad på sport och avel, men en häst som får så pass bra på tävling och fått 7.5 och 8 tidigare kan knappast ha blivit så mkt sämre, okej om han typ gått i grisepass men det gjorde han inte.

Fast jag tror inte att de dömer ner för att "straffa" oss, t.ex genom att öka sin egen försäljning.
Snarare tror jag att de faktiskt TYCKER att svenska hästar i allmänhet får för höga poäng jämfört med sin kapacitet, och därför bestämde sig för att ha de extra hårda glasögonen på... vilket ju också är fel. Rättvist ska det vara!

Varför de gör det kan man ju bara spekulera i, men jag tror faktiskt intepå att det är så dålig kvalité på svensk avel som de vill ha det till. De har alltid och kommer alltid att styra hela systemet på olika sätt och jag har alltid tyckt att det hela är rätt lurigt.

Som sagt det var inte hästarna som var problemet, det var många fina hästar och fina visningar, men domarna var jäkligt snåla och det är skit trist för de som drabbas.

De klagar ju på att för få hästar visas och fler ska komma till bedömning, men hur fasen ska folk våga lägga ner pengar och arbete på att få dom visade när det inte finns någon rättvisa i det hela? Kul för dom som lagt ner massor av pengar på träning och så får hästen 6,90 :crazy:

Själv har jag inte hört nåt om snåla domare, utan att hästarna fick rättvisa poäng, bara det att de inte fick chansen att ge några rättvisa visningar pga banan. T.ex hästar som var jätteflotta utanför, sen kom de in på banan och allt blev katastrof. Så jag tycker det är lite hårt att skylla på domarna gällande poängen, dock skulle de ju inte ha godkänt banan.

Valvis: Som jag förstod det så hade de ju varit och kollat på banan några veckor tidigare, och då var den alldeles för mjuk och inte godkänd, men det skulle fixas till innan visningen. Dock är det väl ganska kört att försöka göra en mjuk bana hård på bara några få veckor, så vad de tänkte med där vet jag inte riktigt.

Valvis: Som jag förstod det så hade de ju varit och kollat på banan några veckor tidigare, och då var den alldeles för mjuk och inte godkänd, men det skulle fixas till innan visningen. Dock är det väl ganska kört att försöka göra en mjuk bana hård på bara några få veckor, så vad de tänkte med där vet jag inte riktigt.

Då blir man än mer förbannat, SIF leker med våra pengar, att bannor inte blir bra på några veckor borde man veta vid de här laget, speciellt efter alla problem med Strömsholms banan i början. Vi kommer åker med våra hästar till DK eller Tyskland nästa år, börja blir trött på att det år efter år inte blir bättre.

Tycker syn om hästarna och dess ägare. Vi hade samma problem vid en tävling i Danmark under helgen, nylagt banna + för mycket vatten - lika med att många hästar blev styva, speciellt då framridningen var på gräs.

Själv har jag inte hört nåt om snåla domare, utan att hästarna fick rättvisa poäng, bara det att de inte fick chansen att ge några rättvisa visningar pga banan. T.ex hästar som var jätteflotta utanför, sen kom de in på banan och allt blev katastrof. Så jag tycker det är lite hårt att skylla på domarna gällande poängen, dock skulle de ju inte ha godkänt banan.

Nu såg jag allt med egna ögon och ja tycker verkligen inte att det var katastrof, visst var det några som inte presterade så bra, men som jag sa tidigare det var många fina hästar, kända ryttare som inte ens visar hästarna om de inte tror på dem och fina visningar men total kassa poäng.

Hur förklarar du att det var lika kassa poäng i wången? den banan är känd för att hålla bra kvalitet.

Min häst fick 6.5 och 7.0 på tävling på samma bana 2 dagar tidigare i tölten och vi placerade oss 2.a i B final bland 25 st elitryttare så så dålig tölt kan han inte ha och det kan inte ha varit banans fel för min häst eftersom det gick så bra 2 dagar tidigare.

Det var flera av de stora avlarna och ryttarna som berömde mig för att det såg fint ut när jag visade honom, kunniga personer som jag litar på at de vet vad de snackade om.

Så jo jag skyller på att domarna var snåla i mitt fall. En häst som får så pass högt i sporten kan omöjligt ha så dålig töltkvalite så den förtjänar 6.5 på en avelsvisning, det är ju bara pinsamt.

Nu hade jag inte tänkt yttra mig om det hela utan bara tysta ner det för jag vill inte vara den som sitter och gnäller i forum, men när ändå diskussionen är uppe och en redan nämnt vem ja var så kan jag bara inte hålla tyst om vad som egentligen hände där nere.

Okej om jag adrig hade tävlat, hästen inte var visad tidigare och jag inte visste s mkt då hade jag bara svalt allting och kastrerat eller skickat till ett proffs.

Men nu har hästen både tävlats på hög nivå samt visats tidigare med 8.0 för tölt, kort tölt och form, 7.5 för trav samt 8.5 för skritt, galopp, kort galopp, pass och spirit. Om inte hästen plötsligt går jätte illa kan den inte sjunka såå mkt som den gjorde. 6.5 fick som sagt mitt sto jag visade när jag var 12 och hon gick mer eller mindre i grisepass. Hon fick 6.5 för både tölt och pass och jag visade inte ens pass.

De som dömde de tidigare gångerna är duktiga domare som hållt på länge med det här och så kommer dessa nya domare som aldrig dömt här och talar om att nästan allt är skit då börjar man undra vad som händer och det var det flera och kända avlare/ryttare som undrade också och jag vet de som skulle protestera för så här kan de inte göra.

Och en som sett min visning, sett tävlingen i helgen och är mkt känd och duktig sa att det hela var helt sjukt.

De gnäller i islandshästen i artiklar om att för få hästar visas till bedömning, men hur fasen ska folk våga lägga ner dessa summor och visa sina hästar när det inte finns någon rättvisa i det hela. Då blir det att folk struntar i bedömningar och löser betäckningsbevis istället.

Nu såg jag allt med egna ögon och ja tycker verkligen inte att det var katastrof, visst var det några som inte presterade så bra, men som jag sa tidigare det var många fina hästar, kända ryttare som inte ens visar hästarna om de inte tror på dem och fina visningar men total kassa poäng.

Hur förklarar du att det var lika kassa poäng i wången? den banan är känd för att hålla bra kvalitet.

Min häst fick 6.5 och 7.0 på tävling på samma bana 2 dagar tidigare i tölten och vi placerade oss 2.a i B final bland 25 st elitryttare så så dålig tölt kan han inte ha och det kan inte ha varit banans fel för min häst eftersom det gick så bra 2 dagar tidigare.

Fast jag vet att det är flera hästägare och visare som tyckte att sina hästar gick helt åt helvete, pga banan. Och när hästägarna själva säger att de fick rättvisa poäng, men hästarna gick katastrofalt, så har jag väldigt svårt att tro att det är domarnas fel. Kan inte se vad det har med tränare som tror på hästarna att göra? Hur de går på banan vet de ju inte förrän de är där inne.

Wången vet jag som sagt inget om och kan inte uttala mig om. Men om det nu var domarna det berodde på där så behöver det väl inte bero på domarna på alla avelsvisningar för det?

Din häst kan jag heller inte uttala mig om. Men självklart kan en häst få bra poäng en dag och dåliga en annan, det beror ju på dagsform och en hel del annat. Tävling och avelsbedömning döms ju inte på samma kriterier heller, så varför du fick sämre poäng nu kan inte jag svara på.

jag kan inte svara för alla andra men jag pratade med flera som tyckte att domarna var orättvisa och som skulle gå till SIF och protestera, jag förstår inte varför det alltid är sånt hychande när det gäller domarna och domarna gör alltid rätt och ingen vågar stå upp och säga att något är fel, men domarna är också bara människor och inga maskiner som alltid gör rätt i alla lägen, de påverkas också av tycke och smak precis som alla andra människor.

Dessutom var det inte så himla dåligt underlag på banan på öppna bedömningen och folk höjde sig inte nåt speciellt där heller.

Nej du kan inte uttala dig om min häst för du såg inte honom, men det kan jag för jag red och flera duktiga ryttare/uppfödare såg och sa att det såg bra ut och jag anser dessutom att jag är kunnig nog själv för att avgöra om han var värd de usla poängen eller ej.

Förstår inte ens varför du ifrågasätter mig och varför jag ens ska behöva försvara mig, jag får väl skylla på domarna och tycka domarna var orättvisa så mycket jag vill eller hur?

Jag börjar förstå det som hände på SSM för domarna har sån makt och påverkar så mkt, vi ryttare lägger ner hur mkt tid, pengar och arbete som helst för det här och då är det inge kul när man råkar ut för orättvisor.

Egentligen vill jag inte diskutera det här alls och jag hade inte velat att mitt resultat fanns med här alls heller och jag hade bara velat hålla tyst och glömma allt, men det var någon som klantade sig och la ut det och då känner jag att jag vill försvara min häst och min ridning för så dåliga är vi faktiskt inte och jag vill inte att folk ska sitta och skratta åt oss för att vi misslyckades när dom inte har nån koll alls på vad vi kan och hur det såg ut i verkligheten och heller inte kan visa hästar själva heller.

jag kan inte svara för alla andra men jag pratade med flera som tyckte att domarna var orättvisa och som skulle gå till SIF och protestera, jag förstår inte varför det alltid är sånt hychande när det gäller domarna och domarna gör alltid rätt och ingen vågar stå upp och säga att något är fel, men domarna är också bara människor och inga maskiner som alltid gör rätt i alla lägen, de påverkas också av tycke och smak precis som alla andra människor.

Dessutom var det inte så himla dåligt underlag på banan på öppna bedömningen och folk höjde sig inte nåt speciellt där heller.

Nej du kan inte uttala dig om min häst för du såg inte honom, men det kan jag för jag red och flera duktiga ryttare/uppfödare såg och sa att det såg bra ut och jag anser dessutom att jag är kunnig nog själv för att avgöra om han var värd de usla poängen eller ej.

Förstår inte ens varför du ifrågasätter mig och varför jag ens ska behöva försvara mig, jag får väl skylla på domarna och tycka domarna var orättvisa så mycket jag vill eller hur?

Jag börjar förstå det som hände på SSM för domarna har sån makt och påverkar så mkt, vi ryttare lägger ner hur mkt tid, pengar och arbete som helst för det här och då är det inge kul när man råkar ut för orättvisor.

Egentligen vill jag inte diskutera det här alls och jag hade inte velat att mitt resultat fanns med här alls heller och jag hade bara velat hålla tyst och glömma allt, men det var någon som klantade sig och la ut det och då känner jag att jag vill försvara min häst och min ridning för så dåliga är vi faktiskt inte och jag vill inte att folk ska sitta och skratta åt oss för att vi misslyckades när dom inte har nån koll alls på vad vi kan och hur det såg ut i verkligheten och heller inte kan visa hästar själva heller.

Men snälla nån, det är väl ingen som sitter och SKRATTAR??
Läs mitt inlägg en gång till.
Ställer man upp i sånt som vi ställer upp i får man räkna med att orättvisor inträffar. Vet man med sig att ens egen insats VAR bra behöver man inte bli så ledsen och upprörd, för då klarar man ju inte av att vara "offentlig".
Jag har suttit och lusläst bedömningsresultaten på Islandshästnyheter och WR. Och i nästa tidning kommer det väl också rapport. Så att resultaten kom ut här är väl inte SÅ mycket att orda över?
Det är liksom lite svårt att "glömma och låtsas som det aldrig hänt" när det är offentliga visningar med offentliga poäng som visas överallt.
Och om man har en svart hingst e. Týr som är 7 år eller äldre och man inte lämnar bort den till ett av "kändisnamnen" så är det ganska lätt att gissa sig till vilket ekipage det är :)

Det är OK att vara arg, och att protestera. Mn SKA lämna in en riktig protest om något är fel, för vi vill varken ha kassa banor eller orättvisa bedömningar! Men för ens egen skull är det bäst att lita på sin egen förmåga, säga "Skit också, vi kommer igen!" och sen inte ta det som en personlig förolämpning :)

Och det är väl inte samma domare som på Wången?
*kl*
Angående debatten.
I alla år har det varit hästar som fått låga poäng, ryttare som varit upprörda och skyllt på domarna/dåliga banor eller liknande. Ibland har det varit befogat. I alla år har den här sporten varit en bedömningssport och ibland tycker man olika än domarna. Men att tro att det ligger en konspiration bakom av domare från andra länder för att döma ner våra hästar? Kom igen! Det blir bara löjligt.

Vet man att man har en bättre häst än vad poängen sa just den gången, får man antingen visa om den och bevisa sig eller acceptera att vår sport är den bedömningssport och ibland ser domarna med hårdare ögon än andra gånger.

Vi bedömde ett jättefint sto för några år sedan som vi var övertygade om skulle få riktigt bra poäng. Hon är också tävlad med bra resultat och rör sig väldigt fint. Banan var lite tung och hon var inte sitt flottaste, men hon fick urusla poäng. Sånt är livet, skittrist. Men det har hänt genom alla år och kommer fortsätta hända, precis som i alla bedömningssporter.

Klart att banorna ska hålla standarden, men sen kanske det ligger något i att våra hästar fått lite för högt på bedömningar, brukar de inte nästan alltid sänka sig på avelsvisningar på VM?

Enligt wf var det inte samma domare iaf.
Någon som var där eller vet om domarlistan på WF stämmer?

Men ge dig nu. Den enda som diskuterat din häst är du själv.
Och ingen har sagt något av allt det där negativa du skriver? Det är ju du som hittat på själv?
Och varför det? ÄR du inte nöjd med er insats? TYCKER DU inte att han gick kanonbra och var värd mycket högre poäng? Eller varför trycker du ner dig själv i skorna hela tiden?
Den enda som mobbar dig här är du själv, och det är väl himla onödigt.

Så, då sätter vi lite fokus på andra ryttare tycker jag:

"Bedömningarna som ägde rum på Stenholmen avslutades igår efter tre långa dagar. Denna bedömning tillhör bland de lägsta på bedömning av ridegenskaper som har hållits i Sverige, med medelpoäng 7.384 så var stämningen inte på topp bland ryttare, avlare och domare. Om man jämför medelpoängen från tidigare bedömningar så var det rekordlågt, Romme hade en medel på 7.807. Wången 7.592, Margretehof 7.726.

Det spekulerades mycket runt detta bland alla deltagare, det talades om att banan var tung och att den en vecka innan hade man lagt på ett nytt topplager. Det diskuterades om domarnas placering, vissa hävdade att domarna inte fick en tillräklig god helhetsuppfattning. Sedan självklart så diskuterades det om att kanske detta stämmer, hästarna kanske inte var bättre än vad poängen utpekade.

Fast bland låga bedömningar så fanns det några som stack ut lite extra. Det var två hästar som gick in i förstaklass, bägge två är importerade från island. Teista frá Bakkakoti visades av Johan Häggberg med en exteriör på 7.89 Rid 8.12 (tölt 8 trav 8 pass 8.5 gallopp 7.5 spirit 8.5 helhetsintryck 8 skritt 8 ) detta resulterade med en total på 8.03."

http://www.islandshastnyheter.se/?p=1387

Sedan tyckte jag Caspars häst verkade få en trevlig bedömning, inte skyhög men det var ju en fyrgångare. Synd bara att den inte hade lika bra på benen som på resten av exteriören. Verkar vara ganska vanligt?

Såg också att det var en från Hemmestorps Gård med, det är en granngård till Múninns födelsegård. Kul!

Tycker synd om alla hästägare som lagt ner massa pengar på sina hästar och visarna som lagt ner massa tid om det nu är andra faktorer än att hästarna inte går bra som gör att det blir så låga poäng. De som då kom in i förstaklass tyckte jag lät som låga poäng också, brukar väl alltid finnas ett par som ligger mellan mer mot 8.2 och uppåt, eller är jag helt ute och cyklar.....

Pilja Frá Prestbae har fått 8.19 vid en annan bedömning, hon fick sämre än när hon var 5 så det är ingen som har fått högre än tidigare eller en bra bedömning.

Det är ganska stor sänkning från 8.19 till 7.95

Vad än anledningen är så är det trist för de som drabbas, det kostar väldigt mkt med avelsbedömningar och det är ännu värre för de som betalar för att proffs ska visa sina hästar.

Jag kommer nog inte våga mig på att visa igen, hade det kostat som en tävling så absolut, men lägga 3000 och så vet man inte alls hur det kommer gå.

Jag har väl aldrig ifrågasatt dig så du behöver försvara dig? Jag har sagt mina (och vissa deltagares) åsikter och tankar.

Ang. Þilja så var hon en av de hästar som gick katastrofalt dåligt på banan. Det är ju en fruktansvärt bra häst, så hästen i sig är ju egentligen värd bra mycket mer poäng än hon fick (tanken var att höja henne sen senaste, då allt inte gick helt bra då), men just den dagen var hon inte det, då domarna dömde efter det de såg på banan. Hon gick bra utanför, men bara hon kom in på banan så gick det inte alls.

Och kan en häst gå så katastrofalt dåligt och ändå bli en av de högst bedömda så är det ju något som inte stämmer.

men om det bara var banan som var orsaken så borde hon och alla andra ha höjt sig väldigt mkt på öppna bedömningen som var på en annan bana, banan på öppna tycker inte jag var så särskilt dålig och min häst hade som sagt fått utmärkta poäng på tävlingen på samma bana 2 dgr tidigare.

På banan där öppna bedömningen var så hade de tävling precis innan och där var det inga konstiga poäng alls utan tvärt om många var glada över poängrekord så så himla dålig kan inte den andra banan ha varit.

Jag tror att det hela hänger på både dålig bana första dagen och snåla domare för om det bara var banan de hängde på så borde alla ha höjt sig mkt mer än vad de gjorde på den andra banan.

Knapplån, med andra ord inte riktat till någon speciell, bara mina åsikter.

Samma domare som dömt i sverige har även dömt utomlands och det är inga superhöga poäng som delats ut där heller. Över lag få hästar som visats i norden (förrutom på Island då, inte konstigt med tanke på LM). I Tyskland har högre poäng delats ut, men det är också fler hästar visade.

Att klaga på banan är en sak och är givetvis kasst om den var dålig.

Och nej de var inte samma domare på de båda låga bedömningarna, men domarna som dömde från andra länder har dömt andra bedömnignar i vår, tex. har en av domarna dömt 2bedömningar i danmark.

Och till er som klagar på domarna; det är 3domare som tittar på en häst i taget och har FIZO att gå efter. Hur vida en häst ska få 6 eller 6,5 är "svårt" att bedöma, hur vida en häst ska ha 6,5 eller 8 är "lätt" att bedöma, huvida en häst ska ha 8,0 eller 9,0 är "lätt" att bedöma. Dessa domare är utbildade och hurvida "läktardomarna" anser att de riktiga domarna dömer rätt eller fel är inte så viktigt, lämna in protest om ni tycker att ni blivit felbedömda, men att klaga på att domarna är snåla håller inte, domarna dömer det dom ser och SKA INTE rätta sig efter vad hästarna har fått innan. Spelar ingen roll om hästen så fått 9 för tölt, går den för 7 på visningen så ska de ha det.

Och sen är de visst så att om man har "nitiska" domare som gärna håller sig en koma under, fast detta tycker jag är vanligare när siffrorna kommer över 7,5. Upp till 7,5 är de inga bra gångarter och är de många missar så når man inte ens sju, spelar ingen roll om hästen går kanonbra 10m, den lär hålla längre för att komma upp över de siffrorna. Och desamma gäller ju om man har "överpositiva" domare. Tycker dock inte detta är lika lätt för domarna att vara med 0,5poängssystemet.

Men nej, nu ska jag sluta bladdra, min poäng var iaf att man inte ska klaga på domare utan att egentligen kunna bevisa att dom har dömt fel.
Sen tycker jag att det är fritt fram att lämna in att man är missnöjd med omständigheterna runt visningen, men domarna ska döma de dom ser, inte de hästarna fått innan. (Vilket jag tycker är vanligare.)

//Petronella flummflumm

Och till er som säger att domarna från andra länder "vill trycka ner svenskarna", tror ni det på allvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 298
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 041
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 521
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka